Visa din uppgradering

lmoberg

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Från 10- till 11-delat, svart kassett, nytt reglage och Magura shiftmix.

Före:
IMG_20211005_204159.jpg

Efter:
IMG_20211018_221738.jpg

Före:
IMG_20211005_204324.jpg

Efter:
IMG_20211018_222520.jpg

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Ersatte mina Hope med Saints, slängde bort mina plattisar, skaffade lite hår på bröstet med clipless samt något nytt att hålla fast sig i.

Bilagor

• EC0A0AA2-AAE2-412F-9984-27190579FBD3.jpeg
    EC0A0AA2-AAE2-412F-9984-27190579FBD3.jpeg
    606.5 KB · Besök: 120
  • 0E9EAE8D-78A8-4B07-92EB-BAE49A6C6A38.jpeg
    0E9EAE8D-78A8-4B07-92EB-BAE49A6C6A38.jpeg
    680.6 KB · Besök: 123
  • 84D792C3-404D-4D8A-B164-9EBA66AAA330.jpeg
    84D792C3-404D-4D8A-B164-9EBA66AAA330.jpeg
    857.1 KB · Besök: 124

wukkaN

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
BudgetHT fick budgetupgradering i form av ny gaffel och framhjul. Från 100mm 30 Silver TK till fjolårets Recon RL på 140mm. HA borde nu vara 65 grader.

Måste dock dekaltrimma rackarn.

Bilagor

• 6B1F7DC9-3F32-41CE-924B-1932D9166946.jpeg
    6B1F7DC9-3F32-41CE-924B-1932D9166946.jpeg
    1,010.6 KB · Besök: 86

Putte--

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
BudgetHT fick budgetupgradering i form av ny gaffel och framhjul. Från 100mm 30 Silver TK till fjolårets Recon RL på 140mm. HA borde nu vara 65 grader.

Måste dock dekaltrimma rackarn.
Beställ från svenska slikgraphics.com, grymt fin kvalité på dekalerna plus att du kan färgsätta dom själv direkt.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Lite små uppgraderingar. 200/220mm skivor på, nya grepp från PNW och en ofrivillig uppgradering i form av en tjockare lagerbana då DVO-gafflar + Ripmo tydligen inte fungerar med den tillhörande lagerbanan som kommer med styrlagret. Upptäcktes förhoppningsvis i god tid då jag endast tror skyddsplasten på underröret skadats lite när styret vridit sig. Varför handlaren inte lyckades installera rätt vid leverans för 4 månader sedan kan man ju fråga sig.
IMG_20211023_150900.jpg

Lejon

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Fulkinesen fick en Redshift styrstam som jag länge velat testa. Förvånansvärt styv känsla men verkar ändå ta bort lite småstötar. Blir bra till användningsområdet. Känns egentligen ännu mer klockrent på en ren grusvägscykel.
(Ljusår bättre än minnesbilden jag har kvar av Girvin Flexstem anno ca 1993.)

Bilagor

• 2E8C48E2-AC1A-42E2-9F2C-2BB5FE7D8229.jpeg
    2E8C48E2-AC1A-42E2-9F2C-2BB5FE7D8229.jpeg
    503.9 KB · Besök: 89

MagerValp

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Ja men det var då själve fan också. Knäckte dropperreglaget när jag vurpade i söndags och beställde ett nytt från Woolf Tooth — man missar ju inte chansen att pynta med mer lila bling 💜 Och fan om det inte var en sjuhelsickes uppgradering, droppern fungerar mjukare än någonsin!

Får man smak för the good stuff går man ju aldrig tillbaka, ska man behöva köpa 800 kronorsspakar nu också? Den här sporten tar livet av mig, eller i alla fall min plånbok.

BA08D843-6C50-4DEF-85FE-9A17082F35F7.jpeg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Ja men det var då själve fan också. Knäckte dropperreglaget när jag vurpade i söndags och beställde ett nytt från Woolf Tooth — man missar ju inte chansen att pynta med mer lila bling 💜 Och fan om det inte var en sjuhelsickes uppgradering, droppern fungerar mjukare än någonsin!

Får man smak för the good stuff går man ju aldrig tillbaka, ska man behöva köpa 800 kronorsspakar nu också? Den här sporten tar livet av mig, eller i alla fall min plånbok.

Visa bilaga 520289
haha, känner igen mig. Tycker den där är överlägset bäst.

tmalm

Aktiv medlem
Visa din uppgradering

Visa bilaga 520289
Så sant så sant....
_20211027_091343.JPG

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Ersatte mina Hope med Saints, slängde bort mina plattisar, skaffade lite hår på bröstet med clipless samt något nytt att hålla fast sig i.
Trevliga uppgraderingar.
Men...
Brickorna under bromsoket ska nog inte vara där. Beläggen tar för långt ut på skivan ser det ut som.
Dessutom saknar du sfäriska brickor under skruvskallarna. Kanske det är dessa som hamnat fel?

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din uppgradering

Visa bilaga 520289
Riktigt fint!

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgraderade @nieves gamla "mtb" med stel gaffel, fasta skärmar, ny 1x10 drivlina, nytt styrlager och nya handtag. Skall gå som renodlad vintercykel - alltid dubbdäck på. Meklade om AC mått och justering i övrigt för att få någon cm extra standover - det spar pungen lite på vintern, något extra pedalislag får man ta som betalning.
20211028_111819.jpg

Efter

20211010_151607.jpg

Före

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgradering vet jag inte. Men jag skaffade ett par höstpendlingsdäck till monstercrossen.

De smala längst bak där satt på hjulen innan. Tanken är att jag ska använda dessa smalare hjul med dynamo nu på vintern. Skönt med krångelfritt lyse där.

Tanken är också att sätta på stänkskärmar 😮 för att kunna cykla lite här och där utan att bli så grisig. Man tröttnar ju på det om man pendlar till jobbet liksom.

Så mina fetare hjul med 2.6" där får komma till på sommaren sedan igen. De är ju bra, men svårt med skärmar på så breda däck. Så därför jag äntligen fick för mig att prova Racing Ray/Ralph 2.35" nu när jag fick "chansen" 😀

Känns bra, var ut på en 4-mila runda på blandat underlag, riktigt snabba! Kunde lätt hålla 30 på platten om det inte blåste motvind. Sedan är det en ganska bra kompromiss för off-road. Det går fint att cykla stig även med helstelt. Lite skumpigt blir det. Men ärligt talat inte sååå stor skillnad mot 2.6". Dock ett lyft från 2.1" som jag hade innan. Blir nog bra detta!

_A291438.jpg

Pastis

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
20211029b-001.jpg

20211029b-002.jpg

20211029b-003.jpg

Min bakväxel Shimano Ultegra RD-6870-SS slutade fungera så var tvungen att inhandla en ny. Fick bli en RD-R8050-GS istället som klarar större kassetter. Passade även på att byta till ett modernare batteri, en EW-WU111 och en 11-32 kassett.

Mitt vevlager SM-BB72-41B såg bra ut, så jag kör med det ett tag till, men har ett nytt liggande... Passade även på att uppdatera alla enheter med senaste Di2-mjukvaran. Nu är det bara att invänta våren 2022!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgraderade rödjacka, från min Crivit som jag haft många år och använt flera ggr i veckan. Börjar bli bra sliten nu. Till en Rogelli. Typ same same, fast Rogellin har bara ficka bak. Det räcker nog.

IMG_20211030_103323.jpg

Pastis

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
När jag skulle montera på min nya CS-R8000 11-32 kassett enligt två inlägg här ovan, så passade jag på att göra rent och serva mitt Mavic bakhjul. För några år sedan fick jag personligen uppleva "mavic wheel death squeal" när jag frihjulade i hög fart och det var inte kul. Nu tar jag isär bodyn varje vinter och gör rent den och klackarna. Oljar sedan in den med lite Shimano hydralolja som egentligen används till hydraliska bromsar! Ska vara bästa oljan enligt många ”proffsmekaniker”. Sedan rullar de ännu en säsong (cirka 4500 km) och är tysta och fina!

hydralolja-1.jpg

20211030b-001.jpg

Pastis

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Åhh, jag måste också ha bilen i garaget på vintern för all snö! 😉 Har också det bra i garaget, men önskar jag hade mera mekplats året runt för cyklarna!

nieves

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
När jag skulle montera på min nya CS-R8000 11-32 kassett enligt två inlägg här ovan, så passade jag på att göra rent och serva mitt Mavic bakhjul. För några år sedan fick jag personligen uppleva "mavic wheel death squeal" när jag frihjulade i hög fart och det var inte kul. Nu tar jag isär bodyn varje vinter och gör rent den och klackarna. Oljar sedan in den med lite Shimano hydralolja som egentligen används till hydraliska bromsar! Ska vara bästa oljan enligt många ”proffsmekaniker”. Sedan rullar de ännu en säsong (cirka 4500 km) och är tysta och fina!

hydralolja-1.jpg

20211030b-001.jpg
Tack!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Skärmar
Baklyse
Bakreflex

Beställde tre olika skärmar och utvärderade lite. 2 st 75mm och 1 st 65mm. 65 passade som fisken i vattnet.
75'orna passade tyvärr inte, de har så platt form så det funkar inte även om det finns utrymme annars.
Det gör att jag kan inte använda mina nya 2.6", de här gamla 2.35" är bra dock och det kanske är en bättre kompromiss ändå. Får se.

Sedan tog jag bort ass-savern och satte en CatEye-hållare på railsen med nya lampan. Samt ny reflex.

Blir spännande detta. Nya pendlar-XC'n 😀 ska inviga den imorrn.

_B041447.jpg

_B041450.jpg

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Visa din uppgradering

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
363.jpg

Monterade äntligen mina tre uppgraderingar jag köpte för länge sen.

En är nästan osynlig: byte från XT 8020 trail pedaler till DXR MX70. Pedalarna är nästan identiska, men DXR är BMX pedaler som har starkare fjäder, mindre utlösvinkel och mindre float. Märkte nästan ingen skillnad när jag provade hemma, men vid första rödljus ramlade jag nästan. På stig är dom bättre till min helstel cykel, för att jag ofta slänga runt den för att undvika sten på stigen och där kan jag med vanliga SPD pedalar klicka ur.

Andra uppgraderingar är Butcher Grid Trail T9 och Ground Control Grid T7 däck till hösten och vintern. Som flera har skrivit dämpar T9 gummin otroligt bra. T7 gummi på Ground Control verkar bättre än på min Eliminator på andra cyklen, troligtvis för att dobbarna är mindre och därför deformerar mer och dämpar mer, som jag också läste i en test. Grepp på blöta häll var bra. Men hjularna halkade bort på blöta rötter. Hoppas att en anledning till det är silikonski(k)tet. Däck är nya och det verkar bli bättre när skiktet är borta. Men såg också svartis på gatorna när jag cyklade hem, så rötterna var kanske halare än vanligt.

Vet dock inte om (mina första) tanwall däck är en visuell uppgradering.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer