Vitus Mythique & andra MTB i lägre prisklasser

MikeMiz92

Ny medlem
Halloj!

Cyklar för nuvarande på en Vitus Nucleus (efter många rekommendationer) som jag är riktigt nöjd med, men vill gärna hoppa över till FS. Har kikat på Sommet och Escarpe men såg att det numera finns en Mythique.

Det låga priset på Mythique gör mig fundersam, vad är kompromisserna och hur skulle det påverka cyklandet? Vad är skillnaden mellan de tre varianterna? Kan någon kunnig guida mig i rätt riktning? :)

https://www.wiggle.se/vitus-mythique-29-vr-mountainbike-deore-1x10-2020/
https://www.wiggle.se/vitus-mythique-27-vrs-mountainbike-sx-eagle-1x12-2020/
https://www.wiggle.se/vitus-mythique-29-vrx-mountainbike-sx-eagle-1x12-2020/

Jag letar efter något som jag kan ha roligt med i skogen, jag är mest intresserad av att åka ned än upp, men samtidigt vill jag ha något man klarar att klättra med också. Från det jag läst så känns trail/enduro som det rätta valet.

Frågan gäller primärt Mythique men tänker att samma gäller andra MTB i lägre prisklasser, vad är kompromisserna man tar för att få ett lägre pris?

Tacksam för alla tips :)

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Billigare, sämre, tyngre komponenter (växelsystem, dämpare och så vidare) är skillnaden. Som nybörjare är det inte troligt att du kommer märka av finliret, det kan säkert ta lång tid. I din sits, eftersom du redan sitter på en billig instegs-hardtail, så kommer det säkert bli ett lyft nästan oavsett vilken fulldämpad MTB du väljer. :D

Vanliga Mythique (den billigaste), har ju rätt snåla komponenter givet vad den ska användas till. Det är den billigaste i sitt slag, precis som Nucleus är. Om du ändå ska upp i budgetklasser runt 14-15.000 så är det nog mer värt att lägga ytterligare en slant kanske?

jonte987

Aktiv medlem
Bromsar, växlar och dämpare är billigare komponenter. Vore intressant att testa men framför allt dämperiet kanske ska vara ok från början annars blir det dyrt. Läste en test där den fick bra betyg utom just gaffeln. Själv vill jag i alla fall ha just bra gaffel och även bromsar.

Det är väl calibre och marin som har alternativ till denna

jingleyschmidt

Aktiv medlem

Spacekitty

Aktiv medlem
Det står att det är 10-50 kassett, men det är nog fel, SX Eagle är 11-50 kassett för HG-body.

jonte987

Aktiv medlem
Jag undrar om resten är rätt. Samma slag oberoende av hjulstorlek men vrx har 140/140. Många andra gafflar upp toppmodellerna. Vitus gör tvärtom. Undra hur ramarna skiljer mellan de 3.

jonte987

Aktiv medlem
Ustzeust sa:
Fins det någon billig xc'are med 100slag ?
Eller äre bara kinakol som gäller?
Fs? Jag vet faktiskt inte. Det är väl knivigare om det inte ska väga 15kg.

On topic så ska man nog köpa en 140/140 version. Antar att man inte sätter på en lika lång snik dämpare med 6mm mindre slag för att det är bättre.

yonsson

Aktiv medlem
Förutom komponenter så skiljer sig finish på svetsar och annat betydligt jämfört med dyrare hojar. Gissar att även bussningar och länkage skiljer vad gäller finish. Skiter man i finish och vill ha baskomponenter så är det säkert inga konstigheter, jag har också varit lite sugen på en av de där Vitusarna.

jonte987

Aktiv medlem
yonsson sa:
Förutom komponenter så skiljer sig finish på svetsar och annat betydligt jämfört med dyrare hojar. Gissar att även bussningar och länkage skiljer vad gäller finish. Skiter man i finish och vill ha baskomponenter så är det säkert inga konstigheter, jag har också varit lite sugen på en av de där Vitusarna.
Tyckte svetsarna var ok på min sentier men lacken var skör som fan.

MikeMiz92

Ny medlem
salle sa:
Annars är ju Calibre Bossnut Evo en klassiker i den här prisnivån. gooutdoors har ju inte tidigare skickat utomlands men skulle ju fixa det har de sagt. https://www.gooutdoors.co.uk/15903687/calibre-bossnut-evo-mountain-bike-15903687
Det var ett bra pris! Mailade och frågade ang frakt till Sverige och fick detta autosvar:

"We are currently in the process of reintroducing international shipping to most major countries. Standard international shipping is available from £9.95."

Får se hur villiga dom är till att hitta en fraktlösning, håller tummarna.

robwrnr

Medlem

Bonzo

Aktiv medlem
robwrnr sa:
Pastor Hannes sa:
King_Lake sa:
Värt att tänka på är att stack är väldigt hög, dvs cykeln är ovanligt hög i framändan.

Om geometritabellen stämmer.
Ser ut som dom blandat ihop måtten på stack och standover height.
Hur tänker du nu? Skulle Standover Height alltså vara högre än Stack?

Polygon.png

Senast ändrad:
robwrnr sa:
Pastor Hannes sa:
King_Lake sa:
Värt att tänka på är att stack är väldigt hög, dvs cykeln är ovanligt hög i framändan.

Jo det ser onekligen så ut. Tyvärr ska man nog ta hela tabellen med en stor skopa salt om de inte får det rätt.

DanielS

Medlem
Dämparna är ju av ett för mig okänt märke, iaf på den billigaste. Hur funkar det med service? Finns det instruktioner tillgängligt och delar att köpa?

Sedan är det ju inte säkert att de billigaste varianterna från de stora märkena är så mycket bättre även om de kostar många tusen mer. Jag är ju nybörjare men Deore 10spd med 11-42T kasett duger bra att köra på tycker jag, och är lätt att uppgradera om man vill. Dämparna däremot skulle jag som flera andra påpekat vilja ha bra och servicevänliga från början.

Senast ändrad:

robwrnr

Medlem
Bonzo sa:
robwrnr sa:
Pastor Hannes sa:
King_Lake sa:

Ja, så är det ju. Du mäter ju inte stack från marken.

jonte987

Aktiv medlem
DanielS sa:
Dämparna är ju av ett för mig okänt märke, iaf på den billigaste. Hur funkar det med service? Finns det instruktioner tillgängligt och delar att köpa?

Sedan är det ju inte säkert att de billigaste varianterna från de stora märkena är så mycket bättre även om de kostar många tusen mer. Jag är ju nybörjare men Deore 10spd med 11-42T kasett duger bra att köra på tycker jag, och är lätt att uppgradera om man vill. Dämparna däremot skulle jag som flera andra påpekat vilja ha bra och servicevänliga från början.
Annars säljs en del vitus (eller om det var nuke) med 1x10 11-46T. Det hade varit nice, bara det växlar rent. (stöds inte officiellt)

Service på dämparen bör man kolla upp ja. Personligen hade jag också kollat att det är enkelt att installera volume spacers både fram och bak. Möjligen kan det vara bra om slaglängden fram går att ändra enkelt.
(annars kanske man säljer gaffeln okörd och sätter på en beggad yari istället)

MikeMiz92 sa:
Pastor Hannes sa:
King_Lake sa:

Hur påverkar detta cyklingen?
Om stack är så hög blir det svårt att klättra och tråkigt att köra platt. Nedför är det funkis. En cykel med 120 mm fram är kanske inte det man köper om man bara ska cykla nedför.

Men som någon sade har de nog blandat ihop siffrorna.

DanielS sa:
På den billigaste sitter X-fusion gaffel. Jag vet inget om gaffeln men X-fusion är vanlig som dämpare bak. Jag är osäker på hur deras toppvarianter är i dag men för några år sedan hade de riktigt bra dämpare. Jag hade deras topoftheline, väldigt lätt och bra.

Marzocchi är ett klassiskt namn. Nu är det fox som äger dem. Några av gafflarna är i princip Foxgafflar med andra klistermärken på. Den om sitter på VRX ska vara riktigt bra och är inte en fox-kopia rakt av. De har samma spacers som Fox och längden ändras med airshaft.

https://m.pinkbike.com/news/review-marzocchi-bomber-z2-fork-is-impressive.html

Bonzo

Aktiv medlem
robwrnr sa:
Bonzo sa:
robwrnr sa:
Pastor Hannes sa:
King_Lake sa:

Ja, så är det ju. Du mäter ju inte stack från marken.
Självklart är det så.
Det var jag som inte tänkte hela vägen då Standover aldrig varit ett mått jag kollat på.

larsenglund

Ny medlem
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
larsenglund sa:
Blev det något köp? Är själv sugen på Vitus Mythique 29 VR (Deore 1x10) 2020 eller Marin Rift Zone 1 29" (2020) som min första mountainbike och undrar om det är ett en okej cykel att börja leka på..

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-mythique-29-vr-bike-deore-1x10-2020/rp-prod182805
https://www.bikester.se/marin-rift-zone-1-29-gloss-blackbright-bluecyanblack-1057313.html
Det kan nog inte bli så väldigt fel för de pengarna. Lite dålig info om marinen och jag gillar vitus men vet egentligen inte vilken som är bäst. Det är så klart billiga komponenter men det duger säkert att börja med.

MikeMiz92

Ny medlem
Nej det blev aldrig något, sitter och försöker snappa upp något beggat just nu. Dock märker jag att det är svårt att hitta något i XL storleken som skulle passa mig, så om jag inte hittat något till våren får det bli nyköp.

MikeMiz92

Ny medlem
Kan ju passa på att uppdatera tråden och berätta att det blev en beggad Trek Remedy 7 från 2015 för 10K. Riktigt nöjd med den, vilken skillnad det är att cykla i Hellas med FS jämfört med HT. :D
rQDoJGkNWE3qzYmj3-81J7p74hkTE57bcpPzNKfJdVM-1536x2048.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer