Visa ditt rambrott

tobgren

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Vad blev det mmmbop eller blue pig?
Det blev en ny Blue pig. Mmmbopen fanns som tur var inte i lager! charcoal pink varianten som de skickade i fel storlek, så nu blir jag ”uppgraderad” från small till large. Tittade på geometritabellen för den och tänkte att med 35mm stam blir det nog precis körbart om jag skjuter fram sadeln lite extra. droppern borde precis gå trycka ner också...

Ekkah

Medlem
Visa ditt rambrott
Vad säger ni?
Sadelröret Focus 01E 2018
2A29A4FF-1406-43EB-BDEA-2DC5E6094FCC.jpeg
393789E0-3D21-4F24-B848-D531D74C7BA9.jpeg
73E17506-F42D-431B-8923-C489D56A0086.png
B388FC05-0DA9-466B-90BB-21A11F167CB6.png

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott

Mayhem

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Då var det dags att återuppliva denna tråden…

IMG_0267.jpeg

Hittade en spricka i kedjestaget på pendlaren. Konstigt nog inte i en svetsfog som man oftast förväntar sig, utan där röret är format för att maximera däckfrigång. Tillverkaren har visst fem års garanti där jag är ursprunglig ägare och köpte ramen för ganska exakt fyra år sedan… Vågar man hoppas på att få ut något från dem tro?

cakenyo

Medlem
Visa ditt rambrott
En relativt stor sten va tydligen placerad efter ett litet hopp , landade snett efter hoppet , komprimerad gaffel , sen rakt in i stenen med en härlig otb . Det va inte av sådan karaktär dock så att detta borde hänt . Så ramen var säkert skadad sedan innan...
Kort hjulbas och brant gaffelvinkel är det nya gamla svarta.
Frontat nåt gissar jag?
Chauffören ok?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
En relativt stor sten va tydligen placerad efter ett litet hopp , landade snett efter hoppet , komprimerad gaffel , sen rakt in i stenen med en härlig otb . Det va inte av sådan karaktär dock så att detta borde hänt . Så ramen var säkert skadad sedan innan...

Snyggt!!
Ser jag rätt nu, bortsett från den skumma gaffelvinkeln, den är sprucken i nedre röret också? I så fall kan det vara utmattningssprickor med start i dämparfästets svetsar. Denna smäll kanske var droppen som fick den att ge upp helt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Ny spricka på en av extracyklarna. Denna Nerve Am har redan 2x svetsade kedjestag + fiberfix. Ska jag dödförklara den eller går det att svetsa denna lilla spricka också?
7A8DD6C6-6041-44A5-B11B-B3D7B07BE4CF.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Kan man inte spänna en metalband rund styrhuvuded?
Jo, det har jag gjort på min pendelhoj som spruckit likadant (fast i nederkant). Sprickan har inte vuxit på månader, men jag skulle inte våga cykla med nåt sånt i skogen.

Edit: I mitt fall tror jag det beror på att det var helt omöjligt att spänna styrlagret, så det har alltid varit glapp.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Uuh headtuben hade jag aldrig vågat chansa på.

Kan mycket väl vara ett mycket klokt råd 😀.

Kan man inte spänna en metalband rund styrhuvuded?
Att sätta dit själva bandet bör fungera fint, frågan är bara om det hjälper? 😁

Om man håller koll så kan man dra dit en U klämma liknande de man brukar ha till hemmameckade avgassystem till bilar. Fult men funktionellt.
Hahahah ja fullt som stryk lär det bli men det gör inte så mycket på denna cykel, inte alls ett dumt tips 👍.
Edit: en rejäl avgasklämma och sen fiberfix över det för att ”baka in och snygga till” känns som en lösning som passar denna cykel perfekt!

Jimel

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Kan mycket väl vara ett mycket klokt råd 😀.

Att sätta dit själva bandet bör fungera fint, frågan är bara om det hjälper? 😁

Hahahah ja fullt som stryk lär det bli men det gör inte så mycket på denna cykel, inte alls ett dumt tips 👍.
Edit: en rejäl avgasklämma och sen fiberfix över det för att ”baka in och snygga till” känns som en lösning som passar denna cykel perfekt!
Ojoj något för fulmekstråden sedan.

DanneA1

Ny medlem
Visa ditt rambrott
Canyon Spectral -15, sprucket kedjestag och sadelrör. Den har gått mest stig men också några dagar i snällare (röda) leder i Flottsbro, Funäsdalen, Sälen och liknande.
4FFE1064-14F3-4BDF-8AC8-95D3D3069FC3.jpeg

80473A9C-12C2-4827-A95B-25E828696D7A.jpeg
Fick en ny ram på garantin (svart tyvärr). Förra hojen höll bara knappt två år så detta kändes helt OK. Bra service från Canyon Sverige.

Topp