Wahoo Fitness KICKR Trainer

bvs

Medlem
Nytt på trainerfronten som ser lite lovande ut.

Bor i lägenhet och har egentligen inte plats för en Monark och har inte hittat något trainer som varit tyst nog för att inte störa grannarna/väcka barn etc. Men den här saken från wahoo verkar vara rätt nice.

Man plockar helt enkelt av bakhjulet och sätter fast cykel på trainern som har egen kassett. Enligt artikeln så ska den vara i princip ljudlös och det enda som hörs är cykeln.

Lovande precision också.
"From an accuracy standpoint, they are going with an advertised measurement of within +/- 2%. However, they are trying to get it down to being lab quality power measurement and believe they can get it within 1 or 2 watts at most normal wattage ranges (which they defined as 200-400 watts). The unit technically measures across 4,000 points, allowing accuracy within .5 watts. However, today the various protocols only broadcast to the nearest full watt (1w)."

http://www.dcrainmaker.com/2012/08/first-look-at-wahoo-fitness-kickr.html

En rätt nördig sak dom visade var att man kan köra segment från Strava direkt på trainern så den som vill cykla uppför Col Du Traneberg kan göra det utan att behöva åka till Sthlm.

Vad tror happykollektivet?

Mayhem

Aktiv medlem
Beställde en KICKR idag! Redan skickad av Bike-Components så borde vara här innan veckan är över... :)

emilh

Aktiv medlem
Kul! Du får gärna skriva en egen liten recension när du testat den. Prova gärna i kombination med Trainer Road.

Mayhem

Aktiv medlem
Det blev lite mycket jobb i slutet på förra veckan så lyckades inte få till någon utkörning av paketet, men igår kväll blev det leverans tillsist. Den är helt vansinnigt tung och jag pinsamt klen så ville inte ta den till jobbet och släpa hem genom kollektivtrafiken.

Inte hunnit provköra och det finns risk för att det inte blir av idag heller pga solsken och öl, men vi får så... När allt väl är på plats och jag hunnit få lite koll på de programvaror som finns kommer det givetvis vara möjligt att provköra för den som har vägarna förbi Nacka.

Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blev lite mycket jobb i slutet på förra
> veckan så lyckades inte få till någon
> utkörning av paketet, men igår kväll blev det
> leverans tillsist. Den är helt vansinnigt tung
> och jag pinsamt klen så ville inte ta den till
> jobbet och släpa hem genom kollektivtrafiken.
>
> Inte hunnit provköra och det finns risk för att
> det inte blir av idag heller pga solsken och öl,
> men vi får så... När allt väl är på plats
> och jag hunnit få lite koll på de programvaror
> som finns kommer det givetvis vara möjligt att
> provköra för den som har vägarna förbi Nacka.'

Nu är det väl ändå slut på både sol och öl? Berätta om den är värd 10 lakan!

Mayhem

Aktiv medlem
Mjo, har lyckats köra några pass i alla fall.

Till att börja med kan jag glädjande säga att ljudnivån är låg, åtminstone för de klena effekter jag presterar. Körde ett 8 minute test och endast vid de två effektspikarna under uppvärmningen, där hastigheten på svänghjulet blev rätt hög, började jag fundera på om grannarna hörde något. Själva ljudstyrkan var inte så farlig, men ljudtypen/frekvensen kändes som att den skulle kunna vara ganska genomträngande. Då jag bor på bottenvåningen i ett modernt hus tror jag inte det kommer vara några som helst problem men har man någon annans sovrum precis under trainern kanske man får hålla sig inom rimliga tider.

Av de program jag testat hittills fungerar TrainerRoad klart bäst. Programmet kontrollerar trainern via så kallat "ergometer mode" där motståndet automatiskt justeras efter den effekt du skall prestera. Det fungerar överlag bra men vid lägre effekter, såsom i återhämtningsperioderna mellan intervall, kan motståndet upplevas som något "hoppigt" då det är lätt att trampa ur och sedan tar det någon sekund innan motståndet återvänder. Jag får i regel gå ner till lättaste växeln på cykeln för att kunna hålla någon som helst kadens i dessa partier.

Mitt enda andra klagomål är att "hjulaxeln" verkar vara något kortare än på mina riktiga hjul. Detta får till följd att bakänden på cykeln kläms ihop något när man monterar den i trainern, vilket gör att bakväxeln inte linjerar helt perfekt med kassetten. De nio mindre kuggen går okej men största går inte att använda utan att justera bakväxeln och det vill man ju inte hålla på med varje gång man tar cykeln in och ut ur trainern. Skall se om jag kan fixa en tunn distans för att lösa det problemet.

Om den är värd tio lakan är en svår fråga. Jag har aldrig haft någon annan trainer att jämföra med och det är väl högst tveksamt om jag egentligen behövde köpa en så dyr och avancerad modell. Dock är jag en sucker för coola prylar och vet att jag ändå säkerligen hade uppgraderat till denna någon gång i framtiden (om man inte tröttnar på att alls köra trainer då) så det var lika bra att köra.

Som sagt, den som har vägarna förbi Nacka är givetvis välkommen att prova!

emilh

Aktiv medlem
Tack för feedbacken.

En liten fundering bara: Ska verkigen Trainer Roads tester köras i erg-mode?
Tanken är att du ska maxa vad du kan prestera under dessa tidsintervaller (i ditt fall 2x8 min), inte träffa 230W :)

Mayhem

Aktiv medlem
emilh skrev:
> En liten fundering bara: Ska verkigen Trainer
> Roads tester köras i erg-mode?
> Tanken är att du ska maxa vad du kan prestera
> under dessa tidsintervaller (i ditt fall 2x8 min),
> inte träffa 230W :)

Det är korrekt, under just själva testpartiet så ställer TrainerRoad automatiskt över Kickrn i Level mode. Jag är dock rätt klen och har ingen större koll på var mina begränsningar ligger, så vågade inte dra på så mycket mer än de 230 W som föreslogs. Särskilt som instruktionerna sade att det var bättre att hålla en lite lägre men jämn effekt än att gå ut hårt och sedan inte orka hela vägen.

Kristian_f

Ny medlem
Hej,

Jag hoppas att ni som har erfarenhet av Kickrn kan hjälpa mig att svara på några frågor.

Har någon här inne testat att kontrollera kickrn via en Android telefon/tab med beta appen som nu har blivit tillgänglig? Mer konkret, kan man uppgradera firmwaren med hjälp av den nya appen? Jag har inte någon iPhone och det känns om om det är läge att få den upp på en nyare firmeware direkt om jag köper en.

Har någon testat köra en 29" MTB på kickrn? Kan man vara säker på att det passar ihop? Enligt hemsidan skall det ju vara möjligt, samtidigt läste jag om någon som inte fick det att passa riktigt.

Är det någon som kör den via en PC och ant+/blåtand? Vad krävs för att få det att fungera? Kan man köra med sin garmin usb pinne?

Stort tack på förhand!

/Kristian

emilh

Aktiv medlem
Kristian_f skrev:
> Hej,
>
> Jag hoppas att ni som har erfarenhet av Kickrn kan
> hjälpa mig att svara på några frågor.
>
> Har någon här inne testat att kontrollera kickrn
> via en Android telefon/tab med beta appen som nu
> har blivit tillgänglig? Mer konkret, kan man
> uppgradera firmwaren med hjälp av den nya appen?
> Jag har inte någon iPhone och det känns om om
> det är läge att få den upp på en nyare
> firmeware direkt om jag köper en.
>
> Har någon testat köra en 29" MTB på kickrn? Kan
> man vara säker på att det passar ihop? Enligt
> hemsidan skall det ju vara möjligt, samtidigt
> läste jag om någon som inte fick det att passa
> riktigt.
>
> Är det någon som kör den via en PC och
> ant+/blåtand? Vad krävs för att få det att
> fungera? Kan man köra med sin garmin usb pinne?
>
> Stort tack på förhand!
>
> /Kristian

Vad jag vet kan du inte uppdatera firmware med något annat än en iOS-enhet. Fungerar inte med den Android beta av Wahoo Fitness som finns ute.
Har ej testat själv då jag har en iPhone.

