Vitus Mythique VR eller Vitus Sentier 27VRS

Jeb5

Medlem
Hej,

Jag hade en Sentier VRS i kundvagnen på Wiggle som trollades bort när jag skapade kontot och sen var den plötsligt "Out of stock".
Har sett här att lagret förmodligen fylls på lagom till midsommar.

Det har dock gett mig ännu mer tid att läsa och fundera. Vad jag har förstått är Sentier VRS en bra HT med bra delar medans Mythique VR är instegsmodell i FS.

Det känns ju bättre att köpa en riktigt bra HT men samtidigt att kunna få en FS t.o.m. billigare.

Hur ska jag tänka, vad hade ni gjort?

Jeb5

Medlem
Måste finnas någon som funderat på samma eller någon som kan hitta mig åt rätt håll 😄

jonte987

Aktiv medlem
Ja, precis 😄 Har ingen erfarenhet av FS eller av bättre HT
Nä, men då är det rätt enkelt. En ht med rätt ok komponenter eller en fs med väldigt basik. Vad som är rätt för dig är omöjligt att säga.
Personligen vill jag ha en bra gaffel oavsett och då ska man upp dyra mythique i alla fall.

Office

Medlem
Köpte en Sentier VR 27,5” 2019 förra året och kompletterade med en dropper typ med en gång. Gillar verkligen cykeln och jag som nybörjare har inget att klaga på alls.

Nu sitter jag här och letar efter en heldämpad cykel.

Kan förstås inte lova att du kommer känna som jag...

Jeb5

Medlem
Nä, men då är det rätt enkelt. En ht med rätt ok komponenter eller en fs med väldigt basik. Vad som är rätt för dig är omöjligt att säga.
Personligen vill jag ha en bra gaffel oavsett och då ska man upp dyra mythique i alla fall.
Köpte en Sentier VR 27,5” 2019 förra året och kompletterade med en dropper typ med en gång. Gillar verkligen cykeln och jag som nybörjare har inget att klaga på alls.

Nu sitter jag här och letar efter en heldämpad cykel.

Kan förstås inte lova att du kommer känna som jag...
Uppgraderade du till Sentiern eller var det din första Mtb?

Jag är rädd att jag kommer känna samma sak. Samtidigt är 15k mycket att lägga på en cykel tycker jag och då vill jag verkligen känna att jag köper något bra.

Vilken prisklass letar du fs?

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade en sentier som jag byggde själv. Jag tyckte den var bra. Den är nog inte bäst på nåt men all round. Det är ingen ren xc och det finns de som är ner aggressiva. Kanske hade jag tagit en ännu mer aggresiv nu....men om det vore snart är en annan femma

Jeb5

Medlem
Jag hade en sentier som jag byggde själv. Jag tyckte den var bra. Den är nog inte bäst på nåt men all round. Det är ingen ren xc och det finns de som är ner aggressiva. Kanske hade jag tagit en ännu mer aggresiv nu....men om det vore snart är en annan femma
Allround låter bra i mina öron. Jag vet att jag gillar Trail mer än XC och tycker Enduro ser sjukt kul ut. Ligger ute en Ragley Mmmbop på Blocket men tänker att den kanske blir tråkig på ställen jag har i närheten av hemmet.

jonte987

Aktiv medlem
Allround låter bra i mina öron. Jag vet att jag gillar Trail mer än XC och tycker Enduro ser sjukt kul ut. Ligger ute en Ragley Mmmbop på Blocket men tänker att den kanske blir tråkig på ställen jag har i närheten av hemmet.
Jag körde rätt hårt med sentiern. Hade behövt en bättre gaffel bara. Får du revelation så kanske det duger.

Office

Medlem
Uppgraderade du till Sentiern eller var det din första Mtb?

Jag är rädd att jag kommer känna samma sak. Samtidigt är 15k mycket att lägga på en cykel tycker jag och då vill jag verkligen känna att jag köper något bra.

Vilken prisklass letar du fs?
Det var min första. Förstår läget. Oavsett vad du väljer tror jag du kommer vara nöjd i alla fall. Jag gillar verkligen min Sentier, den ser lagom rå ut och det är hur kul som helst att vara ute i skogen.

Jag hoppas på strax över 20k, men jag har inte alls bestämt nåt än.

yonsson

Aktiv medlem
Mmmbop är säkert askul utför! Men Sentiern med HTA66* och 140mm gaffel kommer funka fint utför den också. Man kan köra fort utför på HT, det sliter dock på kroppen och studsar en hel del.

Jeb5

Medlem
Det var min första. Förstår läget. Oavsett vad du väljer tror jag du kommer vara nöjd i alla fall. Jag gillar verkligen min Sentier, den ser lagom rå ut och det är hur kul som helst att vara ute i skogen.

Jag hoppas på strax över 20k, men jag har inte alls bestämt nåt än.
Ja, jag har cyklat i två år på min så jag kommer iaf få känna en klar förbättring av cykel. Du började ju starkt så då känns fs som enda vägen att gå efter det, på gott och ont :)

Vad fick dig att börja kolla efter heldämpad?

Jeb5

Medlem
Mmmbop är säkert askul utför! Men Sentiern med HTA66* och 140mm gaffel kommer funka fint utför den också. Man kan köra fort utför på HT, det sliter dock på kroppen och studsar en hel del.
Ja, den ser så ut! Den var redan såld såg jag nu, så lite mindre huvudbry :)

Precis sånt jag behöver och vill höra! Galet sugen nu, hoppas verkligen de finns i lager i juni igen.

yonsson

Aktiv medlem
Ja, jag har cyklat i två år på min så jag kommer iaf få känna en klar förbättring av cykel. Du började ju starkt så då känns fs som enda vägen att gå efter det, på gott och ont :)

Vad fick dig att börja kolla efter heldämpad?
Jag är bara inne på min andra säsong. Första körde jag på HT som jag uppgraderade ganska kraftigt under sommaren och i år bytte jag till FS med samma slaglängd fram. Jag upplever HT som mer lekfullt/roligare och utmanande. FS är helt klart mer bekvämt och har mycket bättre grepp. Det gör att man kan köra snabbare på FS men inte nödvändigtvis att det blir roligare på FS, snarare tvärt om.

Problemet med HT var att jag efter ett tag började undra hur mycket snabbare jag skulle bli på en FS.

Jeb5

Medlem
Jag är bara inne på min andra säsong. Första körde jag på HT som jag uppgraderade ganska kraftigt under sommaren och i år bytte jag till FS med samma slaglängd fram. Jag upplever HT som mer lekfullt/roligare och utmanande. FS är helt klart mer bekvämt och har mycket bättre grepp. Det gör att man kan köra snabbare på FS men inte nödvändigtvis att det blir roligare på FS, snarare tvärt om.

Problemet med HT var att jag efter ett tag började undra hur mycket snabbare jag skulle bli på en FS.
Blir du snabbare för att du har bättre grepp eller för att du kan bränna på på partier där du tidigare fick planera?

Blir känslan att cykla med fs över mindre rötter och stenar som att cykla på platt stig?

yonsson

Aktiv medlem
Blir du snabbare för att du har bättre grepp eller för att du kan bränna på på partier där du tidigare fick planera?

Blir känslan att cykla med fs över mindre rötter och stenar som att cykla på platt stig?
Jag kör oftast samma spårval som tidigare så snabbheten har att göra med att jag ”studsar bort” mindre fart, även på vanlig stig där det inte är så stökig terräng. Bättre grepp nedför gör att jag kan trampa även nedför istället för att bara ”hålla mig kvar”. Bättre grepp uppför medför att jag kan komma upp lättare i tekniska partier.

occepocke

Medlem
Har också en senite 27.5 fast från 2018 (samma geo). Har nu även köpt en begagnad yt jeffsy 2017. Jag hade inte viljat ha en fs innan jag köpte ht. Tycker man bygger upp skills bättre på en ht.
Sedan jag köpte min fs använder jag min ht lika mycket så tycker inte fs är roligare men de är roligt att ha två cyklar! Så köp båda 🙂. Nej men som sagt är glad för att jag starta på en ht!

Har en mythique vr med dropper! Min första mtb (min naprapat/fysio bestämde att fs va enda valet för min rygg) och jag är ju nöjd, iom inget att jämföra med.

Rullar på bra, en enkel fs som gör det jag vill. Bråkiga trails mestadels just nu, rötter, sten och snår gillar jag.

Jeb5

Medlem
Har också en senite 27.5 fast från 2018 (samma geo). Har nu även köpt en begagnad yt jeffsy 2017. Jag hade inte viljat ha en fs innan jag köpte ht. Tycker man bygger upp skills bättre på en ht.
Sedan jag köpte min fs använder jag min ht lika mycket så tycker inte fs är roligare men de är roligt att ha två cyklar! Så köp båda 🙂. Nej men som sagt är glad för att jag starta på en ht!
Jag förstår att det garanterat kommer bli fler framåt, hade gärna köpt båda ;)

Jeb5

Medlem
Har en mythique vr med dropper! Min första mtb (min naprapat/fysio bestämde att fs va enda valet för min rygg) och jag är ju nöjd, iom inget att jämföra med.

Rullar på bra, en enkel fs som gör det jag vill. Bråkiga trails mestadels just nu, rötter, sten och snår gillar jag.
Kör du 27.5 eller 29? Har läst lite om att pedalerna tar i ibland, inget du märkt av?

Jeb5

Medlem
Vad har ni valt för storlek till er längd? Enligt size chart på CRC ska jag ha L för min längd 187cm men XL för mitt ben 89.5cm :D

Kör du 27.5 eller 29? Har läst lite om att pedalerna tar i ibland, inget du märkt av?
Vad har ni valt för storlek till er längd? Enligt size chart på CRC ska jag ha L för min längd 187cm men XL för mitt ben 89.5cm :D
Har 29" på däcken och aldrig märkt att pedalen tagit i någonting än sålänge! Är 179cm och gick med medium vilket passar mig fint, cykeln känns sådär precis rätt i storleken! Gick också på CRC-charten. Reachen blir ju längre på XL vs L men det kanske du kan korta ned lite med en kortare styrstam och framflyttad sadel? Verkar ha varit en ganska populär lösning här på Happy vad jag märkt i forumet.

Den har jag kollat lite på som en framtida grej att köpa till min Mythique! Den som sitter på Mythiquen från början är 50mm.

Jeb5

Medlem
Har 29" på däcken och aldrig märkt att pedalen tagit i någonting än sålänge! Är 179cm och gick med medium vilket passar mig fint, cykeln känns sådär precis rätt i storleken! Gick också på CRC-charten. Reachen blir ju längre på XL vs L men det kanske du kan korta ned lite med en kortare styrstam och framflyttad sadel? Verkar ha varit en ganska populär lösning här på Happy vad jag märkt i forumet.

Den har jag kollat lite på som en framtida grej att köpa till min Mythique! Den som sitter på Mythiquen från början är 50mm.
Det var ju skönt att höra att du inte märkt av något med pedalerna!
Vad är fördelarna med en strl större om jag ev. måste byta styrstam och flytta fram sadeln för att nå styret?

SocialGimp

Aktiv medlem
Slänger som vanligt in min joker i leken om man är ute efter billig/prisvärd FS: Polygon

Ovanlig i Sverige men desto vanligare down under med en del nöjda reviewers. Verkar tyvärr vara slutsåld just nu men man kan ju alltid maila o fråga om tillgänglighet. Gaffel o bak-dito vet jag inget om mer än att det är Rockshox i enklare tappning.

yonsson

Aktiv medlem
Det var ju skönt att höra att du inte märkt av något med pedalerna!
Vad är fördelarna med en strl större om jag ev. måste byta styrstam och flytta fram sadeln för att nå styret?
Du kommer nå fram ändå, kortare styrstam gör cykeln rappare. Fördelen är större justeringsmöjligheter och stabilare hoj vid fart.

Jämför reachen mellan olika modeller. Min cykel är storlek L och har 480mm i reach.

Jeb5

Medlem
Du kommer nå fram ändå, kortare styrstam gör cykeln rappare. Fördelen är större justeringsmöjligheter och stabilare hoj vid fart.

Jämför reachen mellan olika modeller. Min cykel är storlek L och har 480mm i reach.
Tack, Jag läste Single tracks igår. Jag tror jag föredrar fördelarna i downsize mer än upsize efter att ha läst den artikeln.

Jeb5

Medlem

När jag läser på MBR ska jag definitivt ha XL. Hur lång är du?

Purchaser

Medlem
Det blev en Vitus Sentier 290 VR i XL, den kom idag och jag har redan kört premiärturen. Vilken skillnad mot min White xc290 lite. Perfekt i storlek och underbar att cykla på! Svårast blir att vänja sig vid det breda styret och 12 växlar på en hand. Älskar redan dropperpost!!
Var nära att köpa en xc290 men efter detta blir man ju onekligen tveksam!

Jeb5

Medlem
Var nära att köpa en xc290 men efter detta blir man ju onekligen tveksam!
Ja, beror helt på vad du är ute efter. Jag har inte varit missnöjd med White bara att jag var ute efter mer trailcykel. Vitusen är mycket! roligare utför och över stockar och sten, White var nog roligare på platta sträckor iaf grus svårt att säga såhär tidigt i bytet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer