Wattmätare för MTB

Maakus

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Litet trådlyft här..
Har gett upp min eviga väntan på Iq2 Spd pedaler som aldrig levereras....
Är det någon som kör med Xcadey/Sigeyi el liknande som kan ge lite feedback?
Eller måste man helt enkelt gräva djupare i lädret?

Har skrivit lite tidigare i tråden om Sigeyi.
Jag köpte en sådan, hade väl inga direkta förväntningar på den, eller heller något annat att jämnföra med.

Den hade lite firmware problem, men det kom ständigt ut nya patchar. Det pratades om något om overflow i kadensmätaren, vilket man såg var 10-20 gång man var ute och cyklade som en plötslig spik i kadensen och watt.
Ska ha åtgärdats.

9/10 toasts.

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag köpte en sådan, hade väl inga direkta förväntningar på den, eller heller något annat att jämnföra med.

Den hade lite firmware problem, men det kom ständigt ut nya patchar. Det pratades om något om overflow i kadensmätaren, vilket man såg var 10-20 gång man var ute och cyklade som en plötslig spik i kadensen och watt.
Ska ha åtgärdats.

9/10 toasts.
Vet du vad den väger? Funkar den mot en Edge 530?

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Den funkade mot min gamla 520 :)
Vikten..ytterst oklart, tror hela paketet (embalage, låda, skruvar, plast, manual och spindel) från HK vägde strax över 300-400g? Så 100-200g?
Dom tycks väga runt 100 gram och internet verkar överlag vara positiva till dom. Ännu en villhöver-pryl att lägga på listan...

Antarv

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB

Ska ha åtgärdats.

9/10 toasts.

Tack för feedback!!
Testa du den nån gång mot någon trainer/annan effektmätare?
Hur lång va leveranstiden?

Nu är det ju nyår i öst också...

Maglia Nera

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Finns det något oberoende test av noggrannheten på Power2Maxs lösning för MTB? Svårt att hitta något med google. P2M:s 3 bultar känns inte lika förtroende ingivande som Quarqs åtta bultar. Å andra sidan är det väldigt lockande med priset och att kunna fortsätta köra med samma vevparti.
Kan passa på att återkoppla angående P2M också. Mätaren har fungerat utmärkt och utan strul. Har klarat mig från spikar och watten har åtminstone känts rätt (har blivit så van att använda wattmätare att jag borde upptäcka om den ligger 20 watt fel). Enda lilla minus är man inte kan stoppa på en pytteliten klinga för att köra högkadensintervaller uppför Hammarbybacken - som Stockholmare får man nog fortsätta att köra dom på trainern.

Antarv

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
20210301_180814.jpg

20210303_173008.jpg

Det blev en Ziggeji (uttal?) tillslut!
Blev även en Stone 36T klinga via dom.
Har funkat finfint efter 3 rundor ~230km😀
Såg att det va nån mer på Happy som nyligen köpt/monterat.

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Visa bilaga 473640
Visa bilaga 473641

Det blev en Ziggeji (uttal?) tillslut!
Blev även en Stone 36T klinga via dom.
Har funkat finfint efter 3 rundor ~230km😀
Såg att det va nån mer på Happy som nyligen köpt/monterat.
Japp, fast har inte blivit så många mil med den än men verkar funka fint. Min kom med firmware 3.802 och jag har inte sett några konstigheter heller.

IMG_0975.JPG

Xco

Ny medlem
Wattmätare för MTB
Hejsan ni som handlat sigeyi watt mätare är ni nöjda med prestandan? Är sugen på att beställa men skulle hemskt gärna höra liten omdömen:-)
Tack på förhand!

Antarv

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Hejsan ni som handlat sigeyi watt mätare är ni nöjda med prestandan? Är sugen på att beställa men skulle hemskt gärna höra liten omdömen:-)
Tack på förhand!

Jag har enbart positivt att säga än så länge =)
Inga spikar i varken W, rpm eller några märkliga värden H/V
Har kört med den i ~50h nu (Inte behövt att ladda den än och Garmindatorn säger batteristatus=bra)

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag har enbart positivt att säga än så länge =)
Inga spikar i varken W, rpm eller några märkliga värden H/V
Har kört med den i ~50h nu (Inte behövt att ladda den än och Garmindatorn säger batteristatus=bra)
Har väl samma upplevlse.
Jag varken tävlar eller ”tränar” i ordets rätta bemärkelse, men den hjälper mig att inte gå för hårt i långa uppförsbackar samt påminner mig om att inte lata mig på platten😊
Sen är det ju trevligt att se åt vilket håll FTP och Vo2max pekar…

Senast ändrad:

Xco

Ny medlem
Wattmätare för MTB
Härligt att höra då blir till att beställa då:-) hade tänkt beställa en quarq men har insett att alla deras spindlar kräver 8 bults vevpartiet och det har jag inte så då blir det dyrt:-(

ulfalf

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Har också nyligen skaffat en Sigeyi, har väl kört ett tiotalet timmar med den och har tyvärr upplevt en del otippade spikar i datat, om det nu inte är så att jag trycker ca 2 kw lite otippat sporadiskt någon gång per runda? Appen säger att jag har senaste FW så lite oklart om det går att göra något, möjligtvis ominstallation av både spindeln och mjukvaran. Får ändå säga att det är intressant med datat, trots spikarna, så jag skulle nog rekommendera köp ändå.

fhloston

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
GPlama håller på att testa Sigeyi. På sin hemsida skriver han att det varit problem (långt ner på sidan) och han väntar på nya. I ett TR forum skrev han positivt.

Wattmätare för MTB
Jag har också en Sigeyi Axo.
Hur tycker ni att den mäter watt kontra någon annan wattmätare? (Om ni har flera alltså)
Jag har en stages left på min tempohoj som jag tror visar lägre watt.. observera TROR 😬😁

Uppdaterade till senaste firmware nu idag när det står att dom ändrat watt calc... inte testat än dock

Antarv

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag har också en Sigeyi Axo.
Hur tycker ni att den mäter watt kontra någon annan wattmätare? (Om ni har flera alltså)
Jag har en stages left på min tempohoj som jag tror visar lägre watt.. observera TROR 😬😁

Uppdaterade till senaste firmware nu idag när det står att dom ändrat watt calc... inte testat än dock
Jag kör AXO på MTBn och Stages på grävlingen och jag har upplevt lite tvärtom.. (Lägre på AXOn)
Dock efter senaste firmwareupdaten så upplevde jag (senast idag bl,a) att watten harmoniserar betydligt bättre =)

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Jag kör AXO på MTBn och Stages på grävlingen och jag har upplevt lite tvärtom.. (Lägre på AXOn)
Dock efter senaste firmwareupdaten så upplevde jag (senast idag bl,a) att watten harmoniserar betydligt bättre =)
Vilken version uppdaterade du till? Jag har 3.802 i min (från fabrik) och den är rock solid så jag vet inte om jag törs uppdatera den… Om den visar exaxt bryr jag mig inte så mycket om, bara den är konsekvent (har inga pedaler att jämföra med)

Antarv

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Ger den högre och eller jämnare effekt eller vad är grejen? Hittar absolut noll om den på internet

Ja upplevde som sagt innan updaten att jag fick slita betydligt mer att få upp watten på AXOn än på min Stages och även Direto trainer.
Efter uppdaten körde jag en referensrunda (2h) på grävlingen (Stages) och dagen efter på MTBn och det skiljde 1w och 1bpm i snitt...
Så ja vet inte riktigt om ja tycker att den mätte ojämnt förut, bara "lågt"

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Ja upplevde som sagt innan updaten att jag fick slita betydligt mer att få upp watten på AXOn än på min Stages och även Direto trainer.
Efter uppdaten körde jag en referensrunda (2h) på grävlingen (Stages) och dagen efter på MTBn och det skiljde 1w och 1bpm i snitt...
Så ja vet inte riktigt om ja tycker att den mätte ojämnt förut, bara "lågt"
Ok tack. Kanske man borde uppdatera ändå då…

Hcb123

Medlem
Wattmätare för MTB
Hej,

Ni som beställt en axo via deras hemsida, hur gjorde ni med vat numret ?
Eller har ni företag ni beställde till.

/Henrik

Hcb123

Medlem
Wattmätare för MTB
Hej,

Ja det är den sidan.

Se bifogad bild, sidan säger fel om jag försöker beställa utan att ange ett.

Bilagor

• Screenshot_20210810-092001_Chrome.jpg
    Screenshot_20210810-092001_Chrome.jpg
    165.2 KB · Besök: 11

Hcb123

Medlem
Wattmätare för MTB
Prova skriv SE framför personnummret och 01 bakom.

SEpersonnummer01
Det funkar inte, den verkar kolla mot databasen inom EU, testade olika kombinationer av personnummer Se och 01.

Finns en på Amazon som säljer spindeln för 4300:- men då behöver jag leta reda på klingan på annat håll.

Får fundera lite mera och kolla runt.
Kanske dyker upp nån begagnad här med lite tur.

/Henrik

BuTTuS

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Det funkar inte, den verkar kolla mot databasen inom EU, testade olika kombinationer av personnummer Se och 01.

Finns en på Amazon som säljer spindeln för 4300:- men då behöver jag leta reda på klingan på annat håll.

Får fundera lite mera och kolla runt.
Kanske dyker upp nån begagnad här med lite tur.

/Henrik
Maila dom och fråga hur tusan en privatperson ska bära sig åt?

ulfalf

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB
Maila dom och fråga hur tusan en privatperson ska bära sig åt?

För att föregå frågeställaren så var jag precis i kontakt med Sigeyi angående detta. Var på väg att beställa min tredje AXO nämligen.

Svaret är att de inte levererar till privatpersoner utan VAT i EU pga. att deras transportör (Fedex/DHL/etc?) inte tar emot paket utan VAT. Sigeyi kommer själva inte göra något åt detta utan kommer istället försöka samarbeta med fler distributörer inom EU. T ex så går det att hitta AXO från någonstans i Spanien på Amazzzzzzzon, men för minst tusenlappen dyrare än vid tidigare direktköp. Lite så som syftet tydligen var med de nya EU-direktiven. Tveksam dock om det verkligen är bättre för kunderna att betala 25% högre pris från Spanien, än direkt från fabriken? Just Sigeyi har varit väldigt bra (de gånger jag varit i kontakt) på support så jag har definitivt förtroende att de skulle vara bra på ev. garantiärenden också. Trygghet är ju en subjektiv känsla och i det här fallet är åtminstone jag tryggare med att köpa direkt från Kina än via en mellanhand i Spanien. Oavsett mellanhänder så lär det i alla fall aldrig bli samma låga kostnad för konsumenten som det blir att direktköpa från fabrik.

Någon som har provat Xcadey? :cool:

pme

Aktiv medlem
Wattmätare för MTB

Någon som har provat Xcadey? :cool:
Jag köpte två Xcadey, en till MTB och en till Pendlare/trainer.
Leverans via EU, så ingen tull eller moms, något jag personligen tycker är fel men inte orkar åtgärda i efterhand.
Det tog en fasligt tid, och krävde hot om att köpa från Sigeyi, för att de skulle skicka prylarna. Båda levererades därefter riktigt snabb direkt i lådan som spårat paket.

Jag testade att köra intervaller på min nyköpta Kickr v5.0 i fredags och sparade samtidigt effektdata på cykeldatorn. När jag jämförde data i efterhand så var det något utjämnade toppar på kickr-data men i snitt skiljde det bara 1W på 54 min.
När det gäller V/H-balans så registreras det som 100% H så fort jag inte trampar, men jag vet inte om det är en bug i min gamla V650 eller om det är effektmätaren (samma beteende på båda).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer