Visa dina Watt

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intressant, stämmer ungefär med mina erfarenheter när jag jämför mot Garmin Vector 3.

Jag har Wahoo Kickr Core, vilken modell har du?

Det är ju lite irriterande det här, att folks effektmätare mäter lite olika men inte så mycket att göra något åt. Möjligen lite irriterande om man ibland roar sig med race, annars är det ju skit i samma (ändå ens egen utveckling man jämför mot).

Zwift-eliten tvingas väl ha någon form av dubbelmätning, två effektkällor, är det så?
Jag tror att om du ska ha effektmätningen till att jämföra dig med andra på gubbnivå så kommer du bara bli besviken.
Du har ingen koll alls på det som är enklast att ändra nämligen vikten och eftersom många verkar bli helt galna när det är tävling så tror jag att det fuskas en hel del.

Det enda du kan vara säker på är att jämföra dig själv mot din/dina effektmätare och mäta utveckling och köra strukturerad träning.

Eliten däremot får ju verifiera sina siffror och det är såklart bra.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intressant, stämmer ungefär med mina erfarenheter när jag jämför mot Garmin Vector 3.

Jag har Wahoo Kickr Core, vilken modell har du?

Det är ju lite irriterande det här, att folks effektmätare mäter lite olika men inte så mycket att göra något åt. Möjligen lite irriterande om man ibland roar sig med race, annars är det ju skit i samma (ändå ens egen utveckling man jämför mot).

Zwift-eliten tvingas väl ha någon form av dubbelmätning, två effektkällor, är det så?
Jag har också Kickr Core, gick på DC Rainmakers rekommendation.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ett alternativ kan ju vara att köra med ”gummiband” om det är gwo:s du syftar på. Då håller hela gruppen ihop oavsett vikt/längd/effekt.
Tack för tipset, borde testa. Vi brukar göra upp om att träffas utanför Zwift och några ansluter under gång, men det kanske går i Meetups också.

Kommentaren om "handicap" - som i golf, slog an en sträng hos mig. Det tycks mig som ett ypperligt sätt att förbättra tävlingarna i Zwift. Ponera att resultatet helt avgörs hur bra man kör jämfört med sin egen standard. Då försvinner automatiskt hela diskussionen om effektkalibreringar, vikter, längder etc. Precis som i golf skulle man bara tävla mot sig själv och kanske sänka sin handicap, men göra det i ett inspirerande racesammanhang.
Den lilla inomhuseliten skulle fortfarande kunna träffas på arenor med standardiserade motionscyklar för att tävla på riktigt.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för tipset, borde testa. Vi brukar göra upp om att träffas utanför Zwift och några ansluter under gång, men det kanske går i Meetups också.

Kommentaren om "handicap" - som i golf, slog an en sträng hos mig. Det tycks mig som ett ypperligt sätt att förbättra tävlingarna i Zwift. Ponera att resultatet helt avgörs hur bra man kör jämfört med sin egen standard. Då försvinner automatiskt hela diskussionen om effektkalibreringar, vikter, längder etc. Precis som i golf skulle man bara tävla mot sig själv och kanske sänka sin handicap, men göra det i ett inspirerande racesammanhang.
Den lilla inomhuseliten skulle fortfarande kunna träffas på arenor med standardiserade motionscyklar för att tävla på riktigt.
Eller så tränar man någon annan stans än i Zwift-tävlingar.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu missförstår du mig. Jag tävlar gärna på Zwift som motivationshöjare. Förslaget om handikap skall enkom ses som ett sätt att vidareutveckla deras tjänst och locka ännu fler deltagare.

Eddy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Förutom att det väl blir närmare 3000 tabletter så stämmer det delvis. De flesta/många klarar väl inte biverkningarna vad jag hör så jag är själv tveksam

Vårdguiden
Nu har jag börjat med Intulazax, har tagit 5 av kommande 1000 tabletter, mina biverkningar är väldigt milda, lite stickningar i tungan. Vi var fem som började samtidigt, jag hade mildast biverkningar. Alla var dock eniga att de inte var så farliga. Förhoppningsvis kan man kanske vara med på en försommartävling nu? Det har varit en omöjlighet tidigare.

Mvh

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu har jag börjat med Intulazax, har tagit 5 av kommande 1000 tabletter, mina biverkningar är väldigt milda, lite stickningar i tungan. Vi var fem som började samtidigt, jag hade mildast biverkningar. Alla var dock eniga att de inte var så farliga. Förhoppningsvis kan man kanske vara med på en försommartävling nu? Det har varit en omöjlighet tidigare.

Mvh
Låter toppen. Läkaren kändes inte vid att det var så farligt som jag hört. Visade sig att de ville ge nåt till vår 9åring som egentligen inte är färdig testat på barn. Visst, nån måste testa men vi kommer att vänta.
Jag ska försöka få själv istället

rödblå

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är sugen på att pensionera min on-wheel Kurt Kinetic trainer till förmån för en Kickr Core. Tänkte använda trainern med en 3x8 26 tums MTB med välfungerande drivlina. Har denna setup någon nackdel eller wattförlust utöver eventuell justering av ergonomin?

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är sugen på att pensionera min on-wheel Kurt Kinetic trainer till förmån för en Kickr Core. Tänkte använda trainern med en 3x8 26 tums MTB med välfungerande drivlina. Har denna setup någon nackdel eller wattförlust utöver eventuell justering av ergonomin?
Man kan visst trampa ut om man är stark. Ingen problem alls vid erg som jag kör. (visserligen är jag klen också)
Nu har det visat sig att man mot all reson kan kringå detta genom att ange större hjul på i kickr appen.

Antarv

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Screenshot_20211017-140526_Connect.jpg

Körde ett "all out" pass i veckan, med följande upplägg.
15m uppvärmning
5m "All out" 414w i detta fallet
10m vila
30m "All out" blev 323w för dagen.
10m nedrull
73,5kg morgonvikt =)

hm

Aktiv medlem
Visa dina Watt

På "min" plattform körs det en typ av vikt handikapp race ,inget jag prövat eller eftersökt bara ett litet inflik i tråden.

Bilagor

• Screenshot_20211017-142724_RGT Cycling.jpg
    Screenshot_20211017-142724_RGT Cycling.jpg
    255.2 KB · Besök: 33

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Umm. Vad tror ni om att köra korta zwiftrace tre ggr per vecka + ett par halvlånga lugna pass? Troligen sämre än något strukturerat träningsprogram men hur mycket?

Ligger runt 220 W i ftp nu och vill gärna upp strax under 300 till i vår vilket jag har klarat på motsvarande tid förr.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Umm. Vad tror ni om att köra korta zwiftrace tre ggr per vecka + ett par halvlånga lugna pass? Troligen sämre än något strukturerat träningsprogram men hur mycket?

Ligger runt 220 W i ftp nu och vill gärna upp strax under 300 till i vår vilket jag har klarat på motsvarande tid förr.
Ganska mycket sämre skulle jag tro. Fastnade lite i race för strax över ett år sedan och nådde fetingplatå ganska snabbt. Race i Zwift är inte hårda nog för att vara hårda tråningspass. Jag skulle kört ett tröskelpass med arbetstid på tröskel kring 60 min och ett hårt pass Vo2 / vecka, resten lugna, och om kroppen är ok, kanske något race. Men vem är jag att vara expert, ser bara till hur utfallet blev för mig. För dig kanske det funkar utmärkt 👍

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
"race" för mig betyder än så länge att man efter lite kort hårdare körning blir avhängd och sen hittar någon att köra med i ca sweet-spot resten av tiden. Så ja - det blir väldigt lite tid i vo2max eller högre.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
På "min" plattform körs det en typ av vikt handikapp race ,inget jag prövat eller eftersökt bara ett litet inflik i tråden.
Tack för tipset, beskrivning ger onekligen intryck av ett bra försök till handikappsystem. Haken är att det fortfarande är beroende av en ärlig inmatning av w/kg. Jag skulle föredra att handikappet sattes automatiskt, baserat på effekten som prestererats i tidigare lopp.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Visa dina Watt
CX-likt är väl antingen att ligga och mangla på tröskel för att sen dundra på 15-30 sek på (relativt) max, eller om man både är livstrött, fantasilös och masochistiskt lagd bara mata 15/15-block.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Söndagens crosstävling i Ludvigsborg, var den djupaste leran jag sprungit med cykel i, kändes som myrlöpning bitvis... Där effekten är 0w en längre period varje varv var ett 1,5-2min långt parti som gick fortare att springa än cykla. Kul att få skita ner sig ordentligt, materialvården efteråt var väl inte lika spännande...

1635237371186.png

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hmmm, CX lopp måste vara för jäkla hårt/tufft. Vore dock sjukt bra för mig eftersom jag inte är jättebra på att ligga och mangla på runt ftp gräns och sedan på det klara av kontinuerliga hysteriska maxryck. Tycker det är tillräckligt jobbigt ligga och mangla runt ftp gräns. ;-)

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hmmm, CX lopp måste vara för jäkla hårt/tufft. Vore dock sjukt bra för mig eftersom jag inte är jättebra på att ligga och mangla på runt ftp gräns och sedan på det klara av kontinuerliga hysteriska maxryck. Tycker det är tillräckligt jobbigt ligga och mangla runt ftp gräns. ;-)
Mmmm, det är blodsmaken man är ute efter.
Har du en bockstyrehoj som tar 33 mm-däck, så är det bara att dyka upp på någon Kompiscross och köra. Får se om någon tar tag i att arrangera några fler i höst.

hm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Litet tips för dem som är sugen på ett litet längre ftp test .

40-60 minuters klättringen 10 dar i rad lär man sig vad man har och inte vad man tror :)

Jag körde morgonpasset i morse och leder på 40 min men kommer nog inte stå sig långt efter huvudpasset kl19

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tackar! :)

Jag har faktiskt 34/34, jag är bara klen! Ska köra på lägre trainer difficulty framöver så att det snurras lite snabbare.
Det är fysiskt omöjligt :-)

kadens * hjulomkrets * utväxling = hastighet
->
utväxling = hastighet/(kadens * hjulomkrets)

Vilket ger en utväxling på ~1,64. Så något är knas med dina inställningar, eller Zwifts modell. Men starkt kämpat likväl, slita på 42 i kadens i 85 minuter låter... pannbenskrävande.

andersson.n

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är fysiskt omöjligt :-)

kadens * hjulomkrets * utväxling = hastighet
->
utväxling = hastighet/(kadens * hjulomkrets)

Vilket ger en utväxling på ~1,64. Så något är knas med dina inställningar, eller Zwifts modell. Men starkt kämpat likväl, slita på 42 i kadens i 85 minuter låter... pannbenskrävande.
Just det, nu när du säger det inser jag att jag nog har förvirrat vilken kassett jag har var, får ta mig en titt på det framöver - tack! :)

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ikväll blev det drygt 2x30 min på min nu usla tröskel.
Screenshot_20211107-213906_Chrome.jpg

Den verkar fortfarande gå ner, nu 120 W lägre än våren 2018. Då hade jag iofs gnuggat 8x9 min Sweetspot och 4x8 min VO²max hela vintern.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hade ca 250 W FTP enligt XERT på alla höstens pass. Kör en träningstävling CX och får 306 W FTP tillbaka. Allt kommer kännas hårt nu. 🤪
Visa bilaga 523663Visa bilaga 523664
Fin ökning! Två crosstävlingar till så är du över 400w 😉

Själv körde jag vinterns första inomhuspass idag, blev 2x20min tempo. Lite högre puls än när jag är i form men helt okej känsla.

Screenshot_20211116-204018_TrainingPeaks.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Den här tråden vore betydligt mer intressant enligt mig om det både angavs watt samt watt/kg. Om det är platt som en pannkaka vore också kul att veta men antar att det ska vara det för ett så korrekt ftp test som möjligt och att de flesta av er sitter på en trainer? Jag själv verkar snitta lite lägre watt när det är kuperat och jag kör hårt. Möjligen beror detta på att syra byggs upp eller bara på att jag är lite taskig uppför.

3x20 min med 2 minuters vila mellan verkar tufft, får roa mig med det någon gång.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Apropå FTP-diskussionen, läste om en intressant detalj, när regeln"20 minuters effekt x0,95" togs fram av Allen/Coggan så var det förutsatt att man följde deras gedigna uppvärmning som bland annat innehåller en 5 minuters maxintervall. Totalt var det runt 45 minuter cykling INNAN man började sitt 20 minuterstest i syfte att dränera det anaerobiska systemet för att arbetsinsatsen på tjugan skulle bli så aerob som möjligt / steady state.

Följde man inte deras protokoll var riktlinjen snarare 0,88-0,92 * maxtjugans effekt.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Följde man inte deras protokoll var riktlinjen snarare 0,88-0,92 * maxtjugans effekt.

Samtidigt som även den siffran är framtagen på populationsbasis och beroende på individens förhållande mellan VO2max och MLSS + muskeluthållighet. Summa summarum är väl att de flesta testprotokoll fungerar väl för att mäta förändring/förbättring men är inte lika bra på att bestämma det absoluta värdet (och därmed försvårar uträkningen av träningszoner).

Men samtidigt, om man följer ett strukturerat träningsprogram med nyckelpass så bör man kunna kalibrera testresultatet mha följande prestationer. Det tråkiga är väl om man gravt överskattat FTP och tror att man kör Z2/endurance när man egentligen harvar runt i Z3/tempo och inte riktigt får de anpassningar man förväntar sig. I de högre intensiteterna blir det oftast mer uppenbart när zonerna är felaktigt beräknade.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer