Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Nästan två månader sen operation av handen och träningen har börjat funka igen. Körde mark idag för första gången och det gick rätt bra utan smärta. Svullen efter passet men det kan jag leva med.

Drog allt jag hade hemma (157,5) och sänkte sen och körde 3x3@130kg och 3x10@100kg. Så målet för vintern blir 170, inte så högt satt men det kan ju komma ett bakslag med handen. Nästa vinter siktar jag på att dra 200.

Beställt 22,5kg, till så jag har något att jobba med 👊
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Det går bra nu, varför vet jag inte då jag knappt tränat sen operationen och sömnen ballade ur så det slutade med sömnpiller.

Körde böj ikväll och 110kg utan pass var inga problem, körde frontböj för några pass sedan och det var nog flera år sedan sist. Men det kändes hur bra som helst förutom att handlederna inte riktigt var med och blev ömma.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Verkar mest vara jag som skriver här men...😁

Sovit som ett arsel i två nätter men körde ett pass ändå idag. 160 i mark gick upp utan remmar så tio kg kvar, kanske får höja målet till 180🤔.

Pullups funkar nu också 👊
 

SIE

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Verkar mest vara jag som skriver här men...😁

Sovit som ett arsel i två nätter men körde ett pass ändå idag. 160 i mark gick upp utan remmar så tio kg kvar, kanske får höja målet till 180🤔.

Pullups funkar nu också 👊
Min rehab-axel är stark nog för att jag skall kunna lyfta upp och hålla i en 16kg kettlebell och köra goblet squats 😄
I övrigt är det fan svårt att hitta bra styrkeövningar som inte inkluderar minst en axel..
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Min rehab-axel är stark nog för att jag skall kunna lyfta upp och hålla i en 16kg kettlebell och köra goblet squats 😄
I övrigt är det fan svårt att hitta bra styrkeövningar som inte inkluderar minst en axel..
Ja den är inte lätt, men har du tillgång till ett gym kan du köra böj på två boxar med ett mellanrum. Kräver ett midjebälte med kedja och valfritt antal vikter. Sen doppar du vikterna i mitten, du hajar säkert 😁

Böj i smithmaskin funkar ju utan att hålla i stången, hacksquat, benpress. Ett gyllene tillfälle att få grova ben!
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Finns det nån koncensus kring hur man bygger max styrka utan att bygga volym (och lägga på sig vikt)?
Teorier om vad som är bäst för detta har ju varierat genom åren, men nu verkar dom flesta vara överens om att det är tunga vikter och få reps man skall köra? Tex 3 set med 4 reps?
När höll på med elitidrott sa landslagstränaren att man skulle man köra tvärtom, massa reps med låga vikter. Men det var ju före Dackefejden. 😄
 

IM

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Finns det nån koncensus kring hur man bygger max styrka utan att bygga volym (och lägga på sig vikt)?
Teorier om vad som är bäst för detta har ju varierat genom åren, men nu verkar dom flesta vara överens om att det är tunga vikter och få reps man skall köra? Tex 3 set med 4 reps?
När höll på med elitidrott sa landslagstränaren att man skulle man köra tvärtom, massa reps med låga vikter. Men det var ju före Dackefejden. 😄
En stark muskel är en stor muskel, och vice versa. Den som blir stark får volymen på köpet.

Ett tips kan vara att lägga krutet på att höja hastigheten vid utförandet, snarare än motståndet i form av högre vikt. Läs lite om powerträning, det kanske kan vara något för dig. 😊

För det antal år sedan var ju doggcrapp på modet. Och det var ju knappast för att undvika volym. 😁
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Kör vissa övningar iaf sporadiskt nu. Vändingar, har även testat stöt, knäböj, sälrodd, tricepspress och maghjul. Har fått för mig att det är bra för skidåkning, iaf vissa av grejerna. För mig är det iaf vettigt att köra vissa grejer åtminstone ibland så man kan se eventuella framsteg. Ska försöka vända upp kroppsviken på sikt, är några kg ifrån.
 

grondahl

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Finns det nån koncensus kring hur man bygger max styrka utan att bygga volym (och lägga på sig vikt)?
Teorier om vad som är bäst för detta har ju varierat genom åren, men nu verkar dom flesta vara överens om att det är tunga vikter och få reps man skall köra? Tex 3 set med 4 reps?
När höll på med elitidrott sa landslagstränaren att man skulle man köra tvärtom, massa reps med låga vikter. Men det var ju före Dackefejden. 😄
Hög vikt, få repetitioner för maxstyrka har varit receptet sen före Dackefejden.
 

jolov

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag körde josef erikssons 10x10 i bänken och har nog aldrig växt så mkt av något annat program. Både styrkemässigt och volymmässigt. Ökade från 145 till 160 på en sjuveckors(?) runda.

Det var intressant då det kändes tvärtemot det jag lärt mig innan 😅 många reps för lite uthålligare och få reps för styrka.

Annars är väl https://tyngre.se/podd/styrketraning-for-cyklister/ ett bra ställe att börja på
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Har det varit någon paradigmskifte inom styrketräningsvärlden kring Dackefejden?
Det är ständiga paradigmskiften i träningsvärlden. Jag har iofs mest sysslat med konditionsträning men det är komiskt att se hur trenderna skiftar. Kan ju tom skifta mellan olika idrotter med liknande fysiologiska krav hur man skall träna, jmfr tex cykling och löpning. Just nu är det polariserat som gäller för cykel och mellanmjölk/sweetspot/norsk tröskel som gäller för löpning. 😄
 

SIE

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Det är ständiga paradigmskiften i träningsvärlden. Jag har iofs mest sysslat med konditionsträning men det är komiskt att se hur trenderna skiftar. Kan ju tom skifta mellan olika idrotter med liknande fysiologiska krav hur man skall träna, jmfr tex cykling och löpning. Just nu är det polariserat som gäller för cykel och mellanmjölk/sweetspot/norsk tröskel som gäller för löpning. 😄
Vad jag har läst (har inget empiriskt att luta mig mot här) så är det väl tunga få reps som gäller för att nå högsta möjliga styrka i relation till lägsta möjliga hypertrofi. Detta har jag sällan eller rentav aldrig läst något påstående som motsäger. Men jag har ju inte läst allt här i världen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Vad jag har läst (har inget empiriskt att luta mig mot här) så är det väl tunga få reps som gäller för att nå högsta möjliga styrka i relation till lägsta möjliga hypertrofi. Detta har jag sällan eller rentav aldrig läst något påstående som motsäger. Men jag har ju inte läst allt här i världen.

Det har jag fattat med. Sen är det väl så att styrka och hypertrofi har ett väldigt starkt samband men liksom inte 100% men jag antar du menar så. Det går liksom inte att bli speciellt mycket starkare utan att få större muskler. Sen kanske inte alla med lika stora muskler är exakt lika starka. typ..
 

miklax

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Som ni säger. Reps bygger volym bygger styrka.
Som cyklist så får man ju en hel del volym ändå genom cylklingen, därför skulle jag vilja påstå att tunga lyft är det som passar bäst som komplement till cykling, särskilt om man ha hög styrka i relation till kroppsvikt.
Vill man däremot satsa på att bli riktigt stark så bör man göra många lyft och även bygga massa. Iaf som trenden ser ut idag i styrkelyft och jag tror att det är denna ändring som gjort att vi fått fram så sjukt starka lyftare den senaste tiden.
 

jolov

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Sen kan man ju alltid koma ihåg att cyklister och tonårstjejer är dom två grupper av människor som har lättast i världen att bygga muskler.

Finns iaf inga som är så oroliga för att bli alldeles för muskulösa av sina två gympass i veckan som dom.
Samtidigt som fitnessfolket är fantastiskt nöjda om deras årslånga satsning med 6pass/vecka resulterar i 2kg på vågen till nästa tävling
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag är så rädd jag inte ska komma in genom dörrar nu när jag håller på med massa tyngdlyftningsövningar var och varannan vecka...
 

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Har det varit någon paradigmskifte inom styrketräningsvärlden kring Dackefejden?
Tidigt ansåg många i styrketräningsvärlden att Dackefejden var en kamp mellan den nybildade svenska staten och bakåtsträvande regionala adelsmän med dess anhang. Senare vände det mer över till att ses som en konflikt mellan en alltför enväldig kung och frihetskämpar. I dagens styrketräningvärld är bilden mer nyanserad, och Dackefejden ses mer som en konflikt mellan nytt och gammalt, olika världsbilder och en problematisering av maktbegreppet.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Sen kan man ju alltid koma ihåg att cyklister och tonårstjejer är dom två grupper av människor som har lättast i världen att bygga muskler.

Finns iaf inga som är så oroliga för att bli alldeles för muskulösa av sina två gympass i veckan som dom.
Samtidigt som fitnessfolket är fantastiskt nöjda om deras årslånga satsning med 6pass/vecka resulterar i 2kg på vågen till nästa tävling

Ja jag har alltid varit avundsjuk på tjejerna som enligt egen utsago har för lätt att bygga muskler, ang varför dom inte tränar med fria vikter. 🥸

Sen vet jag att det finns en poäng med det såklart om man tränar väldigt hårt, Lukas Högberg som iaf tidigare tävlade på Crossfit games och kom 3:a 2018 kämpade ju rätt hårt med att hålla sig "lätt" då han genom sin träning blev alldeles för tung jämfört med sina konkurrenter. Finns säkert många liknande storys men det har tyvärr inte drabbat mig
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har tänkt varva styrke och tröskelpass under tvåveckorsstintar. Har inget gymkort utan kör mycket egen kropp. Försöker få till övningar på ett ben och ett par hantlar
- bulgarian splits
- tranan/one leg dead lift
- pistol squats (bra dagar;)
- jägarvila
- squats, djupa med vändvila

Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet? 😀
 

Bellyboy

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har tänkt varva styrke och tröskelpass under tvåveckorsstintar. Har inget gymkort utan kör mycket egen kropp. Försöker få till övningar på ett ben och ett par hantlar
- bulgarian splits
- tranan/one leg dead lift
- pistol squats (bra dagar;)
- jägarvila
- squats, djupa med vändvila

Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet? 😀
Kör en cirkel hemma där jägarvila och explosiva upphopp ingår. 4min jägarvila sen 50 explosiva upphopp. Helst ingen vila mellan. Det svider lite och verkar gynna det jag gillar att träna !
 

Batavus

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har tänkt varva styrke och tröskelpass under tvåveckorsstintar. Har inget gymkort utan kör mycket egen kropp. Försöker få till övningar på ett ben och ett par hantlar
- bulgarian splits
- tranan/one leg dead lift
- pistol squats (bra dagar;)
- jägarvila
- squats, djupa med vändvila

Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet? 😀
Plankan, och omvänd planka.
Om du har ankelvikter kan du sparka liggande, händerna under svanskotan eller så: Tränar hela underkroppen upp till naveln ungefär. Om du lyfter huvudet och tittar samtidigt som du sparkar, blir än mer av kroppen tränad.
Finne och omvänd finne. Gillar skarpt det namnet! Problemet är att den är svår att göra själv. ...Katten vill inte längre, suck!
Stående rodd, med antingen raka eller böjda ben. Med raka ben blir det mest på baksidan det tränas.
En statisk övning, på tal om navel, är att lägga sig på magen och lyfta upp armar och ben.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har tänkt varva styrke och tröskelpass under tvåveckorsstintar. Har inget gymkort utan kör mycket egen kropp. Försöker få till övningar på ett ben och ett par hantlar
- bulgarian splits
- tranan/one leg dead lift
- pistol squats (bra dagar;)
- jägarvila
- squats, djupa med vändvila

Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet? 😀
Kör bring Sally up låten och gör som hon säger med squats, det brukar vara kul 😁

Goblet squat med en hantel eller om du köper en kb. Thrusters med hantlar
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har tänkt varva styrke och tröskelpass under tvåveckorsstintar. Har inget gymkort utan kör mycket egen kropp. Försöker få till övningar på ett ben och ett par hantlar
- bulgarian splits
- tranan/one leg dead lift
- pistol squats (bra dagar;)
- jägarvila
- squats, djupa med vändvila

Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet? 😀

Jag kommer nog inte på något bättre. Sen kanske man kan tänka sig något för resten av kroppen.. ;) Men de där är väl inte isolerade till ben helt heller, inte alla iaf.
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har fått lite ont i höftböjarna när jag gör benböj med stång, verkar inte ha något direkt samband med hur mycket vikt jag har på stången utan det känns som om höftböjarna kläms mot höften (eller nåt) i bottenläget. Höftböjarna är ju inte spända i det läget så hur gör jag för att slippa ifrån problemet? Är det min höft som behöver lutas framåt/bakåt? Någon bra kompletteringsövning man kan lösa det med?

Jag har insett att jag är sjukt svag i vissa rörelser när jag t ex står på ett ben och försöker lyfta det andra benet rakt fram, hänger det ihop tro?
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag kommer nog inte på något bättre. Sen kanske man kan tänka sig något för resten av kroppen.. ;) Men de där är väl inte isolerade till ben helt heller, inte alla iaf.
De har jag inte så mycket problem med. Vil man få ut vikt ur kroppen för tyngre benträning blir det lite utmaning.
 

miklax

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Sen kan man ju alltid koma ihåg att cyklister och tonårstjejer är dom två grupper av människor som har lättast i världen att bygga muskler.

