[VR 2010] - Conti Test Team, Vätternrundan 7.30 tråden - Där satt den, 7.24 blev sluttiden! :-) Nu med massor av bilder!

smiley

Ny medlem
[VR 2010] - Conti Test Team, Vätternrundan 7.30 tråden - Där satt den, 7.24 blev sluttiden! :-) Nu med massor av bilder!
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du blivit lite fartblind? ;)
> >
> > 7:44 är grymt bra tid!
>
> Leo skrev:
> -----
> > Supertramp: Det var bra kört. Jag vet att du
> > tränat mer och hårdare än förra året.
> Vissa
> > dagar är man inte helt 100:a.
> >
> > /Leo
>
> Jag tycker jag var bättre tränad än förra
> året och hade verkligen trott att jag skulle
> kunna vara med och rotera helat vägen in i mål.
> Men benen ville annorlunda. Någonting hände
> strax innan Jönköping, pulsen gick ner samtidigt
> som jag började få mjölksyra opch
> krampkänningar. Tidigare VR har jag lyckats ligga
> relativt högt i puls genom hela loppet, men i år
> sjönk pulsen rejält efter ca 10 mil, trots att
> jag kände mig rejält sliten.

Jag är säker på att du hade kapaciteten även i år och att du var minst lika bra tränad som förra året, däremot kan dagsformen variera osannolikt mycket från dag till dag.

Det märks att farten trissats upp på VR. För bara några år sedan var det en utopi för de flesta cyklister att cykla under 8 timmar. Nu blir folk istället besvikna om de inte cyklar en bra bit under 8 timmar. Intressant utveckling.

Hoven

Medlem
Ju mer jag tänker på VR2010 dessto mer besviken blir jag. Hur kunde det bli så här? Tränade man fel, för mkt eller vad? Jag har nog aldrig heller tränat så mycket som innan VR med tanke på hur svårt det kan vara att få jobb, småbarn familjeliv och träning att gå ihop. Men jag hade en fantastisk fru som stöttade mig till 100% som trots sina alla krämpor(högggravid)lät mig vara borta både hela lördagar och söndagar + flera sena vardagskvällar. Ändå så räckte det inte, därför är jag så imponerad av er som klarade 7:24. Därför undrar jag också ibland hur och hur mkt ni andra har tränat de sista 2 månaderna? Fortsätter så måste jag nog lägga upp ett helt nytt sätt att träna på vintern.

Efter vurpan som var ca 2mil(?) innan Jönköping försökte jag gå ifatt CTT-klungan, lika omöjligt som jag vet inte vad. Någon ej CTT-cyklist försökte skrava på men det dog ut. Man orkar 2-3 min sen är man rökt. Man ser CTT försvinna.. sk-t. Förstår hur Road_Runner och Evo mm måste ha känt sig förra året. Efter ett tag kommer Hovets ifatt och vi lyckas komma ifatt er i Jönköping. Nu såg jag er typ 100 m längre fram i jätteklungan, såg ut som ni låg längst fram och borrade genom stan. Samtidigt var en salig blandning av Mas-cyklister, hovfet SUB7 mm.. Mör i benen så var det svårt att ta sig fram.

Det avgörande släppet skedde efter den skarpa högersvängen ut på stora vägen. Låg fortfarande långt bak och blev grymt stum i benen vid igångdraget. Men man kan inte få de där 10 sekunderna som skulle ha behövst, ni försvann sakta igen....... När mjölksyran lagt sig så började jag pinna på igen. Kalkylerade, Hoppet levde att jag skulle hinna i fatt er vid snabbdepån. Låg 2-3 min efter er då vid passagen vid Fagerhult. Jag tänkte hoppas de är kvar......men icke humöret sjönk till noll. Det är möjligt att jag ändå inte skulle ha orkat men som man brukar säga "hoppet är det sista som överger en".

Blev helt ensam, märklig känsla, såg inte en cyklist så långt ögade kunde nå. Blev totalt oinspirerad, vilken j-la tråkig väg, hutlöst tråkig. Vet inte hur länge jag cyklade så 2 mil kanske. Till slut rullade man om nån cyklist senare kom man ifatt en sen en till, vi var tillslut 3 man, sen äntligen kom det en bra klunga. Sen rullade det på...

Hoven

evo

Aktiv medlem
Det var bra cyklat ändå Hoven, min fru är också höggravid och förstående (för det mesta:) och jag tränade rätt hårt den här våren. Trots vurpor och annat elände vågar jag påstå att jag är i bättre form än någonsin. Men dagsformen kan variera mycket.

Supertramp skrev om svårigheter att hänga på i år, dagsform säger jag. Eller nåt skräp i kroppen, har kännt nåt liknande i bl.a. Nationaldagstrampet då jag var orkeslös (att dessutom ha på sig tjock ylletröja i det vädret var inte speciellt intelligent).

Det är bara att komma igen nästa år. Och jag håller med om att det finns fan inget tristare och ödsligare än att släppa och cykla ensam på Vättern. Även om det bara är ett par mil.

PNrider

Medlem
Grattis alla som kom runt, även om det inte blev 7:24 för alla.

Kul att läsa om de olika upplevelser om samma lopp :)

Själv tappade jag klungan mellan Gränna och Jönköping. Gjorde felet att ligga för långt till vänster vid kissepausen, vilket gjorde att jag fick vänta på att svansen skulle åka förbi innan jag kunde glida över till höger och lätta på trycket, men då var klungan i stort sett redo att åka vidare. Fick jaga lite och benen var ganska möra när backarna kom och blev tvungen att släppa.

Låg och körde i ingemansland tills sub7 gänget kom, försökte hänga på men benen var inte redo fick släppa. Därefter kom en klunga med lite CTT cyklister, Älta CK och några andra cyklister och nu hade kraften börjat komma tillbaka. Efter Jönköping så blev det lite ordning och vi började köra belgiskkedja som flöt på riktigt bra. Men när vi närmade oss Karlsborg, så var vi bara 6 st som gick runt, JohanG, Asko och jag från CTT, en sub7:a, en Älta cyklist(Gunnar) och en stark kille i Cervélo utstyrsel. Vid backarna efter Karlsborg kom Paprikas sub8 grupp ikapp och vi kunde vila lite innan de var dags för deras kissepaus. Vi väntade inte utan körde vidare och nu fanns en hel del Bitwise cyklister som var dragvilliga. På väg in mot Medevi gjorde jag min sista förning, för jag började bli rejält kissnödig och gled bakåt i klungan och bara sögs med den sista biten. Fick tiden 7:50 och är nöjd.

Ett extra tack till Leo och Smiley för allt jobb med sponsringen och det trevliga frukost sällskapet.
/Patrik

Senast redigerad av en moderator:

Rickard W

Ny medlem
Tack Leo och Smiley för alla förberedelser och det stora engagemang ni lagt ner! Tack vare er blev träningen till årets VR så mycket roligare.
Det kändes mäktigt att stå på startlinjen som ett lag och veta att alla var grymt taggade och vi hade stor chans att klara målet.

Min runda blev tyvärr inte så lyckad som jag hade hoppats på. Jag drabbades av mekaniska problem med cykeln och det kändes extra surt med tanke på att jag kände mig stark och hade mycket krafter kvar när det hände.

Lämnade in min cykel för service samt för att få nya längre bromshandtag för att kunna ligga bekvämare nere i bocken i förra veckan. Detta till en ansett duktig verkstad.
Påpekade speciellt att framväxeln skulle justeras så att det inte skulle finnas någon möjlighet att den skulle kunna hoppa av och fick ett lugnande - inga problem cykeln skall vara topp. Men detta visade sig vara ett stort misstag.

Hängde med rotationen och allt kändes bra hela vägen. Det var lite motigt i kantvinden, men bra att Leo styrde om rotationsriktigningen så att det blev enklare att ligga i snabbledet.
Efter pisspausen upp för backen vid Gränna började min cykel att strula. Då hoppade kedjan av på insidan.
Trodde att det var kört, men jag fick bogserhjälp av 2 pers (kommer inte i håg era nick, men ni vet vem ni är, tack!) och lyckades trixa på den. Allt flöt sedan på bra genom Jönköping och jag kände mig stark med krafter kvar.
Men i en utförskörning efter Jönköping fick årets VR en tråkig vändning. Kedjan hoppade av igen, men denna gången på utsidan.
Fick panik och försökte förgäves få upp den på stora kransen, men den hade slagit en åtta på sig själv, och det var riktigt surt att tvingas stanna cykeln och se klungan försvinna i fjärran.
Resten av rundan bjöd på ytterligare 3 kedjeavhopp och 2 tappade klungor.
Ena gången stannade Anders från Lunedi och väntade in mig och vi lyckades sedan jaga ikapp Bitwise sub8 klunga genom en stenhård partempo körning.
Stort tack Anders, det var riktigt schysst gjort!
Men efter ytterligare kedjeavhopp (trots att jag inte vågade röra växelreglaget till stora drevet) tappade jag motivationen och tänkte mindre trevliga tankar. Tur att man inte är långsynt.
Gled in på 8.02 så tidsmässigt kanske inte total katastrof, men det kändes surt att inte kunna hänga på pga mekaniska problem när formen fanns där.

