Visa dina gubbwatt du över 50!

Schlocum

Aktiv medlem
Lite siffror på en 53-åring
82 kg FTP på 318 enl TR ramp. Hade 318 på 20 min nyligen på en runda, så min riktiga ligger väl lite under det där.
Zwiftar inget utan stirrar på blåa TR staplar när jag inte håller mig ute.
Målet sedan några år är att försöka cykla långt i hyfsad fart.

nieves

Aktiv medlem
Hmmm, vilken ftp eller wattvärden har du i Zwift menar du? Har lite svårt att tolka din skärmbild.

Klokt att du skyndar långsamt.
227 nu men bara genom att cykla, så egentligen vet jag inte mer än att jag ökar i förhållande till mig själv. Jag är dessutom inte beredd att pressa mig fullt ut, utan dom dagar det känns bra en bit in i passet så öser jag på så att det känns.

Egentligen är det inte toppen jag är ute efter utan mer lära mig på vilken nivå min egen FTP över 200km ligger. Därifrån någonstans ska jag sen försöka hålla mig i skinnet när det kommer till att cykla lopp och distansträning.

SvenC

Aktiv medlem
I går var det sista spinningpasset för säsongen. får se hur benen känns ute i vida världen
1617170568977.png

Kör spinning på Stagesflight, är lite tveksam till deras sätt att mäta effekt men kör man regelbundet så är det i alla fall ett relativt värde.

MrSthlm

Aktiv medlem
I går var det sista spinningpasset för säsongen. får se hur benen känns ute i vida världen
Visa bilaga 478701

Kör spinning på Stagesflight, är lite tveksam till deras sätt att mäta effekt men kör man regelbundet så är det i alla fall ett relativt värde.

Att vissa spinnare är sjukt starka har jag fått lära mig och mäter den rätt så har du varje fall mycket bra värden, grymt, måste vara muskulärt stark. Även här ligger säkerligen en del yngre förmågor i lä. ;-) Din maxwatt verkar nästan vara i Caleb Ewan klass, dvs världsklass, tror väl han maxar runt 1600 på träning och kanske runt 1500 i en spurt (slutet av ett race). (Om jag inte är helt ute och cyklar nu eller tolkar ditt data fel... den här nedre högra stapeln)

Senast ändrad:

Schlocum

Aktiv medlem

Ser fram emot din rygg på Randorundor framöver. Med de där watten är det ju bara att ligga och mysa bakom :-)

hm

Aktiv medlem
Har ett år kvar till 50 och skulle va glad om jag orkar hålla på samma nivå som nu .
Kört min första vinter på cykel inomhus på RGT iom corona nedstängningen av mina vanliga vintersporter
Tävlat flera gr i veckan sen jul och kört några etapplopp på trainern.
Kan verkligen rekommendera tour of monde strax efter jul .
Igår va det upp för ett berg i Portugal. 3,e racet i en serie där jag vann totalen :)

Lite nervöst att köra ute , funderar på första passet idag och se om det gett något .
Rädd att jag bara lärt mig ståcykla där jag verkar kunna dra 20% mer watt än om jag sitter ...

Bilagor

• Screenshot_20210402-120958_Strava.jpg
    Screenshot_20210402-120958_Strava.jpg
    150.9 KB · Besök: 27

MrSthlm

Aktiv medlem
Har ett år kvar till 50 och skulle va glad om jag orkar hålla på samma nivå som nu .
Kört min första vinter på cykel inomhus på RGT iom corona nedstängningen av mina vanliga vintersporter
Tävlat flera gr i veckan sen jul och kört några etapplopp på trainern.
Kan verkligen rekommendera tour of monde strax efter jul .
Igår va det upp för ett berg i Portugal. 3,e racet i en serie där jag vann totalen :)

Lite nervöst att köra ute , funderar på första passet idag och se om det gett något .
Rädd att jag bara lärt mig ståcykla där jag verkar kunna dra 20% mer watt än om jag sitter ...
RGT, är det en Zwift konkurrent och vilken typ av trainer använder du?

Imponerande att du vinner och håller på, du måste också vara en stark rackare. Har nämnt det tidigare, en kul blandning av folk på happy.

Själv har jag nog lyckats kravla mig upp på B nivå i Zwift för flackare banprofiler nu efter en cirka månads härjande men jag har det klart tufft i jämförelse med en hel del andra när det är tuffa banprofiler uppåt, jobbar på det..... Den banprofilen du visar upp skulle sannolikt knäckt mig totalt, frågan är om jag väggar då. ;-) 1170 meters stigning på 18,98km med snittlutning 6,2%? (svärord). Men jag ska börja bli elakare mot mig själv och välja backigare profiler oftare. Är lite nyfiken på din längd och vikt...

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
RGT, är det en Zwift konkurrent och vilken typ av trainer använder du?

Imponerande att du vinner och håller på, du måste också vara en stark rackare. Har nämnt det tidigare, men en kul blandning av folk på happy.

Själv har jag nog lyckats kravla mig upp på B nivå i Zwift för flackare banprofiler nu efter en cirka månads härjande men jag har det klart tufft i jämförelse med en hel del andra när det är tuffa banprofiler uppåt, jobbar på det..... Den banprofilen du visar upp skulle knäckt mig totalt, frågan är om jag väggar då. ;-)
Ja är en något bättre version av zwift...
Men några hundra istl för några tusen som kör varje dag , så lite lättare att va med i täten. Tex http://app.rgtcycling.com/event?code=KoD8VkAWiy
Har en kickr core och ja , vinner en del utomhus i gubbklasser också.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ja, det är lite skillnad på de som åker omkring och vinner SM-guld och vi andra som krigar på i kön av gärdsgårdsserierna.
Toppen att det finns folk att fråga om man försöker förbättra sig. Men folk är ibland överdrivet ödmjuka kan jag tycka, det blir det nästan lite komiskt. Sedan är det väl viss skillnad på om man varit väldigt bra även i yngre dar (typ "elit") jämfört med om man börjat med seriös träning senare. De som varit elit tidigare tycker väl att de är helt odugliga nu medan vi övriga imponeras. ;-)

Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Satan så starka de flesta verkar vara. Kul ju.

Ännu roligare när man träffar på de där raketerna ute, då ser man verkligen hur stor skillnaden är. Man har inte en chans.

300 W i FTP hade varit fint, likaså 75 kg. Då når man den magiska gränsen 4W/kg och har häng på den lika magiska 40-gränsen, i varje fall på sträckor under 40 km och på slät väg. Frågan är väl bara om man klarar att nå det innan åldern tar ut sin rätt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ännu roligare när man träffar på de där raketerna ute, då ser man verkligen hur stor skillnaden är. Man har inte en chans.

300 W i FTP hade varit fint, likaså 75 kg. Då når man den magiska gränsen 4W/kg och har häng på den lika magiska 40-gränsen, i varje fall på sträckor under 40 km och på slät väg. Frågan är väl bara om man klarar att nå det innan åldern tar ut sin rätt.
300 i ftp blir ett bra mål för mig också, åtminstone ett första mål. För att nå det kanske jag också tvingas knapra på min vikt neråt 75 eller åtminstone ca 77 (80 nu). Däremot har har jag ingen aning om jag grejar det inom 2 eller 12 månader. Senaste tiden har jag förbättrat min ftp i vanliga Zwift "rides", inte i renodlade ftp test. I ett renodlat ftp test bör jag kunna ta ett par snäpp till (hoppas...).

Roligt det här att vi triggas av så olika saker, själv triggas jag mycket av min egna utvecklingskurva medan andra kanske söker trevliga upplevelser. Någon gång kanske jag mognar.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Status Zwift: Själv har jag väl fått lite stagnering nu efter ca 6-7 veckor men man kan självklart inte räkna med att förbättra sig varje vecka. ;-) Dock torterar jag mig mer just nu på lite backigare banprofiler än tidigare (vilket leder till en viss stumhet...) så därför kanske klurigt att jämföra (min styrka än så länge är helt klart på plattare banprofiler, åtminstone i jämförelse med andra i min kategori). Sedan är jag nära nu att jag kan registrera 79 istället för 80 kg, kanske ger mig en minikick, man kan ju alltid hoppas. Generellt upplever jag i Zwift helt klart att de flesta som är vassa är lättare i kroppen i förhållande till sin längd men det finns också en hel del undantag.

Mitt första mål med ftp på ca 300 för 20 minuter är väl inte så himla viktigt, når jag upp till 275 strax är jag väl glad över det också. Har dock enbart gjort ett ftp test en enda gång, övriga gånger har jag fått lite högre ftp genom vanliga rides över längre sträckor.

Testade en kat B ride nyligen men det gick åt h-vete, det sa vips när jag var ouppmärksam så hade klungan stuckit i väg och jag kom typ sist (dock med få deltagare). Men kanske bör hålla mig till kat C lite till. Min förhoppning/teori om draghjälp föll eftersom jag blev totalt avhängd istället, oschysst. ;-)

Jag har aldrig lyssnat på så mycket death metal som nu, behöver något aggressivt i lurarna märker jag. *skratt*

Senast ändrad:

Petrus

Medlem
Blir 50 i år och kan väl konstatera att det bara går utför. Började märkas redan början av förra året att det inte gick lika "lätt" som tidigare :-) 184cm lång, väger runt 67kg ftp på 255.
Kör B på Zwift men har ju inget där att göra. Brukade hänga med hyffsat i våra träningstävlingar med klubben både på mtb och racer ,men nu är det riktigt tungt. Kanske gör nåt fel i träningsväg vad vet jag för bevisligen finns det ju starka 50+ gubbar:-)

Gano

Aktiv medlem
Framförallt så tycker jag att man tappar så oerhört snabbt och mycket så fort man gör minsta uppehåll.

Har inte kört nåt FTP-test på ett tag nu, men brukar landa på 250-260 W i snitt på ett hyfsat hårt träningspass på drygt en timme, men då är det nästan uteslutande i låg position i bockarna. Försöker släppa fixeringen vid Watt och tänka mer fart. Lättare att trycka Watt om man sitter mer upprätt, men då går det långsammare. Ska köra lite 8 min intervaller för att lära kroppen att veta hut. Vem vet. Till slut kanske 300 W känns "lätt"?

MrSthlm

Aktiv medlem
Försöker släppa fixeringen vid Watt och tänka mer fart. Lättare att trycka Watt om man sitter mer upprätt, men då går det långsammare. Ska köra lite 8 min intervaller för att lära kroppen att veta hut. Vem vet. Till slut kanske 300 W känns "lätt"?

Man vill ju hoppas det varje fall, att man kan förbättra sig genom träning trots att man fyllt 50. ;-) Kvalitetspass, intervaller och dylikt är sannolikt det bästa sättet att pusha just ftp. Möjligen är backträning bra också med viss risk för mjölksyreansamling. Däremot om man vill kunna trycka på bra längre än ett maxat 20 min ftp prov så är det så klart viktigt med distansträning också. Man kan säkerligen få problem i tex kategori B i Zwift trots att man fått några bra 20 minuters ftp rundor.

Än så länge är jag i någon form av uppbyggnadsfas men sedan måste jag börja variera mig lite bättre. Försöka öka kvalitén när jag kör hårt men lugna ner mig på övriga pass (sannolikt längre men lugnare).

En bra kommentar du gjorde för övrigt. Ja, jo, jag har nog misstänkt det också, att jag lättare trycker watt vid mer upprätt ställning men jag håller med dig helt. Skit i samma om man inte maxar sin watt med en fin siffra på datorn, man vill ju att träningen ska bli realistisk i förhållande till när man sedan cyklar utomhus. Aerodynamik är ju som vi vet löjligt viktigt i denna sport. Det är bekvämt när man Zwiftar att sätta sig upp, släppa händerna från styret när man dricker men kanske inte att rekommendera i verkligheten i >40 km/h. ;-)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag reviderar mina ftp och Zwift kategori mål lite så att de blir hyfsat nåbara/realistiska för mig (tuffa men sannolikt nåbara), ftp över 300 är ingen lek direkt har jag märkt så det väntar vi med *skratt*. ;-) Tror nog nedan mål är tillräckligt tuffa för mig, kommer behöver ligga i. Eftersom jag enbart cyklat sedan i november och Zwiftat sedan slutet av februari så bör dock utvecklingen fortsätta i positiv riktning, dröjer förhoppningsvis lite tid innan utvecklingen stagnerar...

ftp:
Kortsiktigt mål för ftp 275 (uppnått senast under oktober)
Vinter 2021/2022 ftp 300

kategori i Zwift:
B senast i oktober blir ett bra mål. Tror det kan bli väl tufft att nå B innan jag gått ner ett par kg, extremt mycket hänger på vikten för mig tror jag. Däremot kommer jag ofta köra i andra rides än C eftersom C rides ganska ofta är väl softa med cykelledare som konstant gormar om att man ska hålla sig i klungan etc (störande). Alternativet möjligen att man ställer på tävling i kat C istället (inga som gnäller).

Dessa mål blir nog så tuffa, ftp 257 nu men behöver jobba mer för framstegen, gissar att jag en bra dag klarar ca 260-265 på en totalt flack banprofil men tror ändå att just 275 erbjuder en rejäl utmaning för mig. Oftast är mina vanliga rundor mellan ca 35-70km, dvs, inte så att jag bara härjar runt på 20 minuters ftp test. ;-) (jag har tagit ett st renodlat ftp test). ftp är ett kul mätvärde men det är trots allt själva cyklingen jag vill bli bättre på.

I övrigt är det bara att konstatera att cykeltrainer är en oerhört effektiv tränings/tortyrform om än dock lite speciell (monotom). När man cyklar utomhus kan man av praktiska orsaker inte riktigt bete sig så, borra ner huvudet, glömma omvärlden och tokköra. Dock kan värmeutvecklingen på tex löpband och cykeltrainer störa prestationen jämfört med träning utomhus.

En kul tråd varje fall för oss som är 50 och över eller hur nu man definierar "gubbe" *skratt*.

Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Jag har haft följande ftp-utveckling. Började cykla 2017 men då bara pendling. Köpte racer sommaren 2017 men tog ett tag innan jag började träna riktigt. 2018 var lite av-på-av-på. 2019 blev jag sjuk på våren (magkatarr) och kunde inte träna förrän på hösten. Köpte ny racer på hösten 2019. 2020 var första året jag körde på riktigt, tidig vår och körde mycket tröskel följt av intervaller på hösten. Köpte en Tacx Neo 2T på höstenb 2020. Nu i år har jag en bättre start tack vare att jag kört trainer, så jag ligger idag på kanske 260-265 W, kommer möjligen att nå 280-290 W i höst.

2017: FTP uppskattad 180 W, medelhastighet solo 31 km/h flack bana 2 h
2018: FTP uppskattad 220 W, medelhastighet solo 32 km/h flack bana 2 h
2019: FTP uppmätt 245 W, medelhastighet solo 33 km/h flack bana 2 h
2020: FTP uppmätt 276 W medelhastighet solo 35-36 km/h flack bana 2 h (och här har jag nått en rörlighet så jag orkar ligga i bockarna, vilket bidrar till ökad hastighet.)

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har haft följande ftp-utveckling. Började cykla 2017 men då bara pendling. Köpte racer sommaren 2017 men tog ett tag innan jag började träna riktigt. 2018 var lite av-på-av-på. 2019 blev jag sjuk på våren (magkatarr) och kunde inte träna förrän på hösten. Köpte ny racer på hösten 2019. 2020 var första året jag körde på riktigt, tidig vår och körde mycket tröskel följt av intervaller på hösten. Köpte en Tacx Neo 2T på höstenb 2020. Nu i år har jag en bättre start tack vare att jag kört trainer, så jag ligger idag på kanske 260-265 W, kommer möjligen att nå 280-290 W i höst.

2017: FTP uppskattad 180 W, medelhastighet solo 31 km/h flack bana 2 h
2018: FTP uppskattad 220 W, medelhastighet solo 32 km/h flack bana 2 h
2019: FTP uppmätt 245 W, medelhastighet solo 33 km/h flack bana 2 h
2020: FTP uppmätt 276 W medelhastighet solo 35-36 km/h flack bana 2 h (och här har jag nått en rörlighet så jag orkar ligga i bockarna, vilket bidrar till ökad hastighet.)

Intressant med dina km/h angivelser. Blev tvungen att kolla upp gårdagens pass på Greater London Loop banan, då verkar jag snittat ca 35 km/h i 20,2 km (mestadels solo).

Undrar vad våra km/h angivelser skulle motsvara i riktig klungkörning ungefär, kanske ca 15-20% snabbare? (åtminstone i jämförelse i Zwift)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, sedan vet jag inte ur ett strikt ftp perspektiv om det kan vara något lättare att pusha lite högre ftp om man istället väljer en tyngre växel men inte bryr sig att man inte klarar hålla de ofta rekommenderade ca 90 rpm?

Manurhin2

Aktiv medlem
Intressant med dina km/h angivelser. Blev tvungen att kolla upp gårdagens pass på Greater London Loop banan, då verkar jag snittat ca 35 km/h i 20,2 km (mestadels solo).

Undrar vad våra km/h angivelser skulle motsvara i riktig klungkörning ungefär, kanske ca 15-20% snabbare?
Om du inte vill bli grymt besviken ute så ska du inte ta hastigheten i Zwift på speciellt stort allvar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Zwifts hastighetsmätare kan ni inte ta för sanning. Ovan nämns t.ex. 245 watt för 33 km/h, för mig i verkliga livet räcker det med 200 watt, det är vad jag kör på en timme.

Skärmavbild 2021-04-16 kl. 13.52.54.png

Ahh... grymt! :-) 348 i ftp... det är bra, kör hårt och försök sätta ungtupparna på plats. ;-)
Hej där. Kul se allas inlägg om Zwift och ftp. Vet det fuskas en del på Zwift så ett bra komplement är zwiftpower. Där får man rankingpoäng o diskas om man kör i fel klass. Kör själv drygt 1000 mil Zwift per år och vad beträffar ftp handlar det ju ofta om hur utvilad man är. Senast jag kollade hade jag 355 och då hade jag redan cyklat 1 timme. Det som märks är att jag ofta ligger högt vid TT lopp men har svårare när det kommer till linjelopp där o det har jag inte riktigt förstått varför. Fyller 50 nästa månad så snart där.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det som märks är att jag ofta ligger högt vid TT lopp men har svårare när det kommer till linjelopp där o det har jag inte riktigt förstått varför. Fyller 50 nästa månad så snart där.

? vet ej om jag missförstår dig nu men det är väl inte så konstigt? Du pushar hårdare på TT lopp vs linjelopp? Eller syftar du på något annat än ftp nu?

355 i ftp är grymt för övrigt. ;-) i mitt nästa liv...

Senast ändrad:

Gano

Aktiv medlem
Zwifts hastighetsmätare kan ni inte ta för sanning. Ovan nämns t.ex. 245 watt för 33 km/h, för mig i verkliga livet räcker det med 200 watt, det är vad jag kör på en timme.

Visa bilaga 482621
Tycker jag känner igen kombinationen av hastighet och Watt. På ett 1-timmespass som jag hämtade ur Garmin Connect snittade jag 32,6 km/h, 207 W och 132 i puls. Nu är jag säkert lite tyngre än dig, väger 84 kg just nu. Det kostar väl någon Watt, men på hyfsat flack bana spelar vikten inte så stor roll. Edit: Såg just att det var +2 grader när jag körde. Ingen temperatur att sätta rekord i.....

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Aerodynamik spelar större roll än vikt på flack bana, men frontarea skalar delvis mot kroppsvikt så en lättare person behöver mindre absolut effekt än en tyngre för att hålla samma hastighet även där.

Själv har jag 32,1km/t på 162w i fjol (sommarklädd, lägre luftmotstånd pga 20 grader varmare) och 32,5km/t på 190w nu i veckan (påklädd för vår, svalt så högre luftmotstånd). Samma 5 varv på samma rundbana, solo, rätt vindstilla. Ergo: effektsiffror vs. hastighet kan diffa mycket även med liknande förutsättningar. Så det är ganska omöjligt att generalisera rätt med en absolut effektsiffra mot en viss hastighet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer