[VR 2010] - Conti Test Team, Vätternrundan 7.30 tråden - Där satt den, 7.24 blev sluttiden! :-) Nu med massor av bilder!

skogsvakt

Aktiv medlem
[VR 2010] - Conti Test Team, Vätternrundan 7.30 tråden - Där satt den, 7.24 blev sluttiden! :-) Nu med massor av bilder!
belgiskt? Är det bara belgarna som växlar?

Klaes

Medlem
Klart att ni kan ta sub7. Om sponsringen håller i sig och ökar i samma takt. Dvs från en tröjja och lite havre till full mundering och däck. Då har ni cyklar och epo att vänta nästa år.

Bra jobbat! Jag är imponerad över er prestation, bara av att se snittet över 30mil är mäktigt.

Pilen

Aktiv medlem
Tack för att ni bogserade mig runt sjön.
I år var jag inte mycket till hjälp.

Kände mig seg redan från start och vinden ner till Jönköping
gjorde slut på mina krafter.
Efter Hjo var jag bara fram i kedjan vid några enstaka
tafatta försök till draghjälp.
Sedan var det dags att backa ner och vila krafter.

Imponerad av de som gjorde dragjobbet på västsidan.

PS! Hittade denna bild från Anders Gustavsson blogg.
Är det Anders Wesslings (CTT) cykel?
Då förstår jag att han inte var med oss efter Jönköping.
http://andersgustafsson.files.wordpress.com/2010/06/20100619105.jpg

/Pilen

Senast redigerad av en moderator:

cappet

Ny medlem
från starten

Bilagor

• 047.JPG
    047.JPG
    102 KB · Besök: 74

Road_Runner

Aktiv medlem
Tackar Smiley o Leo för allt fix o trix ni har ordnat med.
Sen vill jag gratulera alla som körde, det var lite för övermäktigt väder för att jag skulle orka med :-(
Men jag är nöjd kunde knipa förra årets mål som jag missade då.

kitzblitz

Aktiv medlem
Kan inte Leo ändra på trådets namn snart? Annars måste vi alla samlas igen fredag kl 18 ;-)

mankis

Aktiv medlem
Tror Wesslings framhjul behöver riktas, trist med vurpor.

Bra jobbat grabbar.

Leo

Ny medlem
Då var man hemma igen. Vädret var inte bra i år heller, vindarna blåste lite fel och det kom en del skurar. Inte lika kallt som förra året, men långt ifrån 2006 års väder.

Målet med 7.30 klarades med 6 minuters marginal, vilket är bra. Däremot var vi långt ifrån alla in i mål, endast 14st kom in på 7.24. Det är för stort manfall. Vi var 50st från början, ca 14-15st avhopp pga av sjukdom eller att man tränat för lite. Vi var 35-36st vid start, vilket gör att 1/3 av de startande orkade med tempot hela vägen. Räknar man på antalet anmälda, 50 totalt, så är vi nere på 28% av alla i mål... :-/

Klungkörningen gick annars rätt bra, förutom att vi också fick in andra cyklister i klungan som inte riktigt körde jämnt. Luckor som växte, för hög fart i rotationen bitvis osv. Efter Jönköping så gick det dock bättre i medvinden, det var en häftig känsla att ligga i runt 50 i timman på platten. Vi tog det lugnt i backarna, som planerat.

Det var inte helt lätt att uppskatta sluttiden i början, för fram till Jönköping gick det bara med ca 40 i snitt. Dock så kom sub7 klungan ikapp oss först där, då insåg vi att vi ändå kört på bra. Deras vurpa i första vänstersvängen gjorde att vi körde om igen, för att bli omkörda en gång till innan de stannade vid sin egna depå. Först vid Fagerhult kom sub7 om oss för tredje gången, då vi hade pisspausen.

Vi ökade farten i medvinden och vid Karlsborg hade vi ca 40.4km/h, med nio mil kvar. Efter att jag frågat runt i klungan om någon behövde pinka och jag inte fick ett positivt svar, så hoppade vi över sista stoppet i Karlsborg. Det var då jag började inse att vi kanske skulle fixa det hela. Vid Hammarsundet, 4 mil kvar, så kändes det redan bättre. Vi hade marginal till 7.30.

I slutet var vi 5-7st som drog, vilket var för få. Vi sänkte farten lite och fick då med oss mellan 10-15st i rotationen, vilket var klart bättre.

Det gick till slut, vi rullade i mål på 7.24. Glada och lyckliga! :-) Bra kört av alla som orkade hänga med i tempot. Nästa år blir det samma satsning, dvs sub 7.30, med lite mer handplockat lag som är jämnstarkare. Sub 7.30 = under 7.30, dvs det kan gå bra mycket fortare än i år om det blir perfekt väder och jämnare klunga.

Stort tack till alla i Conti Test Team! Vi ses i Motala nästa år, igen, räkna med det!

/Leo

ps. lite data:

trip dist 294.35km
ride time 7:23:30
avg speed 39.80km/h
max speed 68.00km/h
trip alti 1574m
max alti 218m
avg climb 2%
max climb 7%

Mer GPS data och bilder kommer lite senare.

poqa

Aktiv medlem
Stort tack för årets runda!
Jag kände mig stark i år och hängde med bra, även om jag gick bak och vilade lite i svansen.
Mitt stora fall blev när jag någon mil innan Karlsborg missade "pinkpausfrågan" eftersom jag då låg bak i svansen väldigt pinknödig :(

När vi passerat Karlsborg försökte jag mig på att pinka i farten (vilket gick bra) för att sedan jaga ikapp. Tyvärr hade jag för mycket att tömma och luckan blev för stor :(

Nåväl, jag kom in på 7:44 med hjälp av Supertramp, en sub7:a och några glada gubbar från Team ASP.
Tiden är personbästa så jag är glad ändå!

/Pontus

rback

Ny medlem
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
Deras vurpa i första vänstersvängen
> gjorde att vi körde om igen, för att bli
> omkörda en gång till innan de stannade vid sin
> egna depå.

Det var ingen egen depå. Sub7 hade ingen sådan.
Bara pisspaus. :)
Andreas Lindén som körde med hade visserligen egen följebil men han hade ju ett annat projekt att genomföra och den följebilen servade ingen annan

servace

Medlem
Är det inga som är sugna på en sub7-grupp?

Leo

Ny medlem
servace skrev:
> Är det inga som är sugna på en sub7-grupp?

Jag tror du är mer än välkommen med i Fredrikshofs sub7 satsning nästa år, de letar efter starka sub7 cyklister till 2011.

Jag kommer att dra i en sub 7.30 klunga även nästa år. Som jag skrev, sub 7.30 betyder sluttid allt under 7.30. Har vi vädret och folket med oss så kan det bli snabbare än i år.

/Leo

Leo

Ny medlem
rback skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Deras vurpa i första vänstersvängen
> > gjorde att vi körde om igen, för att bli
> > omkörda en gång till innan de stannade vid
> sin
> > egna depå.
>
> Det var ingen egen depå. Sub7 hade ingen sådan.
>
> Bara pisspaus. :)
> Andreas Lindén som körde med hade visserligen
> egen följebil men han hade ju ett annat projekt
> att genomföra och den följebilen servade ingen
> annan

Tack, jag tänkte väl det då det såg ut som pisspaus. De vita vita numrerade plastbackarna, tillhörde någon annan klunga då. Trots allt märkligt att man inte håller på reglerna som är skrivna - inga egna depåer eller langning längs med banan.

Kul att vi körde om sub7 när de hade pisspaus och att de körde om oss när vi hade pisspaus. Snacka om bra timing... :-)

/Leo

cerberos

Aktiv medlem
Härligt jobbat allihopa! Jag skulle vilja köra någon gång också ,inte titta på skadad ellr sjuk. så det är möjligt att jag hänger med nästa år.... tredje gången gillt :)

Kul att så många nådde målet och de som inte gjorde det gjorde fina tider ändå - stort GRATTIS!

bigmollo

Aktiv medlem
cerberos skrev:
> Härligt jobbat allihopa! Jag skulle vilja köra
> någon gång också ,inte titta på skadad ellr
> sjuk. så det är möjligt att jag hänger med
> nästa år.... tredje gången gillt :)

Det var grymt surt att du kraschade i år. Du var ju stark som en häst och hade gjort ett riktigt bra jobb i klungan.
/J

Glada ben

Ny medlem
Leo,

jag är mycket tacksam för du möjliggjort VR2010 för mig. faktum är att tårarna var nära för den tacksamhet som jag känner inte bara för din insats utan även för de 6-10 (Peter O, Mikko, Toni och de som jag inte minns namnen på) som drog oss i mål. Tack!!!!

Sidvinden ner till Jönköping tog musten ur mig, hade en snittpuls på 183 fram stadskörningen med poliseskorten. Efter Hjo, bidrog jag inte mycket även om Mikko snackade in mig på något varv då och då. Tack för det! Kramp i vader och högerlår, gjorde mig mycket tveksam på om jag skulle komma i mål med er över huvudtaget. Jag hittade Pilens rygg och låg där länge..... Leo; jag kunde inte annat än att le när du tog Göran Perssons slagdänga någon gång på slutet för muntra upp oss; "Alla skall med"
Sista två milen fungerade benen igen.

Pulssnitt = VR2010 = 172 VR2009=166

Summering: Efter en dålig sista tiodagarsperiod, efter min tunga svensexa och påföljande magsjuka är jag glad att jag tog mig i mål. Skall det bli en gång till så skall jag ha mångamånga fler mil i benen och var med och dra hela vägen ;) (Igår tänkte jag aldrig igen, men redan idag så är denna tanke borta...hmmm kanske skall man söka hjälp för denna schizofreni??)

Tack alla!

ason

Medlem
Starkt jobbat, stort grattis.

/

Tri_peter

Medlem
Mitt pulssnitt blev bara 153, men så är det väl om man kör diselmotor...

Road_Runner

Aktiv medlem
En liten bildserie på 7:24orna vid mål. Mycket tjusigt

V+ttern2010020.jpg ht=485

V+ttern2010022.jpg ht=485

V+ttern2010023.jpg ht=485

V+ttern2010024.jpg ht=485

knn

Ny medlem
Stort grattis!!

Jag blir redan väldigt sugen på att köra nästa år men frågan är om det ska bli sub 7.30 eller 7. :-)

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Låt mig skicka in ett tack till Leo och Smiley för allt ert jobb från oss i B-laget som ramlade in på 7.50 och grattis till er som höll ihop ända in i mål.

Själv var jag för klen och fick släppa redan vid Gränna.
Kedjan gick lite ryckigt i början med diverse inhoppare och att som följd av det behöva täcka några luckor i kantvinden tog knäcken på mig. När sedan sub 7 kom ikapp fick jag en lugnare resa. Deras rullning tyckte jag fungerade lite bättre och då fick jag krafterna åter. Tyvärr räckte jag inte riktigt till där heller utan jag landade slutligen i Paprikans sub 8 grupp. Vi kom att agera kvastbil för knäckta Conticyklister och i mål var vi nog ett dussin i orange och svart som gled i mål på 7.50.

Nästa år lämnar jag med glädje plats åt någon med mer pulver i benen att åka med i Leos trupp. Det är bara att inse att kombon Stockholm Maraton och Vätternrundan inte främjar en sub 7.30 satsning.

Ser att det låter som jag bortförklarar mig, så låt mig avsluta med att sammanfatta med att jag var för klen och inget annat.

paprikan

Medlem
Leo, Mikko, Martin, Gabriel, Daniel, Tri Peter och så vidare, fy satan vad bra ni körde!

Ni har varit såååå starka och tränat såååå hårt hela våren och därför är det så grymt underbart att ni fick den här belöningen!

Ett grymt stort grattis från en annan go göteborgare som också är nöjd med helgens insats!

Skall bli kul att se vad det blir av det här gänget i framtiden!

Patric

Freddie L

Aktiv medlem
Stort grattis till er och alla andra duktiga subbor!

Leo

Ny medlem
Tack för alla hjärtliga gratulationer! Vi bjuder på en glad bild så länge, mer fina bilder kommer imorgon kväll.

Mvh Leo och smiley

Nikon116.jpg ht=725

Jag och drub/Martin i målet :-)

servace

Medlem
Leo,

Det skulle nog kunna vara intressant att åka med dem, men jag måste erkänna att jag föredrar att kunna träna med de jag ska köra runt pölen med. Dels för att det är lättare att få det att flyta, men också för att halva grejen är vägen fram till själva loppet. Att få nöta gummi på vägarna ger gemenskap som inte är att förakta.

Stort grattis till er alla som tog er runt pölen i år!

evo

Aktiv medlem
Daddy D.Lux skrev:
>
> Ser att det låter som jag bortförklarar mig, så
> låt mig avsluta med att sammanfatta med att jag
> var för klen och inget annat.

Det tycker jag inte du gör, att springa marathon och VR är riktigt tufft. Med bra tider på båda dessutom, du har iaf inspirerat mig att kanske försöka göra samma sak.

servace skrev:
> Att få nöta gummi på
> vägarna ger gemenskap som inte är att förakta.
>

+1

Frehal

Medlem
Stort grattis till en riktigt fin prestation!

Ni har även fastnat på ett par foton som min gode vän Kjell Bengtsson lagt
ut på följande länk:
http://galleri.kjellbengtsson.se/#8.0

ctt.JPG ht=484

PS: Ser redan fram emot kommande trevliga och tuffa träningsrundor!

/Fredrik

kitzblitz

Aktiv medlem
paprikan skrev:
> Ett grymt stort grattis från en annan go
> göteborgare som också är nöjd med helgens
> insats!

Ja - ni Göteborgarna var urstarka!!! Jag kände bara Leo och Martin (från tidigare år) men tror att det var bara Thomas från Sundsvall och jag från Skogås som lyckades slå in oss i Göteborgarnas lilla kedje där framme. Eller?

Grattis till en tydligen riktig lyckad trainingsgemenskap!

/Toni

Edit: Tack för bilderna! Jag gillar hur glada alla ser ut på Road_Runners sista bild :-)

cai_motala

Ny medlem
En tacksam hälsning ifrån Motala.
Myket klok körning hela vägen, lungt uppför och bra tryck på slätan occh utför. Men fy satan vad starka ni är... jag hade dåligt samvete när ni låg och växla på 6 man utan att tappa tempo. Tyärr kunde jag inte bidra med så mycket ifrån Karlsborg. Krampkänningar i båda låren. Hoppas jag bidrog med något fram till dess, så ni inte är sura att jag "snyltade" in mig.
En förbannat nöjd Maifare.

Leo

Ny medlem
servace skrev:
> Leo,
>
> Det skulle nog kunna vara intressant att åka med
> dem, men jag måste erkänna att jag föredrar att
> kunna träna med de jag ska köra runt pölen med.
> Dels för att det är lättare att få det att
> flyta, men också för att halva grejen är vägen
> fram till själva loppet. Att få nöta gummi på
> vägarna ger gemenskap som inte är att förakta.
>
> Stort grattis till er alla som tog er runt pölen
> i år!

Tack! Du är mer än välkommen att träna med oss i Göteborg. Våra träningsrundor skiljer sig inte så mycket från om man har mål på sub8, sub7.30 eller sub7.00. Vi har hela våren tränat ihop med Paprikans sub8 gäng. Ju fler snabba vi är på träningarna, desto roligare.

/Leo

Leo

Ny medlem
cai_motala skrev:
> En tacksam hälsning ifrån Motala.
> Myket klok körning hela vägen, lungt uppför och
> bra tryck på slätan occh utför. Men fy satan
> vad starka ni är... jag hade dåligt samvete när
> ni låg och växla på 6 man utan att tappa tempo.
> Tyärr kunde jag inte bidra med så mycket ifrån
> Karlsborg. Krampkänningar i båda låren. Hoppas
> jag bidrog med något fram till dess, så ni inte
> är sura att jag "snyltade" in mig.
> En förbannat nöjd Maifare.

Tack Cai! Bra kört, du var med en hel del i rotationen. Var ni två från MAI? Det var lite tungt i slutet när vi blev så få som 5-6st i rotationen, men en liten sänkning av farten gjorde att vi ibland fick med oss tio till.

/Leo

cai_motala

Ny medlem
>
> Tack Cai! Bra kört, du var med en hel del i
> rotationen. Var ni två från MAI? Det var lite
> tungt i slutet när vi blev så få som 5-6st i
> rotationen, men en liten sänkning av farten
> gjorde att vi ibland fick med oss tio till.
>
> /Leo

Vi var 4 st ifrån start. 2 killar släppte vid Ödeshög och 1 släppte precis innan Gränna. Jag fick hålla Motala AIF's fana högt därefter...
Än en gång.. Kanonstarkt kört.

Supertramp

Aktiv medlem
Grumt kört ni som orkade hålla ända in i mål!

För mig gick det inte som tänkt.
Började med att tappa datorn till effektmätaren på startrakan. En cyklist bakom körde över den och den flög som ett stenskott uta bland punbilken. Jag stannade och fick tillbaka datorn, men hade nära maxpuls när jag precis i tid han ikapp klungan. Ingen bra start...

Sen gick det OK fram till kandvinden innan Jönköping. Då började det kännas tufft. Var tvungen att sluta rotera, men lyckades hålla mig kvar bak i svansen fram till Karlsborg. I ett motlut fick jag brutal kramp i ena benet och fick släppa. Körde själv ett tag innan Pontus kom ikapp. Vi körde i par i ca 5 mil, med ca 30km kvar kom en uppsamlingsklunga som vi följde in i mål. Tiden blev 7.44.

Vet inte om jag var för dåligt tränad, eller om jag hade en dålig dag. När jag kollar på Wattfilen så borde jag hängt med bättre tycker jag.

Ola

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> ...Tiden blev 7.44.
>
> Vet inte om jag var för dåligt tränad, eller om
> jag hade en dålig dag. När jag kollar på
> Wattfilen så borde jag hängt med bättre tycker
> jag.

Har du blivit lite fartblind? ;)

7:44 är grymt bra tid!

schture

Aktiv medlem
Ett stort grattis till alla! Otroligt kul att det gick vägen. Jag kan förstå Leo's resonemang med procenten men samtidigt verkar flera som inte klarade sub-8 förra året ha klarat det med marginal i år. Ett stort grattis igen!!!

Leo

Ny medlem
Supertramp: Det var bra kört. Jag vet att du tränat mer och hårdare än förra året. Vissa dagar är man inte helt 100:a.

/Leo

Leo

Ny medlem
Vill även passa på och tacka vår sponsor, Duells AB i Göteborg, som sponsrat oss med Continental kläder och däck.

Gruppbilden(det saknas tyvärr några som kom sent till starten) vi tog innan start visar hur enade vi var, lagandan och känslan i laget var fantastisk. Att få träna ihop med alla er och se era framsteg är så jäkla kul.

Vem hade trott att vi år 2010 skulle köra på 7.24, när vi knappt fick ihop 13st cyklister till start i VR2007? Då var vi i mål på 8.05, likaså 2008. Förra året lossnade det ordentligt då vi krossade åtta timmar med 22 minuters marginal, 7.38.

Att putsa tiden med 14 minuter i år, trots att det blåste mer än förra året, det är en grymt bra prestation. Vädret var som sagt inte idealiskt, skurarna gjorde vissa bitar av vägen hal och förrädisk.

Nu är det dags för lite vila från VR, men inte från cyklingen. Jag återkommer med lite VR info under semestern. Dags att ta sikte på alperna på torsdag och La Marmotte nästa vecka 4 juli. :-)

/Leo

Supertramp

Aktiv medlem
Ola skrev:
> Har du blivit lite fartblind? ;)
>
> 7:44 är grymt bra tid!

Leo skrev:
> Supertramp: Det var bra kört. Jag vet att du
> tränat mer och hårdare än förra året. Vissa
> dagar är man inte helt 100:a.
>
> /Leo

Jag tycker jag var bättre tränad än förra året och hade verkligen trott att jag skulle kunna vara med och rotera helat vägen in i mål. Men benen ville annorlunda. Någonting hände strax innan Jönköping, pulsen gick ner samtidigt som jag började få mjölksyra opch krampkänningar. Tidigare VR har jag lyckats ligga relativt högt i puls genom hela loppet, men i år sjönk pulsen rejält efter ca 10 mil, trots att jag kände mig rejält sliten.

EDIT: Vill inte komma med bortförklaringar, men sedan efter loppet så känner jag mig lite konstig i halsen, med en sån där äcklig smak på slemmet som man brukar få ibland när man är förkyld. Kanske har jag en lättare infektion i kroppen?

Kagevi

Ny medlem
Tack för en fantastisk VR och härlig upplevelse. Jag startade av en ren slump i samma grupp som Conti. Jag tänkte försöka hänga på så länge det gick, men det gick över förväntan och var med ända till slutet. Helt otroligt och jag putsade personbästa med 1,5 h.

Jag försökte vara med i rotationen efter bästa förmåga och jag hoppas att jag bidrog med lite fart. Jag var lite ivrig vid en växling på slutet och ökade tempot, ledsen för det!!! Jag var riktigt trött runt Hjo/Karlsborg och var tvungen att ligga bakom och vila då och då. Vaknade till sista 20-25 km och var med i rotationen. Otrolig känsla att glida in i Motala under 7.30.

Blir det en Conti satsning nästa år, så vilja gärna ställa mig på reservlistan. Jag är första hand skidåkare och satsar på Vasaloppet. Cyklar mest för att hålla igång på sommaren. Nu kanske man får tänka om. Med lite mer seriös höst och vintercykling tror jag absolut har mer att ge.

Tacksam Spårvägare. (Tror att jag slog klubbrekordet för VR, som ny medlem och har varit på 3 träningar och kört resten själv. Tot. ca 250 mil. Klubbkompisarna var lite imponerade.) Tack igen !!!

Topp