Visa din vaxning! kedjan inte benen

NickPick

Aktiv medlem
Jag pendlade året runt i ur och skur med Squirt. Ingen avfettning, inget kokande, bara droppade Squirt på fabriksklibbig shimanokedja, när den hade gått ett tag och behövde smörjas. Sedan påfyllning vid behov.

Funkade hur bra som helst.
Jag har också provat det. Tycker squirt är värdelöst då kedjan låter satan och börjar rosta snabbt. Har man mycket squirt på så blir den ju helt kladdig.
Torr MTB när man vill hålla skick på drivlinan, då är det nog bäst!
Körde även på mallis och drivlineljudet var katastrofalt mot vanlig smörja. Ljud är ju tappad effekt säger dom.

Jaja, each to his own! Vax tror jag dock mer på.

kais01

Aktiv medlem
på något sätt med droppvax rent som det ändå är, blir det till slut överlast och det guckar på.

squirt har dåligt rykte därvidlag, men även med tunnare produkter som banana slip all weather och ceramic speed ufo måste man efter några behandlingar koka vaxet ur kedjan. dock klarar det sig kvartalsvis i mitt fall.

för egen del passar jag då på att sedan doppa i ett vaxbad, men det kan man ju göra så som man önskar, bara kedjan blir rengjord emelllanåt.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har också provat det. Tycker squirt är värdelöst då kedjan låter satan och börjar rosta snabbt. Har man mycket squirt på så blir den ju helt kladdig.
Torr MTB när man vill hålla skick på drivlinan, då är det nog bäst!
Körde även på mallis och drivlineljudet var katastrofalt mot vanlig smörja. Ljud är ju tappad effekt säger dom.

Jaja, each to his own! Vax tror jag dock mer på.

Ja, det verkar som att upplevelse av vaxning är väldigt olika :-)

Noll rost i salt och tyst... 😃

C-dale

Aktiv medlem
Man lägger på flödigt med Squirt,vevar runt o låter stå tills nästa tur, då man drar av kedjan med en trasa. Torrt o fint.

kais01

Aktiv medlem
Man lägger på flödigt med Squirt,vevar runt o låter stå tills nästa tur, då man drar av kedjan med en trasa. Torrt o fint.
någon sorts rengörande förmåga medan smörjet inledningsvis flyter alltså? en intressant vinkel, särskilt om det funkar med smutsmagneten squirt.

har inte kört den själv, däremot low temp-varianten. den är trög som tusan redan från början. lite konstigt, man hade väntat sig att den skulle vara lättflytande. icke.

någon sorts rengörande förmåga medan smörjet inledningsvis flyter alltså? en intressant vinkel, särskilt om det funkar med smutsmagneten squirt.

har inte kört den själv, däremot low temp-varianten. den är trög som tusan redan från början. lite konstigt, man hade väntat sig att den skulle vara lättflytande. icke.
Kör flaskan i en liten mugg och varmt vatten så går squirt in bättre!

C-dale

Aktiv medlem

Brukar vara vanligt att det går märkbart lättare när jag vevar runt o lägger på Squirten. Fast då är ju frågan om det går så lätt när medlet torkat. Får man samma upplevelse med andra smörjor?

Murdock

Aktiv medlem
Glöm inte att det går att tillsätta vatten till Squirt och ruska om ifall den stelnar till i flaskan. Rekommenderas av tillverkaren på deras hemsida.

kais01

Aktiv medlem
Brukar vara vanligt att det går märkbart lättare när jag vevar runt o lägger på Squirten. Fast då är ju frågan om det går så lätt när medlet torkat. Får man samma upplevelse med andra smörjor?
har för min del inte kört droppvax mer än ett par år, och inte testat fler än ufo ceramic speed 2,0, banana slip all weather lube med och utan 'tungsten', och nämnda squirt low temp.

endast sistnämnda går sirapströgt från dag 1. alltså efter en natts intorkning. att få det ur flaskan och smita ut på kedjan har jag inte haft problem med.

känslan med de övriga trögar dock också till sig efter ett antal applikationer, typ ett halvår. och den friktionslösa känslan håller då efterhand inte lika länge per gång.

MagerValp

Aktiv medlem
IMG_5063.jpeg

Började kännas som om det var dags för första omvaxningen. Jag räknar 12 rundor loggade på Strava, sammanlagt 130 km, men det har varit någon vända utan gps också. I princip snustorrt i Göteborg de senaste veckorna.

Onekligen smidigt att bara blåsa rent kedjan efter varje tur och inte behöva lägga på något nytt. Den är också helt torr och samlar inte på sig någon skit alls. Köper man på sig fler kedjor och vaxar flera på en gång är det nog inget snack om att det är smidigare än att hålla på med olja eller droppvax.

Jaha så då blev man en vaxare då.

Allroad

Aktiv medlem
Läser denna guide men undrar vad som avses med mineral spirits?

Jag provade att rengöra kedjan (en som gått drygt 100 mil) i kallavfettning men fick det inte så rent, man kanske måste göra flera bad iofs..

mkallstrom

Aktiv medlem
Läste att SRAM-kedjor måste bada i lacknafta / avfettning 7 varv för att anses tillräckligt rena för verklig avfettning. Vi kan ju börja där :D
Jag kör med Shimano CN-HG701 och fuskade friskt med första rengöringen. Sedan dess har jag runt 1500 mil totalt (fördelat på fyra kedjor) som jag har upplevt som mycket smidigare än att droppa på olja.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Jag är nog på @Fjärdebrunn s linje. Om man försöker vara pragmatisk och inte perfektionist: Hur viktigt är det att kedjan blir kliniskt ren och ha rätt temperatur? Måste man köra 5+ varv avfettning plus några varv lacknafta, koka i en slowcooker eller finns det lättare sätt? Och vad gäller inför andra vaxningen? Om smuts är så farligt för kedjan borde logiken vara att man inför omvaxning måste repetera rengöringsproceduren med farligt avfall igen.

Eller fungerar det som ett dop ? När man en gång gett sitt löfte till Gud så kan man gå runt och smutsas ner fram till dess att man konfirmeras??

MagerValp

Aktiv medlem
Läste att SRAM-kedjor måste bada i lacknafta / avfettning 7 varv för att anses tillräckligt rena för verklig avfettning. Vi kan ju börja där :D
Man ska nog ta allt man läser om vaxning med en stor nypa salt, det verkar dra till sig folk med väldigt bestämda åsikter. Jag märkte ingen skillnad när jag vaxade en SLX och en X01 här om veckan. Båda fick sig en grundlig rengöring med lacknafta, ursköljning med isopropanol, torka och sedan ner i paraffinet.

Sju varv i ultraljudstvätten, 18 minuter i sous viden på precis 97 grader och lyxvax med handplockade fluorbindningar kanske blir 10% bättre, vem vet? Det funkar bevisligen att bara få bort fabriksfettet och låta kedja gosa i syltparaffin från mataffären.

aben

Aktiv medlem
Jag är nog på @Fjärdebrunn s linje. Om man försöker vara pragmatisk och inte perfektionist: Hur viktigt är det att kedjan blir kliniskt ren och ha rätt temperatur? Måste man köra 5+ varv avfettning plus några varv lacknafta, koka i en slowcooker eller finns det lättare sätt? Och vad gäller inför andra vaxningen? Om smuts är så farligt för kedjan borde logiken vara att man inför omvaxning måste repetera rengöringsproceduren med farligt avfall igen.

Eller fungerar det som ett dop ? När man en gång gett sitt löfte till Gud så kan man gå runt och smutsas ner fram till dess att man konfirmeras??
Jag var inte så noga, ny kedja en gång eller möjligen två med lacknafta och sedan torka innan jag vaxade och det jag märkte var att de första omvaxningarna behövde göras något tätare men funkade bra ändå tycker jag. En använd kedja rengjordes två gånger lacknafta (otroligt vad mycket smuts den innehöll) och dreven bara en enklare rengöring med lacknafta, skillnaden är blev att vaxet plockade upp mycket av smutsen från den halvrengjorda kedjan och dreven och vaxet blev gråsvart så det var inte helt lyckat.

NiklasL

Aktiv medlem
Man kan vaxa en rengjord kedja från början med droppvax också. Men flera sorter har ”initial penetration issues”, men ett par har inte det utan funkar bra som förstavaxning. Det viktiga är den första rengöringen. Jag har kört grytvaxning som grund och sedan kompletterat med droppvax senare vid behov så grytan åker inte fram varje gång. Som rengöring funkar hett vatten/kokning av vaxad kedja och så börjar man om med gryta eller droppar.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Ok vem försöker jag lura? Har precis plockat upp ett paket specialvax och är på väldigt god väg att köpa en slowcooker senare idag.

Hur många rundor var det man var tvungen att rengöra kedjan om man skulle göra det korrekt ? Några omgångar lacknafta och sedan t-sprit var det så det funkade ? Lämnar inte T-spriten en hinna efter sig? Bättre med isopropanol?

NiklasL

Aktiv medlem
Ok vem försöker jag lura? Har precis plockat upp ett paket specialvax och är på väldigt god väg att köpa en slowcooker senare idag.

Hur många rundor var det man var tvungen att rengöra kedjan om man skulle göra det korrekt ? Några omgångar lacknafta och sedan t-sprit var det så det funkade ? Lämnar inte T-spriten en hinna efter sig? Bättre med isopropanol?
ZFC tycker man ska börja med 15 min blötläggning i lacknafta och sedan 2 x 2 min agitering (eller skakning) i lacknafta. Om det är en Sram-kedja 2-3 omgångar till då han anser att deras fabriksfett är svårare att få bort Avsluta med två agiterade bad i rödsprit - klart!
Vad gäller vaxning har tydligen olika kedjefabrikat olika god vidhäftning av vax beroende på ytbehandling av kedjan - läs på ZFC-sajten. Det är troligen inget stort problem men kan innebära tätare applicering av nytt vax, droppar eller gryta.

hermannjoh

Aktiv medlem
Jag har gjort så här med nya kedjor:
1. Lägger kedjan i prick bort avfettning allt från 30m - 24h
2. Sätter kedjan i annan burk med ny prick bort avfettning i 5 minuter, skakar ordentligt
3. Sätter kedjan i burk med Aceton, 30s till 1 minut.
4. a.Kollar om kedjan lämnar spor efter sig på en mikrofiber trasa
4. b. om den gör det, gör jag om processen.

Sen har jag nog bara använt Squirt lube och det har funkat mycket bra, tänkte testa vaxa den nästa gång.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Vill ändå påstå att det var en process att till slut bejaka den inre instinkten att vilja gå över från olja till vax. Efter att ha tjuvläst tråden här och övervägt det fram och tillbaka så tog jag beslutet i fredags. I väntan på nya kedjor på ingång körs den relativt nya kedjan på prov här.

D52A64F8-26D1-46C2-9818-16A8B831A508.jpeg

Bilagor

• AF4D9A5F-7904-41A6-B22A-C11EC0A09149.jpeg
    AF4D9A5F-7904-41A6-B22A-C11EC0A09149.jpeg
    583.1 KB · Besök: 60

mamme1

Aktiv medlem
Premiärvaxade 2 kedjor i lördags.
1. En ny Shimanokedja för 10-delad Ultegra.
Rengöring lacknafta*2, rödsprit *2, hängtorkat en stund. Paraffin i slow cooker. Ny kassett. Gjorde ren trissor & vevparti med lacknafta & rödsprit.
Ca 45 mil landsväg. Blandat grus & asfalt. Endast torrt väglag.
Det tog nån kvart innan det växlade klockrent och slutade flaga vax.
Har ännu inte börjat gnissla, ser sanslöst ren ut, likaså trissor & kassett.

2. En använd (ca 100 mil) Wippermann Connex svart/guld 11-delad. Ultegra.
Rengöring lacknafta*3, rödsprit*2, hängtorkat ett par timmar. Paraffin i slow cooker.
Gjorde ren kassett, trissor & vevparti med lacknafta & rödsprit.
Ca 32 mil landsväg. Blandat grus & asfalt. Endast torrt väglag.
Gick klockrent från första metern, däremot var den galet stel att lägga på klingorna fram, men efter några få snurrar på vevpartiet med cykeln i mekstället gick den tyst & fint.
Har ännu inte börjat gnissla, ser sanslöst ren ut, likaså trissor & kassett.

5 skopåsar av 5 hittills.
Återkommer med intryck efter att ha provat i blött & eländigt väglag.

Senast ändrad:

Gullirull

Medlem
Nu har jag börjat vaxa men är inte så imponerad av resultatet såhär långt. Har testat med två st nya XTR-kedjor för 12-delat, tvättat dessa i 3x bad med lacknafta, följt av 2x bad i aceton. Sen smältvaxat i slow-cooker med Silca Hot Melt. Inga problem med den processen i vilket fall.

Initialt har kedjorna funkat bra, men tycker att man ganska snabbt märker att växlingen degraderar och så småningom hör man att kedjan börjar "frasa", vilket jag tar som ett tecken på att den behöver nytt vax.

Detta var t.ex. tydligt på årets Lida Loop. Körde med en ny kedja som bara gått nån mils uppvärmning i torra förhållanden. Efter ca 50km var jag tvungen att stanna och droppa på lite Squirt som de turligt nog delade ut inför loppet. Gjorde en enorm skillnad för växlingen, som innan stoppet börjat låta "klick klick klick", dvs. som om den försöker växla med har fel vajerspänning. Med nytt smörj så blev det dock helt tyst igen och växlingen satt som den skulle.

Ska testa att vaxa om kedjorna och se hur det utvecklas, samt komplettera med ett dropp-vax som man kan ha med sig ifall det behövs. Initialt intryck är dock att vaxet håller 30km snarare än 300km som utlovats.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu har jag börjat vaxa men är inte så imponerad av resultatet såhär långt. Har testat med två st nya XTR-kedjor för 12-delat, tvättat dessa i 3x bad med lacknafta, följt av 2x bad i aceton. Sen smältvaxat i slow-cooker med Silca Hot Melt. Initialt har kedjorna funkat bra, men tycker att man ganska snabbt märker att växlingen degraderar och så småningom hör man att kedjan börjar "frasa", vilket jag tar som ett tecken på att den behöver nytt vax.

Detta var t.ex. tydligt på årets Lida Loop. Körde med en ny kedja som bara gått nån mils uppvärmning i torra förhållanden. Efter ca 50km var jag tvungen att stanna och droppa på lite Squirt som de turligt nog delade ut inför loppet. Gjorde en enorm skillnad för växlingen, som innan stoppet börjat låta "klick klick klick", dvs. som om den försöker växla med har fel vajerspänning. Med nytt smörj så blev det dock helt tyst igen och växlingen satt som den skulle.

Ska testa att vaxa om kedjorna och se hur det utvecklas, samt komplettera med ett dropp-vax som man kan ha med sig ifall det behövs. Initialt intryck är dock att vaxet håller 30km snarare än 300km som utlovats.
Intressant, jag kör silca supersecret och 25 mil funkar lätt i torrt väder.

aben

Aktiv medlem
Nu har jag börjat vaxa men är inte så imponerad av resultatet såhär långt. Har testat med två st nya XTR-kedjor för 12-delat, tvättat dessa i 3x bad med lacknafta, följt av 2x bad i aceton. Sen smältvaxat i slow-cooker med Silca Hot Melt. Inga problem med den processen i vilket fall.

Initialt har kedjorna funkat bra, men tycker att man ganska snabbt märker att växlingen degraderar och så småningom hör man att kedjan börjar "frasa", vilket jag tar som ett tecken på att den behöver nytt vax.

Kan vara värt att göra några omvaxningar först och se om inte det blir bättre innan du överger smältvaxet. Jag använder vanligt hushållsparaffin och med 20-25 mil mellan omvaxningarna känns kedjan helt ok under hela intervallet om det är torrt.

NiklasL

Aktiv medlem
Har inte XTR kedjor extra mycket SIL-TEC behandling? Waxet fäster helt enkelt inte även om det är en ren yta?
ZFC:
"Some chains with low-friction coatings seem to repel the wax, leading to poor longevity of the wax coating. According to Adam Kerin, and as covered in the best chain article, both KMC and higher-end Shimano chains have exhibited some wax adhesion issues."

glitch

Aktiv medlem
Jag har kört MSW både på mtb och lvg och hittills har det funkat enligt reklamen med livslängden. Om det börjar trilskas efter 50 km kan inte vaxet ha fäst.

Allroad

Aktiv medlem
Helt värdelöst. Tror jag gått och blivit en antivaxxare istället.

Trodde först jag skulle bli frälst men efter att ha slabbat med fyra vändor lacknafta och dubbeldippat i syltparaffin så rostar kedjan och för ofattbart mycket oväsen efter gårdagens regnoväder. Eller är en KMC X8 elcykelkedja så pass anti-vaxx?

Typ sämre hållbarhet än drylube. Är inte imponerad för fem öre. Dessutom så måste man hantera vätskor som måste till åvc samt all vax som lossnar från kedjan vid hanteringen, ja den har lagt sig som ett fint täcke på altanen :/

glitch

Aktiv medlem
Helt värdelöst. Tror jag gått och blivit en antivaxxare istället.

Trodde först jag skulle bli frälst men efter att ha slabbat med fyra vändor lacknafta och dubbeldippat i syltparaffin så rostar kedjan och för ofattbart mycket oväsen efter gårdagens regnoväder. Eller är en KMC X8 elcykelkedja så pass anti-vaxx?

Typ sämre hållbarhet än drylube. Är inte imponerad för fem öre. Dessutom så måste man hantera vätskor som måste till åvc samt all vax som lossnar från kedjan vid hanteringen, ja den har lagt sig som ett fint täcke på altanen :/
Det står rätt tydligt hos PFC att vaxet ger ett dåligt korrosionsskydd - dvs. efter blöt tur, torka av kedjan ordentligt annars blir det ytrost direkt.

Sen tror jag kanske inte vaxning är da shit för grisig vinterpendling med minimalt underhåll.

Allroad

Aktiv medlem
Det står rätt tydligt hos PFC att vaxet ger ett dåligt korrosionsskydd - dvs. efter blöt tur, torka av kedjan ordentligt annars blir det ytrost direkt.

Sen tror jag kanske inte vaxning är da shit för grisig vinterpendling med minimalt underhåll.
Jo men vafan. Man kan inte få det att låta som guds gåva till cyklister när det inte ens klarar av minsta regnväder?

Det är helt enkelt inte för nordiskt klimat.

Köp & Sälj

Topp