Visa ditt rambrott

Foxis

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Försäkringsbolagen betalar inte ut från sin vinst till era skitskador. De höjer min premie
Jodå. Och jag var noggrann med att inte tala om exakt vilken skog jag vurpade i. Kan ha funnits lift i närheten. Kanske… :)

Edit: Mer seriöst: Betalar man dyra premier ska man kunna få ersättning då något händer om det inte är uppenbart vårdslöst. Om hemförsäkringen täcker MTB-hojar (vilket exempelvis min gör) då ska de ta skador på skogsstig. Nu kanske något ändrats på 4-5 år sedan min skada, men då sa skaderegleraren precis det. Cykeln var att betrakta som ”i trafik” eftersom en skogsstig är där man kan förväntas framföra cykeln. Liten självrisk och nya växlar och fälg.

Blir det ett problem får de väl friskriver sig eller höja premier för skogshojar. Jag tror inte det i praktiken är ett stort problem givet storleken på hemfödsäkringspremier. Borde finnas stor marginal…

Freddie L

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
De har crash replacement. 50% rabatt på ramar.

”However parts that are damaged due to crashing, throwing the bike or casing jumps will not be replaced. Damage resulting from this kind of total overload can be replaced under the Crash Replacement policy. In other words, we will warranty most cracks in products for a one year period in case of all NS hardtail frames/components and for a period of 3 years in case of all full suspension and steel enduro hardtails. We will not warranty bends, dents or parts that are ripped apart.”

- Så inte bucklor tydligen.

Jag har använt min hemförsäkring en gång på 15 år, så den kategorin hamnar jag inte inom. Har ingen aning om hur detta hänt eller hur liknande händer. Skulle kunna vara någon typ av sidokraft kanske? Eller så har jag bonkat i den hårt som satan.
Crash replacement är en annan sak i min bok, men det ser ju lite dystert ut med den formuleringen. Fråga, det skadar inte!

Freddie L

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Varför inte använda försäkringen? Du betalar ju för den? Försäkringsbolagen är ju i princip gjorda av pengar.

Bankade in en flaskhållarskruv, den satt på under sidan av underröret, på min kolfiberram för några år sen. Kostade mig 750:-
Jo, ok! Om jag sabbade min dyra kolfiber-FS-ram skulle jag nog försöka. Någon av mina äldre ramar, troligen inte. Komponenter, kläder och hjälmar har inte fallit mig in.
Jag upprepar att det inte är kritik mot er som använder försäkringen, det är mig det är fel på.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Försäkringsbolagen betalar inte ut från sin vinst till era skitskador. De höjer min premie
Äh, de höjer den ändå. Min hade de höjt varje år trots skadefritt och plötsligt insåg jag att byte av bolag på samtliga försäkringar sparade mig ca en tusing i månaden. Det täcker lätt det jag kraschar sönder och lite till.
Så byt bolag om premien är för hög. Tror fan de annars smyghöjer lite extra bara för att, och mjölkar trogna kunder så gott det går.

Edit. Fy fan! Jag hade rätt! Gick in på gamla försäkringsbolagets hemsida och räknade på min bil som var försäkrad där fram till rätt nyligen (årsskiftet). Samma parametrar - nästan halva priset mot tidigare. Vafalls..!

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Fick svar från NS:

”Hello. Sorry to see that.

Basing on the photos we can claim that the bent is caused by mechanical reasons not manufacturer fault. We have never had any similar complains for damaged chainstay. However to be sure we suggest open a warranty claim common with your retailer (CRC) after that your case will be continued by our Warranty Dept. Which is responsibly in cases like yours.”

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Hur länge håller det att köra med en sån här skada tro?

DSC_2335~2.JPG

Man kan få mäta/gissa det i mil eller antal parkdagar och tävlingsdagar.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott

UprightCitizen

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Kid är redan kontaktad, men jag tar en för laget och testar gränserna lite. Det är för många som är ängsliga om kolfiber-ramar så det blir ett intressant utfall.
Frågan är statistisk. Ett fall utan kontrollerade omständigheter säger tyvärr ingenting. Jag kan nog vara en av dom som uppfattats som ängslig i tidigare trådar. Men jag har bara försökt skilja lite på marknadsmaterial, skrönor och föreställningar från vad vi faktiskt kan veta om materialet.

SalkinL

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Har haft spricka i fälg, baktriangel och framtriangel och kört utan problem ändå. Bak och framtriangel var ganska små sprickor. Sprickan i bakfälgen var större, kanske 20mm men höll ändå för liftåka.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Frågan är statistisk. Ett fall utan kontrollerade omständigheter säger tyvärr ingenting. Jag kan nog vara en av dom som uppfattats som ängslig i tidigare trådar. Men jag har bara försökt skilja lite på marknadsmaterial, skrönor och föreställningar från vad vi faktiskt kan veta om materialet.

Det är såklart omöjligt att veta precis vad som hänt där inne, det går inte att se. Men det fyller ändå på i glaset om vad de tål.

Berk

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Det är såklart omöjligt att veta precis vad som hänt där inne, det går inte att se. Men det fyller ändå på i glaset om vad de tål.

Chans på kroppsskador vid brott vid baktriangeln är mycket mindre än vid andra delarna av cykeln. Men om den går av behöver man säkert en ny baktriangel, medan jag skulle gissa att det nu går att fixa med fiberfix.

freddag

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
jag har fått ny ram av xxl tre gånger nu på deras livstids ramgaranti. den här gången orkar jag inte försöka, kanske mitt fel för att jag tagit bort färgen. nu ska vi se om sådana där stålramar som ska vara så riktiga håller bättre.
20211120_152057.jpg

Freddie L

Aktiv medlem
Visa ditt rambrott
Hittade detta ikväll. Jag har inte hunnit titta närmare; vad säger ni, ni som kan?
Ser ju inte bra ut, spontant. Dags att fundera på ny ram (eller kolla ev garantier förstås). Skadan sitter ju dock på ett ställe som inte leder till direkt död om det ger med sig, vilket öppnar för diverse för finmek (kid1000) eller fulmek (fiberfix).

Trist, men en del av sporten. :-(

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer