Wattmätare för MTB

Wattmätare för MTB
Hej. Jag tänkte skaffa wattmätare för min mtb och är på jakt efter ett lätt alternativ. Jag är inne på quarq. Men finns det något lättare i samma prisklass. Behöver nya vevar. Så en stsges eller 4ii sensor går bort för mig

Clark

Medlem
Wattmätare för MTB
Stages hade ändå inte varit nåt bra alternativ. Har kört med det ett tag och får bara drop/spikar som sabbar datan.

Quarq är bra och pålitliga. Har kört med det under året på min MTB och är mycket nöjd. P2M gör också bra mätare. Deras NGEco är billig och funkar utan problem i skogen. Med vevar hamnar nog priset på samma som Quarq dock. Kolla om du hittar FSA Powerbox på rea nånstans, det är samma mätare som P2M. Nackdelen där är väl att FSA har massa egna standards för lager och drev.

Freddie L

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Hur dum i huvvet är man om man funderar på att skaffa landsvägs-effekt-pedaler för ”tillfälliga test” även i skogen? Som jag cyklar och som nybörjare på effekt-baserad träning så tänker jag att det skulle vara tillräckligt? Majoriteten av mina Mtb-turer är mer eller mindre oorganiserade eller i sällskap (av barn, eller med ett socialt inslag). Så då lär jag inte mäta nåt nyttigt ändå, förutom nån enstaka spurt eller max-backe. Däremot mina landsvägsturer brukar vara med ett tydligare syfte, intervaller eller distans tex. Och sen nån gång ibland kanske köra ett test eller intervallpass i skogen (kända sträckor där jag vet var stenarna ligger så risken för islag minskar) och då flytta pedalerna.

Är jag dum, snål eller en kombination av detta?

NLC

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag hade ett LVG vevparti med P2M-spindel på min gamla MTB med 68 mm BSA vevlagerhylsa men fann det aldrig särskilt användbart förutom att möjligen visa maxeffekt för 3-5 sek. Till skillnad från grus och asfalt så spelar terräng, spårval och teknik mycket större roll för hur fort det går (och hur jobbigt det är) än bara vilken effekt man tryckt på med i pedalerna. För mig hade t.ex en shockwiz varit en bättre grej att lägga pengar på om man vill bli snabbare i skogen.

Freddie L

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jo, mina pedaler ser för jävliga ut, för att inte tala om ändarna på vevarna.

Men min tanke var alltså inte att hucka omkring eller nöta svåra linjer utan att vid enstaka tillfällen använda dem på kända sträckor. Det som är intressant är dock hur känsliga de är trots allt, för även om jag kan köra många varv utan att slå i pedaler så händer det även där. Är de byggda av socker och papper eller överlever de nån enstaka smäll? Vad tror ni?

Spacekitty

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
NLC sa:
Till skillnad från grus och asfalt så spelar terräng, spårval och teknik mycket större roll för hur fort det går (och hur jobbigt det är) än bara vilken effekt man tryckt på med i pedalerna. För mig hade t.ex en shockwiz varit en bättre grej att lägga pengar på om man vill bli snabbare i skogen.
Precis. Det som fått mig att bli snabbare är tekniken och att bromsa mindre i kurvor. Enda gångerna jag tittar på effekten är för att inte slappa till i längre motlut och plattåkan vid varvningarna på tävling, annars faktiskt ganska onödigt.

Behöver du låna en Shokwiz så har jag en sådan.

Freddie L

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
NLC sa:
Jag hade ett LVG vevparti med P2M-spindel på min gamla MTB med 68 mm BSA vevlagerhylsa men fann det aldrig särskilt användbart förutom att möjligen visa maxeffekt för 3-5 sek. Till skillnad från grus och asfalt så spelar terräng, spårval och teknik mycket större roll för hur fort det går (och hur jobbigt det är) än bara vilken effekt man tryckt på med i pedalerna. För mig hade t.ex en shockwiz varit en bättre grej att lägga pengar på om man vill bli snabbare i skogen.
Jo, det är ju så jag tänker. Jag ser inget behov till vardags. Men jag kan tänka mig situationer när det kan vara tillräckligt intressant för att faktiskt flytta ett par pedaler tillfälligt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
NickPick sa:
Spacekitty sa:
Med tanke på hur mina SPD-pedaler ser ut efter ett år i skogen så är jag glad att jag har mätaren i spindeln.
Tänker du inte lite galet nu? Vevarmens smällar fortplantar sig såklart . Talar av erfarenhet.

NLC håller jag med.
Mina pedaler har krackelerat i metallen, mätaren får inga direktsmällar och ser fortfarande bra ut och verkar mäta rätt.

Wattmätare för MTB
Well syftet med wattmätare för mig är organiserad träning och tävling i XCO och XCM. och samtidigt dela datan till coach och även kunna jämföra effekter mellan träningspass.

NLC

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Spacekitty sa:
NLC sa:
Till skillnad från grus och asfalt så spelar terräng, spårval och teknik mycket större roll för hur fort det går (och hur jobbigt det är) än bara vilken effekt man tryckt på med i pedalerna. För mig hade t.ex en shockwiz varit en bättre grej att lägga pengar på om man vill bli snabbare i skogen.
Precis. Det som fått mig att bli snabbare är tekniken och att bromsa mindre i kurvor. Enda gångerna jag tittar på effekten är för att inte slappa till i längre motlut och plattåkan vid varvningarna på tävling, annars faktiskt ganska onödigt.

Behöver du låna en Shokwiz så har jag en sådan.
Jag ska höra av mig den dagen min MTB har dämpare igen ;-)

NLC

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
tobiasbjorkgren sa:
Well syftet med wattmätare för mig är organiserad träning och tävling i XCO och XCM. och samtidigt dela datan till coach och även kunna jämföra effekter mellan träningspass.
Du får naturligtvis själv välja hur du lägger dina pengar, men om inte träningen och tävlingen främst företas på jämnt underlag (grus, gräs eller asfalt) undrar jag lite vad du och din coach tror sig kunna läsa ut av och använda den loggade datan mer än att i vissa enskilda moment se vad man tryckte på med för effekt. Däremot kan jag se en poäng om du t.ex. planerar strukturerad intervallträning på trainer med din MTB och inte vill ha (eller litar på) en trainerns mätning.

josik

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
tobiasbjorkgren sa:
Hej. Jag tänkte skaffa wattmätare för min mtb och är på jakt efter ett lätt alternativ. Jag är inne på quarq. Men finns det något lättare i samma prisklass. Behöver nya vevar. Så en stsges eller 4ii sensor går bort för mig
Det blir ungefär samma pris som quark att köpa en stages vev och ett RaceFace NEXT vevparti. Det blir däremot klart lättare! Nackdelen att det bara är ensidig mätning. Det har jag kört i år. Men då hade jag ifs NEXT partiet på cykeln redan.

I år köper jag troligen ett NEXT vevparti till nya cykeln för att kunna fortsätta använda min stages.

bakhjul

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
tobiasbjorkgren sa:
Vad är egentligen viktskillnaden mellan Quarq och andra alternativ?

Jag kör själv Quarq på både CX och MTB och upplever dem som väldigt driftsäkra och stabila - något jag inte kan säga om alla andra effektmätare..

Spacekitty

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
bakhjul sa:
Spacekitty sa:
bakhjul sa:
Vad är egentligen viktskillnaden mellan Quarq och andra alternativ?.
+25 gram med P2M Ngeco, ungefär.
Jag var tvungen att gå och hämta vågen.. Whoaaa. Det är ungefär som skillnaden mellan mina sommar- och vinterstrumpor! :-)
Jag kolla en extra gång. Mindes fel, 53 gram verkar det vara. Quark 125 gram enligt Quarq hemsida, P2M Ngeco 178 gram enligt ett foto på min våg när jag skruvade på mitt.

Jag får hälla ut en halv deciliter ut vattenflaskan nästa tävling.

Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
tobiasbjorkgren sa:
Effektmätare är #1 framför pulsmätare, om man vill analysera ens insats.
Det är oftast så att för att bli snabbare, måste man trycka mera kraft genom pedalerna.

NickPick

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
josik sa:
tobiasbjorkgren sa:
Det blir ungefär samma pris som quark att köpa en stages vev och ett RaceFace NEXT vevparti. Det blir däremot klart lättare! Nackdelen att det bara är ensidig mätning. Det har jag kört i år. Men då hade jag ifs NEXT partiet på cykeln redan.

I år köper jag troligen ett NEXT vevparti till nya cykeln för att kunna fortsätta använda min stages.
Om man inte har en stages sedan innan så känns det ganska ovärt, men om man som du har haft sponsring av stages och har en liggandes så kan man lika gärna bygga lättare 😉.
Jag har kört mycket på en stages XT men med nuvarande priser så känns en quarq nästan bäst.

Ibland kan man göra fynd här på köp och sälj såklart... Ovanligt till DUB än men det kommer...

Lingon

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
konscious sa:
tobiasbjorkgren sa:
Det är oftast så att för att bli snabbare, måste man trycka mera kraft genom pedalerna.
Klocka är en ganska bra grej om man vill mäta sin utveckling också. Man tävlar oftast inte i effektmätning. :)

josik

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
NickPick sa:
josik sa:
tobiasbjorkgren sa:

Om man inte har en stages sedan innan så känns det ganska ovärt, men om man som du har haft sponsring av stages och har en liggandes så kan man lika gärna bygga lättare 😉.
Jag har kört mycket på en stages XT men med nuvarande priser så känns en quarq nästan bäst.

Ibland kan man göra fynd här på köp och sälj såklart... Ovanligt till DUB än men det kommer...

Jag vet inte vad skillnaden blir i vikt för komplett system quark vs NEXT/Stages men jag tror det blir ganska många gram som är dyra att ta på andra ställen. Jag för mig är det väldigt lätt att räkna hem att byta vevparti eftersom vevpartiet kostar mindre än en ny stages XTR och dessutom då blir ordentligt lättare.

Tvåsidigt är väl trevligt men hur intressant är det egentligen?

Wattmätare för MTB
josik sa:
NickPick sa:
josik sa:
tobiasbjorkgren sa:

Jag vet inte vad skillnaden blir i vikt för komplett system quark vs NEXT/Stages men jag tror det blir ganska många gram som är dyra att ta på andra ställen. Jag för mig är det väldigt lätt att räkna hem att byta vevparti eftersom vevpartiet kostar mindre än en ny stages XTR och dessutom då blir ordentligt lättare.

Tvåsidigt blir i mitt tycke mer intressant ju kortare tidsperspektiv man är intresserad av utläst effekt, tex vid korta sprinter osv. Känns svårt att lita på ensidig mätning ju kortare/kraftfullare effekten fås ut.

Jag har själv både stages och quarq, och för mig personligen är de väldigt likvärdiga. När det kommer till tidsintervall på 10min+ så skiljer det knappt något, men då är min balans mellan vänster/höger oftast inom 1% differens också, vilket är ytterligare en parameter man får glädje av när man kör tvådelat.

Jag vet inte hur vanligt det är att man har en obalans mellan benen, men är man osäker kring detta känns ju tvådelat än mer givet om man står i beredskap att köpa helt nytt.
Den edge som fanns prismässigt till stages fördel för en tid sedan är som många varit inne på försumbar numera.

Och angående viktstraff för en tvådelad mätning så känns det som en försumbar ökning? Något hekto som sitter på cykelns mest fördelaktiga område (vevpartiet) känns som något man kan ta för fördelen/glädjen att kunna analysera sina prestationer.

konscious

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Lingon sa:
konscious sa:
tobiasbjorkgren sa:
Klocka är en ganska bra grej om man vill mäta sin utveckling också. Man tävlar oftast inte i effektmätning. :)
Utan insats, ingen framgång.

Wattmätare för MTB
Lingon sa:
konscious sa:
tobiasbjorkgren sa:
Även om klockan såklart är det som spelar roll i slutändan vid tävling så finns det ändå en dimension av nytta med effektmätning, även om ens prio vid träning kanske inte ständigt är att trycka ut mer effekt.

För att dra ett exempel :
Man anser sig tekniskt oskicklig och feg i kurvor, vilket leder till onödigt kraftiga igångdrag och allmänt ryckig körning.
Om man lägger träningsfokus på att bli mer följsam i träningen så kommer den uppnådda effekten visa sig i dels snabbare tider, men även att den totala medeleffekten bör gå ned.
Man får med andra ord en dubbel bekräftelse på att man sköter sin träning rätt, där effektmätaren i detta fall används som verifikation på att man förbrukar mindre energi för samma/lägre totaltider.

Ju mer data man har, desto fler slutsatser kan man dra av sina insatser. Om man vill.

NLC

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
ancientacid sa:
Man anser sig tekniskt oskicklig och feg i kurvor, vilket leder till onödigt kraftiga igångdrag och allmänt ryckig körning.
Om man lägger träningsfokus på att bli mer följsam i träningen så kommer den uppnådda effekten visa sig i dels snabbare tider, men även att den totala medeleffekten bör gå ned.
Man får med andra ord en dubbel bekräftelse på att man sköter sin träning rätt, där effektmätaren i detta fall används som verifikation på att man förbrukar mindre energi för samma/lägre totaltider.
I det exemplet, vore det inte ett önskvärt resultat vara att man behåller medeleffekten men sänker variansen och får en NP närmare snitteffekten? För om det är en testrunda man har så tänker jag att man vill försöka köra så hårt man kan varje gång för att utvärdera sin utveckling

Jag förstår att det lockar med att ta med sig effektmätare ut i skogen men än har jag inte sett några analysverktyg om (enkelt) skiljer på om topparna i effektloggen beror på att man bromsat för mycket innan en kurva vs tryckt till lite extra för att ta sig över en knöl. Så jag kan inte hjälpa att det för mig känns som man samtidigt konstruerar problem för att motivera nyttan. Däremot borde man med accelerometermätning (som t.ex Garmins "Flow") kunna få en kvantitativ siffra på hur ryckigt man kör.

Men om någon kan visa på hur de praktiskt använt effektmätaren på MTB i skogen för att utvärdera och styra sitt träningsprogram och inte bara för siffernörderiets skull (vilket iofs är jättekul) så är jag beredd att ändra uppfattning.

matte

Medlem
Wattmätare för MTB
NLC sa:
ancientacid sa:
I det exemplet, vore det inte ett önskvärt resultat vara att man behåller medeleffekten men sänker variansen och får en NP närmare snitteffekten? För om det är en testrunda man har så tänker jag att man vill försöka köra så hårt man kan varje gång för att utvärdera sin utveckling

Jag förstår att det lockar med att ta med sig effektmätare ut i skogen men än har jag inte sett några analysverktyg om (enkelt) skiljer på om topparna i effektloggen beror på att man bromsat för mycket innan en kurva vs tryckt till lite extra för att ta sig över en knöl. Så jag kan inte hjälpa att det för mig känns som man samtidigt konstruerar problem för att motivera nyttan. Däremot borde man med accelerometermätning (som t.ex Garmins "Flow") kunna få en kvantitativ siffra på hur ryckigt man kör.

Men om någon kan visa på hur de praktiskt använt effektmätaren på MTB i skogen för att utvärdera och styra sitt träningsprogram och inte bara för siffernörderiets skull (vilket iofs är jättekul) så är jag beredd att ändra uppfattning.
Har använt den till att analysera hur högt jag ungefär ligger i effekt under arbetsdelarna på en xc-tävling. Därefter kan jag styra intervallerna mot det effekt/tidsspannet under intervaller på vägen eller trainer.

Även för att jämföra prestationer och se utveckling. Även om det är samma bana så styrs ju tiden till stor del av t.ex. väder och mängd draghjälp.

/Mattias

lundatok

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag har använt min till att se så jag inte kör för hårt på distanspassen och för pace uppför så jag inte bränner ur benen i längre backar.

Lyssnade på Fredrik Ericssons snack i Tyngre-podden. Han ratade effektmätare i skogen, lite intressant.

Wattmätare för MTB
På långlopp som generellt har långa partier lättkört med klungbildning så är det användbart för att pace'a sig som jag ser det.
Svårare att se nyttan på renodlade stigpartier, men likväl kan det vara intressant att se nominell kraft för hela loppet. Är säkert mest siffernörderi, men kan det höja motivationen att pressa sig hårdare är jag bara nöjd, även om andra analytiska poänger uteblir.

NLC

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
ancientacid sa:
På långlopp som generellt har långa partier lättkört med klungbildning så är det användbart för att pace'a sig som jag ser det.
Svårare att se nyttan på renodlade stigpartier, men likväl kan det vara intressant att se nominell kraft för hela loppet. Är säkert mest siffernörderi, men kan det höja motivationen att pressa sig hårdare är jag bara nöjd, även om andra analytiska poänger uteblir.
Enig i det.

josik

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Spacekitty sa:
josik sa:
Jag trodde alla förstod fördelen med dubbelsidig mätning nu.
Mig spelar det ingen roll om jag har 52% på ena benet, hur ska jag använda den informationen? Jag köper resonemanget om att vid verkligt spurtarbete kring 3-5 sekunder kanske det ger lite felmätning med ensidigt. Men annars ser jag inte att informationen tillför något. OM jag har någon procent lägre effekt i det ben som mäts med ensidigt så gör de ju inget eftersom jag jämför ju bara med min egen mätare ändå.

d_anders

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag har dåliga knän och fördelningen mellan hur jag belastar hö/vä ändras markant under framför allt längre turer. Därför blir det svårt att använda enbensmätning för att hålla en lagom nivå.

Jensen

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Clark sa:
Sampan sa:
Ett alternativ

Coolt! Konstigt att det inte finns färdiga pedaler för MTB om något sånt här faktiskt funkar. Och synd att jag redan har effektmätare till alla mina cyklar...

Fast det gör det ju snart. Srm ska släppa ett par som sägs hamna precis under 1000 euro

Sen kan man ju fråga sig om man vill ha dem där på en mtb :-) slitagemässigt sett :-)

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Gräver upp den här tråden.
Letar wattmätare.
Hittade den här. Men jag har ju ett Decendant vevparti, iofs DUB och SRAM splines fattningen för klingan.

Passarn till mina vevar tro?

Wattmätare för MTB
De kinesiska mätarna verkar inte direkt vara färdigutvecklade ännu om man ska gå på de tester GPLama hunnit göra. Sen vette fan om man vill köpa något från Kina inom den närmsta tiden med tanke på hur de har betett sig med Hongkong och Coronan.

Finns det något oberoende test av noggrannheten på Power2Maxs lösning för MTB? Svårt att hitta något med google. P2M:s 3 bultar känns inte lika förtroende ingivande som Quarqs åtta bultar. Å andra sidan är det väldigt lockande med priset och att kunna fortsätta köra med samma vevparti.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer