Volymiösa lättrullade däck med lite grepp. Vilka ska jag välja?

Oggler

Aktiv medlem
Rubriken är såklar en motsägelse i sig själv.

Däck i bredden ca 2,6" är ofta inriktade mot enduro/am/DH och allt vad det är. Det är inte sådana egenskaper jag är ute efter. Jag vill ha ett däck som ger god komfort tack vare stor luftkammare. Jag vill ha lite mer grepp än mina nuvarande Renegade(det kanse är en dålig referens då det är väldigt lågt/tätt mönster på dessa). Punkaskydd och extra förstärkta sidoväggar göra sig icke besvär. Hellre ett lätt däck som rullar på bra och är följsamt. Däcket jag söker får gärna ha bra bärighet på snö (ej is).

Nedan har jag listat ett antal kandidater. Finns det flera? Troligen. Kom med förslag.

Schwalbe Nobby nic Performance E-50 ADDIX2,6"890g
Specialized Ground Control2,6"890g
Schwalbe Tough Tom2,6"890g
Specialized Fast Trak GRID 2Bliss Ready2,6"?
Maxxis Chronicle NA3,0"1040g
Maxxis Rekon Plus 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR2,8"919g
Maxxis Rekon 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR2,6"780g
Maxxis Ikon 3C MAXX TERRA 3C/EXO/TR2,6"800g
Maxxis Forekaster 3C MAXX SPEED 3C/EXO/TR2,6"840g
Bontrager XR2 Team Issue TLR2,6"745g
Wolfpack CROSS TL / E-Bike 25 ready2,6"

Oggler

Aktiv medlem
För att förtydliga. Det är alltså 29"-däck det är frågan om

Sunny

Medlem
På Schwalbe kan du nog lägga på 10-15% på vikten mot spec för att få verklig vikt

BuTTuS

Aktiv medlem
Panaracer Fat B Nimble kanske? Det är märkt 3" men jag fick plats med ett par i min Lux så... Blev 66mm på 30mm fälg. Listade 765 gram, men jag vägde tyvärr aldrig mina.
IMG_5539.JPG

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Schwalbe Nobby Nic känns inte följsamt. Inte i SpeedGrip i vart fall.

Har maxxis forekaster 2.6 maxx speed bak det rullar väldigt lätt och greppar bra men blir snorhalt när det är blött. gör kanske inte så mycket bak tycker jag men är nog kasst som framdäck. Om det finns i maxx terra kanske en kombo kunde vara något? Speed bak , terra fram?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Pirelli Scorpion M (mixed terrain) 29x2.6" kanske? Vikt okänd.

VanGarg

Aktiv medlem
Chupacabra har utgått som namn, det är samma däck som xr2.
Har haft det i 29x3(då hette det som sagt chupacabra) och jag var impad över hur ett så stort däck kunde vara så snabbrullat, tåligt och hyggligt låg vikt på samma gång. Bra traildäck åt xc hållet skulle jag säga.

Vittorias olika däck för XC finns i 2.6" bredd men jag har aldrig letat, hört eller sett erfarenheter av hur deras gummi och grepp funkar på vintern.

Oggler

Aktiv medlem
Det kom fram en himla massa bra kandidater här tycker jag. Nu får jag ju ännu mer problem med att välja :-)

Berk

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
eftersom du skall köra på snö ta redan på vilka som har greppigt gummi, vanligen är det mjukt.

det är ett litet helvete att cykla på hockeypuckar vintertid, oavsett mönster.

gillar själv nobby nic speedgrip 29/2,6. rullar trots sitt grova mönster fantastiskt bra. greppet på snö såpass bra att det sällan är aktuellt ta fram dubbhjulen. nyligen kom dock ett nytt utförande, vet inte hur pass bra det är.

Makten

Aktiv medlem
eftersom du skall köra på snö ta redan på vilka som har greppigt gummi, vanligen är det mjukt.

det är ett litet helvete att cykla på hockeypuckar vintertid, oavsett mönster.
En märklig grej som är bra att veta är att de allra mjukaste gummiblandningarna kan bli hårdare i kyla än gummiblandningar som är hårdare vid rumstemperatur. Ingen aning om ifall det gäller generellt, men exempelvis Maxxis 42a är hårdare i minusgrader än Maxxis 50a.

kais01

Aktiv medlem
har varit nyfiken på det däcket:)

hur år greppet på våta rötter?

freddiesan

Aktiv medlem
har varit nyfiken på det däcket:)

hur år greppet på våta rötter?
Tyvärr så är mtb inte mitt huvudintresse men min känsla är att det nog finns bättre däck för våta rötter. Däck med tätare och djupare mönster. Kenda Saber Pro är ett snabbt däck med ett luftigt och grunt mönster.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag slängde på Saber Pro på en av ungarnas 27,5a. I 2,1”. Som mest körts under relativt torra förhållanden under sommaren. Så hur relevant det är går att diskutera... :-)

Men ändå, på Happy är post-count viktigare än relevans, jag tycker det verkar vara en trevlig blandning i gummit. Grabben har inte halkat omkring, och det rullar fint. Sen behöver man ju bara slänga ett getöga på mönstret för att inse att det lär ha sina begränsningar i tuffare förhållanden.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer