Visa din uppgradering

lmoberg

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Landade det paket idag innehållandes årets bästa uppgradering:

IMG_20211109_124027.jpg



I övrigt innehöll det handtag, däckavtagare och dropper post:

IMG_20211109_123946.jpg

IMG_20211109_124004.jpg

IMG_20211109_123954.jpg
 

aanee

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Jag kände att jag behövde skriva av mig om alla uppgraderingar jag gjort på cykeln och detta känns som en passande plats. Men först lite intro.
I våras förde solen, jobb hemifrån och att nyligen flyttat tillbaks till skogen med sig en tsunami av cykellust. Problemet var att min cykel blivit stulen från utanför huset ett är tidigare. Så en cykel behövde först införskaffas. Lite sökande på internet och en passande cykel hittades här i Happys köp och sälj. En begagnad Specialized Rockhopper som påminde om min gamla cykel fast röd. Jag var kär. Lite snack med säljaren och vi åkte och hämtade den samma helg. Nu hade jag en cykel.
(Cykeln veckan efter inköp. Meckställ införskaffat och demontering av drivlina för rengöring i full fart.)
DSC_0917.JPG

Först tog barends och reflexer bort (vilket känndes som en uppgradering). Ett par kombipedaler jag hade liggandes sattes på då den kom med SPD och jag hade inga SPDskor längre. Barpluggs, ventilhattar och kortare mer uppåtvinklad styrstam införskaffades. Även en ass saver stänkskärm som jag aldrig hann montera på gamla cykeln åkte på.
barend.jpg

Vid en senare tur märkte jag att locken på reglagen för de hydrauliska bromsarna läckte och när jag försökte åtgärda det uppdagades att båda spruckit. Uppgraderingssugen hittade jag efter lite letande ett set Magura MT-5, vilka jag klickade hem. Introduktionen för märket kom via en viss byggtråd skriven av en Canondale fantast här på forumet.
Magura.jpg

Men jag var fortfarande inte helt nöjd med sittställningen då jag var van vid en cykel med kortare top tube. Så ett styre med mer rise och backsweep införskaffades, och eftersom frakten blir så dyr om man bara köpen en grej. Köptes också ett par BMR Brendog Deathgrips för att ersätta de gamla slitna.
cockpit.jpg

Med sittställningen tillfredsställd var nästa utmaning att ta sig fram i skogen. När det regnar blir rötter blöta och förvånande så gav inte de (troligen) 15 år gamla däcken något vidare grepp. Iväg till expertrådet på Happy och några dagar senare trillade ett par Schwalbe Racing Ralph in i instaboxen.
shwalbeVSfasttrack_small.jpg

Med meckartanden blötad och insikten att 1x10 växling och 65 grader head tube angle är det enda skogsdugliga beställdes ett angle set och en microSHIFT Advent X grupp för att i alla fall göra en ansats till att släpa in cykeln i 2020 talet. Som någon där Deore LX gruppen som kom på cykeln är det bästa jag någonsin ägt så var detta en stor uppgradering.
Uppgraderingar.jpg

En upptäcksfärd en solig dag på okända stigar senare och ett nytt problem uppdagades. Det var det eviga problemet med cykeldator, ingen cykeldator eller använda mobilen(?) som visade sitt fula tryne. Att vid varje korsning behöva stanna för att ta upp mobilen och kolla vart man ska blev ganska tröttsamt på en 3-4 timmars tur. Efter ett inköp av en väska med mobil fack att sätta på ramen, insikten att ramen är förliten och att jag inte får plats på cykeln om den sitter där gick funderingarna kring hur jag skulle fäster mobilen på styret. Då cykeldator med GPS kändes något utanför budget, för stunden. Lite knåpande och införskaffandet av en 3D-printer senare hade jag en prototyp redo där jag kunde fästa mobildelen av väskan med kardborren på baksidan.

telefonhållare_small.jpg

suddfäste.jpg

Hösten kom och med hösten kom leran tillbaks. Ass savern gjorde sitt jobb men var i vägen varje gång jag klev av eller på cykeln. Så mudhuggers beställdes och efter ett test visade sig framskärmen vara bästa lösningen även bak. Men lite inspiration från youtube-kanalen Hardtail Party beställdes även ett par Ergon GE-1 då jag kommit fram till att jag tycker om att köra utan handskar på sommaren och Deathgrips inte var sköna utan.
nutid211108.jpg

Jag saknar bilder för väska, plattisar och lite smågrejer. Men me lite tur överlever ni. Nästa uppgradering är (äntligen) en dropper. Den är beställd, posten ska bara göra sin grej.

(Hoppas denna post anses passa här. Annars får väl någon med befogenhet flytta den för jag vet inte hur.)
 
Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
PNW Components, va? De har fina grejer men har aldrig köpt något därifrån. VIllhöver mer än behöver och ibland lyssnar man på förnuftet :)

Handtagen är PNW men reglaget är Raceface Turbine precis som Aspir3 skriver :)
Klart att jag känner skillnad, men mitt förra plastiga KS-reglage funkade ju utan bekymmer haha...inte lika snyggt dock :LOL:
 

Audioholic

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Jag kände att jag behövde skriva av mig om alla uppgraderingar jag gjort på cykeln och detta känns som en passande plats. Men först lite intro.
I våras förde solen, jobb hemifrån och att nyligen flyttat tillbaks till skogen med sig en tsunami av cykellust. Problemet var att min cykel blivit stulen från utanför huset ett är tidigare. Så en cykel behövde först införskaffas. Lite sökande på internet och en passande cykel hittades här i Happys köp och sälj. En begagnad Specialized Rockhopper som påminde om min gamla cykel fast röd. Jag var kär. Lite snack med säljaren och vi åkte och hämtade den samma helg. Nu hade jag en cykel.
(Cykeln veckan efter inköp. Meckställ införskaffat och demontering av drivlina för rengöring i full fart.)
Visa bilaga 522774
Först tog barends och reflexer bort (vilket känndes som en uppgradering). Ett par kombipedaler jag hade liggandes sattes på då den kom med SPD och jag hade inga SPDskor längre. Barpluggs, ventilhattar och kortare mer uppåtvinklad styrstam införskaffades. Även en ass saver stänkskärm som jag aldrig hann montera på gamla cykeln åkte på.
Visa bilaga 522775
Vid en senare tur märkte jag att locken på reglagen för de hydrauliska bromsarna läckte och när jag försökte åtgärda det uppdagades att båda spruckit. Uppgraderingssugen hittade jag efter lite letande ett set Magura MT-5, vilka jag klickade hem. Introduktionen för märket kom via en viss byggtråd skriven av en Canondale fantast här på forumet.
Visa bilaga 522776
Men jag var fortfarande inte helt nöjd med sittställningen då jag var van vid en cykel med kortare top tube. Så ett styre med mer rise och backsweep införskaffades, och eftersom frakten blir så dyr om man bara köpen en grej. Köptes också ett par BMR Brendog Deathgrips för att ersätta de gamla slitna.
Visa bilaga 522777
Med sittställningen tillfredsställd var nästa utmaning att ta sig fram i skogen. När det regnar blir rötter blöta och förvånande så gav inte de (troligen) 15 år gamla däcken något vidare grepp. Iväg till expertrådet på Happy och några dagar senare trillade ett par Schwalbe Racing Ralph in i instaboxen.
Visa bilaga 522783
Med meckartanden blötad och insikten att 1x10 växling och 65 grader head tube angle är det enda skogsdugliga beställdes ett angle set och en microSHIFT Advent X grupp för att i alla fall göra en ansats till att släpa in cykeln i 2020 talet. Som någon där Deore LX gruppen som kom på cykeln är det bästa jag någonsin ägt så var detta en stor uppgradering.
Visa bilaga 522779
En upptäcksfärd en solig dag på okända stigar senare och ett nytt problem uppdagades. Det var det eviga problemet med cykeldator, ingen cykeldator eller använda mobilen(?) som visade sitt fula tryne. Att vid varje korsning behöva stanna för att ta upp mobilen och kolla vart man ska blev ganska tröttsamt på en 3-4 timmars tur. Efter ett inköp av en väska med mobil fack att sätta på ramen, insikten att ramen är förliten och att jag inte får plats på cykeln om den sitter där gick funderingarna kring hur jag skulle fäster mobilen på styret. Då cykeldator med GPS kändes något utanför budget, för stunden. Lite knåpande och införskaffandet av en 3D-printer senare hade jag en prototyp redo där jag kunde fästa mobildelen av väskan med kardborren på baksidan.

Visa bilaga 522782
Visa bilaga 522792
Hösten kom och med hösten kom leran tillbaks. Ass savern gjorde sitt jobb men var i vägen varje gång jag klev av eller på cykeln. Så mudhuggers beställdes och efter ett test visade sig framskärmen vara bästa lösningen även bak. Men lite inspiration från youtube-kanalen Hardtail Party beställdes även ett par Ergon GE-1 då jag kommit fram till att jag tycker om att köra utan handskar på sommaren och Deathgrips inte var sköna utan.
Visa bilaga 522784
Jag saknar bilder för väska, plattisar och lite smågrejer. Men me lite tur överlever ni. Nästa uppgradering är (äntligen) en dropper. Den är beställd, posten ska bara göra sin grej.

(Hoppas denna post anses passa här. Annars får väl någon med befogenhet flytta den för jag vet inte hur.)
Gillar att 3D-printer är inom budget men gps utanför!
 

unsuspected

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Pendlarhojen fick ny ställbar styrstam. Rätt clean, skruvarna framåt och ingen vanlig topcap. Äkta Biltema:

Visa bilaga 525054

---

Sedan fick XC-pendlarn ny växelwire+hölje. Hoppas det funkar bättre nu, växlingen har krånglat länge, verkar vara wiren.

Visa bilaga 525056

Sedan en sak som slarvern @unsuspected hade missat...

Färgmatchad wire-ände 😁

Visa bilaga 525055
Touche om jag nu skulle behålla växlarna på grisen vilket jag inte ska.
Är den där styrstammen Happy laglig?
 

weldion

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Pendlarhojen fick ny ställbar styrstam. Rätt clean, skruvarna framåt och ingen vanlig topcap. Äkta Biltema:

Visa bilaga 525054

---

Sedan fick XC-pendlarn ny växelwire+hölje. Hoppas det funkar bättre nu, växlingen har krånglat länge, verkar vara wiren.

Visa bilaga 525056

Sedan en sak som slarvern @unsuspected hade missat...

Färgmatchad wire-ände 😁

Visa bilaga 525055
Någon typ av crimptång borde läggas in på din önskelista inför julen.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer