Visa din uppgradering
Vilken momentnyckel gäller det? Jag har fått hem en på 5Nm men är osäker på om vi pratar om samma typ.Skit också! Momentnyckeln jag köpte ska vara på 5nm men är på 6nm, felmärkt artikel. Nu 5nm slut i lager nu😭
Vilken momentnyckel gäller det? Jag har fått hem en på 5Nm men är osäker på om vi pratar om samma typ.Skit också! Momentnyckeln jag köpte ska vara på 5nm men är på 6nm, felmärkt artikel. Nu 5nm slut i lager nu😭
BBB torquefix heter den, det var alltså inget fel på själva momentnyckeln. Felet var att det stod 5Nm på förpackningen men 6Nm på momentnyckeln...Vilken momentnyckel gäller det? Jag har fått hem en på 5Nm men är osäker på om vi pratar om samma typ.
Hojta om du lyckas reklamera den och behöver en crankbrothers klic HV gauge, också en pump med tryckmätare men känns väldigt robust. Har en över nämligen...Den här pumpen från Bikester kom med en sprucken manometer. Sen fick jag en ersättningspump men fick behålla den ursprungliga. Så idag när jag öppnar den nya, visar det sig att den är sönder på exakt samma ställe.🙂 Är det nån som faktiskt lyckats få en hel?
Nån som vet om det går att fixa på nåt sätt? Tänkte skänka den ena iallafall. Kanske kan nån få den att funka.
Visa bilaga 597399 Visa bilaga 597400
Jaha ok. Trodde att det kan handla om en Topeak Nano Torqbox.BBB torquefix heter den, det var alltså inget fel på själva momentnyckeln. Felet var att det stod 5Nm på förpackningen men 6Nm på momentnyckeln...
Tack för omtanken, men jag har faktiskt köpt just en sån också. Gissar att många har en överflöd av pumpar just nu.🙂Hojta om du lyckas reklamera den och behöver en crankbrothers klic HV gauge, också en pump med tryckmätare men känns väldigt robust. Har en över nämligen...
Ja nu har jag alldeles för många pumpar, kommer nog behålla 2 lezyne HV drive och en crankbrothers klic HP och skicka tillbaka/försöka sälja de 2 andra😅Jaha ok. Trodde att det kan handla om en Topeak Nano Torqbox.
Tack för omtanken, men jag har faktiskt köpt just en sån också. Gissar att många har en överflöd av pumpar just nu.🙂
Tänkte kolla vilken av dem som var bättre och behålla en. Lezyne var snyggare och mer effektiv, men det känns som CB Klic var ändå lättare och smidigare. Och ja, tryckmätaren verkar mer robust på Klic.
Så Lezyne har övergått från att leverera pumpar som går sönder efter några månader till sådana som är trasiga redan vid leverans? Det var ju innovativt.Den här pumpen från Bikester kom med en sprucken manometer. Sen fick jag en ersättningspump men fick behålla den ursprungliga. Så idag när jag öppnar den nya, visar det sig att den är sönder på exakt samma ställe.🙂 Är det nån som faktiskt lyckats få en hel?
Nån som vet om det går att fixa på nåt sätt? Tänkte skänka den ena iallafall. Kanske kan nån få den att funka.
Visa bilaga 597399 Visa bilaga 597400
Haha precis så blev det för mig (dock alu hjul) men mitt lätta hjul/däckkombo kändes så gött jämfört med mitt kötta hjul. Sen kom jag där i stenkistan med lätthjulet och nu är det lika buckligt som en tonårings ansikte 😆Nu har jag provcyklat ovanstående, och det är en förtrollande känsla med lätt och rappt bakhjul.
..Men jag vet hur det kommer att sluta: Jag kommer att bli förtrollad och inte vilja köra med mitt trögare alternativhjul. Sen kommer jag till slut glömma att jag har en lättviktsfälg och köra dumma linjer, och så går fälgen sönder. Men ska njuta tills dess iaf.
Visa bilaga 598405
..och ja, det är en ent som tagit bilden.
Nu har jag provcyklat ovanstående, och det är en förtrollande känsla med lätt och rappt bakhjul.
..Men jag vet hur det kommer att sluta: Jag kommer att bli förtrollad och inte vilja köra med mitt trögare alternativhjul. Sen kommer jag till slut glömma att jag har en lättviktsfälg och köra dumma linjer, och så går fälgen sönder. Men ska njuta tills dess iaf.
Visa bilaga 598405
..och ja, det är en ent som tagit bilden.
Stor skillnad? Hur funkar det om man har mycket 433mhz i drift?Min uppgradering!
Visa bilaga 598438
Brukar gå att byta ut den breda kedjan till en gammal 12-delad kedja. Så har jag gjort på en piska.En välbehövlig uppgradering. Jag köpte ett litet verktygsset på typ CO när jag köpte min första ”seriösa” cykel, och i det setet ingick en kedjepiska. Detta var på 8-delade tiden, och den har använts massor under åren. Men tyvärr fungerar det sämre till 12-delat, kedjan är för bred, måste stripsas fast på kassetterna. Och även om det inte är hela världen så slog jag till på en ny nu äntligen. Ser fram mot typ 25 års gott samarbete även med denna!
Visa bilaga 599343
Normalt inga problem om man lägger den på största drevet, då har bredden ingen betydelse. Sen är det ju gött med bra verktyg ändå.En välbehövlig uppgradering. Jag köpte ett litet verktygsset på typ CO när jag köpte min första ”seriösa” cykel, och i det setet ingick en kedjepiska. Detta var på 8-delade tiden, och den har använts massor under åren. Men tyvärr fungerar det sämre till 12-delat, kedjan är för bred, måste stripsas fast på kassetterna. Och även om det inte är hela världen så slog jag till på en ny nu äntligen. Ser fram mot typ 25 års gott samarbete även med denna!
Visa bilaga 599343
Brukar gå att byta ut den breda kedjan till en gammal 12-delad kedja. Så har jag gjort på en piska.
Bra idé, men kan det inte bli problem med gamla kassetter då? Jag har egentligen inget emot att ha två.Normalt inga problem om man lägger den på största drevet, då har bredden ingen betydelse. Sen är det ju gött med bra verktyg ändå.
Fick 2 st likadana piskor av en fd kollega, så jag byggde om den ena med en ny kedja.Bra idé, men kan det inte bli problem med gamla kassetter då? Jag har egentligen inget emot att ha två.
Jag har inte lyckats få den att sitta säkert på varken 12-del Sram (Mtb och lvg) eller Shimano (Mtb). Oavsett drev. Så den kanske är sliten eller något, eller så gör jag fel. Jag har ju knappt bytt kassetter förr.
Ska kolla om jag kan returnera den!
Fast JAG hade ju bara en piska? Hade du tyckt det varit bättre om jag köpt ytterligare en för 8-delat och byggt om? Och nej, det fungerade inte att lägga på största (om jag inte stripsade fast den). Och jag trodde ironin gick fram när jag skrev att jag inte bytt kassetter förr.Fick 2 st likadana piskor av en fd kollega, så jag byggde om den ena med en ny kedja.
Sedan så har det bara blivit så att jag använder den ena på 11-12-delat och den andra till äldre delningar.
Annars så är det som @moros säger, att lägga kedjan på kassettens största drev.
Tror inte att det fanns något klagande alls från varken @moros eller mig för att du köpt en ny kedjepiska.Fast JAG hade ju bara en piska? Hade du tyckt det varit bättre om jag köpt ytterligare en för 8-delat och byggt om? Och nej, det fungerade inte att lägga på största (om jag inte stripsade fast den). Och jag trodde ironin gick fram när jag skrev att jag inte bytt kassetter förr.
Happy är verkligen underhållande ibland! Kollar man den här tråden ser man ju en hel del uppgraderingar av typen ”jag bytte min fullt fungerande Rockshox XX till en Rockshox XX+, nu får vi hoppas jag märker någon skillnad eftersom det kostade 12k”.
Jag har en 25 år gammal (utsliten?) kedjepiska som har stört mig i flera år eftersom den inte fungerar (enkelt) till majoriteten av de kassett-byten jag gör. Så jag köper en ny på BlackFriday för typ 150 spänn. Direkt två ljushuvuden som direkt förklarar för mig att:
- Jag borde byggt om en av mina kedjepiskor (jag äger bara en). För det gjorde hen.
- Hade jag bara lagt piskan på största drevet hade jag inte behövt köpa en ny. För det fungerar för hen.
No hard feelings, @weldion och @moros! Ni är en del av att Happy är så trollbindande, år efter år!
Precis, ser inte hur man kan tolka det som någon kritik på ditt nyköp. Mitt tips var framförallt ett tips till andra om man har problem med sin kedjepiska. Inte att du skulle skicka tillbaks din nya fina. På min piska sitter en kedja likt den som weldion har till vänster. Jaghar nog haft den i 20 år. Den har jag använt på 10-12 delade landsvägs och mtb-kassetter på stora klingan utan problem det var det jag förmedlade. Hoppas du får njutbara byten med ditt nya verktyg.Tror inte att det fanns något klagande alls från varken @moros eller mig för att du köpt en ny kedjepiska.
Mer att en kedjepiska är inte en så väldigt avancerad konstruktion, så det är lätt att bygga om det krävs.
Kanske man har använt den så pass mycket så kedjan töjt sig?!
Bifogar i alla fall en bild på mina två piskor.
Visa bilaga 599357
Fast JAG hade ju bara en piska? Hade du tyckt det varit bättre om jag köpt ytterligare en för 8-delat och byggt om? Och nej, det fungerade inte att lägga på största (om jag inte stripsade fast den). Och jag trodde ironin gick fram när jag skrev att jag inte bytt kassetter förr.
Happy är verkligen underhållande ibland! Kollar man den här tråden ser man ju en hel del uppgraderingar av typen ”jag bytte min fullt fungerande Rockshox XX till en Rockshox XX+, nu får vi hoppas jag märker någon skillnad eftersom det kostade 12k”.
Jag har en 25 år gammal (utsliten?) kedjepiska som har stört mig i flera år eftersom den inte fungerar (enkelt) till majoriteten av de kassett-byten jag gör. Så jag köper en ny på BlackFriday för typ 150 spänn. Direkt två ljushuvuden som direkt förklarar för mig att:
- Jag borde byggt om en av mina kedjepiskor (jag äger bara en). För det gjorde hen.
- Hade jag bara lagt piskan på största drevet hade jag inte behövt köpa en ny. För det fungerar för hen.
No hard feelings, @weldion och @moros! Ni är en del av att Happy är så trollbindande, år efter år!
Skulle fotat längre upp på mina piskor, för där sitter det styrlinda som handtag.Haha!
Jag köpte en kedjepiska till xx-delat för två år sin. Min gamla funkade på största drevet, men där kan det blir farligt för knogarna, så nära ekrarna. Dessutom kan man lätt glömma att man måste sätta den på största drevet och då klämmer den fast. Jag hade inte tänkt på att byta till en smalare kedje, men jag har ännu inte slitits ut en 11-delat kedja. Dessutom är nya mycket trevligare att använda med gummi rund handtaget (kanske kan man dock använda gammal styrlindra ...).
Skulle fotat längre upp på mina piskor, för där sitter det styrlinda som handtag.
Min högra (på tidigare bifogad bild) så sitter det spillet från nya kedjor. Har skarvat ihop några spillbitar så det blivit tillräckligt långt för att greppa om en kassett på ett tillräckligt bra sätt.
Snart dags för en "Visa din kedjepiska"-tråd. Endast moddade eller hemgjorda.Jag misstänka att det jag såg var styrlindra.
Jag har många 11-delade spillbitar och har ett styrlindra att byta. Ingen ursäkt kvar, måste lägga upp mina nya piska på K&S.
Den kedjepiska som säljs på Biltema för 129 SEK har gummihandtagSkulle fotat längre upp på mina piskor, för där sitter det styrlinda som handtag.
Till våren överväger jag att uppgradera genom att lätta cykeln några gram också. Potential finns.
Hur är luftningsprocessen jämfört med Shimano på Formula? Bra, anus eller nått där mellan?Cura 2 -> Cura 4 på SS-HT:n. Helt onödigt sett ur bromskraft på denna hoj, men gillar känslan i C4 lite mer än C2 och det finns även fördelar att ha samma som på FS:en.
Helt klart lite krångligare än Shimano, där räcker det ju oftast med tratt på handtaget för snabbluftning, Formulas process är mer lik Sram (använder samma anslutningar) men med fördelen att det är mineralolja istf DOT4. Inga större problem att få till det bra eller så, men lite jobbigt när man ska lufta bakbromsen och försöker dra i en spruta och trycka på en annan och det är rätt långt mellan dem. Kan givetvis göras enklare genom att t. ex. lossa oket, men men..Hur är luftningsprocessen jämfört med Shimano på Formula? Bra, anus eller nått där mellan?
Helt klart lite krångligare än Shimano, där räcker det ju oftast med tratt på handtaget för snabbluftning, Formulas process är mer lik Sram (använder samma anslutningar) men med fördelen att det är mineralolja istf DOT4. Inga större problem att få till det bra eller så, men lite jobbigt när man ska lufta bakbromsen och försöker dra i en spruta och trycka på en annan och det är rätt långt mellan dem. Kan givetvis göras enklare genom att t. ex. lossa oket, men men..
Här är en film som visar luftningsproceduren, men på frambromsen och där är det ju betydligt kortare armar som krävs. :-)
Ja det där såg ju inte så bra ut, men jag tycker det gäller för de flesta mobiler jag testat och Pixel hör till de bättre. Men funktionen är nog optimerad för porträtt (är det porträtt-läget du använt?). Eller med ett tydligt objekt mitt i bilden. Och jag misstänker att din bild är oerhört komplex för de algoritmer som används, med kedjestag, ekrar och sånt.(Pixel 6a:s närbildsalgoritm skulle nog också må bra av en uppgradering..)
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.Någon med Samsung eller nya iPhone som vill testa så vi kan avgöra vilken mobil man ska ha för att fotografera bromsok?
Mm, jag hade Shimano innan och gillar dem överlag, men hade en med vandrande bromspunkt och var sugen på att testa nåt annat.. Och trivs utmärkt med Cura trots vissa nackdelar:Jo exakt, mineraloljan och allt snack om dem är det som lockar. Shimanos luftningsprocess är ju så busenkel och idiotsäker att jag drar mig för att prova annat. Gillade inte att lufta Sram när jag körde med det ett kort tag.
Japp! Och håller med, det är helt klart ett krångligt fall för algoritmerna att lösa på ett bra sätt. För klassiska porträtt blir det ju oftast riktigt bra numera (även om det säkert går att "avslöja" om man vet vad man ska kika efter).(är det porträtt-läget du använt?).
Mm, jag hade Shimano innan och gillar dem överlag, men hade en med vandrande bromspunkt och var sugen på att testa nåt annat.. Och trivs utmärkt med Cura trots vissa nackdelar:
- lite krångligare luftningsprocedur
- inga direkta inställningsmöjligheter förutom reach adjust
- färre verkstäder som vill/kan lufta. Vanligtvis gör man väl det själv, men var i Isaberg och ville fixa ena bromsen och då ville de inte kontaminera sina Sram-sprutor (som passar) med mineralolja, vilket jag förstår. Numera har ju Sram iofs mineralolja i några av sina så nu kanske det problemet försvinner.
Coolt. Går den att köpa i Sverige/EU?