HejLäste precis igenom den här tråden och blev nyfiken på vad slutresultatet blev för @Jacke89?
Om du har svårt få upp pulsen så testa hårda intervaller i värme så ska du få din puls, lovar.Ju mer jag tränar sjunker pulsen vid hård belastning. Nu har jag svårt att skrämma upp den i tröskel. Jag tolkar det som att flåset förbättras men inte benstyrkan. Jag orkar inte riktigt trycka upp ticket I 90% av max hr mer än enstaka ögonblick. Spjälka kan jag göra även under 90%.
Kanske tecken på överträning? Jag har också kört mycket Z2 speciellt under den varma perioden, hygglig fart i Z2, men svårt att hålla tröskelpuls mer än 15-20 minuter.Ju mer jag tränar sjunker pulsen vid hård belastning. Nu har jag svårt att skrämma upp den i tröskel. Jag tolkar det som att flåset förbättras men inte benstyrkan. Jag orkar inte riktigt trycka upp ticket I 90% av max hr mer än enstaka ögonblick.
Med andra ord, du körde en "omvänd periodisering" :)Hej
Jag skrapade ihop ca 35-40 pass med 4x4 från november till februari, fick tyvärr släppa sista tiden pga prioriteringar tänkte blåsa på till början på april. Lite synd men så är det. Ökade på watten rätt bra första tiden innan det stagnera. Sista tiden börja motivation tryta helt klart, lite jävlar anamma krävs om man ska köra dessa 3 gånger i veckan.
Mitt mål var ökad FTP denna säsong nu har jag cyklat lite mer än vanligt och haft tid för mer Z2 träning. Runt 220-225W har ftp legat senare åren den ligger i nuläget innan cyklingen kommer minska på ca 245-250W, helt klart nöjd för att vara mig.
Tog in cykeln i juli för att prova en 4x4 slog PB 300-320W 😎
Detta år kommer jag fokusera på gymträning 2-3 benpass med mycket maxstyrka och uthållighet, är inte intresserad av lägga på mig muskler. Börjar med intervallerna efter årskiftet och trappar samtidigt av med gymträning. 3 månader med 4x4 känns rimligare samt att få en peak till våren istället för att kört slut på sig själv hela vintern.
Detta såklart med pendling men blir inte allt för mycket då man jobbar skift och Norrlandsbo.
4x4 är helt klart tidseffektivt och sätter bra press på kroppen.
Med andra ord, du körde en "omvänd periodisering" :)
VO2 intervaller ger effekt snabbt men resultaten planar ut snabbt och sen är det lätt hänt att man peakar för tidigt och resten av säsongen försöker man hålla toppen uppe fast prestationen gradvis sjunker för en topp är just en topp :).
Tycker för oss som inte tävlar att det är svårt att bygga en bra plan, för vi har ju inget specifikt mål att peaka för. Lätt att det blir varken hackat eller malet så att säg 😃
Kan så vara. Försöker lyssna på kroppen. Kör 2-4 hårda (snabb och/eller långpass) per vecka just nu. Även 1-2 tim Z1-Z2 på "vilodagar". Det känns bra såtillvida att min fart har ökat. Jag sitter med i racetempo även i Nacka-backarna. Dock vill inte pulsen upp även om låren kan kvida under belastning. Över 50 min fartpass får jag ihop 8-9 min i tröskelzon, resten i Z2-3. 95 % av max HR, där jag brukar köra VO2max har jag inte varit uppe i på länge.Kanske tecken på överträning? Jag har också kört mycket Z2 speciellt under den varma perioden, hygglig fart i Z2, men svårt att hålla tröskelpuls mer än 15-20 minuter.
Efter lite mer vila och sänkning av träningsmängden svarar kroppen bra vid tröskelpuls.
Det känns som Seiler (klippet postat några inlägg tidigare) beskriver din situation 2.45 in. Tydligt varningssignal när pulsen är låg.Kan så vara. Försöker lyssna på kroppen. Kör 2-4 hårda (snabb och/eller långpass) per vecka just nu. Även 1-2 tim Z1-Z2 på "vilodagar". Det känns bra såtillvida att min fart har ökat. Jag sitter med i racetempo även i Nacka-backarna. Dock vill inte pulsen upp även om låren kan kvida under belastning. Över 50 min fartpass får jag ihop 8-9 min i tröskelzon, resten i Z2-3. 95 % av max HR, där jag brukar köra VO2max har jag inte varit uppe i på länge.
Jag ser två alternativ.
1. Flåset har förbättrats såpass att det levererar men benen har inte riktigt hängt med så de packar ihop innan pulsen har hunnit upp. -> Styrketräning ben?
2. Jag är övertränad och begränsas av att jag inte kan få upp pulsen mer äv vad jag gör just nu. Jag får problem med syresättning och syratransport. -> Vila...
Till saken hör att jag fortsätter tappa i vikt, något långsammare nu.
Jo, det kan vara så. Har hållit på såhär några veckor nu. Har hittat att jag gillar att köra de hårda passen i block. Tre i rad eller tre över fyra dagar. Sedan vila/aktiv vila. Jag försöker äta rätt. Känns som det finns mer fart att ta ut så mer vila är nog att testa.Det känns som Seiler (klippet postat några inlägg tidigare) beskriver din situation 2.45 in. Tydligt varningssignal när pulsen är låg.
Jag minns även att jag läste nåt liknande i Van Der Poels träningsmanifest. Låg puls - tydlig varningssignal och dags för extra vila.
Jag är absolut ingen elitmotionär, men har ändå sprungit en del. Finns ett träningsprogram/filosofi, Hanson method. Deras grej av att använda sig av accumulated fatigue. Ingen vilodag innan eller efter långpass. Man ska lära sig att springa på trötta ben. Deras veckoscheman består av två hårda pass + ett rejält långpass. Och sen fyller man i resten med lättare zon 2. Då är som sagt ändå själva poängen med programmet att dra på sig accumulated fatigue. Men känns som att du redan gör mer än så vissa veckor med fyra hårda pass.
Som sagt ingen elitmotionär eller fysiolog, men att du tränar så pass hårt och äter MINDRE än vad du brukar... det låter ju fullt rimligt att kroppen kan tycka att det är dags att lugna ner sig lite.
Jag ser två alternativ.
1. Flåset har förbättrats såpass att det levererar men benen har inte riktigt hängt med så de packar ihop innan pulsen har hunnit upp. -> Styrketräning ben?
2. Jag är övertränad och begränsas av att jag inte kan få upp pulsen mer äv vad jag gör just nu. Jag får problem med syresättning och syratransport. -> Vila...
Många är rädda för vila men det är ju då kroppen återhämtar sig och tar till sig träningen. Träningen i sig är ju bara nedbrytande. Ligger man dessutom på ett underskott energimässigt så har nog kroppen ännu svårare att ta till sig träningen.Jo, det kan vara så. Har hållit på såhär några veckor nu. Har hittat att jag gillar att köra de hårda passen i block. Tre i rad eller tre över fyra dagar. Sedan vila/aktiv vila. Jag försöker äta rätt. Känns som det finns mer fart att ta ut så mer vila är nog att testa.
Klurigt komplext men intressant samtalsämne, lätt att generalisera tycker jag, vissa är rädda för vila, vissa andra kan vara rädda att träna hårt, det gäller att lära känna sin kropp och "lyssna" på den, tolka signaler på rätt sätt. Kost, sömn, vila etc påverkar en hel massa också.Många är rädda för vila men det är ju då kroppen återhämtar sig och tar till sig träningen. Träningen i sig är ju bara nedbrytande. Ligger man dessutom på ett underskott energimässigt så har nog kroppen ännu svårare att ta till sig träningen.
Våga vila! :-)
Jag tror inte jag är hårt övertränad, men kan möjligen ha fått en signal om att något kan vara på gång. Min kapacitet har inte dalat utan jag har blivit bra mycket starkare under säsongen. Musklerna mår rätt bra, säger de iaf. Inget vitalt gnäller just nu. Främst pulsen beter sig lite udda. Sitter nu på vilodag 2 efter tredagarsblock. Kan nog bli en dag till med lite Z1 aktiv vila och så testa igen en dag till bort. Le Peloton brukar vara ett referenspass för mig.En mycket intressant tråd och jag tror nog att det är något av dessa alternativ du listar eller möjligen en kombination därav. Tror inte nödvändigtvis du måste vara övertränad, klart att det går att stärka flås och hjärta men att inte benen hänger med i motsvarande grad. Sedan finns det väl olika nivåer av överträning, överträning vs att vara lite sliten/nertränad, en exceptionellt stor skillnad när det hjälper att vila en till flera dagar jämfört med när man är hmmm "riktigt" övertränad. Riktig överträning är ju i vissa fall mycket allvarligt så jag tror man ska vara lite försiktigt med att slänga sig med det ordet. Upplever det som vanligt att många använder det ordet felaktigt.
Då hade jag mest tagit det som ett tecken på god form. Pulszoner och maxpuls är väl inget statiskt utan bättre form kan säkert göra att pulsen vid samma arbete sjunker. Ellerj a borde den ju göra. Sen kanske man vill ha samma puls som tidiagre och kunna trycka ännu mer iofs.Jag tror inte jag är hårt övertränad, men kan möjligen ha fått en signal om att något kan vara på gång. Min kapacitet har inte dalat utan jag har blivit bra mycket starkare under säsongen. Musklerna mår rätt bra, säger de iaf. Inget vitalt gnäller just nu. Främst pulsen beter sig lite udda. Sitter nu på vilodag 2 efter tredagarsblock. Kan nog bli en dag till med lite Z1 aktiv vila och så testa igen en dag till bort. Le Peloton brukar vara ett referenspass för mig.
Tror den starkaste "varningsklockan" är att han inte lyckas få upp pulsen, när han lägger i den extra växlen och känner att pulsen borde vara högre. Som jag förstår det så har han svårt att nå tröskelpuls, och det kan ju tyda på att man är rejält sliten.Då hade jag mest tagit det som ett tecken på god form. Pulszoner och maxpuls är väl inget statiskt utan bättre form kan säkert göra att pulsen vid samma arbete sjunker. Ellerj a borde den ju göra. Sen kanske man vill ha samma puls som tidiagre och kunna trycka ännu mer iofs.
Pulszoner är absolut ingen sanning och bör ju korrigeras med jämna mellanrum, men maxpuls är. Den ändrar sig inte oavsett hur bra tränad du är, däremot så sjunker den lite med åldern.
Jag har fan aldrig gjort det. Slet som ett djur med intervaller, avslutade i brant backe, men la av. "Äh jag höftar +5 slag". Vidrigt.Det kräver dock sannerligen sin man att nå sin maxpuls, det är verkligen tortyr på högre nivå och oftast är kanske den liite högre än man fått för sig. Upplever redan ca 95% av maxpuls som max men det är det ju inte.... att pusha ut de sista ca 5 procenten är inte trevligt tycker jag. 🙃
Det är så hemskt att jag inte vill göra det, en gång / år eventuellt, börjar bli dags. 😅
Sömn är ju en av de viktigaste återhämtningsnycklarna och för egen del är det den absolut svåraste parametern att få till. Småbarn som avbryter sömnen, jobbstress osv. gör det svårt att få riktigt "utvilande sömn".
Ibland när man gått på gränsen länge och får en sån där natt där allt klaffar och man bara vaknar någon enstaka gång på natten kan man känna sig som stålmannen morgonen efter. Tyvärr brukar såna nätter ofta föregås av längre mindre kvalitativa sömnperioder.
Intressant. Tror jag har sett den förut och de insikterna gnager i bakhuvudet de veckor det blir 3-4 hårda pass och nu när jag verkligen känner att något knasar. Morgonens Le Peloton blev stenhård och folk flög av hela tiden när Ryska Posten Racing stötte loss så klungan fick spelet och jagade. I en slakmota slutade buggarna att svara och det var bara att släppa. Hittade en gruppetto att rulla klart med. Kollar jag min belastning låg jag då väl i tröskelzon, 9 slag från Zon 5 och 15 slag från Max HR. Det här blev mao inte det referenspass jag hade hoppats på. En delförklaring är att jag har tappat ett kilo i vikt under veckan. Ska fortsätta äta och vila.En (till) intervju med Seiler där han förespråkar max två hårda pass/vecka ()
Om man inte har något specifikt mål så kan man ju köra basträning året runt, man kommer inte att få den där riktiga formtoppen men antagligen ändå ha en utveckling i form över tid från år till år bara man ser till att öka belastningen/träningstiden. Fördelen blir att man kan köra lugna långpass hela sommaren när vädret är som bäst :)
Personligen behöver jag ett mål med min träning, men det behöver inte vara en tävling, kan lika gärna vara något jag bara gör själv, som att jag nu försöker träna upp mig till att kunna springa 20km utan att gå sönder. Nästa säsongs cykelträning börjar jag vid nyår som vanligt.
Låter bra med lite mat och vila.Intressant. Tror jag har sett den förut och de insikterna gnager i bakhuvudet de veckor det blir 3-4 hårda pass och nu när jag verkligen känner att något knasar. Morgonens Le Peloton blev stenhård och folk flög av hela tiden när Ryska Posten Racing stötte loss så klungan fick spelet och jagade. I en slakmota slutade buggarna att svara och det var bara att släppa. Hittade en gruppetto att rulla klart med. Kollar jag min belastning låg jag då väl i tröskelzon, 9 slag från Zon 5 och 15 slag från Max HR. Det här blev mao inte det referenspass jag hade hoppats på. En delförklaring är att jag har tappat ett kilo i vikt under veckan. Ska fortsätta äta och vila.
Le Peleton är snabb gruppcykling (typ "nära döden upplevelse") som utgår från Sickla men inte vågat prova ännu, seriöst snabba cyklister.Låter bra med lite mat och vila.
ot. Är detta Le Peleton nån zwift-grej?
Jag kan inte påstå mig veta något alls om träning egentligen, men jag själv blir väldigt lätt sliten av intervallpass om det blir för många. Två i veckan är absolut max för min del. Har tidigare tolkat det som svagt pannben, men efter att senaste halvåret dragit ner på intervallpassen och kört mer spontant och då framförallt "volym" (citationstecken pga att jag håller mig mellan 5-10 timmar cykel i veckan), blev jag rejält överaskad när jag HÖJT min FTP med ganska mycket trots detta.Intressant. Tror jag har sett den förut och de insikterna gnager i bakhuvudet de veckor det blir 3-4 hårda pass och nu när jag verkligen känner att något knasar. Morgonens Le Peloton blev stenhård och folk flög av hela tiden när Ryska Posten Racing stötte loss så klungan fick spelet och jagade. I en slakmota slutade buggarna att svara och det var bara att släppa. Hittade en gruppetto att rulla klart med. Kollar jag min belastning låg jag då väl i tröskelzon, 9 slag från Zon 5 och 15 slag från Max HR. Det här blev mao inte det referenspass jag hade hoppats på. En delförklaring är att jag har tappat ett kilo i vikt under veckan. Ska fortsätta äta och vila.
Avslöja inget. Ställ av i vår.Mitt:
Repeat:
Försöker strukturera upp en bas plan för hösten och vintern som kombinerar löpning och cykel. Målsättningen på löp är att springa några längre traillopp nästa år.
Det var baske mig inte helt lätt att kombinera dessa två....tur att man inte är triatlet...
Skönt att inte bara jag kommit till den insikten =P Nu började jag förvisso på en extremt låg nivå, men ju bättre jag blivit på löpning desto sämre har jag blivit på cykel (känns det som men tror inte det egentligen stämmer).Det lite tråkiga är väl att man inte kan göra två saker samtidigt.. ingen träning är ju fel men känns som att två löppass och två cykelpass på en vecka aldrig kan va lika bra som 4 cykelpass för cyklingen t.ex..
Försökt med samma. Slutade med att jag i stort sett tog mitt löpprogram och bytte ut zon 2 löpning mot zon 2 cykel (men längre tid) två ggr I veckan, och sen antingen intervaller/tempo mot motsvarande på cykel. Försöker även få veckans långlöpning till till 45 min löpning och sen direkt upp på sadeln i en timme. Mitt mål är mest att inte bli skadad, vilket jag alltid tycks bli kring 5-6 mil löpning i veckan.Försöker strukturera upp en bas plan för hösten och vintern som kombinerar löpning och cykel. Målsättningen på löp är att springa några längre traillopp nästa år.
Det var baske mig inte helt lätt att kombinera dessa två....tur att man inte är triatlet...