Wahoo Systm X - alternativ till Zwift

Supersonic

Aktiv medlem
Ser att Wahoo nu lanserar en utvecklad version av sin Wahoo Systm. Detta efter att de tog över Sufferfest och inkorporerat det som en del i den nya lösningen.
Som ett alternativ till Zwift eller Trainerroad.
Det ser intressant ut. Tror allt att det blir till att testa detta nu när inneträningen drar igång. De har en gratis 14-dagars testperiod.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det är RGT de köpt. Den biten som är Zwift liknande alltså.
Det är mindre gamefierat jämfört med Zwift.

K

Aktiv medlem
Som Jonte 987 Skriver har de köpt RGT. RGT är mindre tv spel och mer simulator än zwift, each to Their own i den frågan….

Det riktigt häftiga kommer när de slår ihop det de har under SYSTMX varumärket, då blir det en ruskigt bra produkt.

Förövrigt går E-SM på systmX iår.

desmo

Aktiv medlem
Är "Sufferfest"-filmerna fortfarande kul?
Jag minns när jag körde dem i Trainerroad och tyckte att det var hårda pass med en skön humor.

Ecke16

Medlem
Ni som kört både Zwift och wahoo RGT vilken håller ni högst? Har testat Zwift några veckor men gillar inte riktigt tv-spelskänslan, wahoo rgt känns lite mer avskalat utan bling. Bara kört ett pass wahoo rgt. Är det en korrekt spaning?

jonte987

Aktiv medlem
Ni som kört både Zwift och wahoo RGT vilken håller ni högst? Har testat Zwift några veckor men gillar inte riktigt tv-spelskänslan, wahoo rgt känns lite mer avskalat utan bling. Bara kört ett pass wahoo rgt. Är det en korrekt spaning?
Det är det som är selling point på RGT så det låter som det är nåt för dig i så fall.
Jag kör väldigt lite Zwift och har bara testat RGT några gånger. Det funkade men zwifts connection hanterare är betydligt trevligare - men det har kanske förbättrats.

hm

Aktiv medlem
Jag har kört några hundra race på rgt men bara något enstaka på Swift så min syn är nog något färgad ...
Iom är det nog inte så konstigt att jag tycker allt är bättre på rgt . Från användar håll med mycket mer info om watt besparingar, kartor banor mm.
Race känsla där alla ser samma sak i realtid och datorn och en själv vet vem som ligger först i klungan och drar som lok, är vägen full går det inte bara att cykla rakt igenom folk utan är viktigt att ligga långt fram i klungan i stora startfält om man vill va med när det smäller till ...mm

Kan iofs tänka att Swift är roligare för något svagare cyklist när det finns fler kategorier. Men jag är tillräckligt bra för att hänga med i 99% av racen än då länge .
Passar mig bra att det bara går ett race/kväll där folket samlas så jag slipper välja tid /bana mm utan bara att kötta när det är dags ..

Dator kapaciteten är nog något viktigare på rgt också, men har man väl löst det så..

Ikväll går det ett hårt race kl 20 på förra årets vm bana i leuven . Heroica är en fin serie där vi kör igenom alla realroads 1 varje måndag . Om man inte är subscriver är det ett sätt att köra realrods alla gratis .

Streamas också för dom som inte orkar cykla själv också .

Senast ändrad:

K

Aktiv medlem
Japp, zwift är gamified (vilket en del gillar). RGT skall vara mer en simulator (annan fysik).

Baserat på hur systemen är uppbyggda, precis som hm skriver, så kommer zwift aldrig kunna ha samma simulator egenskaper. spelet renderas lokalt hos varje användare. RGt renderas centralt dvs alla ser samma sak. För mig är det en stor sak (borde rimligen vara det för alla som tävlar)

Jag kör RGT för att det är mindre tv-spel och mer taktiskt roligt. Hoppar in ibland på Zwift och kör men fastnar inte.

Vad som är bäst går inte att säga, det är personliga preferenser. Du blir svett av båda.

Hoppas på mer svenskar nu när e-SM ska köras på RGT iår.

hm

Aktiv medlem
Och det bästa av allt är nog att det är så få och är så personligt på rgt . Efter ett litet tag känner man till alla sina motståndare vilka styrkor och svagheter dom har mm . Så det blir lite av ett kompisgäng som träffas och kör sig trötta efter först hälsat på varandra sen kommenterar o grattar efteråt på strava .
Så hoppas det inte växer för mycket ;)

K

Aktiv medlem
Och det bästa av allt är nog att det är så få och är så personligt på rgt . Efter ett litet tag känner man till alla sina motståndare vilka styrkor och svagheter dom har mm . Så det blir lite av ett kompisgäng som träffas och kör sig trötta efter först hälsat på varandra sen kommenterar o grattar efteråt på strava .
Så hoppas det inte växer för mycket ;)
Det är ju just det jag kan tycka är lite synd. Zwift har ju varit smarta med att bara hålla öppet två världar i taget. RGT som har öppet allt plus Magic roads kan ju bli lite folktomt ibland…

Lejon

Aktiv medlem
Hoppade på Zwift-tåget förra året och har verkligen ansträngt mig för att lära mig spelet, men har hela tiden tyckt att det är väldigt orealistiskt jämfört med hur det är att tävla på riktigt. Det är hela tiden ganska jobbigt, aldrig lätt, men när det går hårt så är det liksom lite - halvhårt men utdraget istället för snabba och korta maxinsatser. Min känsla är hela tiden att det är någon orealistisk tröghet som gör att allt känns segt.

Har sen en månad testat RGT istället och är helt såld (tack vare hm) - otroligt mycket mer realistisk känsla, lätt när man ligger rätt i klungan men tufft annars. Kickrbiken känns helt annorlunda också - den där sega, tröga känslan finns inte. För mig är RGT väldigt likt verklig cykling när det kommer till ansträngning. Att man slipper aerohjälmar, tacos och cykelval ser jag som oerhört positivt också.
(Ovanstående gäller endast tävlingsbiten i spelen, kan inte säga något om hur pass, banor etc är utformade och skiljer sig.)
Fördelen med Zwift är ju att det är så många tävlingar hela tiden, bara att hoppa på nåt nästan när som helst. På RGT är kalendern inte lika stor - man får pricka in de bra racen lite mer noggrant.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Om man inte tävlar utan mest kör training plans, egna intervaller eller bara vill hoja, hur står sig Wahoo mot Zwift då? Skulle ju vara kul att hoppa till Wahoo för lite nytt om det är lika brett utbud på såna saker.

Stumpy

Aktiv medlem
Kör bara pass i Wahoo SYSTM (tidigare Sufferfest). Har aldrig förstått storheten i Zwift, men så är jag inte intresserad av spel. Trainerroad är också bra, men med SYSTM kan man köra passet i minispelare samtidigt som man har något annat på i bakgrunden. Passar mig bra. Sedan provade jag bara RGT någon gång förra säsongen, men fastnade inte för det. Får prova igen.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Va? Är inte RGT samma sak som Wahoo? Eller finns det olika Wahooprogram?
Har inte heller hajat att Zwift är ett spel (har aldrig fått några poäng för att jag har skjutit ner några aliens), trots att jag har hojat där i några år.

K

Aktiv medlem
Har hojat på Zwift sedan december 2016. Jag har fortfarande inte fattat att det är ett spel. Silly me 🙄!
Gamification och spel är ju två olika saker…

Zwift och RGt är virtuell cykling.

Zwift använder Gamification för att stimulera användaren (fjädrar, power ups, cyklar med olika egenskaper, nivåer att uppnå)

Det positiva är ju att plattformarna är olika, så man kan välja det som passar en själv bäst.
En är nog inte bäst för alla…

Topp