Wattmätning med en vevarm (stages eller dylikt)

Musse1985

Ny medlem
Nu är jag nyfiken på vad forumet kan ge mig för svar på denna fråga:

Jag vill ha wattmätning på min landsvägscykel. Men jag tycker att priserna är lite väl blodiga för detta! Jag har hittat vad jag tror kan vara en kompromiss. Nämligen att "bara" köra med mätning av watt på själva vevarmen.

Ni som har ovan alternativ som jag funderar på vad tycker ni? Och hur ser det ut när man analyserar datan efter ett pass? Uppenbarligen får man väldigt bra info för vänsterbenet men inget på höger då den inte mäts. Vad tycker ni om det?

Jag har Polar och vill att det ska vara kompatibelt med dem, speciellt när man cyklar på en trainer. (Polar har ännu inte fått tummen ur och delar ej med tredjepart. Så man måste ha dubbla system om man ska kunna nyttja deras Flow).

Funkar bra om man inte är väldigt ojämn i benen, den (kör en enkel Stages) dubblar ju bara vänstern. Men den skiljer bara någon/några enstaka procent när jag kör den på Monarken som jag betraktar som facit.

bellasoda

Aktiv medlem
Det funkar fint, med siffror som går att använda för att hålla koll på hur man tränar. Det framgår inte hur den mäter när man tittar på data, vevarmen levererar ”totaleffekt”.

Ingen aning hur noggrannheten är på min stages, men jag tycker inte att det varierar något speciellt från dag till dag. Det är ju däremot något helt annat att börja träna med watt istället för puls. Sjukt bra för intervallträning!

emilh

Aktiv medlem
Det funkar men är inte lika tillförlitligt som en effektmätare som mäter total effekt.
Har kört med Stages men även mycket med Quarq och Power2Max och tycker att Stages-mätaren duger för att ge en fingervisning, men då vänster/höger-balansen varierar med utmattning, intensitet och form så ligger felmarginalen upp mot +-15%.
Min egen v/h-balans har t.ex. varierat 5% bara under den här hösten, något som i totalen ger 10%. Problemet är alltså inte att det diffar X% hela tiden, utan att det kan diffa 0% vid ett tillfälle och 10% vid ett annat.

Inte utan anledning att Stages numera gör effektmätare som mäter på båda ben.

earnstrom här på forumet har skrivit en hel del i frågan.

När vänster-Stages dök upp på marknaden var de betydligt billigare än andra effektmätare och då tyckte jag nog att det fanns anledning att överväga, nu är dock prisskillnaden mot andra och bättre effektmätare mindre.

attbresinhand

Ny medlem
emilh sa:
Det funkar men är inte lika tillförlitligt som en effektmätare som mäter total effekt.
Har kört med Stages men även mycket med Quarq och Power2Max och tycker att Stages-mätaren duger för att ge en fingervisning, men då vänster/höger-balansen varierar med utmattning, intensitet och form så ligger felmarginalen upp mot +-15%.
Min egen v/h-balans har t.ex. varierat 5% bara under den här hösten, något som i totalen ger 10%. Problemet är alltså inte att det diffar X% hela tiden, utan att det kan diffa 0% vid ett tillfälle och 10% vid ett annat.

Inte utan anledning att Stages numera gör effektmätare som mäter på båda ben.

earnstrom här på forumet har skrivit en hel del i frågan.

När vänster-Stages dök upp på marknaden var de betydligt billigare än andra effektmätare och då tyckte jag nog att det fanns anledning att överväga, nu är dock prisskillnaden mot andra och bättre effektmätare mindre.
https://www.dcrainmaker.com/2018/11/power-meter-buyers-2018.html
Läs "left only power meters" samt stycket under.

Verkar vara bra om man ska återhämta sig från en skada, men för något annat? Work is work... Hur blir det ens med oval klinga? 🤔😉.

Jag äger både en quarq, p2m och stages. Märker ingen skillnad men förr var ju stages mer prisvärd. 4iii är ganska prisvärd nu...

emilh

Aktiv medlem
attbresinhand sa:
https://www.dcrainmaker.com/2018/11/power-meter-buyers-2018.html
Läs "left only power meters" samt stycket under.

Verkar vara bra om man ska återhämta sig från en skada, men för något annat? Work is work... Hur blir det ens med oval klinga? 🤔😉.

Jag äger både en quarq, p2m och stages. Märker ingen skillnad men förr var ju stages mer prisvärd. 4iii är ganska prisvärd nu...
Work is work, men om man bara mäter hälften av "work" så kan det bli fel.

Jag fäster heller ingen större vikt vid själva balansen, bara att mätningen kan bli mer eller mindre fel om man endast mäter ungefär halva arbetet.

Min hållning stämmer rätt bra överens med Ray Makers (från artikeln du länkade):

Would I buy it: I have zero issues with the Stages LR in terms of purchasing one, and in fact did so this past June for my main test bike. As for the single-sided variant, that’s a much more complex question (that really applies to all left-only units, not just Stages). Technically speaking it’s a well-made unit that accurately measures the left side. From a pricing standpoint, it’s tough to recommend the left-only approach with other options in the same price ballpark that fully capture all power. Further, as I’ve collected a tremendous amount of power meter data over the past few years with 4-6 power meters concurrently, I’ve started to understand my specific personal left/right balance biases. For most of my riding, there’d be no major issue with Stages. However for longer or higher intensity rides where I might fatigue more, I see some inaccuracies on a left-only due to my personal leg differences. You might be the same, or you might be perfectly even. I don’t know.

Senast ändrad:

bonbon

Aktiv medlem
En ensidig effektmätare är sjukt mycket bättre än en nollsidig. En dubbelsidig har liksom inte samma marginalnytta.

bonbon sa:
En ensidig effektmätare är sjukt mycket bättre än en nollsidig. En dubbelsidig har liksom inte samma marginalnytta.
Det är väl ändå ingen anledning till att hävda att man ska köpa enkel- före dubbelsidig? Du glömmer en viktig parameter i sammanhanget; priset. I o m att dubbelsidiga har kommit ner i pris (p2m ngeco eller favero assioma var de mest attraktiva alternativen sist jag kollade) så har Stages och andra enkelsidiga liksom tappat sin enda fördel.

bellasoda

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
bonbon sa:
Det är väl ändå ingen anledning till att hävda att man ska köpa enkel- före dubbelsidig? Du glömmer en viktig parameter i sammanhanget; priset. I o m att dubbelsidiga har kommit ner i pris (p2m ngeco eller favero assioma var de mest attraktiva alternativen sist jag kollade) så har Stages och andra enkelsidiga liksom tappat sin enda fördel.
Av samma anledning så finns det gott om billiga begagnade ensidiga. En stages går ofta att hitta för runt 2000kr. Det är några hack upp till att skaffa en dubbelsidig då.

ooms

Aktiv medlem
Vad kostar en dubbelsidig idag? Jag gav ca 3500kr för min Stages Ultegra 6800 ny, och det är ju inget problem att hitta begagnade Stages (gen2 och nyare) el 4iii i fint skick för 2500-3000kr.

Totaleffekt är all effekt som du producerar där det mäts. En wattmätare räknar ut effekten genom kraften från ditt vänstra (och med en dubbelsidig även högra) ben gånger vinkelhastigheten (kadensen). En enkelsiding kan ju bara mäta vänster ben så den dubblar helt enkelt det värdet och visar det som totalkraften även om det inte stämmer till hundra procent. Beroende var den mäts (pedal och vev) eller i baknav kan mätta totaleffekten skilja lite pga förluster i kedjan men de verkar inte vara så stora. Hört siffror på 5-6 % men det stämmer inte på Monark och Stages för mig , de är nästan löjligt lika.

Monarken jag även har en Stages på mäter ju kraften på ett helt annat sätt (utbromsad kraft på ett svänghjul) och ger därför totalkraft direkt, precis som en del icke pedal-baserade wattmätare gör. I mitt fall skiljer det som sagt marginellt mellan Monark och Stages. Men jag har inga data att jämföra med för utecykling där skillnaden vänster/höger är större - eller inte.

Har i inget fall någon betydelse för hur jag använder eller tolkar effektresultaten - jag är lika klen i alla fall.

eiskall

Aktiv medlem
Musse1985 sa:
Vad menar du med total effekt?
Det handlar om att det diskussionen mellan enkel- och dubbelsidig effektmätning ALLTID resulterar i missförstånd.

Många tror att vi som förespråkar dubbelsidig mätning gör det för att man vill se skillnaden mellan höger och vänster ben. Faktum är dock att väldigt få, om ens någon, bryr sig om detta.

Det man istället är ute efter med en dubbelsidig mätare är att veta totaleffekten, och slippa den osäkerhetsfaktor som enbensmätare resulterar i med antagandet att effektbalansen alltid är 50/50.

eiskall sa:
Musse1985 sa:
Vad menar du med total effekt?
Det handlar om att det diskussionen mellan enkel- och dubbelsidig effektmätning ALLTID resulterar i missförstånd.

Många tror att vi som förespråkar dubbelsidig mätning gör det för att man vill se skillnaden mellan höger och vänster ben. Faktum är dock att väldigt få, om ens någon, bryr sig om detta.

Det man istället är ute efter med en dubbelsidig mätare är att veta totaleffekten, och slippa den osäkerhetsfaktor som enbensmätare resulterar i med antagandet att effektbalansen alltid är 50/50.
Bra sammanfattning. Det stämmer bra för många att bara mäta vänsterbenets kraft , frågan är om man är en av dem bara.

konscious

Ny medlem
thomaslundstrom sa:
bonbon sa:
Precis!

utbrott

Medlem
Jag stod lite i samma kval som TS för några veckor sedan. Det slutade med att jag köpte en FSA Powerbox: https://bikeshop.se/tillbehor/elektronik/effektmatare/vevparti/fsa/fsa-powerbox-effektmätare-vevparti-1725mm-50-34t-3280002554010-p0000104126?gclid=Cj0KCQiA_rfvBRCPARIsANlV66P7kbm8OMOXPRjP5GM21noQib0VyTiMkSjEMVzGaPeHU0_cbEuZNA8aAr4DEALw_wcB

Jag valde denna på grund av att:
- priset är ungefär likvärdigt med ensidiga alternativ
- den verkar vara av superkvalitét (har inte läst om några problem alls). Jag orkar inte med strulande prylar.
- slippa undra hur skev kraft jag har i v/h ben
- för att jag ändå behövde nya klingor till mitt vevparti.
- det passar i princip alla LVG-cyklar så kan följa med om jag skulle köpa ny cykel nån gång

Senast ändrad:

Musse1985

Ny medlem
De här var bra, riktigt bra! Hur är det med kedjan, måste den bytas eller kan man ha kvar samma? Hur vet man att den passar? Jag trampar med en Merida scultura 6000 disc. Jag köper hellre detta är singel vevarm om priset ändå är detsamma.

utbrott

Medlem
Musse1985 sa:
De här var bra, riktigt bra! Hur är det med kedjan, måste den bytas eller kan man ha kvar samma? Hur vet man att den passar? Jag trampar med en Merida scultura 6000 disc. Jag köper hellre detta är singel vevarm om priset ändå är detsamma.
Kedjan funkar men det som man måste matcha är vevlagret vilket kan vara förvirrande om man inte kikat på sånt innan. Vad jag kan se så kommer den inte passa direkt utan du behöver ett nytt vevlager med 30mm diameter. Min cykel hade redan det så det underlättade.

Typ ett sånt här (tror jag):
https://bikeshop.se/cykeldelar/drivlina/vevlager/pf86/92/dub/sram-dub-pf-bb386-road-vevlager-dub-46-mm-865-mm-006418026000-p0000220863

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
utbrott sa:
Jag hade nog helt ärligt inte orkat mecka med att byta vevlager för det kostar ju en del.

Har du tittat på Favero Assioma? Det stod mellan dom och FSA till slut.

https://shop.almsan.se/produkt/assioma-uno/
Vevlager behöver inte kosta så mycket, men vevlagersverktyg kan kosta en slant.

Jag gissar att vevlagerhylsan på Merida Scultura är 86.5mm bred, då kommer inte BB30 fungera för 30mm axel, vilket är värt att komma ihåg. En FSA powerbox eller liknande behöver alltså ha BB386 som standard.

utbrott

Medlem
bellasoda sa:
utbrott sa:
Jag hade nog helt ärligt inte orkat mecka med att byta vevlager för det kostar ju en del.

Har du tittat på Favero Assioma? Det stod mellan dom och FSA till slut.

https://shop.almsan.se/produkt/assioma-uno/
Vevlager behöver inte kosta så mycket, men vevlagersverktyg kan kosta en slant.

Jag gissar att vevlagerhylsan på Merida Scultura är 86.5mm bred, då kommer inte BB30 fungera för 30mm axel, vilket är värt att komma ihåg. En FSA powerbox eller liknande behöver alltså ha BB386 som standard.
Ja det är väl t.ex. ett sånt här https://www.cykloteket.se/artikel/fsa-bb386-vevlager-pressfit-30/?refSrc=29499&nosto=productpage-nosto-1

men sen kostar det ju att lämna in och få det bytt och det blir inte riktigt lika prisvärt tyvärr

Jag gick från en stages till dubbelsidiga pedaler då den inte kändes tillförlitlig för mig. Mitt stora problem var som emilh beskriver det att obalansen mellan mina ben ökade desto hårdare jag körde, detta i kombination med att det vänstra benet var svagare gjorde att intervallerna blev oftast hårdare än vad de skulle vara.

Sedan håller jag med övriga att du får en bra fingervisning med en enbensmätare också, så är nog en bra start men sedan när man vill djupdyka i siffrorna kommer man upptäcka att man vill ha mer...

Musse1985

Ny medlem
Känner jag mig själv rätt så kommer jag antagligen inte att nöja mig med att inte veta totalen. Får helt enkelt skriva en lapp till tomten =).

Lingon

Aktiv medlem
Det är inte obalansen som är det stora problemet med enkelsidig mätning, utan att man håller emot lite med motsatt vev. Då visar enkelsidig mätning för hög effekt.
Hur mycket varierar beroende på många faktorer, tex. kadens, effekt, trötthet.

Lingon sa:
Det är inte obalansen som är det stora problemet med enkelsidig mätning, utan att man håller emot lite med motsatt vev. Då visar enkelsidig mätning för hög effekt.
Hur mycket varierar beroende på många faktorer, tex. kadens, effekt, trötthet.
Nu får du förklara hur för det här begriper inte jag. Om man håller emot med motsatt vev så mäts den kraften med såvitt jag kan begripa och blir dubblerad den med. Såvida inte vevaxeln gått av eller? Och man borde väl hålla emot på båda vevarna?

Eld

Medlem
ooms sa:
Vad kostar en dubbelsidig idag? Jag gav ca 3500kr för min Stages Ultegra 6800 ny, och det är ju inget problem att hitta begagnade Stages (gen2 och nyare) el 4iii i fint skick för 2500-3000kr.
Man hittar nya enkelsidiga effektmätarvevar för strax över 3000 kr. Då betalar man inte 2500-3000 för en beggad.

Eld

Medlem
NickPick sa:
Eld sa:
ooms sa:
Man hittar nya enkelsidiga effektmätarvevar för strax över 3000 kr. Då betalar man inte 2500-3000 för en beggad.
Länka gärna.
https://www.probikekit.co.uk/cycling-power-meters/4iiii-precision-2.0-3d-power-meter-105-5800-black/11273315.html

NickPick

Aktiv medlem
Eld sa:
NickPick sa:
Eld sa:
ooms sa:
Länka gärna.
https://www.probikekit.co.uk/cycling-power-meters/4iiii-precision-2.0-3d-power-meter-105-5800-black/11273315.html
Ja dom där har varit på rea länge... Men har man annat system blir det mycket dyrare. Prisvärt javisst!
Samtidigt som priserna för nya mätare har ökat så verkar folk ha slutat sälja sina... Har jag märkt. Blev nytt...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer