[VR - inför]Resorb vs Enervits salttabletter

Hej,

Jag tänkte höra med er vad ni tror om att köra med resorb i vattenflaskorna hela vägen runt Vättern? Naturligtvis med lite annat i också (typ sportdricka) och bars och gels osv osv.

Frågan är, kan man på detta visa ersätta salttabletterna från Enervit som ska stoppa kramp eller har de inte alls samma funktion?

Tacksam för input!

//Sebastian

heklamama

Aktiv medlem
Bästa hjälpen mot kramp är att vara förberedd och tränad och att inte köra utanför sin förmåga.
Tabletter ersätter inte träning.

Det var inte det svar du ville ha...
Men håll tillgodo.

Boeri

Ny medlem
Trixa inte för att spara någon krona. En kropp som inte fungerar pga felval är inte nåt kul. Kör med nåt som är framtaget för just sportaktiviteter. Jag kör med Enervittabletter tejpade på styret, Vitargo i flaskorna samt färdigdelade bars i foodbagen. Plättlätt!

/B

DT

Aktiv medlem
Boeri skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör med nåt som är framtaget för just
> sportaktiviteter.

Det finns en sportvariant av Resorb också. Vad som skiljer från vanliga Resorb (mer än att de är betydligt dyrare) vet jag dock inte.

Själv har jag aldrig kört med vare sig Resorb eller andra salttabletter under cykling och aldrig fått kramp. Det finns många teorier och myter om vad som orsakar kramp; om det är just salt, magnesium, träningsstatus eller något annat som är silverkulan för att undvika kramp vet jag inte, men det verkat iaf vara högst individuellt.

Rattnalle

Aktiv medlem
De där tabletterna är bara dyrt druvsocker. Eller på sin höjd sportdrycken ihoppressad till tabletter för tiodubbla priset. Drick sockerblask och käka något mer fast som håller magen glad istället.

Hep

Aktiv medlem
Jag kan inte svara på vad i innehållet som skiljer mellan vanlig resorb och sportvarianten. Men en sak vet jag och det är att sportresorb är direkt kväljande äckligt att dricka. Om det är varmt ute brukar jag peta i mig en resorb direkt efter träning, eller om det är ett längre pass eller lopp under tiden. Kramp har jag aldrig fått, men magen blir ibland lite fientlig efter ett svettigt pass och det slipper jag med resorb.

Fulkinesen

Aktiv medlem
När det gäller kram så visar all modern forskning på att den beror på överansträngning. Så det finns inget piller eller tablett som fixar det.

Sportdrycken behöver du däremot för du behöver fylla på energi.

martintin

Ny medlem
Resorb sport är ett pulver och innehåller magnesium det är väl det som skiljer från vanlig Resorb som ju är i tablettform.

earnstrom

Medlem
Saltgurka och popcorn i all ära, och oavsett kramp-teorier, så tycker jag vatten är blaskigt efter ngn flaska. Jag kör på billiga (~1kr/st) salt-brustabletter från Wiggle. Mkt godare än resorb också. Upplever att jag känner mig fräschare vid pass som drar mer än en flaska med lite sånt i vattnet.

Det finns bra argument för att inte blanda energi med vätska också.

http://www.wiggle.co.uk/wiggle-nutrition-hydration-tabs-20-tablets/

gabbeon

Aktiv medlem
Fulkinesen skrev:
> När det gäller kram så visar all modern
> forskning på att den beror på
> överansträngning. Så det finns inget piller
> eller tablett som fixar det.
>
> Sportdrycken behöver du däremot för du behöver
> fylla på energi.

Jag brukar kramas av helt andra anledningar.

bigmollo

Aktiv medlem
SebastianD skrev:
> Hej,
>
> Jag tänkte höra med er vad ni tror om att köra
> med resorb i vattenflaskorna hela vägen runt
> Vättern? Naturligtvis med lite annat i också
> (typ sportdricka) och bars och gels osv osv.
>
> Frågan är, kan man på detta visa ersätta
> salttabletterna från Enervit som ska stoppa kramp
> eller har de inte alls samma funktion?
>
> Tacksam för input!
>
> //Sebastian

Vilka ambitioner har du? Hur snabbt har du tänkt köra och hur tränad är du?
Om du bara har som ambition att ta dig runt på 12 timmar så behöver du inga salttabletter. Då räcker det som finns i depåerna.
/J

Fliken

Ny medlem
Det funkar alldeles utmärkt med Resorb. Desto mer du svettas desto viktigare att ersätta salter. Men bra att prova innan. Jag har inget emot smaken men tydligen har andra det. Jag kompletterar med lite sportpulver i.

