Visa dina Watt

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
Kul att veta, då kan jag spurta rätt ok då, problemet är väl bara att hänga med fram till spurten... hur länge var loppet och hur såg det ut effektmässigt
1621329321178.png

Så såg den sista delen ut, det var väldigt lättåkt. 1:50 ungefär blev loppet totalt med stopp och paus för att invänta ambulans in på banan.

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Snabbaste peloton-rundan förra sommaren: 340 W NP (Xerts beräkning)
Peloton förra veckan: 280 W NP

Har aldrig haft så svåra problem med pollen som denna vår. Min syreupptagningsförmåga är som en guldfisk som hoppat ur skålen. Hade precis bestämt mig för att för första gången någonsin börja knapra pollenmedicin när jag såg denna nyhet/studie om att antihistamin kanske inte är så bra för träningen, iaf inte i stora mängder..

Då Covid fortfarande härjar och jag ändå inte har några race inplanerade förrän förhoppningsvis Fjällturen så tror jag att jag härdar ut.

Senast ändrad:

Rug

Medlem
Visa dina Watt
Snabbaste peloton-rundan förra sommaren: 340 W NP (Xerts beräkning)
Peloton förra veckan: 280 W NP

Har aldrig haft så svåra problem med pollen som denna vår. Min syreupptagningsförmåga är som en guldfisk som hoppat ur skålen. Hade precis bestämt mig för att för första gången någonsin börja knapra pollenmedicin när jag såg denna nyhet/studie om att antihistamin kanske inte är så bra för träningen, iaf inte i stora mängder..

Då Covid fortfarande härjar och jag ändå inte har några race inplanerade förrän förhoppningsvis Fjällturen så tror jag att jag härdar ut.
Men förfan du är ju uppenbart begränsad av din allergiska astma. Klart som korvspad du ska testa medicin som är helt ofarlig. Studien säger inget om de slutliga träningsresultaten hos en person med allergi. Jag skulle tippa på att träning på 340W ger mer än dito på 280W oavsett histaminreceptoraktivitet. För att inte tala om livskvalitet och att må bra i allmänhet.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Haha så jävla intressant alltså. Fler och fler "vanliga och ofarliga" mediciner visar sig ha diverse biverkningar eller ja så har det alltid varit, att vanliga mediciner såsom allergimedicin eller vad det nu är har biverkningar. Men det är sällan de gör sådana här studier. Jävlar den studien var verkligen specifik, fler sådana vetenskapssamhället!

I ditt enskilda fall? Fråga en läkare.

Edit: Har du provat bota din allergi? Det finns bot mot de flesta allergier idag och det går att få i tablettform, de flesta läkare kommer dock aldrig ens nämna det för dig för det kostar pengar. Har du råd gå privat så gör det.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har lättare för att leverera höga watt inomhus, det är egentligen enbart spurter jag presterar bättre på utomhus.

Jag tror det för mig rör sig om att jag inomhus inte behöver tänka på kroppshållning samt att man kan trampa tills det svartnar utan att riskera någon större olycka.
Skulle vilja säga att jag kan leverera 5% högre effekt inomhus på prestationer som är 1min eller längre.
Samma här. Energin det tar att inte dö eller skada sig allvarlig när man är ute på trafikerade vägar kostar helt enkelt när det kommer till vad man kan pusha ut. Det räcker att en person spänner sig i axlar och har en allmänt stissig attityd när den tränar för att aktiviteten ska kosta fler hjärtslag för samma kraft. Normalt sett verkar dock andra faktorer leda till en total vinst för de flesta utomhus, jag är inte en av dem.

Visa dina Watt
Helt ny med Wattpedaler och har säker en del att lära. Orsaken till att jag skaffade pedalerna är, förutom att det är kul med gadgets för att ske skillnad mellan vänster o höger ben. Har ett rätt trasigt vänsterben med nervskador o muskelbortfall + 30mm kortare. Så jag vet att skillnaden i styrka är stor, men blev förvånad över hur mycket det skilde.
Sträcka 63.8km
41.2% Vänster 58.8% Höger
Så hur ser era kurvor ut?
1621427571525.png
Hur ser era kurvor ut?

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Spännande! Vilka allergier botas med tabletter utom enstaka fall av svår allergi mot gräs?
Detta har funnits i många år, vilka allergier som kan botas oralt låter jag vara osagt, vet inte hur långt de har kommit. Läkemedelsindustrin i ett nötskal: "De stora läkemedelsföretagen visade sig vara ointresserade av ett vaccin som botar kattallergiker, och projektet lades ned. "

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Detta har funnits i många år, vilka allergier som kan botas oralt låter jag vara osagt, vet inte hur långt de har kommit. Läkemedelsindustrin i ett nötskal: "De stora läkemedelsföretagen visade sig vara ointresserade av ett vaccin som botar kattallergiker, och projektet lades ned. "

Du slängde alltså ut dig nåt som inte stämde.
Vet du hur en hyposensibiliseringsbehandling/AIT går till? Hur många tror du fullföljer?
Sen kan jag iofs hålla med dig om att det kanske borde vara fler som fick genomgå en, men det är inte direkt att bara ta en tablett för att bli botad även om man kanske kunde önska det. Jag tror inte det beror på att läkemedelsbolagen är onda.
/läkare och allergiker som faktiskt genomgått en hyposensibilisering mot allvarlig allergi

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Du slängde alltså ut dig nåt som inte stämde.
Vet du hur en hyposensibiliseringsbehandling/AIT går till? Hur många tror du fullföljer?
Sen kan jag iofs hålla med dig om att det kanske borde vara fler som fick genomgå en, men det är inte direkt att bara ta en tablett för att bli botad även om man kanske kunde önska det. Jag tror inte det beror på att läkemedelsbolagen är onda.
/läkare och allergiker som faktiskt genomgått en hyposensibilisering mot allvarlig allergi
Åh herregud människa. Vad är kränkt över, att det finns en faktisk bot? Hur lyckas man? Sitter du seriöst och kämpar för att få det till att det är jobbigt ta några sprutor när en person har allergi. Get some perspective. NU ska jag inte tvivla på att du har varit så där allvarlig allergisk men jag kan lova att alla människor som har allvarliga allergier föredrar några sprutor framför de extrema besvär allergi ger (vid extrem allergi).

//Stjärnforskare med hundra allergier (argument inte titlar tack, att åberopa titel är ett basic argumentationsfel).

Läkemedelsbolagen är jag säker på att du tror gott om, jag är mer realistisk och ser dem för vad de är -- vinstdrivande företag. Jag står fast vid vad jag sade, har du allergi så tjata om bot, men läkare kommer inte lyfta många fingrar för att få det att hända för det kostar rätt mycket, men då får du gå privat. En läkare har att göra en vinstkalkyl när det kommer en person med allergi, och där faller en med lättare allergi bort då besvären inte kostar samhället något. Jag som egenintresserad varelse har dock en annan ingång.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Åh herregud människa. Vad är kränkt över, att det finns en faktisk bot? Hur lyckas man? Sitter du seriöst och kämpar för att få det till att det är jobbigt ta några sprutor när en person har allergi. Get some perspective. NU ska jag inte tvivla på att du har varit så där allvarlig allergisk men jag kan lova att alla människor som har allvarliga allergier föredrar några sprutor framför de extrema besvär allergi ger (vid extrem allergi).

//Stjärnforskare med hundra allergier (argument inte titlar tack, att åberopa titel är ett basic argumentationsfel).

Läkemedelsbolagen är jag säker på att du tror gott om, jag är mer realistisk och ser dem för vad de är -- vinstdrivande företag. Jag står fast vid vad jag sade, har du allergi så tjata om bot, men läkare kommer inte lyfta många fingrar för att få det att hända för det kostar rätt mycket, men då får du gå privat. En läkare har att göra en vinstkalkyl när det kommer en person med allergi, och där faller en med lättare allergi bort då besvären inte kostar samhället något. Jag som egenintresserad varelse har dock en annan ingång.
Men nu var det väl hoposensibilisering i tablettform det gällde?

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men nu var det väl hoposensibilisering i tablettform det gällde?
När jag läser här står det att det är tre former av allergier som hanteras med tabletter idag. Då är det sprutor kvar och det är upp till den drabbade att "fullfölja". Helt ärligt har jag svårt att tycka synd om någon som inte fullföljer att gå och ta sprutor när de har/säger sig ha besvär av en allergi. Har iofs själv två ofullbordade vaccineringar (delvis på grund av Covid) men det är ju av saker jag inte lider av.

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt

”Några sprutor”?
Du har rätt, titel är inget att argumentera med. Däremot kunskap. Du har uppenbarligen ingen kunskap om det du uttalar dig om.
Edit: övriga saker du fantiserat ihop om mig och läkarkåren lämnar jag.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
”Några sprutor”?
Du har rätt, titel är inget att argumentera med. Däremot kunskap. Du har uppenbarligen ingen kunskap om det du uttalar dig om.
Det är som sagt upp till var och en hur den vill införskaffa offerkofta men själv skulle jag gladeligen tagit det mot min MILDA kvalsterallergi. Nu kostar det dock rätt mycket att göra det privat. Du vet mycket väl om att läkare har som uppgift att göra bedömningar när de erbjuder vård annars kommer de inte bli populära. Men de som har svår allergi kan få behandling, efter hur många remissinstanser vill jag inte tänka på, och sedan är det upp till personen att fullfölja.

Exakt antal sprutor saknar jag kunskap om. Jag ville bara sprida ordet om att det faktiskt finns behandling mot allergi, något man bör kräva. Att allergi gör att man presterar långt ifrån optimalt är helt givet. Jag tackar för studien och är glad att jag själv inte längre tar antihistaminer. Det är sådana studier man vill se!

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är som sagt upp till var och en hur den vill införskaffa offerkofta men själv skulle jag gladeligen tagit det mot min MILDA kvalsterallergi. Nu kostar det dock rätt mycket att göra det privat. Du vet mycket väl om att läkare har som uppgift att göra bedömningar när de erbjuder vård annars kommer de inte bli populära. Men de som har svår allergi kan få behandling, efter hur många remissinstanser vill jag inte tänka på, och sedan är det upp till personen att fullfölja.

Exakt antal sprutor saknar jag kunskap om. Jag ville bara sprida ordet om att det faktiskt finns behandling mot allergi, något man bör kräva. Att allergi gör att man presterar långt ifrån optimalt är helt givet. Jag tackar för studien och är glad att jag själv inte längre tar antihistaminer. Det är sådana studier man vill se!
Oj, sansad ton! Trevligt!
Men jag saknar fortfarande info om vilka tablettbehandlingar mot allergi jag borde erbjuda som läkare (förutom Grazax som jag redan nämnt, men jag som icke-allergolog kan inte erbjuda det om jag ska hålla mig till vetenskap och beprövad erfarenhet).

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Oj, sansad ton! Trevligt!
Men jag saknar fortfarande info om vilka tablettbehandlingar mot allergi jag borde erbjuda som läkare (förutom Grazax som jag redan nämnt, men jag som icke-allergolog kan inte erbjuda det om jag ska hålla mig till vetenskap och beprövad erfarenhet).
Ja tre stycken allergier går att fixa med tabletter om man ska tro Google. Namnen på dessa kan vara vad som helst, testa Google om du undrar. Resten får du bota med spruta. Sen har du helt rätt igen, allt detta är inget du kan hantera utan det blir remiss till rätt avdelning så du får ingenting.

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja tre stycken allergier går att fixa med tabletter om man ska tro Google. Namnen på dessa kan vara vad som helst, testa Google om du undrar. Resten får du bota med spruta. Sen har du helt rätt igen, allt detta är inget du kan hantera utan det blir remiss till rätt avdelning så du får ingenting.
Snälla, hjälp mig: vilka tre tabletter säger Google att man kan bota vilka allergier med? Jag kammar noll förutom redan nämnda Grazax. (När du lärt mig det så lovar jag att släppa detta - känns rätt offtopic.)
Edit: Itulazax hade jag missat. Nytt preparat endast aktuellt för allergologer men då har jag lärt mig nåt. Tack för det!
Edit igen: och Acarizax mot kvalster. Helt nytt! Tack för det också. Man missar en del när allt handlar om Covid...

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Förutom att det väl blir närmare 3000 tabletter så stämmer det delvis. De flesta/många klarar väl inte biverkningarna vad jag hör så jag är själv tveksam

Vid björkpollenallergi, gräspollenallergi eller kvalsterallergi kan du få vaccin i form av tabletter som läggs under tungan.

Vårdguiden

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men förfan du är ju uppenbart begränsad av din allergiska astma. Klart som korvspad du ska testa medicin som är helt ofarlig. Studien säger inget om de slutliga träningsresultaten hos en person med allergi. Jag skulle tippa på att träning på 340W ger mer än dito på 280W oavsett histaminreceptoraktivitet. För att inte tala om livskvalitet och att må bra i allmänhet.
Till att börja med: tack för omtanken!

Jag har inga större livskvalitetsproblem förutom att jag blir lite snorig när jag är utomhus. När jag cyklar så är det när jag ligger över tröskeln som den stora skillnaden i prestanda finns och då peloton är väldigt på/av (likt GP-lopp) samtidigt som det var en peak i pollenmängd förra veckan, så blir det stor skillnad i normaliserad watt. Strax under tröskeln, eller vad som nu är min nya tröskel, känns tillräckligt ok, så det är där jag nöter just nu.

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Helt ny med Wattpedaler och har säker en del att lära. Orsaken till att jag skaffade pedalerna är, förutom att det är kul med gadgets för att ske skillnad mellan vänster o höger ben. Har ett rätt trasigt vänsterben med nervskador o muskelbortfall + 30mm kortare. Så jag vet att skillnaden i styrka är stor, men blev förvånad över hur mycket det skilde.
Sträcka 63.8km
41.2% Vänster 58.8% Höger
Så hur ser era kurvor ut?
Visa bilaga 489815 Hur ser era kurvor ut?
58-59 % vänster 51-52 % höger, trots att jag var nära på 100 % högerfotad när jag spelade fotboll.

Eapea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Till att börja med: tack för omtanken!

Jag har inga större livskvalitetsproblem förutom att jag blir lite snorig när jag är utomhus. När jag cyklar så är det när jag ligger över tröskeln som den stora skillnaden i prestanda finns och då peloton är väldigt på/av (likt GP-lopp) samtidigt som det var en peak i pollenmängd förra veckan, så blir det stor skillnad i normaliserad watt. Strax under tröskeln, eller vad som nu är min nya tröskel, känns tillräckligt ok, så det är där jag nöter just nu.
Nässpray kör du redan med eller? (eller det kanske är samma sak som tabletterna? Men inte samma aktiva substans?)

Maglia Nera

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nässpray kör du redan med eller? (eller det kanske är samma sak som tabletterna? Men inte samma aktiva substans?)
Nej, kör inte ens med nässpray. Det här är verkligen först gången jag känt mig mer påverkad av allergi mer än att jag blivit snuvig. Att jag kommer norrifrån och att björkpollen noterade mycket höga halter förra veckan spelar antagligen in.

Tips på norsk läppsalva, astmamedicin och "övrigt" tar jag dock gärna emot.

Rug

Medlem
Visa dina Watt
Nej, kör inte ens med nässpray. Det här är verkligen först gången jag känt mig mer påverkad av allergi mer än att jag blivit snuvig. Att jag kommer norrifrån och att björkpollen noterade mycket höga halter förra veckan spelar antagligen in.

Tips på norsk läppsalva, astmamedicin och "övrigt" tar jag dock gärna emot.
Är det så att det piper och känns trångt i bröstet när du tar i? Om du verkligen påverkan på andning så är det inhalationer du ska ha (gå till läkare). Påverkar inte kroppen systemskt nämnvärt utan verkar lokalt.

Mot snuva kan du köpa nåt på apoteket. Kortisonspray brukar funka oavsett orsak.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Började fredagen med tröskelfest, 3*12 stressad tröskel med 4* 30/120 i varje block.
Första 30 sekunderna en bit över tröskel, sen 2:30 på runt tröskel.

Tycker detta funkar rätt bra att köra i svinottan då jag upplever det som mentalt lättare än monotona intervaller samtidigt som man får ihop rätt mycket kvalitetstid då varje block ändå ger 12 minuter.
Dessutom kryper pulsen rätt snabbt upp i "VO2" område för mig vilket bör ge bra utdelning utöver tröskelfördelarna.

De första två blocken slutade i snitt strax över FTP, sista 12:an blev på runt 92% av FTP i snitt, det var helt enkelt slut i benen så det är svårt:)
3_12.PNG

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har upptäckt ett lite märkligt fel i mina mätvärden när jag använder en Stages gen 3 (sram carbon gxp). Den rapporterade medeleffekten blir för hög. Jag märkte det för att NP var lägre än medeleffekt för en 4h runda:
1622622100060.png

Om jag sen markerar hela rundan och låter trainingpeaks räkna fram snittet:
1622622157792.png

Jag har provat att exportera ursprungsfilen från Garmin och summera 1 sek-värdena i excel, då blir medeleffekt också 237w, så jag tror det är det korrekta. Jag har en power2max och en quarq på andra cyklar där jag använder samma Garmin 830 och de har inte det här fenomenet, så det är nånting med hur Stages skickar effektsiffrorna till Garmin som är skumt.

Nån annan som varit med om detta? Det är ju kul med hög effekt, men 273w i 4h på Albert-banan var en aning för bra för att vara sant...

Visa dina Watt
Vector 2 fråga, har strul att få upp högra pedalen i Wahoo Bolt. Den vänstra är alltid där med batteristatus, men högra bara ibland. Konstigt nog så är värdet från den högra och % skillnaden med i displayen iallafall. Enl dioderna så blinkar dom och säger att pedaler pratar med varandra.
Är det normalt eller?

Williamkidd

Ny medlem
Visa dina Watt
Fantastisk tråd! Följt länge och tänkte visa mina svaga watt, eller svag på allt över 1 min iaf.

Började cykla för 5 år och det går segt med att bättra på ftp:n. Lärt mig mycket av era inlägg.

alltimewatt.jpg

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har upptäckt ett lite märkligt fel i mina mätvärden när jag använder en Stages gen 3 (sram carbon gxp). Den rapporterade medeleffekten blir för hög. Jag märkte det för att NP var lägre än medeleffekt för en 4h runda:
Visa bilaga 492785

Om jag sen markerar hela rundan och låter trainingpeaks räkna fram snittet:
Visa bilaga 492786

Jag har provat att exportera ursprungsfilen från Garmin och summera 1 sek-värdena i excel, då blir medeleffekt också 237w, så jag tror det är det korrekta. Jag har en power2max och en quarq på andra cyklar där jag använder samma Garmin 830 och de har inte det här fenomenet, så det är nånting med hur Stages skickar effektsiffrorna till Garmin som är skumt.

Nån annan som varit med om detta? Det är ju kul med hög effekt, men 273w i 4h på Albert-banan var en aning för bra för att vara sant...
Svarar mig själv :)
Jag vände mig till Trainingpeaks support och detta är ett fel som de haft hos andra användare också som använder Stages (både med Garmin och Wahoo datorer).

Stages har ibland effekt dropouts och väljer då att titta på sista datapunkten före dropout och första datapunkten efter dropout och jämna ut effekten mellan de två punkterna. Trainingpeaks väljer istället att se varje dropout som 0w. Sanningen ligger förmodligen nånstans däremellan.

Det stämmer också med min uppfattning att felet blir obetydligt på landsväg men större i skogen där effekt och kadens är väldigt ojämn. Om man vill ha Trainingpeaks uträknade medeleffekt i passet istället kan man klippa bort några sekunder i början av passet, Trainingpeaks räknar då om snittet för hela passet.

calleking

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag får ibland ett liknand fel med mina Powertap P1-pedaler. Snitt är högre än NP. Det skiljer oftast bara 2-3W dock. Har ignorerat felet eftersom det är marginellt, men skönt ändå att ha en förklaring. Tack!

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Svarar mig själv :)
Jag vände mig till Trainingpeaks support och detta är ett fel som de haft hos andra användare också som använder Stages (både med Garmin och Wahoo datorer).

Stages har ibland effekt dropouts och väljer då att titta på sista datapunkten före dropout och första datapunkten efter dropout och jämna ut effekten mellan de två punkterna. Trainingpeaks väljer istället att se varje dropout som 0w. Sanningen ligger förmodligen nånstans däremellan.

Det stämmer också med min uppfattning att felet blir obetydligt på landsväg men större i skogen där effekt och kadens är väldigt ojämn. Om man vill ha Trainingpeaks uträknade medeleffekt i passet istället kan man klippa bort några sekunder i början av passet, Trainingpeaks räknar då om snittet för hela passet.
Kanske fattar fel nu, men rapporterar verkligen Stages en medeleffekt för passet? Jag trodde att det var cykeldatorn som gjorde det utifrån mätvärdena från effektmätaren. Vad använder du för cykeldator? På Garmin Edge kan man välja att ta bort nollor när medeleffekten räknas ut och då får man ju ett för högt värde i sammanfattningen (hittar inte samma inställning på Forerunner 935).

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kanske fattar fel nu, men rapporterar verkligen Stages en medeleffekt för passet? Jag trodde att det var cykeldatorn som gjorde det utifrån mätvärdena från effektmätaren. Vad använder du för cykeldator? På Garmin Edge kan man välja att ta bort nollor när medeleffekten räknas ut och då får man ju ett för högt värde i sammanfattningen (hittar inte samma inställning på Forerunner 935).
Jag har en Garmin 830, men den är inställd på att räkna med nollorna. Det verkar som att när den får en dropout så rapporterar inte Stages 0w under dropout utan istället ett medelvärde på vad den hade före och efter dropout, så inte ett medelvärde för hela passet utan bara under själva dropout.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Stages signal är ju ökänt dålig, så det är nog därför det visar sig så pass tydligt på passet.

Jag fick inte ha klockan på armen när jag hade en Stages vevarm på min MTB utan de ansåg att den måste sitta på styret för att den skulle hålla Stages signal. 🦧

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har en Garmin 830, men den är inställd på att räkna med nollorna. Det verkar som att när den får en dropout så rapporterar inte Stages 0w under dropout utan istället ett medelvärde på vad den hade före och efter dropout, så inte ett medelvärde för hela passet utan bara under själva dropout.
Nu när jag tänker efter så får man ju ingen mätpunkt alls under en dropout, vilken mätpunkt är det som blir ett medelvärde och hur skiljer sig den punkten från alla andra? Argumenterar inte emot, försöker bara förstå vad som händer eftersom jag själv har en Stages på en av mina cyklar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer