Wattkurvor - Trainer - Förvirrad

Mathias

Aktiv medlem
Jag har ett par Garmin 2S Wattpedaler som jag kalibrerat och som jag tror är relativt exakta. Nu har jag köpt en Elite Qubo Power Smart B+ trainer (inte den som heter Digital) och blir en smula förvånad/förvirrad hur mycket det skiljer sig på olika sätt. När jag körde pedalerna samtidigt som trainern så skiljer det nästan 80W mellan pedaler och trainern.

1599769460403.png

Jag har fått ett dokument från Elite och mina mätvärden stämmer mer eller mindre exakt med deras Power vs Speed graf med motstånd 3 av 8 på trainern. (Mina värden kommer från Elites app MyETraining.)
1599769226203.png

Enligt min erfarenhet ute på cykeln med wattpedalerna så om jag trycker ner 200W i pedalerna så ligger jag runt 30-32km/h. Med Elite-trainern måste jag pusha ut 240 vilket obviously är en hel del mer. Jag har googlat lite på wattkurvor och trainers och det verkar inte direkt finnas någon standard för vad watt motsvarar i km/h på andra trainers heller.
Även Bike Calculator tycker att 200W motsvarar närmare 32 än 30km/h. Och 250W i samma webapp ger närmare 34,5km/h i hastighet.

1599771453592.png

Målet är kort och gott att komma så nära verkligheten i Zwift som möjligt. Utan att kunna kalibrera om trainern tyvärr (det går på "Digital"-modellen men inte den här) så verkar det som att hastigheten på trainern helt enkelt blir lägre. För det går rätt långsamt i Zwift om jag inte tar i betydligt mer än vanligt där med. För att citera Sverker Olofsson - Är det så här det ska vara? Är det det?

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Zwift har ju ett bra verktyg för att jämföra olika effektmätare också.

Annars spelar det väl egentligen ingen roll, då det bara är ett tv-spel... Eller vill du vinna i tävlingar? Ja då gäller det att ha en "snäll" trainer. Snitthastigheten känns ju annars inte relevant varken irl eller på datan, då du vet effekt.

n3wton

Aktiv medlem
Jag tänkte föreslå felaktiga viktangivelser, men din bild visar 90 kg. Har dålig koll på swift och trainers och så, men 200 w för min del och ganska exakt 90 kg räcker inte till några 32 km/h utomhus.. Kan ju också påskina att min effektmätare visar fel isåfall.

NLC

Aktiv medlem
Nu kör jag inte Zwift men vad jag förstått så ska appen beräkna (virtuell) fart utifrån cykelns effektmätare (och angiven vikt samt aktuell lutning) även om man har en trainer som rapporterar tillbaka någon slags effekt. I Workout-läget har man även "power match" för att ERG-mode ska funka som tänkt.

Varför tror du att Zwift räknar baserat på trainers effektmätning? Och om du "tror på" pedalerna (vilka du både kan köra inomhus och utomhus), varför inte hålla dem som referens och strunta i trainerns gissningar?

uandt

Aktiv medlem
Qubon är en hjul på rulle tränare och kommer på grund av det alltid visa fel tyvärr. Sen verkar just Qubon vara en extra problematisk modell på det. Vill du ha ut mer effekt av trainern brukar lågt lufttryck i bakdäck hjälpa ganska mycket. Annars är det enda säkra att bara använda dina pedaler som power source. Hur du än kalibrerar din trainer kommer den aldrig bli lika bra som pedalerna

nisseson

Aktiv medlem
Jag har en gammal Elite dumtrainer som jag letade upp effekt/hastighets-diagram för, innan jag hade en effektmätare på cykeln. Jag fick förbluffande låga siffror från diagrammen jämfört med kompisar jag höll jämnt tempo med, kalkylatorer på nätet (som Bikecalculator eller https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html ), tom. direkt matematik på vad som är fysiskt möjligt. Jag ger inte mycket för de graferna personligen, de visade 25-30% lägre effekt än vad jag sedan uppmätt med effektmätaren, etc. och som är mycket rimligare siffror.

Jag kan inte förklara diskrepansen mellan verklighet och tillverkarens siffror dock.

Mathias

Aktiv medlem
Flera har frågat varför jag inte kör med wattpedalerna som mätning och det är en logisk fråga förstås. Men vi har även en spinningcykel som barnen och frun kör på och som är lätt att ställa om höjden på och det är den som pedalerna sitter på. (Sen använder jag dem ibland på sommaren för att kolla hur jag ligger till wattmässigt när jag cyklar landsväg. Jag köpte trainern för att mina knän hade lite problem med spinningcykeln vars sadel bara går att höja i ganska grova steg.)
Jag har nu hittat en watt-kurva per motståndsnivå på trainern och med mostånd ett så ligger jag på strax under 200W i 30km/h vilket motsvarar min verklighetsuppfattning, dels om hur tungt det känns jämfört med landsvägscykeln och dels jämfört med wattpedalerna.

1599819033194.png

Kurvan längst ner är lättast motstånd och tvärtom

Nu står det visserligen att jag ligger på 100W i Zwift men det blir lättare att jämföra hur långt man cyklat på en timma med verkligheten. Det var inte det jag förväntat mig när jag köpte trainern så det finns en chans/risk att jag säljer den igen och köper en med mer noggrann mätning istället.

Jajjas

Aktiv medlem
Du kommer aldrig att kunna jämföra hur långt du har cyklat i zwift mot hur långt du hade kommit i verkligheten, oavsett trainer.

DarkMatter

Aktiv medlem
Eftersom hastighet i verkligheten beror mer på luftmotstånd än någon annan faktor (utöver lutning) så går det aldrig att jämföra trainer-värden med verkligheten.

Mathias

Aktiv medlem
Jag har kört ett år med wattpedalerna och var rätt nöjd bortsett från sittställningen och jag vet rätt bra hur Zwift fungerar och hur det skiljer sig från verkligheten. Men med wattpedalerna har det legat rätt nära i hastighet. Det är mer mentalt jobbigt att behöva cykla i 15km/h om man cyklar i 2-3 timmar och att inte komma så långt. Plus att det blir rätt svårt att cykla med och mot andra.

Köp & Sälj

Topp