Lite synpunkter.
Det var jobbigt i kantvinden och speciellt att folk som kom in i klungan inte skrek sist. Det ledde till förvirring och att en del stora luckor uppstod.
En del externt folk orkade inte heller fullfölja rotationen och bytte led oväntat. Kanske vi ändå borde överväga grindvakt för att få en jämnare rotation.

Det kanske låter lite deppigt så som avslutning vill jag gratulera alla som fixade det! Ni skall vara stolta!
Men även de som inte fixade det får tänka på att ni har varit delaktiga och hjälpt till och dragit ert strå till stacken.

evo

Aktiv medlem
Bra kört Patrik, har du börjat med SuperApes ovana att bli kissnödig i tid och otid? :)

GRATTIS till en super-prestation!!

Själv kommer målet vara att slå årets 8:08... kanske en 07:30 satsning...

Ha de'

/Lasse

hajtand

Ny medlem
Är verkligen glad för Leo och Natasjas skull, men även för övriga CTT som klarade målet. Ni kan luta er tillbaka på detta hela sommaren å bara njuta av det ni åstadkommit! Eller köra på…
Faktiskt nöjd för min egen skull också. Med facit i hand har jag varit överambitiös med 7:30 satsningen i år. Det räckte till 7:50, då jag inte var tillräckligt stark.

I motvinden ner till Jönköping lade jag mig som grindvakt då jag insåg att det inte kommer att hålla för mig att gå runt hela vägen, istället hoppades jag hjälpa till på vägen hem, kanske efter Fagerhult. Men jag hamnade för långt bak och upptäckte en allt för stor lucka allt för sent. Försökte täppa men det var omöjligt, det vara bara att inse och säga godbye till de orangea västarna. När sub:7 kom ikapp tändes återigen hoppet. Men när de dundrade på i sidovinden tvingades jag att släppa dem.

Efter detta hade jag en mycket tung period, massa negativa tankar far omkring i huvudet. När rengnet också kom, och jag låg helt själv kändes allt verkligen bara kass. (åtminståne är det ingen som ser när jag vinkar in servicevil för hemkörning) Men tillslut hamnade jag ihop med några Bitwise cyklister. Efter nån slags depå samlade de ihop sig, tydligen hade de splittrats i vurpan tidigare. De körde på bra och hade mål under 8. Jag och en annan Conti hjälpte till med att hålla farten uppe i början. Nu blev det allt mer positivt, men de hade inga planer på att stanna i Fagerhult och mina vatten flaskor var tomma. Bestämde på att chansa, hjälpa till minimalt till Karlsborg där de tänkt stanna för att få vatten nästa gång. Kändes väl sådär... att bara ligga rulle. (erfarenhet till nästa gång: montera extra bakom sadeln)

I Karlsborg fick jag äntligen vatten, nu kunde jag börja äta annat än gel. Kändes som energin var som vid start, dessutom lös solen. Paprikans gäng kom ikapp efter stoppet, alla ropade hej till varandra, små snackade. Nu njöt jag av verkligen av att jag inte gett upp tidigare.

Sista 6 milen kändes tuffa även mentalt som det skall efter 30 mil antar jag. Fick en glädje tår i mål, och sa till mig själv; första och sista gången! Men nu vet jag inte, är ju såklart sugen på ta revansch, ta med mig erfarenheterna från både träningen och själva loppet till kanske ett nytt försök. Får se hur det blir, finns ju också många andra starka cyklister att konkurrera om platserna om isåfall.

Bara allas revansch lust och villjan att förbättra sig kommer räcka långt nästa år.
/Robin

Leo

Ny medlem
Hej alla,

Nu kommer det lite mer bilder från start och mål. :-) Alla bilderna + Fredrikshof sub7 bilder finns även http://picasaweb.google.se/leo.happy

/Leo och smiley

Nikon009.jpg ht=465

Nikon012.jpg ht=725

Nikon018.jpg ht=433

Gruppbilden innan start, det saknas några CTT cyklister som var sena till starten.

Nikon027.jpg ht=725

Nikon030.jpg ht=475

Nikon032.jpg ht=725

Nikon033.jpg ht=725

Nikon035.jpg ht=481

Nikon036.jpg ht=549

Nikon037.jpg ht=487

Nikon042.jpg ht=481

Nikon044.jpg ht=502

Nikon045.jpg ht=532

Nikon049.jpg ht=648

Nikon053.jpg ht=554

Nikon055.jpg ht=491

Nikon090.jpg ht=596

Nikon091.jpg ht=559

Nikon092.jpg ht=489

Nikon093.jpg ht=481

Nikon099.jpg ht=481

Nikon102.jpg ht=725

Nikon105.jpg ht=725

Nikon116.jpg ht=725

Nikon119.jpg ht=725

Leo

Ny medlem
Nikon123.jpg ht=725

Nikon127.jpg ht=481

Nikon134.jpg ht=725

Nikon135.jpg ht=481

Henrik visar hur hästsvansen bäst kommer till användning. Tony och Tomas kopplar av bredvid. :-)

Nikon141.jpg ht=481

Nikon144.jpg ht=489

Nikon147.jpg ht=481

Nikon148.jpg ht=481

Nikon150.jpg ht=725

Nikon155.jpg ht=481

Nikon158.jpg ht=725

Nikon160.jpg ht=725

Nikon164.jpg ht=725

Nikon165.jpg ht=481

PNrider

Medlem
evo skrev:
> Bra kört Patrik, har du börjat med SuperApes
> ovana att bli kissnödig i tid och otid? :)

Ha, det måste vara åldern. En halv kissepaus vid Gränna och en vid Hjo, då var det inte konstigt att det började trycka på vid Hammarsundet.

SöderLasse skrev:
Själv kommer målet vara att slå årets 8:08... kanske en 07:30 satsning...

Det borde inte vara några större problem :)
/Patrik

bruce

Ny medlem
Starkt jobbat och satan vad ni ser proffsiga ut, mäktigt!

Roadrunner kände man igen på handskarna ;)
RickyVR2010.jpg ht=725

drub

Medlem
Jaa de här gick juh riktigt bra! Fan va gött att vi klarade vårat mål. Flera gånger tvivlade man på om de skulle gå att klara 7h30m, första gången var nog när vi tog pisse pausen i gränna å såg snittet rinna iväg i takt med pisset. Andra gången var i Jönköping när snittet inte visade över 40km/h som de minst borde ha gjort. Men hoppet tändes när man kände vinden i ryggen och de lååånga, sega, tunga backarna som tidigare alltid funnits på väst sidan var helt plötsligt mer eller mindre utplattade. När jag fick syn på 80km skylten lyckades min hjärna räkna ut att de förmodligen skulle gå vägen med ca 2h15min tillgodo. Någon extra koffein gel trycktes ned och kroppen kvicknade till å benen kändes sammarbetsvilliga hela vägen in i mål. Stort tack till alla som bidrog med farthållningen på alla sätt å vis.

Natasja och Leo, har sagt det förut men det tåls att upprepa. STORT TACK för all tid ni lagt ned och grejat å dolat med Conti Test Team.

//Martin

MatsS

Aktiv medlem
Stort grattis till alla och man kan väl konstatera att det inte var något fel på rullet i Conti däcken...

/Mats

geologen

Aktiv medlem
drub skrev:
> När jag
> fick syn på 80km skylten lyckades min hjärna
> räkna ut att de förmodligen skulle gå vägen
> med ca 2h15min tillgodo.

Det låter som om du var riktigt trött då... ;)
Sub 5.15?

LinusH

Ny medlem
Starkt jobbat grabbar, vad kul att ni nådde målet! :-)

Fråga, hur tyckte ni att det gick med omkörningar med tanke på de andra sub-9 klungorna (alltså de som startade 9.30)? Blev det ihopklumpat eller höll sig varje team i sina egna klungor? Hur fungerade omkörningarna av just dessa grupper?

Poxeman

Aktiv medlem
Fint skriven artikel! Är så jäkla härligt att se din inställning Leo, en riktig ledare och inspiratör!

smiley

Ny medlem
Wow, jag fick ståpäls över hela kroppen. Hela trettio bilder fick vi med på er! Vilken ära och vilken komplimang! :o) Det är nå't speciellt med CTT.

Leo

Ny medlem
LinusH skrev:
> Starkt jobbat grabbar, vad kul att ni nådde
> målet! :-)
>
> Fråga, hur tyckte ni att det gick med
> omkörningar med tanke på de andra sub-9
> klungorna (alltså de som startade 9.30)? Blev det
> ihopklumpat eller höll sig varje team i sina egna
> klungor? Hur fungerade omkörningarna av just
> dessa grupper?

Hej Linus, såg dig vid start men hann inte mer än heja på dig innan det blev gruppfotodags!

Det gick rätt bra, vi kom förbi de långsammare klungorna utan större problem. Visst var det rätt utdraget åtminstone några gånger när vi passerade andra klungor, men klart bättre och mindre cyklister att köra om än på ordinarie starttiderna.

Fredrikshof sub7 körde om oss snabbt och säkert precis innan Jönköping, i backen nerför till första vänstersvängen. Tyvärr var svängen hal och två sub7 åkare vurpade där, så CTT körde om sub7 där.

/Leo

Leo

Ny medlem
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Artikel uppe på Cykla.se's hemsida:
>
> http://www.cykla.se/artiklar.asp?id=168

Vad kul! Det var snabba ryck. :-)

/Leo

Hej Leo !

Jag vill redan nu anmäla mitt intresse för 2011 års vätternrunda.

Mvh Lars Björnberg

bianchi72

Ny medlem
geologen skrev:
> drub skrev:
> -----
> > När jag
> > fick syn på 80km skylten lyckades min hjärna
> > räkna ut att de förmodligen skulle gå vägen
> > med ca 2h15min tillgodo.
>
> Det låter som om du var riktigt trött då... ;)
> Sub 5.15?

Skyltarna räknar neråt till mål...

geologen

Aktiv medlem
bianchi72 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > drub skrev:
> >
>
> > -----
> > > När jag
> > > fick syn på 80km skylten lyckades min
> hjärna
> > > räkna ut att de förmodligen skulle gå
> vägen
> > > med ca 2h15min tillgodo.
> >
> > Det låter som om du var riktigt trött då...
> ;)
> > Sub 5.15?
>
> Skyltarna räknar neråt till mål...

Jo, det begrep jag allt, men två timmar och 15 minuter till godo!? Var det inte två minuter och 15 sekunder, som ju sen blev ca sex minuter väl i mål?

k--a

Ny medlem
> Jo, det begrep jag allt, men två timmar och 15
> minuter till godo!? Var det inte två minuter och
> 15 sekunder, som ju sen blev ca sex minuter väl i
> mål?

Ville egentligen inte lägga mig i detta, men efter att ha läst detta för andra dagen i rad så gör jag det i alla fall. De ha 80 km kvar och klockan stod på 5h15min. Alltså 2h15 min kvar till målet. Med 80 km kvar och 40 i snitt ger 2h och således 15min marginal. Helt logiskt för mig.

Gunnar O.

Aktiv medlem
Vilken färd det var i lördags.
Även fast jag fick släppa klungan innan Jönköping så är jag jäkligt nöjd att jag kom in på 7,50.

Härligt med nytt peronligt rekord på 12:e rundan (ja det är jag som är den gråhåriga skäggiga farbrorn).

Tack Leo och Smiley för allt jobb ni lagt ner på föberedelser,genomförande, sponsring mm.

Nu ska jag koncentrera mig på mitt nästa mål i sommar, Miglia 1001 i augusti.

'Ju längre desto bättre'

kitzblitz

Aktiv medlem
Lycka till i Italien Gunnar! Det var trevligt att snacka lite med dig i målet.

/Toni

Hoven

Medlem
Kalasartikel!

Ett stort tack till Leo och Smiley för allt ert enorma arbete som ni lagt ned kring CTT( jaga sponsorer, fixa däck, fixa kläder, ordna träningshelger mm). Jag och min fru tackar dessutom för en jättetrevlig middagstund.

Hoven

modesty

Ny medlem
7.24 - Respect! Av med hatten för Conti Test Team! Vilken bragd! Gratulerar!
Och vad kul att få se bilder för en annan som inte var på plats.
Snyggt gjort, syrran :)

Sporty

Ny medlem
Instämmer..

LEO/Paprikan - Jag är gärna med även nästa år. Då gärna under 7.30, och ännu hellre ännu snabbare..
I vinter skall det tränas :-)

/Sporty

Leo

Ny medlem
Cykla då´rå skrev:
> zapiens skrev:
> -----
> > Satan i gatan nu ökar de. Det här ser riktigt
> > bra ut. 10 minuter till godo
> > Det ser riktigt bra ut, bra jobbat!
> >
> >
> >
>
>
> Troligtvis så åker de med SUB7-gänget nu.

Nix, det gjorde vi inte. Vår plan var att släppa förbi sub7 och inte haka på, för vi ville ha ordning och reda i klungan. Sub7 passerade oss precis då vi hade vårt andra stopp vid snabbdepån vid 145km.

Målet för CTT har hela tiden varit att köra själva för egen maskin, inte ligga på rulle efter andra. Det lyckades vi bra med, vi snittade 42km/h mellan Fagerhult och Karlsborg. I slutet från Medevi och in till mål hade vi ett snitt på 40.0km/h, vilket var bra mycket högre än planerat, trots den smala skogsvägen.

/Leo

Tri_peter

Medlem
Leo skrev:
I slutet
> från Medevi och in till mål hade vi ett snitt
> på 40.0km/h, vilket var bra mycket högre än
> planerat, trots den smala skogsvägen.
>
> /Leo

Känslan där var en spännande kombination mellan eufori att "vi kommer klara det" och paniken "kanske klarar vi det ändå inte - snittet är 39.9 - hur mycket stopptid har vi förbrukat, och exakt hur lång är VR egentligen...."

kanske var det detta som höll upp tempot. Hoppas inte någon tog illa upp när vi kom med tåget: "Håll höger!!!"

Look

Ny medlem
Hej på er!
Får börja med att tacka Leo och Natascha för allt engagemang och grattis till er som tog er runt och klarade målet.
Klungkörningen och belgiska kedjan ner till Jönköping tyckte jag personligen fungerade riktigt dåligt med bristande kommunikation om vem som var grindvakt (om det nu fanns nån) och vem som verkligen var siste man innan det var ens egen tur att rotera ut i snabba ledet samt för stora hastighetsskillnader mellan leden. En stor anledning till detta kan ju förstås ha varit alla andra som föll in i gruppen men som körde lite som de själva ville, vilket ofta resulterade i att man fick jaga utav bara helv... i snabba ledet för att täcka lucka som uppstått när nån kört förbi som siste man i snabbledet, dock utan att ropa sist...eller haft en jäkla hög hastighet-----> vi tappade lite väl många CTT:are redan innan Jönköping. Där finns ju en del att träna på och styra upp.... Nåt som V-rundan ordnat riktigt bra var polis-MC-eskorten genom Jönköping. Det tyckte jag fungerade klockrent.

Själv fick jag åka plingplongtaxi efter att ha lagt mig lite längre ned i klungan en stund...innan 2:a depåstoppet. eftersom det va lite oroligt i leden och jag just då inte låg o roterade i kedjan höll jag mig långt ut åt vänster för att undvika ev problem med vinglande och nån som släpper lucka. Det va då hela världen svartnade för mig... Jag trodde jag hade krockat med en bil, men jag kraschade visst rakt in i första kon som va utställd inför chipmattan---> landade på skallen och fortsatte rotera runt --> avsvimmad kort stund. Blev en em på Länssjukhuset Ryhov: fraktur i främre tumleden samt gipsad pga misstänkt båtbensfraktur, yrsel och huvudvärk, stel nacke och värkande axel/skulderblad samt fot och knä...Kort sagt en jäkla smäll. båda framgaffelbenen gick av och framhjulet blev skrot.
Visst fasen var det ett konstigt ställe att placera ut koner mitt i vägen på??? chipmattan borde placerats på nåt ställe där vi håller betydligt lägre hastighet, alternativt legat där den låg...men banne med utan koner mitt i vägen. Har jag fel???

Just nu brinner jag inte för varken cykel eller V-rundan men jag hoppas att jag bidrog med nåt vettigt innan det svartnade/Tony

Leo

Ny medlem
Tony: Helt rätt det du skriver, vi borde haft några utsedda grindvakter. Det måste vi ha nästa år, för det blev oreda i klungan direkt från början. Vi fick in några som inte höll rätt fart/avstånd och det blev för ryckigt. I år märktes det extra tydligt då det var motvind ner till Jönköping. Hade vi haft medvind så hade det rullat på bättre dock.

Att sen så få ropade "SIST!" när man var sist i klungan förstår jag inte riktigt varför. Jag skickade ut PM om detta och informerat alla om detta på träningslägren. Detta var tredje punkten i taktikmailet jag skickade alla, som _alla_ skulle ha läst och förstått innan start:

3. Vi ska köra Belgisk kedja hela vägen runt Vättern.

* Ropa alltid "Sist!" eller namnet på siste man du passerar i det långsamma ledet när du kör in i det snabbare ledet. Gör detta när du är jämnsides med cyklisten, annars kan det bli snurrigt och även farligt om han viker in framför dig istället för efter dig.

Lider med dig, sån jäkla otur att pricka konen. Du var helt klart en av de starkare i laget och det var synd att resan tog slut där. Hoppas du läker ihop snabbt.

/Leo

Look

Ny medlem
Tack för lite "peptalk" Leo.... just nu e jag tyvärr inte alls sugen att tänka på nästa år när skallen bara värker och kroppen strejkar..... men grindvakter måste till...och sådana passager (som där jag kraschade) måste väl ändå placeras där vi kör långsamt??
/Tony

smiley

Ny medlem
Look skrev:
> Tack för lite "peptalk" Leo.... just nu e jag
> tyvärr inte alls sugen att tänka på nästa år
> när skallen bara värker och kroppen
> strejkar..... men grindvakter måste till...och
> sådana passager (som där jag kraschade) måste
> väl ändå placeras där vi kör långsamt??
> /Tony

Usch, det var alldeles för mycket. Hoppas läkaren ordinerade vila, ingen alkohol, träning eller aktiviteter som kräver koncentration, så att hjärnan får en chans att återhämta sig. Fick du ligga inne för observation, eller röntgade de hjärnan för att kunna utesluta en blödning eller annan skada? Jag hoppas att de gjorde det ena eller det andra.

Hoppas du blir helt bra snart.

Gabbo

Ny medlem
Look - några dagar till så kommer hjärnan spöka med revanschtankar... Hela fort!

Det där med icke "sist" uppkom när

- Icke CTT inte sade sist
- CTT som var för trötta/mosiga för att få fram sist
- CTT / Icke CTT inte var säkra på vem som egentligen var sist

Kände att detta var den främsta orsaken till att jag körde mig trött ned till Jönköping.
Fick ofta titta bakåt (farligt), öka farten onödigt mycket (jobbigt för en gammal man ;-)) samt täppa luckor. Många gånger fick man höra "sist" utan att att det stämde, dubbelkontroll,
och lite schizo efter ett tag. Kändes som att man lade mer fokus bakåt än framåt.

Samtidigt ett STORT tack till alla icke CTT som ville hjälpa till med tanke på omständigheterna ner till Jönköping. DET var väldigt uppskattat. Bara lite mer organisation...

A. Grindvakt
B. Alla skriver sitt namn på nummerlapp med stora bokstäver. Blir lite mer personligt och inbjuder till lite konversation/peptalk. Skingrar lite tankarna när det är som tristast. Vättern är också lite av en mental resa.
C. Bättre väder
D. Alla är i än bättre form

= Sub bättre än i år. Dock är 7.24 för ett gäng heltidsarbetande motionärer rätt ok ;-)

geologen

Aktiv medlem
k--a skrev:
> Ville egentligen inte lägga mig i detta, men
> efter att ha läst detta för andra dagen i rad
> så gör jag det i alla fall. De ha 80 km kvar och
> klockan stod på 5h15min. Alltså 2h15 min kvar
> till målet. Med 80 km kvar och 40 i snitt ger 2h
> och således 15min marginal. Helt logiskt för
> mig.

Ah! Do tenkerrr zååå! :D
Jag tolkade det som att han räknade ut att de skulle komma i mål med drygt två timmars marginal, vilket inte är omöjligt att få fram ur räkneverket när det är tomt på blodsocker...

Jerry

Aktiv medlem
Ett stort grattis!

Så himla kul att det gick vägen.

Pilen

Aktiv medlem
Vad är egentligen en grindvakt?
Och hur skall en sådan agera?

Efter Karlsborg låg jag länge som förste gubbe bakom kämparna
som bidrog med farthållningen. (Grindvakt?)
Jag märkte att det ofta blev missförstånd vem som var sist.
Vad skulle jag gjort för att underlätta detta?
Hela tiden ropat på den som stod på tur att gå ut i snabba ledet?

I vilket led skulle jag ligga för att göra mest nytta?

Ligger jag bakom siste gubbe i snabbledet så är det lätt
att den som då är sist tror att även jag skall följa med fram.
När han då inser att så inte är fallet får han jaga
eller tycker det blev för stor lucka och struntar i
den rotationen varpå nästa gubbe också lurats och vips
är flytet i kedjan borta.

Ligga som sista gubbe i långsamma ledet (vilket jag gjorde).
Nu sa jag i stort sett inget utan bara låg kvar och såg att
det blev missförstånd rätt som oftast vilket drog ner farten
då det inte blev något flyt i rotationen.

Mycket text blev det.
Men hoppas någon förstod vad jag menade och kan reda ut det hela
så vi blir ännu bättre nästa gång.

Annars tycker jag gabbo beskrev mycket bra det jag också kände
på väg ner till Jönköping när ledet var långt.
Då uppstår andra problem som vi också måste bli bättre på.

Look (Tony):
Inte nog med att ditt knä nästan satte stopp för din start.
(Vilket kanske hade varit att föredra nu med facit i hand)
Jag hörde aldrig kraschen vid Fagerhult.
Men det du beskrev lät inget vidare.
Hoppas att du snart är hel och får njuta av sommaren.
Jag är rätt säker på att du om ett tag får tillbaka
cykelsuget och vill ha revansch.

/Pilen

Pilen

Aktiv medlem
Sedan vill jag bara säga att jag är grymt avundsjuk på er som
bogserade mig efter Karlsborg.
Måste kännas riktigt gött att cykla på 7.24 och ha gjort det själv.

När jag kom i mål var jag inte alls glad över den fina tiden Ni
fixat åt mig.
(I fjol var jag otroligt nöjd med 7.38, men då kände jag också
att jag bidragit med fart mycket mer än i år)

Vet inte om jag bara hade några dåliga dagar
För innan start pirrade det inte alls lika mycket som i fjol.
Och några dagar efter loppet kände jag mig också sådär
missnöjd med hur jag genomfört mitt lopp.

Idag har faktiskt cykel skallen börjat fungera igen och jag
börjar se fram emot sommaren/höstens lopp.

/Pilen

euskadi

Ny medlem
man måste tala om för alla om man ligger sist. ofta skriker man "SIST!" i ditt fall borde du kanske leget i vänster led och sagt nåt. Efter 1-2ggr blir det naturligt för de känner igen dig och vet din position. då kanske du kunnat lega i högra ledet.
jag har varit grindvakt och legat i högra sedan bytt till vänstra när sista gubben byter led. Gör man så varje gång blir amn mer osynlig. Då skriver sista gubben "sist" istället. Du behöver inte göra nånting.

Gunnar O.

Aktiv medlem
kitzblitz skrev:
> Lycka till i Italien Gunnar! Det var trevligt att
> snacka lite med dig i målet.
>
> /Toni

Tack detsamma Toni.

Vi ses säkert på något randonne-lopp framöver.

/Gunnar

'Ju längre desto bättre'

Look

Ny medlem
Pilen!
Du har nog helt rätt...med facit i hand borde jag inte startat ens...men all träning och alla lopp har ju egentligen bara varit förberedelser inför Vättern..och jag kände ju sista månaderna att formen var rätt hyfsad faktiskt... så jag ville ge det och er (jag ville bidra med farthållning) en chans iaf.... Nu var det ju inte pga knät jag kraschade förstås...men förutom alla andra skavanker så blir det nog en artroskopi för att kolla upp knät me.

Cykelsäsongen känns avlägsen just nu.

Va kul att du åkte med hela vägen runt iaf Pilen...men lite tråkigt att bena inte kändes lika fräscha som tidigare då du varit rena loket..

Ha en fortsatt bra cykelsommar - och - höst.

Topp