Finns iaf inga som är så oroliga för att bli alldeles för muskulösa av sina två gympass i veckan som dom.
Samtidigt som fitnessfolket är fantastiskt nöjda om deras årslånga satsning med 6pass/vecka resulterar i 2kg på vågen till nästa tävling
Detta har man hört många gånger och det ligger en del sanning i det. Men som ny på gymmet är det faktiskt inte jättesvårt att lägga på sig några kilo, både muskler och fläsk. Detta säger jag inte som cyklist utan mer som styrketränande person.
 

Batavus

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Fler tips för lite tyngre benträning i vardagsrummet?
För bäst effekt ska man väl ha tyngden högt, på axlarna eller så, vilket kan vara litet bökigt och riskabelt inomhus, men utfallssteg är en utmärkt övning, för alla sporter. Stå rak med en fotbredd eller så mellan fötterna. Ta ett stort steg framåt, och böj sedan tills främre knävecket är i rät vinkel eller så. Bakre knät ska nästan men inte röra golvet. Ta fart med främre benet för att återgå till stående.
Du kan också rikta steget åt sidan, men i vilket fall är det viktigt du börjar med lätta vikter. ...Särskilt om du gör det där vitrinskåpet står, hihi!
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Jag har fått lite ont i höftböjarna när jag gör benböj med stång, verkar inte ha något direkt samband med hur mycket vikt jag har på stången utan det känns som om höftböjarna kläms mot höften (eller nåt) i bottenläget. Höftböjarna är ju inte spända i det läget så hur gör jag för att slippa ifrån problemet? Är det min höft som behöver lutas framåt/bakåt? Någon bra kompletteringsövning man kan lösa det med?

Jag har insett att jag är sjukt svag i vissa rörelser när jag t ex står på ett ben och försöker lyfta det andra benet rakt fram, hänger det ihop tro?
Du kan ju behöva värma upp mer innan du kör igång? Jag tycker det hjälper mig att köra lite övningar/stretch som öppnar upp höfterna innan jag kör igång. Är du stel och har svårt att komma ner i squaten? Isf kan en tunn planka under hälarna hjälpa formen. Testa att variera bredden mellan dina fötter också, jag gillar att stå ungefär höftbrett.
 

SIE

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Går lite OT här, men detta är vad jag kom hem med igår i min jakt på att hitta fler sätt att träna styrka utan att utsätta ena axeln för större dragpåfrestningar rakt ner (dvs inte lyfta tunga saker).


Har alltid varit anti isoleringsövningar men desperationen leder in en på oväntade vägar..
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Går lite OT här, men detta är vad jag kom hem med igår i min jakt på att hitta fler sätt att träna styrka utan att utsätta ena axeln för större dragpåfrestningar rakt ner (dvs inte lyfta tunga saker).


Har alltid varit anti isoleringsövningar men desperationen leder in en på oväntade vägar..

Ser smidigt ut. Triceps är ju bra, behövs inte så mycket vikt.
 

miklax

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
För bäst effekt ska man väl ha tyngden högt, på axlarna eller så, vilket kan vara litet bökigt och riskabelt inomhus, men utfallssteg är en utmärkt övning, för alla sporter.
Varför? Det är väl betydligt bättre att få ned vikten och avlasta ryggen. T.ex. beltsquats.
Annars håller jag med om att utfallssteg är en bra övning. Jag skulle vilja tipsa om splitsquats också.
 

Batavus

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Det där med bensträckarbekymmer... Har du någon som kollat hur du gör övningarna? För övrigt håller jag med om stretching och alldeles särskilt rörelseövningar, - Ibland räcker det med en promenad efter passet.
Man ska som sagt bara ha litet vikt vid utfallssteg. Jag tycker att mer av kroppen, bålen och i viss mån axlarna, tränas med en lätt stång på axlarna övre delen av ryggen, och att det liksom blir ordentlig "utväxling" i de utfallssteg man tar. ...Men det är viktigt att ta det stegvis.
 
Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister
Det är väl på gränsen till reklam det här, men jag provar för någon kanske kan vinna på det. Jag har inget med tävlingen att göra, bara såg den:
 
Topp