Visa dina gubbwatt du över 50!

P.R

Medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag är över 50 själv och har sett en tråd med "Snittfart för gubbar över 50" och tänkte ta den tråden vidare då allt fler gubbar använder wattmätare och kanske skulle känna sig mer bekväma med en egen tråd för äldre gällande sin snittwatt. Mätningarna kan bestå av ftp test, steptest, watt/kg eller watt från någon cykelrunda. Watt från trainer är det även okej att referera till.
Givetvis är kvinnor över 50 välkomna att skriva med!

Väl mött och håll trevlig ton!
 

nieves

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Screenshot_20210309-232717_Strava.jpg

Rätt nöjd med senaste Zwiftningen över Box Hill. Kört 12 veckors nybörjarprogram på Zwift med 2 pass/vecka och det har gett resultat. Fortfarande alldeles för tung och jobbar både på det och konditionen. Planen är 3-årig och målet är långa distanser så jag skyndar långsamt. Har inte brytt mig om FTP-test så mycket, trainern är gammal och visar förmodligen fel åt alla håll. Snart 58 år och det viktigaste för mig är inte Watten det är snittfarten🤪
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Testade Zwift på Specialized i Gbg i helgen för första gången. Är väl ingen landsvägsräv direkt men det var en skön känsla att åka på Wahoo Kickr. Släpper en video på det om ngn vecka. Max 550W i ngn minut tror jag men det var mest för att känna på det lite. Är för övrigt i usel form även om jag är strax under 50.
 

nieves

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Testade Zwift på Specialized i Gbg i helgen för första gången. Är väl ingen landsvägsräv direkt men det var en skön känsla att åka på Wahoo Kickr. Släpper en video på det om ngn vecka. Max 550W i ngn minut tror jag men det var mest för att känna på det lite. Är för övrigt i usel form även om jag är strax under 50.
Inte åldern inne? 😂🤣
Skämt åsido, jag vill/måste köpa en ny trainer till nästa vinter. Lusläser trådarna för att hitta den hållbaraste med direktdriv, det är hemskt vilken illa kvalitet det verkar vara på dom flesta när man tänker på dom höga priserna.
 

nieves

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Screenshot_20210310-233541_Strava.jpg

Ungefär samma snittwatt fast 3ggr längre nu, automagisk FTP-höjning från 211 till 227W. Nu stänger jag Zwift, tar ett PCR-test och hoppas, på lördag går flyget till Gran Canaria.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Var ju du som postade det senaste inlägget så den rimliga tolkningen är väl att alla andra blev knäckta av de graferna du postade.

/alltför-junior-för-att-egentligen-skriva-i-tråden-och-hade-ändå-inte-haft-några-siffror-att-bidra-med
Du underskattar gubbar å det grövsta.
Enda anledningen till att jag lagt upp ngt är att jag har något att skylla på och värre blir det.
Om dom över 50 som kan cykla gör inlägg så får man springa och gömma sig.

M
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Zwift nybörjare och inte jättevan på racer heller (en vätternrunda för ex antal år sedan och högst sporadisk cykling med racer): Född 70, min ftp ligger för tillfället på 238w ~ 80 kg.

Jag är hopplös periodare när det gäller träning och har enbart Zwiftat ca 2-3 ggr/veckan under tre veckors tid. Lite klurigt att kombinera med min jobbpendling men det går.

Eftersom det här ändå är i inledningsfasen av mitt senaste träningsryck så bör jag rimligen utvecklas hyfsat bra/snabbt nu en period innan jag börjar stagnera, dvs vikten lite mer neråt och watt förhoppningsvis lite mer uppåt. Som i tex långdistanslöpning så betyder vikten ofantligt mycket i cykling (tyvärr), dock beroende på banprofil, det blir oerhört tydligt även på Zwift.

I går lyckades jag varje fall hänga på klungan hela tiden i någon ride, roande det här att Zwift simulerar drafting, tappar man klungan är man ofta körd, ett litet steg framåt, 42,6km på 1 h 34 s, tror nog att jag kan editera min vikt med ett kg neråt nu. Vad det nu är för felmarginal på min våg från Biltema vet i sjutton dock... ;-)

Maxwatt är inte relevant för mig ännu, har inte riktigt pushat mig för det, jag har en tillräcklig utmaning med flåset just nu. ;-) Spurtarna behöver jag jobba på, minst sagt.
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Min 50 åriga kropp börjar svara nu efter ca en månads Zwiftande med ca Zwift 3 pass/vecka i snitt men jag har inte riktigt kommit ur den förhatliga lagom/mellan/gubbgruppen ännu (C) men strax så.... När man ser på folks ålder där så verkar en överväldigande majoritet vara just 50+'are. (Man ser dock att det finns ganska gott om vassa +50 i både A och B grupperna också.)

Fick varje fall en 600W badge i går så hoppet finns. En orsak till taskig maxwatt tidigare har definitivt varit att jag varit sliten/trött i sluten på de här träningsloppen (rides). Tog ett pass i går i lugnare grundtempo men mer i intervallform och då såg det lite annorlunda ut.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Om maxwatt är viktigt, ex vid fikabordet, så träna på det.
Du får en helt annan kontakt med musklerna om du testar regelbundet.🙂
 

BuTTuS

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
50+några månader, 70kg på 188cm med storkben. Cyklar för att det är kul och har inga speciella mål, så varför jag köpte en trainer i höstas är fortfarande ett mysterium... Har fortfarande inte lyckats tycka att Zwift är superkul så det blir sällan och halvhjärtat :-)
Men har precis installerat en wattmätare på MTBn, så bara snön försvinner nu så hoppas jag att kurvan snyggar till sig!

w.JPG
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Om maxwatt är viktigt, ex vid fikabordet, så träna på det.
Du får en helt annan kontakt med musklerna om du testar regelbundet.🙂

50+några månader, 70kg på 188cm med storkben. Cyklar för att det är kul och har inga speciella mål, så varför jag köpte en trainer i höstas är fortfarande ett mysterium... Har fortfarande inte lyckats tycka att Zwift är superkul så det blir sällan och halvhjärtat :-)

Att kunna utveckla lite watt är väl bra inför framtida spurter men en sak i taget, jag är i "grund-uppbyggnadsfas" och behöver tålamod. ;-) Är dock inte helt förtjust i att stå upp på Wahoo Kickr Core, rädd för att slita sönder hela skiten, kanske har väl yvig teknik när jag ståcyklar, vet ej så därför sitter jag nästan alltid.

Huvudmålet nu är utan tvekan att komma bort från grupp C sedan får jag sätta ett nytt mål. ;-) Får ju ångest när jag ser 50 plussare överallt, känner mig gammal. ;-)

Det här med att träning är "kul", jag vet inte, ibland kul, ibland inte (det varierar), "problemet" är att kontinuitet i träningen är ofantligt viktigt om man vill utvecklas någorlunda snabbt och jag är otålig, men är alla pass "roliga"? svar: nej. För mig har det nog alltid varit så att jag går igång/triggas en del på tävlingsmomentet men i synnerhet utvecklingskurvan (se att man bli bättre) men det måste absolut inte vara mot andra, det går bra att tävla mot sig själv också och utvecklas. Jag har ännu inte i livet lyckats hålla igång sporadisk "må bra" träning, blir lite av och på i mina perioder. Det är utmärkt att man i Zwift buntas ihop med andra som ligger på ungefär samma nivå (för tillfället åtminstone), det är utmanande.
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag närmar mig nu B gruppen efter en ca en månads Zwiftande, den säger nu 253w ~ 80kg vilket är 3,16 w/kg. Tror väl att gränsen för B kategorin går vid 3,2 w/kg? Däremot tycker Zwiftpower sajten att jag ligger lite högre för 20 minuter (265watt resp. 3,31kg/w) fattar inte om de räknar lite olika (20 min i Zwiftpower vs ftp värdet i Zwift, tydligen?).

Däremot har min planerade viktminskning gått mindre bra, ligger kvar på 80, cykling gör mig hungrig, väldigt hungrig. Bara jag går ner ett par kg bör jag kunna etablera mig i B kategorin och äntligen lämna pensionärsgruppen ;-) (även om det visst finns gott om äldre som är vassa i de högre kategorierna också, absolut). Vissa rides är lite slöa i C gruppen med en virtuell röd vägg som uppenbarar sig lite här och där med en ledare som hela tiden uppmanar folk att lugna ner sig, det ska vara trevligt och socialt antar jag, tror absolut jag kommer pusha mig mer i B per automatik med mindre trevliga körledare (alternativt högre tempo).

Tror jag grejar kategori B gällande flacka banprofiler redan nu, för backiga vet i f-n dock, tufft, en helt annan grej. ;-)

Nu var det här kanske inte en Zwift tråd dock utan en gubbwatt tråd, sorry om jag halkar in på Zwift hela tiden.

@P.R du som startade tråden har väl inte ens angivit dina egna watt, kom igen?? ;-)
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Visa bilaga 474518
Rätt nöjd med senaste Zwiftningen över Box Hill. Kört 12 veckors nybörjarprogram på Zwift med 2 pass/vecka och det har gett resultat. Fortfarande alldeles för tung och jobbar både på det och konditionen. Planen är 3-årig och målet är långa distanser så jag skyndar långsamt. Har inte brytt mig om FTP-test så mycket, trainern är gammal och visar förmodligen fel åt alla håll. Snart 58 år och det viktigaste för mig är inte Watten det är snittfarten🤪

Hmmm, vilken ftp eller wattvärden har du i Zwift menar du? Har lite svårt att tolka din skärmbild.

Klokt att du skyndar långsamt.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Första minuten på senaste Zwift Swe-cup, startar med spurt och typ en minut senare var man slut och avhängd.
Visa bilaga 474530

Hmmm, ja, en hyfsad start, du är stark, där ligger man i lä, vad har du för ftp och wattvärden?

Upplever folk som rätt luddiga i den här tråden måste jag säga. Fram med era värden. Kurvor i sin ära men kan man få lite svart på vitt, tack? ;-)
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Testade Zwift på Specialized i Gbg i helgen för första gången. Är väl ingen landsvägsräv direkt men det var en skön känsla att åka på Wahoo Kickr. Släpper en video på det om ngn vecka. Max 550W i ngn minut tror jag men det var mest för att känna på det lite. Är för övrigt i usel form även om jag är strax under 50.

Om du kör 550w i någon minut med helt usel form så har du väl åtminstone potential. Då blir jag mycket nyfiken på dina värden när du är i bra form.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
I rehab....femtisexochetthalvt

Ok, du rehabbar i 750 watt, imponerande. Fast jag kanske tolkar din kurva fel, vet ej, finns ju en som går upp till 1200 watt också. Vad har du för värden normalt?

sep 9, 2020 - dec 9, 2020 toppade du på 1200 watt men nu under din rehab period så toppar du på 750 watt, det är så det ska tolkas? 1200 watt, hmmm, ungefär det dubbla mot mitt värde hittills (tack för motivationen)

Nu får andra skriva lite i den här tråden, jag har gjort mitt för att försöka väcka den.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Ok, du rehabbar i 750 watt, imponerande. Fast jag kanske tolkar din kurva fel, vet ej, finns ju en som går upp till 1200 watt också. Vad har du för värden normalt?

sep 9, 2020 - dec 9, 2020 toppade du på 1200 watt men nu under din rehab period så toppar du på 750 watt, det är så det ska tolkas? 1200 watt, hmmm, ungefär det dubbla mot mitt värde hittills (tack för motivationen)

Nu får andra skriva lite i den här tråden, jag har gjort mitt för att försöka väcka den.
700w är nog när jag fått damp på att bara köra distans och ställt mig i nån backe.
Kör normalt sub 200w/130bpm eftersom jag är kass i ryggen och "bara" kör distans
Bakre kurvan är all-time-high

Edit: trösklar väl på 280 om det skulle behövas till 80-82 kg
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
700w är nog när jag fått damp på att bara köra distans och ställt mig i nån backe.
Kör normalt sub 200w/130bpm eftersom jag är kass i ryggen och "bara" kör distans
Bakre kurvan är all-time-high

Edit: trösklar väl på 280 om det skulle behövas till 80-82 kg

Ok, jobbigt med ryggen :-( är du före detta elitcyklist?

Har inte tränat så mycket på maxwatt ännu, knappt vågat stå på min Kickr Core (tyckte det knakade lite) men ska testa mer vid tillfälle. Vid långsammare intervallstegringar verkar jag toppa på drygt 600 just nu men enbart härjat ca en månad. Står man och att jag får ordning på tekniken antar jag att man bör kunna pusha lite mera watt.

Nej, jag skiter i samtalen i fikarummet, enbart någon enstaka som har koll ändå, jag tävlar mot mig själv, inte ens provat ett Zwift race ännu, bara "rides" men att tortera sig på en trainer verkar rätt effektivt för att försöka förbättra sig hyfsat snabbt.
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Verkligen inte gammal elitcyklist, hoppas ryggen blir bra efter op inom kort.

Dom riktiga gubbarna i vår ålder drar nog 350w till 80kg
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag närmar mig nu B gruppen efter en ca en månads Zwiftande, den säger nu 253w ~ 80kg vilket är 3,16 w/kg. Tror väl att gränsen för B kategorin går vid 3,2 w/kg? Däremot tycker Zwiftpower sajten att jag ligger lite högre för 20 minuter, fattar inte om de räknar lite olika (20 min i Zwiftpower vs ftp värdet i Zwift, tydligen?).

Däremot har min planerade viktminskning gått mindre bra, ligger kvar på 80, cykling gör mig hungrig, väldigt hungrig. Bara jag går ner ett par kg bör jag kunna etablera mig i B kategorin och äntligen lämna pensionärsgruppen ;-) (även om det visst finns gott om äldre som är vassa i de högre kategorierna också, absolut). Vissa rides är lite slöa i C gruppen med en virtuell röd vägg som uppenbarar sig lite här och där med en ledare som hela tiden uppmanar folk att lugna ner sig, det ska vara trevligt och socialt antar jag, tror absolut jag kommer pusha mig mer i B per automatik med mindre trevliga körledare (alternativt högre tempo).
Jag är inte 50 än, men hoppas att det är ok att jag läser och kommenterar ändå. Om du inte tävlar så spelar det ju ingen roll vad Zwiftpower säger, det är bara att köra de grupperna som du tycker ser kul ut. Vilken W/Kg man siktar på ger ju en vägledning om hur jobbigt det kommer att bli, blir man avhängd är ju inte det hela världen heller.

När det gäller tävling (Zwift) är min erfarenhet att absoluta watt är av större betydelse än W/Kg.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Om du kör 550w i någon minut med helt usel form så har du väl åtminstone potential. Då blir jag mycket nyfiken på dina värden när du är i bra form.
Har väl hyfsad kondis när jag är tränad men har aldrig varit ngn stark cyklist egentligen. Ben som en trana i kombination med obefintlig vinnarskalle.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag är inte 50 än, men hoppas att det är ok att jag läser och kommenterar ändå. Om du inte tävlar så spelar det ju ingen roll vad Zwiftpower säger, det är bara att köra de grupperna som du tycker ser kul ut. Vilken W/Kg man siktar på ger ju en vägledning om hur jobbigt det kommer att bli, blir man avhängd är ju inte det hela världen heller.

När det gäller tävling (Zwift) är min erfarenhet att absoluta watt är av större betydelse än W/Kg.

Ok, det blir mycket spurtuppgörelser i tävlingarna menar du?

Ja, i det läget jag är i nu (alldeles på gränsen mellan c och b) så tror jag nog ändå att det blir bättre för mig att försöka välja b event, gissar att det kommer pusha mig lite mer förutom möjligen om det är väldigt tuffa banprofiler, då kanske jag väljer c än så länge... lutning över ca 2-3% är inte min starka sida ännu men kommer möjligen kännas bättre om jag lyckas ta lite mer på vikten ;-) Förr eller senare blir det väl någon liten tävling, i höst/vinter om inte annat, jag anser mig fortfarande grundträna, ingen stress. En del "rides" är ju rätt hysteriska ändå.
 
Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Ok, det blir mycket spurtuppgörelser i tävlingarna menar du? Ja, i det läget jag är i nu (alldeles på gränsen mellan c och b) så tror jag nog ändå att det blir bättre för mig att försöka välja b event, gissar att det kommer pusha mig lite mer förutom möjligen om det är väldigt tuffa banprofiler, då kanske jag väljer c än så länge... ;-)
Jag är på gränsen mellan B och A, men det är främst p g a låg vikt (66 Kg) och med banprofilerna det oftast är i race har jag det väldigt tufft att hänga med förstaklungan i B. På platten ger lägre vikt inte särskilt mycket fördel. I en eventuell spurt skulle jag vara chanslös också, men det har mest med min platta effektkurva att göra.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag är på gränsen mellan B och A, men det är främst p g a låg vikt (66 Kg) och med banprofilerna det oftast är i race har jag det väldigt tufft att hänga med förstaklungan i B. På platten ger lägre vikt inte särskilt mycket fördel. I en eventuell spurt skulle jag vara chanslös också, men det har mest med min platta effektkurva att göra.

Ok :-) Men din nuvarande profil antar jag att du är en seg rackare på långa distanser samt på tuffa banprofiler? Vi får väl se, om jag inte blir fullständigt biten och framgångsrikt tränar som en galning utan skador lär jag vara chanslös också (beroende på kategori) men att tävla mot sig själv och sin egen utvecklingskurva är ju kul det också. Tycker det är rätt coolt hur oerhört många vassa cyklister det finns på Zwift, det fullkomligen dräller av dem, från hela jäkla världen. Som jag skrivit någon gång tidigare, de förtjänar verkligen pris för att ha lyckats göra enformig svettig tortyrträning som trainercykling roligare, en enorm bedrift men ett smart sätt att nytta dagens teknik, datorer och internet. Men visst, de tar betalt för det...
 
Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Nu får ni fanimej ta i lite gubbar, upp med stapeldiagram och wattkurvor. Finns många starka gäddor i den här vassen! Nu ska jag ut och köra 350 w i en timme och bara andas genom näsan.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Behöver komma ner till de där 80 kg igen, men det är svårt när man jobbar hemifrån och har konstant tillgång till föda (gillar mat och dryck).

Visa bilaga 478609

Hmmm, ja, i synnerhet dina 5 sekunders och 1 minut värden avslöjar rejält med kapacitet, det är väl bara en tidsfråga innan du förbättrar de övriga som dock är lite mera konditionskrävande värden.

Men jag frågar igen, jag är lite förvirrad över att ftp värdet som visas i Zwift skiljer sig mot 20 minuters värdet som visas på Zwiftpower.com, kan någon förklara detta vore jag tacksam. 20 minuters värdet i Zwiftpower är alltså inte ett ftp värde utan något annat? I mitt fall visar Zwift 253w ~ 80kg vilket är 3,16 w/kg medan Zwiftpower 20 minuter säger 265watt respektive 3,31kg/w.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Jag ska inte svära på det, men jag undrar om inte zwiftpower utgår från NP vid 20 min. Någon får gärna rätta om jag tar fel.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Men jag frågar igen, jag är lite förvirrad över att ftp värdet som visas i Zwift skiljer sig mot 20 minuters värdet som visas på Zwiftpower.com, kan någon förklara detta vore jag tacksam. 20 minuters värdet i Zwiftpower är alltså inte ett ftp värde utan något annat? I mitt fall visar Zwift 253w ~ 80kg vilket är 3,16 w/kg medan Zwiftpower 20 minuter säger 265watt respektive 3,31kg/w.

95% av 20-min effekten brukar använas som en approximation av FTP, som du skall kunna hålla i 60 minuter.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Hmmm, ja, i synnerhet dina 5 sekunders och 1 minut värden avslöjar rejält med kapacitet, det är väl bara en tidsfråga innan du förbättrar de övriga som dock är lite mera konditionskrävande värden.
Nja, jag har kört diverse olika träningsupplägg, men min FTP rör sig bara marginellt. The Sufferfest kategoriserade mig som "Sprinter" och det kan ju stämma med den profilen. Problemet är att jag redan är avhängd när det är dags för spurt.
 

Gano

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Man kanske törs avslöja sina värden här. Snart 54 år och började cykla strax efter 50 pga dålig kondition och kraftig övervikt plus artros i båda knäna. 185 cm och 84 kg.

I höstas 276 W i FTP (FTP-prov: 550W/1min, 10 min vila, 335W/5min, 10 min vila, 292W/20 min). Inomhus brutalt mycket lägre, ca 255 W och nästan 250 W/60 min).

Fast allt är ju inte Watt. Jobbar på min position på cykeln för att bli snabbare.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina gubbwatt du över 50!
Man kanske törs avslöja sina värden här. Snart 54 år och började cykla strax efter 50 pga dålig kondition och kraftig övervikt plus artros i båda knäna. 185 cm och 84 kg.

I höstas 276 W i FTP (FTP-prov: 550W/1min, 10 min vila, 335W/5min, 10 min vila, 292W/20 min). Inomhus brutalt mycket lägre, ca 255 W och nästan 250 W/60 min).

Fast allt är ju inte Watt. Jobbar på min position på cykeln för att bli snabbare.

Väldigt starkt att totalt vända på din situation.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer