Visa dina gubbwatt du över 50!

Gano

Aktiv medlem
Vi verkar ligga nära varandra i ftp just nu dock har jag noll koll på min kapacitet eftersom jag ändå cyklat "relativt" begränsat i mina år. Någon vätternrunda, en del mtb cyklande och en hel del jobbpendlande, har mer erfarenhet av löpning för konditionsträning men nu har jag skiftat om.

Är dina siffror från trainer eller utomhus?

Vad menar du när du skriver "Tycker det känns hårt att ta intervaller när man medvetet bränner mer än man tillför." Menar du att du har en viss prio på viktnedgång just nu? Undrar också vad 8/15 minuters intervaller betyder? Att du kör hårt i 8 respektive 15 minuter med vila mellan? Hur hårt kör du under intervallerna i relation till din ftp ungefär?
Det är lite prio på viktnedgång, stämmer. Jag vill äta när man kör hårt, annars blir jag väldigt slö och trött.

Kör en runda som jag har provat mig fram till, ca 7 km. Det går åt drygt 5 km av rundan för själva intervallet på 8 minuter, sedan cyklar jag långsamt de sista 2 km till start igen (tar 4 minuter) och sen på det igen. Jag kör 110%, kanske aningen högre, men idén är att man ska orka 5 varv och i slutet av varje runda ska man vara rejält trött, sista 8:an blir en plåga redan efter 4 minuter och där ska det vara i princip maxpuls i slutet. Jag körde dessa intervaller med händerna uppe på hornen. 300-315W beroende på form, jag började nog på 295W, sedan kan man öka ett par Watt om man har utrymme på pulsen i slutet av intervallen.

1620037813899.png

15 minuters intervallet är lite svårare att hitta ett bra ställe att köra, då behöver man nästan en mil med jämn belastning

1 vecka:
Måndag 5 st 8 min intervaller 110% av FTP
Tisdag 100% vila eller slöträning på 50% av FTP.
Onsdag 4 st 8 min intervaller 110% av FTP
Torsdag 100% vila eller slöträning på 50% av FTP
Fredag 2 st 15 min intervaller på 95% av FTP, 5-10 min vila mellan
Lördag eller söndag distansträning 3 timmar
(Fick detta av Manurhin2, han kan säkert belysa varför det ena och det andra är viktigt).

Siffrorna är utomhus, mätta med Garmin 3 pedaler. Just nu är det lite tungt med hastigheterna eftersom det är kallt i luften och då är luftmotståndet högre.

Finns en massa undersökningar om 4, 5, 8, 10, 15, 20 min intervaller, men det som verkar gälla är antal minuter "i zonen", d v s över FTP:n. det är som Arnold Schwarzenegger sa: Det är smärtan som bygger

Gano

Aktiv medlem
Det här med effektpedaler till hojen verkar vara vanligare än vad jag förstått, är inte dessa jättedyra?

Hade tänkt nöja mig med all effekt information jag får i Zwift men blir lite psykad (överraskad över) att så pass många verkar ha effektpedaler. ;-)
Jo, det är dyra grejor. Mina Garmin 3 dubbelsidiga kostade nog 9000, sedan krånglade de i några månader med glappkontakt innan supporten fixade nya batteriluckor och kontaktbleck, sedan har de funkat perfekt. Datorn Garmin 820 med tillbehör kostade nog ...3500. Och det blir...gott folk...exakt samma som en Tacx Neo 2T kostar.

MrSthlm

Aktiv medlem
@Gano

Ja, jo, en rejäl investering med effektpedaler, jag avvaktar. :-)

Jag kör hårda intervaller av din typ alldeles, alldeles för sällan, det är tufft som sagt, måste jobba bort min vekhet och skärpa mig lite, variera mig mer. ;-) Å andra sidan har jag sett det som att jag varit i en grunduppbyggnadsfas.

Märker jag att jag väldigt ofta fastnar i ett tempo som är ungefär mellan ca 87 - 94 % av min ftp men å andra sidan håller jag då på betydligt längre än 20 minuter (oftast mellan 60-100 minuter), jag matar på bara på lite olika banprofiler, nästan all min träning blir sådan. Vet inte om det är vad man kallar för "sweet spot" träning ibland på engelska? Sedan har jag också medvetet försökt börja välja lite tuffare banprofiler vilket i och för sig gör att ansträngningsgraden och pulsen varierar mera (blir någon sorts intervall av det hela indirekt).

Ja, att cykla i närheten av eller självklart över sin ftp längre tider är tufft.. ;-) Har stora problem att få till negativ split själv, går oftast ut för hårt vilket gör passen onödigt tuffa andra halvan (bonkar gör jag dock inte)

Sedan blir det sakta men säkert mer och mer utomhuscykling nu även om flexibiliteten med att ha en trainer är oerhört bekväm.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Märker jag att jag väldigt ofta fastnar i ett tempo som är ungefär mellan ca 87 - 94 % av min ftp men å andra sidan håller jag då på betydligt längre än 20 minuter (oftast mellan 60-100 minuter), jag matar på bara på lite olika banprofiler, nästan all min träning blir sådan. Vet inte om det är vad man kallar för "sweet spot" träning ibland på engelska?
På svenska kallas det "mellanmjölk". :)

MrSthlm

Aktiv medlem
På svenska kallas det "mellanmjölk". :)

Roligt att du skriver så för jag hade det ordet på läpparna själv, går i och för sig att diskutera om runt 90% av ftp i ca 60-100 minuter är "mellanmjölk", ändå ganska tuffa pass. ;-) GCN verkar rekommendera en hel del "sweetspot" träning om jag förstår dem korrekt?

eller här:
"Sweet Spot training is completing workouts that contain intervals at 88-94% of your Functional Threshold Power (FTP). This type of work achieves positive physiological adaptations because it is the optimal balance of difficulty (intensity) and amount (volume).

Sweet Spot training is one of the most effective and efficient ways for cyclists to improve. With the right structure and training plan, you can let Sweet Spot training take your cycling performance to the next level."

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Roligt att du skriver så för jag hade det ordet på läpparna själv. ;-) GCN verkar dock rekommendera en hel del "sweet spot" träning om jag förstår dem korrekt?
Förstår jag det hela rätt så är SST på 95-100% av FTP. Lämplig tid 10-20 minuter/intervall med 25-50% av tiden vila mellan varje på 85-90%. Mellanmjölk är väl mer zon2? Nåväl jag tänker att zon 2 är bra för långpass (+5h) medans intervallerna (2/v) blandas mellan SST och HIIT. Resten är återhämtningspass i zon 1.

anderski

Aktiv medlem
Så dyrt är väl inte watt pedaler, för 10-15 år sen var det dyrt.
Jag gav väl runt 7kkr för assioma dubbelsidiga. Tycker det är bra kunna följa upp sina watt i strava, och slippa få vad de råkar beräkna det till. Och ska man köra seriösa zwift race behöver man ju två effekt källor då. Behövs inte i vanliga race där.

MrSthlm

Aktiv medlem
Förstår jag det hela rätt så är SST på 95-100% av FTP. Lämplig tid 10-20 minuter/intervall med 25-50% av tiden vila mellan varje på 85-90%. Mellanmjölk är väl mer zon2? Nåväl jag tänker att zon 2 är bra för långpass (+5h) medans intervallerna (2/v) blandas mellan SST och HIIT. Resten är återhämtningspass i zon 1.

Ja, jo, som jag skrev i mitt inlägg ovan, möjligt att det förekommer lite olika definitioner av sweetspot träning men en är: "Sweet Spot training is completing workouts that contain intervals at 88-94% of your Functional Threshold Power (FTP)."

Så nej, sweetspot träning bör inte vara det som man traditionellt kallar för mellanmjölk ;-) beroende på hur långa passen är kan sweetspot pass vara tuffa men däremot behöver jag absolut variera min träning mera med ett eller två intervallpass / vecka. Det var bra att @Gano indirekt påminde mig om det. Jag har väl haft en grundperiod men börjar nog ändå bli redo nu att ta nästa steg, jag vet med mig att jag har en förmåga att mina pass blir väl monotoma.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Ja, jo, som jag skrev i mitt inlägg ovan, möjligt att det förekommer lite olika definitioner av sweetspot träning men en är: "Sweet Spot training is completing workouts that contain intervals at 88-94% of your Functional Threshold Power (FTP)."

Så nej, sweetspot träning bör inte vara det som man traditionellt kallar för mellanmjölk ;-) beroende på hur långa passen är kan sweetspot pass vara tuffa men däremot behöver jag absolut variera min träning mera med ett eller två intervallpass / vecka. Det var bra att @Gano indirekt påminde mig om det. Jag har väl haft en grundperiod men börjar nog ändå bli redo nu att ta nästa steg, jag vet med mig att jag har en förmåga att mina pass blir väl monotoma.
Lite idéer

nieves

Aktiv medlem
Samt om man lägger in sitt FTP på Zwift så blir det 100% i den här modellen.
Personlig FTP längst ner i beskrivningen. Med kadensvariation 90/65 rpm högsta/viloeffekt så tycker jag att det blir bra.

Gano

Aktiv medlem
Sweet Spot är inte helt galet, man kan köra ganska mycket volym och mer koncentrerat och man håller ändå ett hyfsad belastning. Men det som Joe Friel skriver i boken "Fast after 50" så är det viktigt att man kör högre intensitet, det har visat sig vid studier av f d idrottsmän när man jämfört de som slutat träna, de som fortsätter träna fast i makligt tempo och de som fortsätter träna hårda pass. Det är ganska liten skillnad mellan de som tränar lugnt (och det är mycket lugnare än Sweet Spot) och de som inte tränar alls. Det är gruppen som tränar högintensitet som står ut, i positiv bemärkelse. Det som Joe Friel trycker på är att det är bättre att köra hårt och sedan tillåta återhämtning, det är nyckeln.

FTP tycker jag är lite svårt, men idag vet jag ganska exakt var ett FTP-prov tar mig baserat på vad jag presterar under ett hårt träningspass i form av Watt och medelpuls. Jag har typiskt svårt att hamna över 255W i snitt på en timmes hård träning, men det resulterar i ca 5% högre FTP (=267 W) Det beror på att det ligger perioder med ganska hög belastning (uppförsbackar) i den där timmen träning, och man får högre FTP med helt jämn och lägre belastning.

Jag tränar hårdare med effektpedaler. Man har ju den där siffran uppe hela tiden och under 200 W får det aldrig vara, inte ens i medlut. I vissa motlut ska det vara över 300 W, och vissa korta motlut över 350 W. Man sätter en massa regler. Sedan får man lite koll på temperaturens inverkan och mot/medvind och deppar inte ihop när det går långsamt, man trycker ändå ut rätt antal Watt. Det har hänt att jag glömt ladda datorn, då åker jag inte ut förrän jag laddat. Likadant om batterierna i pedalerna är slut, då byter jag innan jag åker iväg.

Gano

Aktiv medlem
Intressant, du blandar och ger en hel del.
Delar av det kommer från mig, huvuddelen har du hittat på själv😉
Du får ha lite överseende med folk över 50 år. Vi har inte så bra minne. Jag hade ju en variant då jag försökte köra hela veckans intervall på en enda dag. Tror jag orkade 8 st, sedan var det definitivt stopp.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hela poängen med den här tråden är att vi ska pusha varandra så att vi blir lika bra eller bättre än de flesta (motionärer) under 50. ;-)

nieves

Aktiv medlem
Första Zwift-test efter Covid och 14 dagar sjukskrivning. Lätt test 30 minuter 60s FTP -5% och uppvärmning. Kändes fint så jag drog på i ytterligare 30 minuter och ökade FTP från 227 till 244W😳
20210504_224140.jpg

Hela passet
Screenshot_20210504-225207_Strava.jpg

Ny trainer beställd och på väg, en med mer exakt vetenskap innanför skalet. Det blir intressant att jämföra dessa.

MrSthlm

Aktiv medlem
Skiftet från cat C till cat B i Zwift är inte särskilt harmoniskt för mig. ;-)

Zwiftpower tycker cat B nu (det står inte ens "almost cat B" längre) men jag tycker de ofta kör så in i h-vete hårt i B rides? (dvs gruppträningsrundor, inte race). Ibland bra eftersom det pushar mig mer men ibland irriterande om man blir avhängd klungan väldigt snabbt.

Mitt intryck är att många som är cat A i Zwiftpower ställer upp i cat B rides och säkert en hel del cat B som ställer upp i cat C rides också. Möjligen är det detta som gör att det blir lite rörigt? Varför håller inte folk sig till sina kategorier? Är det inte detta beteende som i race kallas för "sandbagging" men i rides (gruppträning) kanske det är fritt fram?

De enda reglerna som finns är för riktiga race? Då måste man hålla sig till sin kategori som man fått i Zwiftpower?

Jag är lite förvirrad men kan så klart bero på också att jag nu efter övergången tillhör de sämre i kat B.

Nästa fråga, om det står inför ett visst event att en viss ride ska snitta 3,0 wkg? Hur mycket watt man behöver pusha för att snitta en viss wkg skiljer sig väl varje fall, möjligen blir det lite olika för en flugviktare vs en tyngre men kanske så rättvist det kan vara.

Rent placeringsmässigt är det en annan sak, hänger man inte på klungan är man totalt rökt rent resultatmässigt. Ens wkg resultat kan dock ändå bli samma (eller t.o.m. bättre) jämfört med någon som fick en betydligt bättre placering eftersom de körde i klungan.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
När du kör "group rides" kan du ju välja en högre kategori, om du inte vill ligga och veva på ftp-effekt. :)

När det står 3 w/kg på en groupride betyder det att ledaren håller 3 wkg. Sen finns det alltid dom som drar iväg och tror att det är tävling.

MrSthlm

Aktiv medlem
När du kör "group rides" kan du ju välja en högre kategori, om du inte vill ligga och veva på ftp-effekt. :)

När det står 3 w/kg på en groupride betyder det att ledaren håller 3 wkg. Sen finns det alltid dom som drar iväg och tror att det är tävling.

Ok, yes, trots att Zwiftpower nu fått för sig att jag tillhör cat B så kommer jag nog köra merparten av mina rides (gruppträning) i cat C tror jag, det blir roligare. Dock lite beroende på banprofil och distans. På jättelånga distanser, typ 100km kommer jag definitivt välja C varje fall, h-vete vad de körde i kat B. På lite kortare distanser bortsett från de brutalaste banprofilerna hänger jag med i B lite bättre (dock på nedre halvan).

Nu är jag lite trött, du skriver "När det står 3 w/kg på en groupride betyder det att ledaren håller 3 wkg."

Min fråga: Beräknas dessa wkg gänser inför en ride på en "normalvikt", i så fall vilken? Det är ju inte helt ovanligt att gruppledaren är en flugviktare.

Det är nästan störande viktigt i Zwift att hänga på klungan kan jag tycka, man måste stirra på skärmen som ett j-kla psyko för att reagera i tid. Nedan förklarar rätt bra att det kan vara jäkligt tufft att hinna ifatt en klunga om man missat något ryck:
"Drafting in Zwift results in a power savings of approximately 25% (more in large groups or with double draft.) In other words, all other things being equal, a drafting rider only needs to put out 75% of the power a non-drafting rider is putting out to maintain the same speed."

Slutsats för mig: Missar jag ett ryck i en cat B ride är jag ofta totalt körd för hela loppet (förnedrad) medan jag relativt ofta verkar lyckas komma ifatt klungan i en cat C ride (om det inte blivit för långt avstånd)

Senast ändrad:

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Ok, yes, trots att Zwiftpower nu fått för sig att jag tillhör cat B så kommer jag nog köra merparten av mina rides (gruppträning) i cat C tror jag, det blir roligare. Dock lite beroende på banprofil och distans. På jättelånga distanser, typ 100km kommer jag definitivt välja C varje fall, h-vete vad de körde i kat B. På lite kortare distanser bortsett från de brutalaste banprofilerna hänger jag med i B lite bättre (dock på nedre halvan).

Nu är jag lite trött, du skriver "När det står 3 w/kg på en groupride betyder det att ledaren håller 3 wkg."

Min fråga: Beräknas dessa wkg gänser inför en ride på en "normalvikt", i så fall vilken? Det är ju inte helt ovanligt att gruppledaren är en flugviktare.

Det är nästan störande viktigt i Zwift att hänga på klungan kan jag tycka, man måste stirra på skärmen som ett j-kla psyko för att reagera i tid. Nedan förklarar rätt bra att det kan vara jäkligt tufft att hinna ifatt en klunga om man missat något ryck:
"Drafting in Zwift results in a power savings of approximately 25% (more in large groups or with double draft.) In other words, all other things being equal, a drafting rider only needs to put out 75% of the power a non-drafting rider is putting out to maintain the same speed."

Slutsats för mig: Missar jag ett ryck i en cat B ride är jag ofta totalt körd för hela loppet (förnedrad) medan jag relativt ofta verkar lyckas komma ifatt klungan i en cat C ride (om det inte blivit för långt avstånd)
Du måste inte vara i första gruppen för att drafta. Jag tycker också oftast att det är hårt att hänga med i första klungan i B, men jag ser till att hålla ut i starten, faller snabbt tillbaka när jag kroknar och finner mig en ny grupp att hänga på. Ibland delar de grupperna på annat, som i Tour of Watopia där man fick åka A för att välja den långa distansen. Då klarade jag inte att hänga med i täten hela vägen, men hittade alltid nya grupper längre bak.

mkallstrom

Aktiv medlem

Det betyder väl bara att ledaren siktar på att hålla 3 W/kg, med sin egen vikt. På en normal bana och med en ledare som inte väger så mycket så behöver tyngre gubbar och tanter inte hålla lika hög W/kg för samma fart.

Stumpy

Aktiv medlem
Mitt intryck är att många som är cat A i Zwiftpower ställer upp i cat B rides och säkert en hel del cat B som ställer upp i cat C rides också. Möjligen är det detta som gör att det blir lite rörigt? Varför håller inte folk sig till sina kategorier? Är det inte detta beteende som i race kallas för "sandbagging" men i rides (gruppträning) kanske det är fritt fram?
Precis så är det i Stockholmscup Landsväg också. Starka cyklister klassar ner sig "för att de vill ta det lugnt" eller "inte är i form" och kör sedan sönder klassen.

Nedan förklarar rätt bra att det kan vara jäkligt tufft att hinna ifatt en klunga om man missat något ryck:
Lite som i verkligheten på asfalten alltså. Blir man avhängd, så tar man sig inte tillbaka.

För egen del, så har jag känt mig otroligt seg under utecyklingen de senaste veckorna. Tänkte att det skulle kännas likadant när jag kröp in i garaget igår kväll, men på trainern funkar det förvånansvärt bra. Kanske är mest mentalt. Skrapade ihop 15 minuter på 120% FTP iallafall.

1620286873628.png

MrSthlm

Aktiv medlem
Du måste inte vara i första gruppen för att drafta. Jag tycker också oftast att det är hårt att hänga med i första klungan i B, men jag ser till att hålla ut i starten, faller snabbt tillbaka när jag kroknar och finner mig en ny grupp att hänga på. Ibland delar de grupperna på annat, som i Tour of Watopia där man fick åka A för att välja den långa distansen. Då klarade jag inte att hänga med i täten hela vägen, men hittade alltid nya grupper längre bak.

Du har rätt men det beror också väldigt mycket på hur många eller få åkare det är i en viss ride/event?

I Tour of Watopia flöt det på rätt fint för mig, då fanns det som du säger flera olika klungor.

C rides är betydligt softare, inte upplevt dessa typer av problem där, inte på samma sätt varje fall.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Precis så är det i Stockholmscup Landsväg också. Starka cyklister klassar ner sig "för att de vill ta det lugnt" eller "inte är i form" och kör sedan sönder klassen.

Lite som i verkligheten på asfalten alltså. Blir man avhängd, så tar man sig inte tillbaka.

För egen del, så har jag känt mig otroligt seg under utecyklingen de senaste veckorna. Tänkte att det skulle kännas likadant när jag kröp in i garaget igår kväll, men på trainern funkar det förvånansvärt bra. Kanske är mest mentalt. Skrapade ihop 15 minuter på 120% FTP iallafall.

Visa bilaga 487131

Bra att du bekräftar ungefär vad jag upplever, du förstår vad jag menar och starkt pass där i garaget! :-) Har inte kört sådana intervaller ännu i Zwift (120% ftp) men får försöka snart, vad körde du med för vila (lägre tempo) mellan?

Jag är väl nöjd med min utveckling sedan slutet av februari. Nu får jag kämpa men det beror ju på att jag försöker etablera mig i B vilket kommer ta tid samt något förvirrande med alla A åkare som kör i B event/rides.

Sedan har jag pushat mig själv med jobbiga profiler, Alp Zwift routen och allt möjligt samt ett och annat längre pass. Är fortfarande lite tung för bergsetapper men vikten går neråt. Jag är också klart splittrad till långa pass i Zwift, jag fick stora problem mentalt, ville sluta flera ggr samt var jättegrinig för att jag blev avhängd (i B gruppen). ;-) Typ "Tack för att jag blev avhängd efter 2 km och nu får köra 98 km ensam.". Jag låg i flera minuter och matade runt 300 watt utan att komma ifatt dem, blev så jäkla sur. ;-) (Dock är det som så att i vissa rides bör jag fortfarande hålla mig till kat C.) Långa pass blir dock sannolikt oftast utomhus efter den här traumatiska upplevelsen (det blir för lång tid på trainern kan jag tycka).

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Som jag fattat det finns det väl typ 3 olika typer av events i Zwift.
Race = Tävling, där måste man anmäla sig i den klass Zwiftpower säger om man vill få ett resultat i Zwiftpower
Ride med ledare = inte tävling, här spelar din minimum klass ingen roll, vem som helst får anmäla sig oavsett klass och syftet med ledarledda rides är att hålla sig i närheten av ledaren. Ibland känner man för att pressa sig och då väljer man sin klass, ibland vill man ta det lite lugnare, då klassar man ner sig. Inget konstigt.
Ride utan ledare = inte tävling, inte heller här spelar din minimum klass någon roll. Här får man försöka hitta en grupp som passar ens tempo. Att vissa A-B åkare leker race och kör järnet i en C-D-E Ride för att "vinna" är bara att ignorera. Det är lite som att "vinna" över någon på väg till jobbet som inte vet att det är tävling...

SuperApe

Aktiv medlem
Alla fattar att rides är tävling i Zwift.. ;-)

Kul tråd.

Mina siffror från zpower. Inte mycket att hänga i julgran ty talangfbefriad är man. Jag har kört trainer utan mål och mening i några år, mest rides. Fortfarande utan mål och mening har jag i år kört 2 el 3 vo2max hemknåpade pass i veckan efter 8 km pendling och så lite skön slöcykling på helgen. Får jag för mig att racea i zwift så hamnar jag i bottenskrapet av B. Borde väl göra ett nytt ftp test också, men det brukar ligger där.

slutsomartist.JPG

Stumpy

Aktiv medlem
Alla fattar att rides är tävling i Zwift.. ;-)

Kul tråd.

Mina siffror från zpower. Inte mycket att hänga i julgran ty talangfbefriad är man. Jag har kört trainer utan mål och mening i några år, mest rides. Fortfarande utan mål och mening har jag i år kört 2 el 3 vo2max hemknåpade pass i veckan efter 8 km pendling och så lite skön slöcykling på helgen. Får jag för mig att racea i zwift så hamnar jag i bottenskrapet av B. Borde väl göra ett nytt ftp test också, men det brukar ligger där.

Visa bilaga 487155
Ja, då borde nog göra ett nytt test där du tar i lite under 15s och 1m, men det kanske inte finns i Zwift.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ny taktik: För mina B rides får jag helt enkelt prova att köra hårdare än vad jag önskar bara för att hänga med klungan och se om det senare lugnar ner/stabiliserar sig. Måste vara mer fokuserad tror jag första delen, verkligen psyk-stirra på skärmen, ha koll både på klunga och ride-ledare. Kommer dock bli svårt att få till negativ split.

En annan fråga: Jag är mästare på att missa starten på olika KOMs, hur är starterna egentligen utmärkta, varierar det? Starten bör väl komma en stund efter att den här dialogen/notisen om en KOM dyker upp på vänstra sidan men jag missar ändå starten nästan varje gång. ;-)

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Starterna är ofta lite gömda, notisen är sällan/aldrig exakt i förhållande till KOM-starten. Själv åker jag bara meet-ups och badge-hunt, KOM kommer när dom kommer😀
När jag ska testa mig mot ett KOM, oftast Epic (9km) så testkör jag rutten innan. T.ex AdZ kortaste rutten till KOM för att sen välja en rutt med lagom lång värmning till KOM under testtillfället.
För AdZ så är det Tour of Fire and Ice, för Epic är det Bigger Loop (15km innan KOM). Det är lite som IRL, att reka banan och KOMs och göra en "roadmap" i z1-z2 med distanserna dagarna innan eventet borde vara nyttigt.

Nu byter jag ofta cykel + hjul innan KOM så när notisen kommer så är jag uppvärmd och redo😀.

hm

Aktiv medlem
Ny taktik: För mina B rides får jag helt enkelt prova att köra hårdare än vad jag önskar bara för att hänga med klungan och se om det senare lugnar ner/stabiliserar sig. Måste vara mer fokuserad tror jag första delen, verkligen psyk-stirra på skärmen, ha koll både på klunga och ride-ledare. Kommer dock bli svårt att få till negativ split.

En annan fråga: Jag är mästare på att missa starten på olika KOMs, hur är starterna egentligen utmärkta, varierar det? Starten bör väl komma en stund efter att den här dialogen/notisen om en KOM dyker upp på vänstra sidan men jag missar ändå starten nästan varje gång. ;-)
Du har nog lite för lite/ingen erfarenhet av att köra ute på riktigt helt enkelt .
Där går inte heller att sitta o löka lite okoncentrerad ... om du gör det blir du avhängd efter 150m eller ligger med skrapsår ute i diket ...
Men du har iofs rätt i att det lugnar ner sig efter ett tag I mitten av racet om det inte är några stigningar att tala om ..

nisseson

Aktiv medlem
Du har nog lite för lite/ingen erfarenhet av att köra ute på riktigt helt enkelt .
Där går inte heller att sitta o löka lite okoncentrerad ... om du gör det blir du avhängd efter 150m eller ligger med skrapsår ute i diket ...
Men du har iofs rätt i att det lugnar ner sig efter ett tag I mitten av racet om det inte är några stigningar att tala om ..
På race ja. Men MRSthlm skriver om B-rides (vilket iofs vad det verkar körs som race på Zwift, men då ligger "felet" där.)

MrSthlm

Aktiv medlem
Det stämmer, en Vätternrunda samt Siljan Runt (för länge sedan) men inte så mycket mer än så. :-) Jaja, virtuell träning på klungkörning.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Ja, det är alltid någon galning som skall köra tokfort första fem minuterna ute också för att sålla bort oss tröga.

MrSthlm

Aktiv medlem
Märkt att sorterar jag på watt kommer jag alltid på en klart bättre placering. ;-)

Antar att det här beror på flera olika saker.

1. Väger mer än en del av mina konkurrenter
2. Fortfarande dålig på klungkörning
3. Hyfsat stark men konditionen hänger inte riktigt med, öppnar ofta väl optimistiskt, urdålig på att greja en negativ split (typ aldrig)

Sista gångerna har jag varit lite bättre på klungkörning men bittert fått erfara att det är lömskt att hänga för långt bak i klungan, då kan man också lätt missa olika ryck.

Skulle cyklat ute i helgen men hjälpt dottern en del med pluggande, sjukt smidigt ändå att ha en trainer vid sådana tillfällen, att köra hårt någon timme eller så, ta till vara på tid.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Märkt att sorterar jag på watt kommer jag alltid på en klart bättre placering. ;-)

Antar att det här beror på flera olika saker.

1. Väger mer än en del av mina konkurrenter
2. Fortfarande dålig på klungkörning
3. Hyfsat stark men konditionen hänger inte riktigt med, öppnar ofta väl optimistiskt, urdålig på att greja en negativ split (typ aldrig)

Sista gångerna har jag varit lite bättre på klungkörning men bittert fått erfara att det är lömskt att hänga för långt bak i klungan, då kan man också lätt missa olika ryck.

Skulle cyklat ute i helgen men hjälpt dottern en del med pluggande, sjukt smidigt ändå att ha en trainer vid sådana tillfällen, att köra hårt någon timme eller så, ta till vara på tid.
Gött, du verkar iaf blivit rejält biten som fortsätter köra trainer när det går att köra ute👍

MrSthlm

Aktiv medlem
Gött, du verkar iaf blivit rejält biten som fortsätter köra trainer när det går att köra ute👍

Två senaste helgerna har jag fått lite olika "störningar" och då är det löjligt smidigt med trainer. Det blir tid för utomhuscykling också.

Jag är lite knäpp när det gäller träning. Antingen kör jag hyfsat seriöst eller så blir det nära noll vilket till viss del beror på att jag drar på mig småskador till slut. ;-) Kan också bero på att jag motiveras mycket av själva utvecklingen (i synnerhet min egen) och inte så mycket av hmm att det ska vara "trevligt". Ett litet experiment det här dock att jag cyklar så pass mycket, det jag har hoppas är att det håller mig hyfsat skadefri, det vore grymt bra.

Men ja, det här med trainer är relativt nytt för mig, aldrig haft någon hemma, visst har jag kört en del på gym men Zwift gör att det blir roligare samt att det är lite lättare att fixa ventilering hemma jämfört med gym kan jag tycka, fläkt, öppet fönster och att man oftast skippar tröjan. ;-) Trainer på gym tenderar att bli en jäkla tortyr/svettfest, Zwift känns lite lättare mentalt. Roddmaskin attraheras jag också av men blir nog svårt att få plats med hemma. ;-)

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Två senaste helgerna har jag fått lite olika "störningar" och då är det löjligt smidigt med trainer. Det blir tid för utomhuscykling också.

Jag är lite knäpp när det gäller träning. Antingen kör jag hyfsat seriöst eller så blir det nära noll. ;-) Kan bero på att jag motiveras mycket av själva utvecklingen (i synnerhet min egen) och inte så mycket av hmm "trevligheten". Ett litet experiment det här dock att jag cyklar så pass mycket, det jag har hoppas är att det håller mig hyfsat skadefri.
Det underlättar alltid med lite uppgraderingar som ny cykel osv när du blir bättre för lite nytändning😍
Klubbmedlemskap brukar vara ett rejält lyft för distansträningen och motivationen även när utvecklingskurvan planar mm...

MrSthlm

Aktiv medlem
Det underlättar alltid med lite uppgraderingar som ny cykel osv när du blir bättre för lite nytändning😍
Klubbmedlemskap brukar vara ett rejält lyft för distansträningen och motivationen även när utvecklingskurvan planar mm...
Jodå, jag ska testa på lite grupper så småningom. Nöjd med den här begagnade instegsracern jag köpte, en liten mekanisk missberäkning med de begagnade Fulcrum Zero hjulen dock, de var sköna några rundor men fått beställa ett ny frihjulsnav eller vad det heter. ;-) Tror inte jag kommer fastna i uppgraderingshjulet, varje fall inte ännu. Tar jag mig några steg uppåt i utvecklingen på lite sikt vet jag inte men det blir extremt spekulativt, en sak i taget. Jag är väl bland de sämre i kategori B just nu. ;-) Gissar att jag kommer få en rejäl tröskel nu inom ftp intervallet 275 - 300 ungefär, det blir en utmaning för mig som heter duga och kan nog ta sin tid... Men om jag nu hittad ett metod för att undvika skador (dvs mer cykling) är bara det mycket värt vilket förhoppningsvis gör att mina träningsperioder blir längre. ;-)

Angående Zwift är det ändå fascinerande hur mycket vassa cyklister som hänger där, helt sjukt.

Ser att en av Sveriges större unga cykeltalanger Erik Bergström Frisk ligger ganska högt på Alpe du Zwift banan, nr 38 på 35:20 (snittade 5.8wkg). Om jag förstår det rätt är kuperade profiler just Eriks styrka, han älskar berg och det kan bli intressant att följa hans utveckling, dvs på vanliga cykelrace utomhus. ;-) Erik är 192 cm och väger 67 kg, dvs en bergsget, vet inte hur många bra klättrare som Sverige haft genom åren?

Artikel om Erik:

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem

Jag är lite knäpp när det gäller träning. Antingen kör jag hyfsat seriöst eller så blir det nära noll vilket till viss del beror på att jag drar på mig småskador till slut. ;-) Kan också bero på att jag motiveras mycket av själva utvecklingen (i synnerhet min egen) och inte så mycket av hmm att det ska vara "trevligt". Ett litet experiment det här dock att jag cyklar så pass mycket, det jag har hoppas är att det håller mig hyfsat skadefri, det vore grymt bra.

Men ja, det här med trainer är relativt nytt för mig, aldrig haft någon hemma, visst har jag kört en del på gym men Zwift gör att det blir roligare samt att det är lite lättare att fixa ventilering hemma jämfört med gym kan jag tycka, fläkt, öppet fönster och att man oftast skippar tröjan. ;-) Trainer på gym tenderar att bli en jäkla tortyr/svettfest, Zwift känns lite lättare mentalt. Roddmaskin attraheras jag också av men blir nog svårt att få plats med hemma. ;-)
Gör en veckoplan minst 4 veckor framåt. Jag använder Excel och graderar veckorna färgmässigt efter lätt 6h, mellan 7-10h och hård +10h. Veckan innehåller nästan alltid 2 Zwift-pass, ett SST (short) och ett av HIIT-typ.

Undantagen är den 4:e kategorin som är racer då jag cyklar randolopp, event eller annat på +6h m.
Var 12:e vecka (ungefär) så unnar jag mig 5 dygn utan träning förutom promenader på 30-60 minuter. Dom veckorna försöker jag tvätta och meka cykel.

Jag tappade helt kontinuiteten själv efter sjukdom mm. Det har hjälpt mig mycket att planera träningarna i förväg och aldrig hoppa över pass. Det enda jag gjort är att byta dagar på intervallpassen när jag fått förhinder.

Manurhin2

Aktiv medlem
Gör en veckoplan minst 4 veckor framåt. Jag använder Excel och graderar veckorna färgmässigt efter lätt 6h, mellan 7-10h och hård +10h. Veckan innehåller nästan alltid 2 Zwift-pass, ett SST (short) och ett av HIIT-typ.

Undantagen är den 4:e kategorin som är racer då jag cyklar randolopp, event eller annat på +6h m.
Var 12:e vecka (ungefär) så unnar jag mig 5 dygn utan träning förutom promenader på 30-60 minuter. Dom veckorna försöker jag tvätta och meka cykel.

Jag tappade helt kontinuiteten själv efter sjukdom mm. Det har hjälpt mig mycket att planera träningarna i förväg och aldrig hoppa över pass. Det enda jag gjort är att byta dagar på intervallpassen när jag fått förhinder.
Struktur är allt👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer