glitch
Aktiv medlem
Visa ditt träningsprogram!
Hur låg effekt kan jag cykla på i % av ftp för att ändå uppnå träningseffekt? Jag har sett siffror på bl.a. 56 %. Men frågan är om jag ska vara på säkra sidan om jag ska lägga mig lite högre.
Orsaken till att jag vill hitta denna gräns är att mina knän inte tycker jag ska cykla. När jag körde Trainerroad Base low volume fick jag till slut ont i knäna efter ca 2 månader. Jag (mina knän) är ganska känslig för att ta i regelbundet. Jag hoppas att kanske genom att träna nästan enbart med den lägsta tänkbara effekten och komplettera det med kortare högintensiva pass (liknande polariserad träning) och se om det kan vara vägen att gå. Men i dagsläget behöver jag bara trampa på låg effekt då jag är helt otränad. Men jag vill ju inte harva runt med för låg effekt som inte ger någon större träningseffekt.
Så hur ska jag hitta min optimala effekt för lågintensiv träning?
Du ska ta reda på varför dina knän protesterar. Allt som oftast kopplat till sittställning, klossposition osv.
Sen ska du träna specifikt för att stärka knän och leder (styrka).
Men det kan finnas annat vi inte vet så det är rätt generellt.
Tränar du bara lågintensivt behövs myyycket volym - massor med slit på knäna om sittpositionen är dålig.
Sen finns det stoora variationer vad olika personer svarar på för träning. Vissa måste köra hårt för att något ska hända, andra kommer undan med mindre, det är väldigt olika.