29" ska funka fint så länge du har 10 växlad Shimano eller SRAM bak , men jag har inte testat.

Har ej heller testat under Windows då jag kör Mac men det finns ett par program för Windows som stödjer Kickrn, t.ex. TrainerRoad, VeloReality, PerfPro Studio, Tour de Giro och Peripedal.
Vad jag förstår så kan går Kickrn endast att styra via ANT+-sticka under Windows.
Då helst med en lite nyare sticka, dvs den märkt USB2 eller USB3 från Garmin eller t.ex. Suuntos sticka.

Mayhem

Aktiv medlem
Kristian_f skrev:
> Har någon här inne testat att kontrollera kickrn
> via en Android telefon/tab med beta appen som nu
> har blivit tillgänglig?

Nej, kör bara Apple själv. Har dock inte använt apparna på telefonen mer än en enstaka gång för att testa hursomhelst då TrainerRoad på datorn är så mycket bättre.

Kristian_f skrev:
> Mer konkret, kan man uppgradera firmwaren med hjälp
> av den nya appen? Jag har inte någon iPhone och det
> känns om om det är läge att få den upp på en nyare
> firmeware direkt om jag köper en.

Nej, på iOS använder man en separat app som heter Wahoo Utility och den är inte portad ännu.

http://support.wahoofitness.com/entries/23561510-Update-Kickr-Firmware-

Kristian_f skrev:
> Har någon testat köra en 29" MTB på kickrn? Kan
> man vara säker på att det passar ihop? Enligt
> hemsidan skall det ju vara möjligt, samtidigt
> läste jag om någon som inte fick det att passa
> riktigt.

Nej jag har bara landsvägscyklar. Stöd som håller trainern upp går att höja och sänka och det finns en liten distans man vänder på för att byta mellan 130 och 135 mm axel. Det går dock endast att använda vanlig quick release, inga former av thru-axle och ej heller någon XD-Driver body.

Kristian_f skrev:
> Är det någon som kör den via en PC och
> ant+/blåtand? Vad krävs för att få det att
> fungera? Kan man köra med sin garmin usb pinne?

Nej jag har inte testat själv (kör endast Mac och TrainerRoad via inbyggd bluetooth) men enligt DC Rainmaker fungerade det med ett antal program och ANT+ för ett halvår sedan.

http://www.dcrainmaker.com/2013/05/support-windows-industry.html

Senast ändrad:

Kristian_f

Ny medlem
Stort tack för svaren emilh och Mayhem!

Det stör mig en del att de inte har sett till att få fram appar till Android. Just nu känns det som om man riskerar att köpa grisen i säcken. Det kan bli bra men man kan också bli sittande med något man inte riktigt kan uppgradera eller med säkerhet kan få att fungera.

Jag jagar vidare efter mer information.

Tack igen!

/Kristian

wahoo nordic

Ny medlem
Hej,

Jag hoppas att det är ok att jag svarar här inne och att det inte ses som reklam.
Det är vi som är generalagenter för Wahoo i Norden och ville bara slänga in lite info ang Android.

Anledningen till att det dröjt med app för Android är att de så sent som i sept släppte deras uppdatering som möjliggjorde användandet av BT4.0 och då endast i S3 och S4. skillnaden mellan en app till IOS och en till Android skiljer sig avsevärt och appen måste byggas om från grunden.

Wahoo har aldrig jobbat med appar till Android förut, men tro mig om jag säger att de vet hur stor potential det innebär att få fram en app till Android.
de är försiktiga att skicka ut en app som inte är 100% klar.

under CES mässan i Las Vegas andra veckan i januari är målet att lansera en klar app.
detta gäller primärt för deras pulsband och för KICKR.

Ang din fråga att montera en 29" MTB så är det inga problem.

Mvh
Daniel, RLVNT Distribution

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer