Visa dina Watt

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jahapp, nu dök Ant+ upp och då visar sig också effekten i trainerdayappen... 😃
Visa bilaga 602478
MEN då jag försöker att göra ett ramptest så uppstod nästa delikata fenomen :sleep:
I takt med att effektmålet ökar så ökade även "min" effekt till samma värde + - nån enstaka watt UTAN att jag tog i mer. Det höll I sig från de initiala 40W till 120W, då jag ledsnade.
Tack för tips och hjälp hörrni, men nu bryter jag ihop lite och kommer igen i nån tråd inriktad på teknik.
Jag tror att du lagt till något annat (spinningcykel?) som Ant+ 50700, som visar "beställd" effekt. Men du har inte lagt till dina pedaler.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej, tvärtom tyvärr :-(
Provade igår för första gången att koppla upp mig.
Har följande:
Spinningcykel
Favero assioma duo
Garmin Forerunner 45 med pulsbälte.
Samsung S9 med apparna Assioma, Garmin connect & Trainerday.

Pulsen visade sig i trainerdayappen, men inte effekt. (W)
När jag försöker para pedalerna med blåtand till androiden får jag meddelandet "det krävs en app för att ansluta". Jovisst, men behöver man gå via någon annan app än de ovanstående?

Läste mig vindögd på både trainerdays, Garmin & Faveros hemsidor utan att bli klokare.
Är det någon som sitter inne med lösningen?
(ja, frågan ligger i fel tråd, körde en a´la happy och hoppas på tur)
Nu kanske jag är helt ute på fel spår, men jag undrar om inte assioma kör ant+ protokoll som standard. Har assioma själv och de levde sitt eget liv i tid och otid. Ställde om till BT+, sen dess har det funkat perfekt på både trainer/Zwift samt hoj/dator. Kan vara värt att testa ivf.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu kanske jag är helt ute på fel spår, men jag undrar om inte assioma kör ant+ protokoll som standard. Har assioma själv och de levde sitt eget liv i tid och otid. Ställde om till BT+, sen dess har det funkat perfekt på både trainer/Zwift samt hoj/dator. Kan vara värt att testa ivf.
Så här säger assiomaappen, såg ingenstans att man kunde välja om de skulle sända bara ant+ / blåtand.
Screenshot_2023-01-11-20-58-38-154_com.favero.assioma.jpg

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Citerat från mig själv i Assioma-tråden:

”Svarar mig själv, kanske hjälper någon annan. Det går att ställa om till BT smart protokoll, det man får göra är att gå in i Assioma appen och kryssa i rutan att båda pedalerna skall sända datan individuellt (med Ant+ är det bara vänster pedal som skickar). Därefter söker man fram även höger pedal i sin cykeldator, kalibrerar och kör. Lätt som en plätt.”

Sernevi

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En fråga till det rutinerade watt-gänget här.
Jag är rätt okunnig vad gäller att träna med effekt (har visserligen kört smart trainer några vintrar, men inte så strukturerat). Det jag tänker på är hur ni resonerar kring FTP test och träning.
Jag jobbar heltid och har två små barn och tränar generellt efter att jag fått dem i säng, dvs jag har inte alltid riktigt mitt A-game när jag sätter mig på cykeln. Jag upplevde för ett par säsonger sedan att när jag körde ett FTP test mitt på dagen en söndag när jag fått sova ut och ätit bra och sedan baserade träningen på den siffran (trainerroad) så orkade jag nästan aldrig slutföra intervallerna vid mina vanliga träningstider utan fick ställa ner intensiteten.

Hur gör ni? Jag har för låg FTP för att skryta om den, så är bara intresserad av den som referensmått på vad som händer med min träning och som bas för effektzoner.

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inget att visa, men hade varit intressant att jämföra W från pedaler med W från bakhjulet på crossen jag körde träningstävling på i helgen. När jag skulle smörja kedjan efter tvätt och upptorkning, så var det rejält trögt att dra runt vevpartiet. Blir lagerbyte i helgen.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sakta men säker börjar suget efter cykling komma tillbaka och då också de där timmarna inne på Trainern.
Sen har jag väl aldrig varit en fantast av Zwift, men för att starta upp funkar det helt ok....
och de där gröna linjerna som indikerar en sprint förstör allt som oftast det tänkta Zon1-2 passet :-)
Så tydligen tappar man all form av uthålligheten när man inte cyklar kontinuerligt på ett år..men en kort pangpang funkar ändå hyfsat ok.

IMG_7794.jpg

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En fråga till det rutinerade watt-gänget här.
Jag är rätt okunnig vad gäller att träna med effekt (har visserligen kört smart trainer några vintrar, men inte så strukturerat). Det jag tänker på är hur ni resonerar kring FTP test och träning.
Jag jobbar heltid och har två små barn och tränar generellt efter att jag fått dem i säng, dvs jag har inte alltid riktigt mitt A-game när jag sätter mig på cykeln. Jag upplevde för ett par säsonger sedan att när jag körde ett FTP test mitt på dagen en söndag när jag fått sova ut och ätit bra och sedan baserade träningen på den siffran (trainerroad) så orkade jag nästan aldrig slutföra intervallerna vid mina vanliga träningstider utan fick ställa ner intensiteten.

Hur gör ni? Jag har för låg FTP för att skryta om den, så är bara intresserad av den som referensmått på vad som händer med min träning och som bas för effektzoner.

Samma sits här. Jag har slutat med FTP test då jag i 4/5 fall tycks dra på mig en förkylning efter varje test, så det är inte värt det. Jag har dock hunnit genomföra ett par stycken som ändå gett mig ett bra hum om hur passen känns före och efter ett FTP test med en ökning. Numera förlitar jag mig på Trainerroads FTP-algoritm för att räkna ut den samt följande erfarenheter...

Om vi tar en månad med 3 pass/vecka så känns första veckan något tung där pulsen kan gå upp i röd zon i de sista intervallerna. Den sista veckan känns hanterbar så att man får en självförtroende-boost där pulsen håller sig under röd zon. Ligger du inom dessa upplevda erfarenheterna så har du nog en ganska rimlig FTP-inställning.

Jag upplever dock att det finns vissa variabler till att klara/inte klara passen och om FTPn är någorlunda rätt
- Du kanske klarar sweetspot-passen utmärkt, du klarar tröskel-passen även om dom är jobbiga men inte VO2-passen?
- Du blir omotiverad för att det ständigt är plågsamt smärtsamt även om du klarar passen
- Programmet kanske är dåligt för dig? (jag testade t.ex. downhill programmet på TR med mycket VO2, det funkade inte alls)

Med ovan sagt vill jag dock säga att sedan TR införde deras adaptive-algoritm för att känna av vart din nivå är så har mina pass varit enormt mycket mer pricksäkra så att dom ger mig kvalitativ och hållbar träning.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Årets första 20min max-test i lördags, motvind och crossdäck gjorde det extra mysigt. Tungt mentalt (mest ovant tror jag) och lite låg maxpuls men helt ok resultat för den här tiden på året.
Screenshot_20230201_202709_TrainingPeaks.jpg

Tempo 3x25min idag inne på monark. Inser att jag är en riktig vanemänniska, 25min känns sjukt länge jämfört med de 20min jag brukar köra, men det gick bra ändå om jag bara lät bli att kolla på klockan...
Screenshot_20230201_202805_TrainingPeaks.jpg

Sernevi

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kan som uppföljning säga att efter ett väldigt deprimerande FTP test (stort tapp jämfört med ett par år sedan, men får anta att två knäoperationer och två år i stort sett utan cykling har den effekten...) har tröskel och sweet spot-passen varit så som jag antar att de skall vara, väldigt jobbiga men hanterbara (så att jag till och med fick öka intensiteten några % en bra dag). Nu får vi se om jag vågar låta Trainerroad göra anpassning av kommande pass i blocket så de blir hårdare...

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Årets första 20min max-test i lördags, motvind och crossdäck gjorde det extra mysigt. Tungt mentalt (mest ovant tror jag) och lite låg maxpuls men helt ok resultat för den här tiden på året.
Visa bilaga 605965

Tempo 3x25min idag inne på monark. Inser att jag är en riktig vanemänniska, 25min känns sjukt länge jämfört med de 20min jag brukar köra, men det gick bra ändå om jag bara lät bli att kolla på klockan...
Visa bilaga 605966
Oavsett, imponerande att "börja året" med 330 W FTP. Med någon månads cykling ett par gånger i veckan så har jag kommit upp i 250 W FTP.

När jag cyklade mer så brukade jag aldrig gå under 275 W, även om jag fick en del ofrivillig vila här och där och utan direkt struktur.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Oavsett, imponerande att "börja året" med 330 W FTP. Med någon månads cykling ett par gånger i veckan så har jag kommit upp i 250 W FTP.

När jag cyklade mer så brukade jag aldrig gå under 275 W, även om jag fick en del ofrivillig vila här och där och utan direkt struktur.
Tack, jag är som sagt nöjd med det, jag hade ett längre uppehåll i höstas efter en ljumskbråcksoperation men sen har jag kunnat hålla igång hyfsat med löpning, styrketräning och nån längre cykeltur på helgerna. Jag tycker att ju äldre jag blir desto sämre funkar det att ta uppehåll från träningen, så jag försöker hålla igång med något året runt och istället byta träningsform för att hålla motivationen uppe.

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
skiljer det nåt för er om ni jämfört pedalbaserad effekt jämfört med direct drive trainer? Nådde i april -22 375w ftp enligt SYSTM ramptest med assioma uno. Har nu i dec -22 lyckats nå ungefär samma med min neo 2T som effektmätare. Har inte kvar pedalerna så kan inte jämföra direkt men inbillar mig att jag är lite starkare nu.
Några siffror från senaste race, 2 varv på Innsbruck i B men gemensam start

Bilagor

• D73D3400-4C71-4AC2-913A-5F081C41B628.png
    D73D3400-4C71-4AC2-913A-5F081C41B628.png
    32.2 KB · Besök: 34

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
skiljer det nåt för er om ni jämfört pedalbaserad effekt jämfört med direct drive trainer? Nådde i april -22 375w ftp enligt SYSTM ramptest med assioma uno. Har nu i dec -22 lyckats nå ungefär samma med min neo 2T som effektmätare. Har inte kvar pedalerna så kan inte jämföra direkt men inbillar mig att jag är lite starkare nu.
Några siffror från senaste race, 2 varv på Innsbruck i B men gemensam start
Jag har mätt mina Assioma duo samtidigt som Kickrbiken. De visar i stort sett exakt samma effekt. Plus minus 1 procent ungefär.

Edit: 2 procent vid 5 minuter av ngn anledning men mindre alla andra mätpunkter var det visst. Se bild.

Bilagor

• DA155496-C0A5-45C5-9C50-B1A531D30BC2.png
    DA155496-C0A5-45C5-9C50-B1A531D30BC2.png
    43.9 KB · Besök: 30
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu har jag inte exakta siffror, men mina Assioma Duo avvek en hel del från min Elite Direto respektive Stages vänstervev. Tyvärr inte åt det högre hållet 😂

Barbastark

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skulle vara kul att veta vad folks LT1/toppen av er zon 2 ligger på i w/kg? Om någon har mätt upp sin verkliga sådana (för tror att ta sin zon 2 efter ett FTP test antagligen kommer ge fel siffror mer ofta än sällan).

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Bra siffror 👍 Över 100kg eller? Men hur fet är du? För ser ut som bra kapacitet finns.
190cm och 95kg en bra dag, en dålig dag några kg till, så ganska fet. Hade jag ansträngt mig hade jag nog kunnat komma ner runt under 90 men det har jag inte varit sen jag var 18, gillar godis och kakor för mycket…
Har nu testat mina duo vs neo, skiljde max 1% i alla intervall från 10s till 90min

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skulle vara kul att veta vad folks LT1/toppen av er zon 2 ligger på i w/kg? Om någon har mätt upp sin verkliga sådana (för tror att ta sin zon 2 efter ett FTP test antagligen kommer ge fel siffror mer ofta än sällan).
Hur får man sin zon 2 från ett ftp test? Hur definierar man LT1 toppen? Är det högsta effekten man kan hålla "länge" utan att pulsen börjar drifta? Isf gissar jag att den ligger nånstans mellan 3-3,3 w/kg för mig.

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hur får man sin zon 2 från ett ftp test? Hur definierar man LT1 toppen? Är det högsta effekten man kan hålla "länge" utan att pulsen börjar drifta? Isf gissar jag att den ligger nånstans mellan 3-3,3 w/kg för mig.
Svårt att få ut sin riktiga zon 2 utan laktattest, utan de värdena blir det ju mest uppskattningar och det kan skilja en del från person till person hur många % av sin AT man kan hålla i respektive zon. Eller?

Barbastark

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hur får man sin zon 2 från ett ftp test?
Genom att lägga in resultatet i en etablerad zonindelningsformel som sen spottar ut samtliga zoner.
Hur definierar man LT1 toppen? Är det högsta effekten man kan hålla "länge" utan att pulsen börjar drifta? Isf gissar jag att den ligger nånstans mellan 3-3,3 w/kg för mig.
Genom laktattest.

Att gå på pulsdrift kanske kan ge en indikation. Men är inte så insatt där.

Men vad klassar du som "länge", och är det 0% pulsdrift där, eller hur har du definierat?

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Svårt att få ut sin riktiga zon 2 utan laktattest, utan de värdena blir det ju mest uppskattningar och det kan skilja en del från person till person hur många % av sin AT man kan hålla i respektive zon. Eller?
Hur nära AT ligger LT är ju träningsbart. Såg ett test av Ned Overend när han var i 50-årsålden och hade tränat seriöst i typ 35 år. Han hade nästan ingen zon 3, det skiljde väldigt lite mellan trösklarna.
Lakat är ju väldigt individuellt också, har hört om folk som har allt mellan 3 och 7 mmol/L vid LT.

Jacke89

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Provade 4x4 inget vidare körde dessa på vad jag hade min tröskel på förra säsongen. Den ena är från ifjol med dessutom lägre puls

Nä nu är det dags att rampa upp med cyklingen.

Bilagor

• E0113F52-E4E5-48E0-ADAC-9620C327DD66.png
    E0113F52-E4E5-48E0-ADAC-9620C327DD66.png
    21 KB · Besök: 33
  • 5779F2BE-6E18-4378-BAC9-9FE65632B3DE.png
    5779F2BE-6E18-4378-BAC9-9FE65632B3DE.png
    22.7 KB · Besök: 30

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Provade 4x4 inget vidare körde dessa på vad jag hade min tröskel på förra säsongen. Den ena är från ifjol med dessutom lägre puls

Nä nu är det dags att rampa upp med cyklingen.
Illustrerar två saker fint, att man måste justera sina zoner år efter år, och ifjol hade du väl dunkat nästan enbart fyror om jag inte minns fel? I år en massa styrka. (Rätta mig gärna :) ).
Dvs. specificitet vinner, man blir bra på det man tränar. Men köttar du på konsekvent med ett vo block nu så hoppas vi du får ännu bättre slutresultat än sist då du har en större styrkebas nu.

keep us posted.

Själv har jag inget skoj att visa, ligger sol förväntat, och tyckte en bra grej var att köra 9*3 i tre block om 3*3 på runt 110% av ftp, det var tufft men görbart, kändes rätt bra timmarna efter tills jag kraschade totalt med nästan 40 C feber resten av helgen - didn't see that one coming.....

Jacke89

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Illustrerar två saker fint, att man måste justera sina zoner år efter år, och ifjol hade du väl dunkat nästan enbart fyror om jag inte minns fel? I år en massa styrka. (Rätta mig gärna :) ).
Dvs. specificitet vinner, man blir bra på det man tränar. Men köttar du på konsekvent med ett vo block nu så hoppas vi du får ännu bättre slutresultat än sist då du har en större styrkebas nu.

keep us posted.

Själv har jag inget skoj att visa, ligger sol förväntat, och tyckte en bra grej var att köra 9*3 i tre block om 3*3 på runt 110% av ftp, det var tufft men görbart, kändes rätt bra timmarna efter tills jag kraschade totalt med nästan 40 C feber resten av helgen - didn't see that one coming.....
Haha du har så rätt. styrketräningen ligger just nu som en våtfilt med rätt dåliga cykelben men hoppas på kompensationen senare, Ifjol trök jag nästan 6 månader med 4x4 det är bortkastat men ett block på 6 veckor tror jag mer på. Men mest av allt längtar man att plocka ut racern och cykla ute i det fria.

r72

Aktiv medlem
Visa dina Watt
När jag gjorde laktatest för 18 mån sedan hade jag LT1 på 3,3W/kg och FTP på 4,3W/kg. Ett ramptest på Zwift halvåret tidigare visade 4,7W/kg. Och 60 min utomhus däremellan hade jag 4,4 W/kg.

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har brottats med att försöka komma tillbaka efter en influensa över julen och nu känns det som att jag äntligen är där, och det är så jävla härligt att kontrollerat kunna mata ut Watt som för mig är obekanta siffror att titta på :')

En sak jag funderade på med gårdagens pass (eftersom i princip alla pass hittills har varit en plåga att ta sig igenom) är hur mycket kolhydrat-intaget kan påverka? Har ätit jävligt stora portioner pasta de senaste dagarna och gårdagens pass var ganska enkelt med relativt låg puls (jämfört med samma pass från torsdags där jag snittade ungefär 10 slag mer men då på 2% lägre intensitet).

Bilagor

• CleanShot 2023-02-21 at 08.34.46.png
    CleanShot 2023-02-21 at 08.34.46.png
    26.2 KB · Besök: 29
  • CleanShot 2023-02-21 at 08.43.10.png
    CleanShot 2023-02-21 at 08.43.10.png
    14 KB · Besök: 29
  • CleanShot 2023-02-21 at 08.44.38.png
    CleanShot 2023-02-21 at 08.44.38.png
    15.3 KB · Besök: 27
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har brottats med att försöka komma tillbaka efter en influensa över julen och nu känns det som att jag äntligen är där, och det är så jävla härligt att kontrollerat kunna mata ut Watt som för mig är obekanta siffror att titta på :')

En sak jag funderade på med gårdagens pass (eftersom i princip alla pass hittills har varit en plåga att ta sig igenom) är hur mycket kolhydrat-intaget kan påverka? Har ätit jävligt stora portioner pasta de senaste dagarna och gårdagens pass var ganska enkelt med relativt låg puls (jämfört med samma pass från torsdags där jag snittade ungefär 10 slag mer men då på 2% lägre intensitet).
Det påverkar väl jättemycket hur väl du fyllt på energi under passen?
Och inför.

För pass med intensitet där glykogen är det främsta enerigsubstratet lär du ändå gå back energibalansmässigt även om du har ett intag av 90 gram (enkla/lättupptagna) kolhydrater (~360 kcal) per timma. RPE blir dessutom lägre för de flesta om man tillför energi (och koffein) under passen.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Du behöver inte "Jävligt stora portioner pasta" för att prestera på ett pass på dryga timmen runt ftp. Men ja, du bör ha haft ett rimligt kolhydratintag.
På så kort tid kommer du primärt arbeta med det lagrade muskelglykogenet, givet intensiteten kommer det vara primärt kolhydrater. Säg att du har 300 g muskelglykigen tillgängligt i benen vid start, så är det 1200 kalorier från kolisar. Ditt pass gjorde av med 900 ish, då har du fortfarande 300 kvar, och av de där 900 kcal har en del också tillgodosetts från oxidering av fett, t.ex. vid vilan mellan intervallerna.

Skulle du gå tom kommer intensiteten sjunka, men har du hyfsat välfyllda depåer bör du klara dig på lagrat glykogen om du inte är en kolhydratsförbrännare av rang :)
Se till att ät rimligt med kolhydrater dagen innan ett nyckelpass och väg över fördelningen mot kolisar + protein samma dag respektive efter för återhämtningen så kommer det gå fint.
Lite beroende på hur du ätit innan kan det finnas en vits med svagt blandad sportdryck så du får i dig runt 30g kolhydrater under passet. Det kan om inte annat vara peppande mentalt och hjälper med återhämtningen efter ett hårt pass. Men du behöver absolut inte tänka "kolhydratsladdning" för ett så pass kort pass.

benjig

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Stort tack för input! Ja, det är ju ganska korta pass jag kör inomhus så jag har ju tänkt att det inte bör påverka allt för mycket. Äter ju ganska stadiga portioner generellt sett, det råkade bara bli mycket pasta nu då det är gott till bolognese :) Vid lite intensivare pass brukar jag ibland äta en frukt eller liknande innan passet för att få upp sockret lite. Kanske bara var en bra dag då :)

Topp