WATTfråga

Mikkop

Medlem
WATTfråga
Är det någon som har koll på hur många watt i snitt man får trycka ungefär för att klara SUB7 på VR i en klunga på ca 30 gubbar som kör belgiskt?

WATTfråga
emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Då gissar jag på 300+, efter att ha gissat
> ytterligare med
> http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.ht
> ml

Ojdå,

Matade min vikt (85kg) och pedalarmslängd (175) och 12m/sek (ca43km/h)

Fick ca 605 watt. Om då är generös och tänker att man tjänar ca 40% på att ligga mestadels på rulle. Då är ma fortfarande uppe i ca.360watt.....

Det låter mycket...eller har jag räknat fel eller tjänar man ännu mer på att ligga på rulle?

WATTfråga
Vill minnas att Fredrik Ericsson drog 295 WATT för ngt år sedan när han körde sub 7, men då drog han väl lite mer än sin beskärda del också.

Ngn av de som körde 6.37 i förra sommaren hade i alla fall plus 300 i snittwatt.

Gissningen 260 är nog inte helt tokig.

WATTfråga
7:38 krävde 209W på 2009 års VR (80kg tung gubbe, klungan var ca 50 vid start, 17 i mål). Var med och snurrade fram till ca 27mil, sedan längst bak i "svansen". Omräknat matematiskt krävs det under samma förutsättningar ca 260W för att cykla på 06:59.

photo.aspx

photo.aspx

Senast ändrad:
WATTfråga
Oj då... Fixar liksom 200w för 2 minuter på trainern hemma... Men skulle klara av 150w hela dagen tror jag.....

Kommer att ta mig 12-14 timmar att kommer runt eller?

WATTfråga
Det är stor skillnad på att ligga i klunga och snitta 250 W jämfört med på trainer.
Nedan effektdiagram från Vätternrundan (ca 3 minuter slumpmässigt utvalt på platt parti).
vrwatt.jpg

(Gul=effekt, blå=hastighet, röd=puls, grön=kadens)
Så här mycket (mellan 0 och 600W) varierar effekten då man kör i en större klunga. För att hålla sin position med ett jämnt avstånd till framförvarande cyklist så måste man variera effekten. Observera att dessa tre minuter är helt typiska för hela vätternrundan, så här ser det i princip ut i nästan 8 timmar!

Så här ser tre minuter från ett trainerpass ut:
trainerwatt.jpg

Att cykla på en träningscykel med konstant belastning ger i princip det jämnaste resultatet man kan uppnå. En andledning till att effekten trots allt varierar är att effekten som visas är ett medelvärde över 1.26 sekunder. Medelvärdet under dessa 1.26 sekunder påverkas av hur denna preriod samanfaller med pedalvarvet (man utvecklar nästan ingen effekt i "dödläget" på tramptaget).

Och sist en jämförelse med 3 minuter solocykling i lätt kuperad terräng:
solowatt.jpg

Senast ändrad:
WATTfråga
En intressant följdfråga, givet ovanstående varierande watthistori, är ju hur man bäst wattränar inför vättern.

Ett alternativ vore ju längre jämna intervaller kring FTP.

Ett annat alternativ vore ju många korta aneoroba intervaller och mycket variation i watt-uttaget.

Ett tredje alternativ är ju att den träning som blir av är bra träning, och att man inte skall tänka så mkt.

Ngn som har bra tips ?

WATTfråga
Fliken skrev:
> En intressant följdfråga, givet ovanstående
> varierande watthistori, är ju hur man bäst
> wattränar inför vättern.
>
> Ett alternativ vore ju längre jämna intervaller
> kring FTP.
>
> Ett annat alternativ vore ju många korta aneoroba
> intervaller och mycket variation i watt-uttaget.
>
> Ett tredje alternativ är ju att den träning som
> blir av är bra träning, och att man inte skall
> tänka så mkt.
>
> Ngn som har bra tips ?

Kör så hårt du kan varesig du är ute 10 minuter eller 10 timmar, sen repeterar du. Ju mer desto bättre

WATTfråga
Fliken skrev:
> En intressant följdfråga, givet ovanstående
> varierande watthistori, är ju hur man bäst
> wattränar inför vättern.
>
> Ett alternativ vore ju längre jämna intervaller
> kring FTP.
>
> Ett annat alternativ vore ju många korta aneoroba
> intervaller och mycket variation i watt-uttaget.
>
> Ett tredje alternativ är ju att den träning som
> blir av är bra träning, och att man inte skall
> tänka så mkt.
>
> Ngn som har bra tips ?

Vättern är ju ett typiskt uthållighetslopp i klass med maraton och egentligen ingen kraftmätning där hög max watt är utslagsgivande. Att träna korta anaeroba intervaller höjer vo2max och ger bra korta fibrer men behöver inte ge mycket alls för uthålligheten. Ett bra uthållighetspass kan vara att köra distanspass i lugnt tempo första delen och sen trycka på och verkligen tömma alla depåer i den andra halvan. Varvat med hårda intervaller i serier om minst 4-5 i veckan.

WATTfråga
Supertramp skrev:
> 7:38 krävde 209W på 2009 års VR (80kg tung
> gubbe, klungan var ca 50 vid start, 17 i mål).
> Var med och snurrade fram till ca 27mil, sedan
> längst bak i "svansen". Omräknat matematiskt
> krävs det under samma förutsättningar ca 260W
> för att cykla på 06:59.
>
> http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=5a21e1b3
> 4c0c497f94bd79a53356f76a.jpg&Size=

Jag tycker det är mycket intressantare att gubben haft 244 i kadens. DET är imponerande(jaja, kanske störning, men...)!

WATTfråga
Supertramp skrev:
> Jag skulle vilja säga att VO2max är nästan helt
> avgörande för hur snabbt du kan cykls VR. I alla
> fall när det gäller snabbare tider.

Plus uthållighet i muskler, leder och psyke vill jag lägga till.

WATTfråga
Singular skrev:
> Jag tycker det är mycket intressantare att gubben
> haft 244 i kadens. DET är imponerande(jaja,
> kanske störning, men...)!

Säkert en störning men jag brukade faktiskt komma upp i ca 240 när jag körde högkadensträning med sk spin-ups pp trainern.

WATTfråga
Sub7 kräver (om man vill bidra med sitt arbete till gruppen) att man kan sitta i spets och dra i 44-45 km/h ett antal gånger. På 30 pers belgisk blir det många förningar som kräver ca 380-450 watt beroende på hur man sitter på cykeln och hur stor man är. Plus att man skall kunna hushålla med glykogen när man ligger på rulle. Dvs man skall vara bra anaerobt tränad, kunna återhämta sig snabbt mellan förningarna, och ha en bra förmåga att nyttja fett som bränsle vid ganska hög ansträngning (när man sitter på hjul. Dvs man skall vara en ganska komplett cyklist. Både aerobt och anaerobt tränad.

Jag kan tänka mig att en sådan som Stevensson som är rutinerad hela tiden placerar sig rätt när han inte drar, inte tappar cm här och där osv, sparar mycket kraft. Så hans snittwatt är nog inte många watt högre än vad som är absolut nödvändigt.

//Mattias Lundqvist
( som cyklat vättern och som testat och tränat många vätternåkare )

WATTfråga
Fråga Mattias: Är det inte så att alla de egenskaper du beskriver (förutom hur man sitter på cykeln och placerar sig i klungan) i stort sett "följer med" när man förbättrar sin VO2max?

Senast ändrad:
WATTfråga
Det som enligt forskarna (Bengt Saltin) följer med ökad vo2max är lactat tröskeln (och därmed även fatmaxtröskeln) eftersom de hänger ihop. Men det finns ju fler saker att träna på som muskulär uthållighet, hur kroppen klarar att omvandla en viss del av lactatet till ännu mer energi etc etc.

Tillbaka
Topp