Vitus Gravel Bike 2021

Buhl

Medlem
Vitus Gravel Bike 2021
Hej,

Jag kollar på en Vitus Substance VRS-2 (https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-2-adventure-racercykel-grx-600-2021). Jag tänker mig att den ska vara ett komplement till min landsvägscykel och användas framförallt för att köra landsväg och packat grus med skärmar höst/vinter, men också grusrundor på sommaren och eventuellt lite bike packing. Jag har därför valt att gå på 2x11 för att få med högre växlar för landsväg, men läger för lite stökigare stigar.

- Vad tror ni om detta val? Har jag gjort rätt avvägningar med avseende på mitt användningsområde?
- Jag är 178 cm och har sedan tidigare en Canyon Endurace i storlek M. Enligt Vitus hemsida borde detta motsvara storlek M för denna cykel, men enligt deras hemsida ligger jag på gränsen mellan M och L. Ska man gå på större eller mindre storlek?

Tack på förhand!

Vitus Gravel Bike 2021
Hej.
Rätt lång va?
Har själv liknande kroppslängd. Beror ju på lite naturligtvis. Ben och armlängd etc. Jag hade jag valt medium.

/E

Vitus Gravel Bike 2021
Beror lite på hur smidig du är i kroppen och hur pass bekvämt du vill sitta också (enligt min erfarenhet). Jag har en Substance VRS-2 och en Substanve V-2 i Large (är 181cm med typ 81cm innerbensmått) och jag kör 50mm styrstam (kommer med 100mm), annars tycker jag det blir för oskönt. Med det sagt kanske någon annan gillar motsatsen. Jag är dock tjock och osmidig så det spelar antagligen in i min känsla för hur jag vill sitta. :D

Vitus Gravel Bike 2021
Jag kollar på en Vitus Substance VRS-2 (https://www.wiggle.se/vitus-substance-vrs-2-adventure-racercykel-grx-600-2021). Jag tänker mig att den ska vara ett komplement till min landsvägscykel och användas framförallt för att köra landsväg och packat grus med skärmar höst/vinter, men också grusrundor på sommaren och eventuellt lite bike packing. Jag har därför valt att gå på 2x11 för att få med högre växlar för landsväg, men läger för lite stökigare stigar.

- Vad tror ni om detta val? Har jag gjort rätt avvägningar med avseende på mitt användningsområde?
Ja.
Jag gjorde samma val när jag skaffade gruscykel
Men åtminstone för vintervägcykling så skulle jag byta kassett, 11-34 kassetten är onödigt gles och ger även onödigt lätta växlar för (vinter-)vägcykling, särskilt med 46/30 fram.
Tycker jag åtminstone
Jag valde därför 12-32 till mina grus o vinterhjul och 12-28 på väghjulen till min gruscykel, 11-delat 12-32 och 12-28 finns inte (åtminstone inte till bra pris) men är enkelt,
och tillräckligt billigt även för en snåljåp som mig, att plocka ihop själv, läs mer här:
11-32 => 12-32

- Jag är 178 cm och har sedan tidigare en Canyon Endurace i storlek M. Enligt Vitus hemsida borde detta motsvara storlek M för denna cykel, men enligt deras hemsida ligger jag på gränsen mellan M och L. Ska man gå på större eller mindre storlek?
Det bästa är om du mäter upp stack och reach för din lvgcykel och jmf med stack och reach för vitusen
Ofta vill man sitta lite mer avslappnat/mindre utsträckt och ihopböjd på en bikepacking/vinterträningscykel,
stämmer det även för dig kan det vara en bra idé att välja lite kortare reach och lite högre stack, typ 1-2cm
Vill du vara riktigt noggrann jmf du inte endast de olika ramarnas stack och reach utan du tar även med avstånd och höjd till styret (+ styrets reach)
Här finns ett grafiskt verktyg som underlättar en sådan jmf
Stem Comparison Tool

OBS: "styrbalansen" kan upplevas VÄLDIGT annorlunda om du byter till en styrtapp med stor längdskillnad,
jag var själv tvungen att byta från 10cm => 12cm på en av mina cyklar pga detta (eftersom jag är mer van vid 12cm tapp jmf med 10cm)

Vitus Gravel Bike 2021
Jag äger den där röda, fina som släpptes i år! Alltså 2021-modellen (även om det fortfarande är 2020). :P
Vad jag kan se så har den inte släppts än utan kan bara förbeställas. Så jag antar att detta är nästa års utgåva, men är antagligen (nästan) likadan som den du har.
Ja.
Jag gjorde samma val när jag skaffade gruscykel
Men åtminstone för vintervägcykling så skulle jag byta kassett, 11-34 kassetten är onödigt gles och ger även onödigt lätta växlar för (vinter-)vägcykling, särskilt med 46/30 fram.
Tycker jag åtminstone
Jag valde därför 12-32 till mina grus o vinterhjul och 12-28 på väghjulen till min gruscykel, 11-delat 12-32 och 12-28 finns inte (åtminstone inte till bra pris) men är enkelt,
och tillräckligt billigt även för en snåljåp som mig, att plocka ihop själv, läs mer här:
11-32 => 12-32

Det bästa är om du mäter upp stack och reach för din lvgcykel och jmf med stack och reach för vitusen
Ofta vill man sitta lite mer avslappnat/mindre utsträckt och ihopböjd på en bikepacking/vinterträningscykel,
stämmer det även för dig kan det vara en bra idé att välja lite kortare reach och lite högre stack, typ 1-2cm
Vill du vara riktigt noggrann jmf du inte endast de olika ramarnas stack och reach utan du tar även med avstånd och höjd till styret (+ styrets reach)
Här finns ett grafiskt verktyg som underlättar en sådan jmf
Stem Comparison Tool

OBS: "styrbalansen" kan upplevas VÄLDIGT annorlunda om du byter till en styrtapp med stor längdskillnad,
jag var själv tvungen att byta från 10cm => 12cm på en av mina cyklar pga detta (eftersom jag är mer van vid 12cm tapp jmf med 10cm)
Tack! Jag jämför med size chart på Canyon och på Vitus och då ser M ut att passa bäst.
Men finns cykeln inne?
Följer jag länken och läser vid leverans så står det att produkten inte finns...
Vad jag kan se så är det förbeställning som gäller just nu. Så nej, den finns inte i lager än.

Vitus Gravel Bike 2021
Vad jag kan se så har den inte släppts än utan kan bara förbeställas. Så jag antar att detta är nästa års utgåva, men är antagligen (nästan) likadan som den du har.

Tack! Jag jämför med size chart på Canyon och på Vitus och då ser M ut att passa bäst.

Vad jag kan se så är det förbeställning som gäller just nu. Så nej, den finns inte i lager än.

Nej det är nästa års, den hann komma i lager och ta slut. :) Wiggle är lite dåliga på att uppdatera datum. Du kan se bild i min tråd: https://happyride.se/forum/threads/jingleyschmidts-substance-sentier-adventures.3523145/page-31

Vitus Gravel Bike 2021
Vitus Gravel Bike 2021
Okej, kul! Vet du då kanske varför bromsskivorna är olika för enligt hemsidan ska det vara samma fram och bak?
Vilka skärmar använder du och sitter de bra på cykeln?

Det är 160mm skivor fram och bak. Kolla på Vitus egna hemsida ovan istället, borde vara mer pålitlig. :P

Jag kör ett par billiga från SKS, tror det var dessa (hittar fan inte kvittot i inboxen): https://www.bike24.com/p24712.html Hur som helst så siter dom rätt bra och var inget krångel att få dit dom.

Vitus Gravel Bike 2021
Jag har faktiskt exakt den combo, Canyon:en i s och Vitus:en i xs, tycker den funkar perfekt, är 170cm.
Canyonramen från 2018 och vitusen 2021

Vitus Gravel Bike 2021
Tack för alla snabba och hjälpsamma svar! Vad tror ni om cykeln i övrigt? Är detta en bra cykel trots sitt låga pris?

Såklart. Bra pris och bra komponenter. Mitt tips är att byta däck för dom användningsområdena du har tänkt dig; alltså något med mer grepp och inte så slätt som WTBs Byway däck.

Vitus Gravel Bike 2021
Jag har faktiskt exakt den combo, Canyon:en i s och Vitus:en i xs, tycker den funkar perfekt, är 170cm.
Canyonramen från 2018 och vitusen 2021
Okej, du har alltså en storlek mindre i Vitus? Enligt deras guide skulle jag ha en storlek större (alltså L), men jag tänker nog köra samma storlek som på Canyon (alltså M).

Vitus Gravel Bike 2021
Okej, du har alltså en storlek mindre i Vitus? Enligt deras guide skulle jag ha en storlek större (alltså L), men jag tänker nog köra samma storlek som på Canyon (alltså M).
Endurance:en skulle jag kunna jag gå ner en storlek på, köpte den andrahand och chansade lite, har dock funkat hur bra som helst

Tillbaka
Topp