Kör man fort och inte kan fibbla för mkt kan man ha enervittabletter med den tighta förpackningen kvar, instoppade innanför cykelbyxan på framsida lår.

Min erfarenhet är att jag kört detta i många år, efter två år i rad med totalbonk i Karlsborg. Inga problem därefter. Men, det skall kompletteras med ngt mer matigt i magen också.

Om du börjar må lite tjyvens så slutar du snart att äta och dricka allt annat än vatten. Då tar det en timme sen bonkar du. Har du pannben av härdad stål och inte får i dig salter och det är riktigt varmt kan njurarna ge sig. Då är det inte roligt. Hände en kollega på IM när det var 30 grader.

Om du har för mkt sockerkoncentration i magen så börjar du snart må dåligt. Sen är den onda cirkeln igång. Skippa därför typ geler tills på slutet. Ett år hade jag egna mackor av mörkt bröd i en påse med mig. Det var bästa året illampendemässigt.

Mina fem cent.

Ät ngt matigt, lite och ofta, drick ngt med lite salt i lute och ofta. Njut av att du inte bonkar.

Ari.m

Medlem
Underskatta aldrig placeboeffekten.

Det är väl klart att någonting som är dyrt är bättre än vatten och salter.

... och självklart så använder jag resorb...

aahlborg

Aktiv medlem
Jag brukar köra med Apotekets vätskeersättning som är godare än Resorb. Har ganska låg koncentration, 1 tablett per 8 dl, men inbillar mig att det får mig att må bättre efteråt.

Sidde

Medlem
Fulkinesen skrev:
> När det gäller kram så visar all modern
> forskning på att den beror på
> överansträngning. Så det finns inget piller
> eller tablett som fixar det.
>
> Sportdrycken behöver du däremot för du behöver
> fylla på energi.

Vad grundar du det påståendet på, är du själv forskare/medicinare? (seriöst intresserad).

F.ö. förekommer kramp i andra sammanhang, ex biverkningar av medicin och graviditet. Men om jag förstår dig rätt är "cykelinducerad" kramp alltid endast orsakad av "överansträngning"?

DT

Aktiv medlem
Appappapp, ingen forskning nu. Ska inte Enervit få sälja sina Vätternpaket för 570 kr i fred?! :-)

McAdam

Aktiv medlem
Sambandet mellan salt och kramp är väl så vitt jag vet inte helt klarlagt. Författaren på http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/ drar slutsatsen att

"det fortfarande idag publiceras rapporter, studier och artiklar och där kramp associeras med salbrist. Gemensamt för i stort sett alla av dem är att forskarna antingen är anställda av Gatorade Sports Science Institute (GSSI) eller där de fått pengar från organisationen."

Vidare står:

"Det finns flera påståenden kring vad som orsakar kramp som har i princip ingen forskning bakom sig. Den förklaring som för närvarande stämmer bäst är att kramp orsakas av en obalans mellan kroppens nervsignaler främst orsakad av muskeltrötthet."

JT

Ny medlem
Vadå, menar dom att man måste träna mer om man vill prestera bättre? Det måste vara fel. Det måste ju räcka bara att äta lite tabletter.

Tack för inläggen, vissa mer informativa än andra i sann happyanda! :)

Jag siktar på sub 11 någonstans, sub 10 vore en fet bonus, tror inte riktigt att det går..

Cyklar en del och körde eslöv gran fondo förra veckan med ett snitt på 27 och kände att jag hade gott om krafter kvar.. (min polare hade knas med knäet så vi körde långsamt som tusan i fyra mil, när jag släppte honom hade jag ett snitt på 25 och jagade som en dåre i två mil för att komma ikapp en klunga..) Så om jag hittar en någorlunda vettig klunga att hänga med från början så bör det absolut inte vara några problem med att hålla 30 i snitt.. (rullsnitt)

Tanken är att om man dricker lite resorb i varje vattenflaska så fyller man på med salter redan innan de börjar ta slut, min tanke är att om man får kramp så är det för sent att börja tugga enervittabletter i vilket fall.. ??

Det kommer att kompletteras med barer (mer typ clif bar eller gainomax som har mer havre i sig än vad typ enervit sportmax har..)

Jag är hoppfull, hoppas bara att det inte regnar, då vill jag inte vara med.. :)

Tack för hjälpen, gillar diskussionen!

PiPPiW, popcorn låter som en mycket god (smakfull) idé, men logistiskt sett känns det som en mardröm... ;)

KONAmi

Aktiv medlem
Jag kör med Saltstick(och naturligtvis en massa sportdryck, shotbloks, gel, bars mm) på längre multisporttävlingar för att hålla mineralnivåerna på en bra nivå, det funkar iaf bra för mig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer