En fråga till det rutinerade watt-gänget här.
Jag är rätt okunnig vad gäller att träna med effekt (har visserligen kört smart trainer några vintrar, men inte så strukturerat). Det jag tänker på är hur ni resonerar kring FTP test och träning.
Jag jobbar heltid och har två små barn och tränar generellt efter att jag fått dem i säng, dvs jag har inte alltid riktigt mitt A-game när jag sätter mig på cykeln. Jag upplevde för ett par säsonger sedan att när jag körde ett FTP test mitt på dagen en söndag när jag fått sova ut och ätit bra och sedan baserade träningen på den siffran (trainerroad) så orkade jag nästan aldrig slutföra intervallerna vid mina vanliga träningstider utan fick ställa ner intensiteten.
Hur gör ni? Jag har för låg FTP för att skryta om den, så är bara intresserad av den som referensmått på vad som händer med min träning och som bas för effektzoner.
Samma sits här. Jag har slutat med FTP test då jag i 4/5 fall tycks dra på mig en förkylning efter varje test, så det är inte värt det. Jag har dock hunnit genomföra ett par stycken som ändå gett mig ett bra hum om hur passen känns före och efter ett FTP test med en ökning. Numera förlitar jag mig på Trainerroads FTP-algoritm för att räkna ut den samt följande erfarenheter...
Om vi tar en månad med 3 pass/vecka så känns första veckan något tung där pulsen kan gå upp i röd zon i de sista intervallerna. Den sista veckan känns hanterbar så att man får en självförtroende-boost där pulsen håller sig under röd zon. Ligger du inom dessa upplevda erfarenheterna så har du nog en ganska rimlig FTP-inställning.
Jag upplever dock att det finns vissa variabler till att klara/inte klara passen och om FTPn är någorlunda rätt
- Du kanske klarar sweetspot-passen utmärkt, du klarar tröskel-passen även om dom är jobbiga men inte VO2-passen?
- Du blir omotiverad för att det ständigt är plågsamt smärtsamt även om du klarar passen
- Programmet kanske är dåligt för dig? (jag testade t.ex. downhill programmet på TR med mycket VO2, det funkade inte alls)
Med ovan sagt vill jag dock säga att sedan TR införde deras adaptive-algoritm för att känna av vart din nivå är så har mina pass varit enormt mycket mer pricksäkra så att dom ger mig kvalitativ och hållbar träning.