Visa din verktygstavla (för cykelmeck)

weldion

Aktiv medlem
Nu så har jag fått tag på 21 kvm utrymme för att fixa cykelverkstad med cykelförvaring.
Roligt att skruva cykel, så det skall vara inrett för att göra det med lätthet.
Farsan har sparat en rostfri diskbänk åt mig för att ha till dämparservice. Sätta en dunk under slasken för att samla upp oljan till ÅVC.
Nu så gäller det att hämta lite inspiration hur man skall inreda det hela.
ECDB229F-F995-4905-A281-E7629E37FE22.jpeg
DD159CCE-82E6-401D-8BFA-633840E14F49.jpeg

Skall in med min kompressor också och funderar på att bygga en ljudisolerad huv till den. Lär inte gå så särskilt varm för den skall väl mest pumpa däck och skjuta slanglöst på plats.
Frugan verkar ha ordnat fram lite verkstadsinredning till mig i vart fall.
CB43D4E4-220B-437A-AD30-7F969F0EF461.png

Planen är väl att bygga vidare åt höger på den rostfria arbetsbänken med den rostfria köksbänken med slask som nämndes tidigare.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Sånna här trådar gör mig alltid så himla avis. Mecka cykel i en etta där man måste städa undan o ställa undan allt mellan ingreppen e inge vidare i längden.

Vill oxå ha cykelgarage med fasta platser för allt. Drömmen!

Pfaff

Aktiv medlem
Sånna här trådar gör mig alltid så himla avis. Mecka cykel i en etta där man måste städa undan o ställa undan allt mellan ingreppen e inge vidare i längden.

Du får sälja din centrala etta o för pengarna köpa en större gård i Hälsingland :-)

båtbensbudet

Aktiv medlem
hahah jo hade faktiskt varit nice men tror d blir svårt med inkomster på cykelbudandet där men kanske e värt ett försök .)

AndersJB

Aktiv medlem
Har ju förmånen,(lyxen?) att bo "på landet" med ett 70kvm dubbelgarage. Dock var det måååånga år sedan det stod en bil där,har ockuperat det helt till min hoj/cykelverkstad.....helt underbart att bara gå där och pilla lite,svarva lite,fräsa lite eller bara sitta på en pall och ta en funderare med en kall i näven! :giggle:
Tyvärr jävligt rörigt på bilderna,blir så då vintern tillbringas där med div projekt,sen blir det tokstädning på våren och rensa ut allt skit man släpat dit under vintern...

20210214_125320.jpg

Min verktygstavla,dock inte bara till cykel...blandat men allt på ett ställe.

20210214_125353.jpg

Mycket skit blir det...

20210214_125412.jpg

Lite ledig golvyta finns det allt.
20210214_125501.jpg

"Grovbänken" för svets och allmänt "skitiga" jobb.

Som sagt...välfyllt,ostädat och jävligt rörigt nu,men ren lyx att ha den möjligheten till verkstad 10m från huset....förmånen att bo på landet!!
Anders.

__jp

Aktiv medlem

Har lite samma dilemma men skyller på småbarn i lägenheten. Så jag meckar i förrådet 😁 Kan inte svetsa (!) men det mesta basic går att fixa. Är det svårare än så promenerar jag bort till LBS.

7FBB5219-19E1-4024-B492-2848889AC737.jpeg

Freddie L

Aktiv medlem
Jag älskar hur snyggt och välordnat ni får det att se ut med era verktygstavlor! Men det är inte för mig, jag är låd-typen tyvärr. Har plats för hur mycket tavlor som helst men föredrar mobiliteten med en färdigpackad låda. Har alltid lådan med när cykeln flyttas med bil, till tävlingar eller utflykter. Dessutom skönt att plocka med från garaget där den bor, ner i källaren där det undantagsvis mekas och ffa ut till någon solsida i trädgården när vädret tillåter utomhusmek (bara ett ”s” i det ordet så ni inte missuppfattar, eller ja det är ju hur man ser på det). Har iofs en liten undangömd skåpssida i garaget där de verktyg som inte används varje år hänger och väntar, komplett med tuschritade konturer. Lovar att fota och återkomma vid tillfälle!

slice me nice

Aktiv medlem
Nu så har jag fått tag på 21 kvm utrymme för att fixa cykelverkstad med cykelförvaring.
Roligt att skruva cykel, så det skall vara inrett för att göra det med lätthet.
Farsan har sparat en rostfri diskbänk åt mig för att ha till dämparservice. Sätta en dunk under slasken för att samla upp oljan till ÅVC.
Nu så gäller det att hämta lite inspiration hur man skall inreda det hela.
Visa bilaga 469841Visa bilaga 469842
Skall in med min kompressor också och funderar på att bygga en ljudisolerad huv till den. Lär inte gå så särskilt varm för den skall väl mest pumpa däck och skjuta slanglöst på plats.
Frugan verkar ha ordnat fram lite verkstadsinredning till mig i vart fall.
Visa bilaga 469845
Planen är väl att bygga vidare åt höger på den rostfria arbetsbänken med den rostfria köksbänken med slask som nämndes tidigare.
Oj jäklar där har vi drömmen. Blir till att bygga ut förrådet i vår tror jag

Bonzo

Aktiv medlem
Har ju förmånen,(lyxen?) att bo "på landet" med ett 70kvm dubbelgarage. Dock var det måååånga år sedan det stod en bil där,har ockuperat det helt till min hoj/cykelverkstad.....helt underbart att bara gå där och pilla lite,svarva lite,fräsa lite eller bara sitta på en pall och ta en funderare med en kall i näven! :giggle:
Tyvärr jävligt rörigt på bilderna,blir så då vintern tillbringas där med div projekt,sen blir det tokstädning på våren och rensa ut allt skit man släpat dit under vintern...

Visa bilaga 469858
Min verktygstavla,dock inte bara till cykel...blandat men allt på ett ställe.

Visa bilaga 469859
Mycket skit blir det...

Visa bilaga 469860
Lite ledig golvyta finns det allt.
Visa bilaga 469861
"Grovbänken" för svets och allmänt "skitiga" jobb.

Som sagt...välfyllt,ostädat och jävligt rörigt nu,men ren lyx att ha den möjligheten till verkstad 10m från huset....förmånen att bo på landet!!
Anders.
Gillar det skarpt, och jag tror jag talar för flera av oss när jag säger att din definition av "ostädat" skiljer sig en del från vår.

Den där Tracker-Yamman ser riktigt intressant ut. Vad är den byggd av för delar? Du ser även ut att ha ett par andra intressanta hojar där bakom som du gärna får berätta mer om. (Ja, jag vet att det är fel forum. :rolleyes: )

AndersJB

Aktiv medlem
Gillar det skarpt, och jag tror jag talar för flera av oss när jag säger att din definition av "ostädat" skiljer sig en del från vår.

Den där Tracker-Yamman ser riktigt intressant ut. Vad är den byggd av för delar? Du ser även ut att ha ett par andra intressanta hojar där bakom som du gärna får berätta mer om. (Ja, jag vet att det är fel forum. :rolleyes: )
Haha...jo,städat är kanske subjektivt...har kanske noja på att inte ha ordning i verkstan! 😉

Hojarna ja...helt klart OT,men får väl modereras bort om det är fel av mej att skriva....
Är ju min andra "passion" mot att cykla MTB,att bygga om nått gammalt lik man hittar billigt. Och göra den till nån ball hoj man kan åka och köpa en glass på.
Bygger allt själv,har nån fix ide att allt ska vara tillverkat hemma i verkstan,och av mej....gör allt själv,bygger om ramar,gjuter kolfiberdelar,lackerar,renoverar/trimmar motorerna,svetsar avgassystemen,förzinkar och eloxerar delar mm....allt jobb och alla "specialdelar" görs i min lilla verkstad.
Är min sorts terapi,sitta och fundera hur det ska se ut,tillverka delen,prova,modifiera tills man är nöjd och det står en färdig hoj som man rullar ut och provkör! ☺

Flattrack-Yamahan byggde jag för några år sedan,kör Flattrack med den,men pga Corona har tävlandet stått still tyvärr.
Skitkul att köra,en bastard som vill kasta av en i varje böj...haha.
Byggd på en Yamaha XS650-81,och preppad enligt konstens alla regler...borrad till 700cc,portad,racekam,avstämda pipor mm....går riktigt bra!!
60589639_1294713874009278_1300323472240541696_o.jpg
Här ett axplock av dom andra byggena som jag pillat ihop här hemma...den vita XS650:in är hustruns,den röda CX500:an dotterns,stora sonen brukar åka Suzuki 750-trepipen,och den silvriga XS650:in byggde jag åt mej förra vintern.
Alla har sin charm och är kul att köra på!

20200404_103037.jpg20180603_143723.jpgDSC_4817.JPG83493254_1649311535216175_3823083501161284879_o.jpg

Anders

Bonzo

Aktiv medlem
Haha...jo,städat är kanske subjektivt...har kanske noja på att inte ha ordning i verkstan! 😉

Hojarna ja...helt klart OT,men får väl modereras bort om det är fel av mej att skriva....
Är ju min andra "passion" mot att cykla MTB,att bygga om nått gammalt lik man hittar billigt. Och göra den till nån ball hoj man kan åka och köpa en glass på.
Bygger allt själv,har nån fix ide att allt ska vara tillverkat hemma i verkstan,och av mej....gör allt själv,bygger om ramar,gjuter kolfiberdelar,lackerar,renoverar/trimmar motorerna,svetsar avgassystemen,förzinkar och eloxerar delar mm....allt jobb och alla "specialdelar" görs i min lilla verkstad.
Är min sorts terapi,sitta och fundera hur det ska se ut,tillverka delen,prova,modifiera tills man är nöjd och det står en färdig hoj som man rullar ut och provkör! ☺

Flattrack-Yamahan byggde jag för några år sedan,kör Flattrack med den,men pga Corona har tävlandet stått still tyvärr.
Skitkul att köra,en bastard som vill kasta av en i varje böj...haha.
Byggd på en Yamaha XS650-81,och preppad enligt konstens alla regler...borrad till 700cc,portad,racekam,avstämda pipor mm....går riktigt bra!!
Visa bilaga 471500
Här ett axplock av dom andra byggena som jag pillat ihop här hemma...den vita XS650:in är hustruns,den röda CX500:an dotterns,stora sonen brukar åka Suzuki 750-trepipen,och den silvriga XS650:in byggde jag åt mej förra vintern.
Alla har sin charm och är kul att köra på!

Visa bilaga 471502Visa bilaga 471503Visa bilaga 471504Visa bilaga 471505

Anders
Riktigt snygga hojar och bra grundämnen allihop. Jag tillhör den lilla skara som faktiskt gillar CX500 även i originalkostym, men din version var svårslagen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer