Wheelie challenge - grupptryck är bra!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Ryan Leech har släppt sin 30-dagars wheelie challenge gratis nu i Coronatider. Jag tänkte äntligen ta tag i det här med att lära mig att cykla på bakhjulet, det är dags nu som snart 43-åring. Kul om fler hoppar på så vi får lite piskor och morötter att förhålla oss till:

Orwar

Aktiv medlem
Tänkte ge mig på det jag med. Har aldrig lyckats tidigare, men att ta det metodiskt steg för steg kan nog vara bra.

Var ute och körde första dagens övning igår, där man skulle lyfta framhjulet med bara ett tramptag. Har nog inte tänkt att jag har några problem med själva hjullyftet utan snarare med det som kommer sen, men det fanns definitivt saker att förbättra även här.
Bra att öva med bara ett tramptag, dålig timing avslöjas direkt när man inte kan rädda det genom att fortsätta trampa.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Ska erkänna att jag fuskade lite och hoppade över första två dagarna och hoppade direkt på dag tre. Även här är det svårt att inte fuska och trampa vidare när man känner att man hamnar rätt. Men, dag tre klar!

bjorkkis

Medlem
Ska erkänna att jag fuskade lite och hoppade över första två dagarna och hoppade direkt på dag tre. Även här är det svårt att inte fuska och trampa vidare när man känner att man hamnar rätt. Men, dag tre klar!
Prova att sänka sadeln, jag tycker det är enklare att hålla balansen med sadeln längre ner :)

SGS

Aktiv medlem
Snyggt!

Jag har funderat på att följa något sådant, men ärligt talat vet jag inte om jag vill det tillräckligt mycket för att verkligen ge mig ut varje dag i ur och skur. (Eller ens merparten av veckan).

Det i sig tycker jag nästan är mer imponerande än bedriften i sig :-)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Snyggt!

Jag har funderat på att följa något sådant, men ärligt talat vet jag inte om jag vill det tillräckligt mycket för att verkligen ge mig ut varje dag i ur och skur. (Eller ens merparten av veckan).

Tack! Är ju bara 15-20 min om dagen så det är ingen jätteuppoffring. Sen ska jag kanske inte säga så mycket än då det har varit kalasväder senaste dagarna.

Fundadores

Aktiv medlem
Snyggt!

Du behöver ju inte köra varje dag. Vem har tid med det?

Monglo

Aktiv medlem
Hmm jag borde ju också göra ett försök så jag lär mig ordentligt någon gång! Kul! Om inte nu nu så snart.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Lyckades med ett litet personligt delmål idag. Vår tomts sträckning längs gatan utanför är 22m. Det har varit ett mål att lyckas cykla förbi hela tomten på bakhjulet, vilket jag lyckades med idag för första gången. Dock bara en gång, så nästa mål är att lyckas med det med lite repeterbarhet. Jag vet, pics or it didn’t happen. Får återkomma på den punkten.

Naveus

Aktiv medlem
Kan ju wheela tills man ej palla hålla i styret hahaha
Det inlägget känns som ett stort bidrag i en tråd full av folk som bestämt sig för att börja öva nu och delar framsteg efter ett par dagars övning.

Det är fritt att starta en "Kan ju wheela tills man ej palla hålla i styret hahaha"-tråd

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Dag 13 - Börjar få lite kläm på det här nu! Klarar oftast att cykla hela vägen förbi huset och en bit till. Efter ett tag börjar det dock gå fortare och fortare och jag får försöka jaga ikapp framhjulet, dags att börja få till det där med bromsmodulation lite bättre.

Naveus

Aktiv medlem
Dag 13 - Börjar få lite kläm på det här nu! Klarar oftast att cykla hela vägen förbi huset och en bit till. Efter ett tag börjar det dock gå fortare och fortare och jag får försöka jaga ikapp framhjulet, dags att börja få till det där med bromsmodulation lite bättre.
Antingen är du en naturbegåvning eller så är den där kursen riktigt bra (y)

Fetadäckar

Medlem
Man blir ALDRIG för gammal för att köra på slangen! 😁
Jag är 41 och tycker det är barnsligt roligt likväl som en vän som är 80 (är nog inte många som gör det i den åldern dock). Visst ska man bejaka sin barnsliga sida för att inte bli gammal och grå.

Så till alla som tänker anta utmaningen med att lära sig. Lycka till och ge inte upp! För när det sitter så är det helt klart en humörhöjare.

AA51D9B4-69F5-47F0-946B-6E3D3F90E76F.jpeg
Det
416D2F99-FAFC-4E10-AFA6-A3FBB01421D1.jpeg
AFD69EB0-E936-46E9-A6B8-9A96970E88BB.jpeg
EFA88EDD-1B7A-4DE0-A48F-87437C25F3ED.jpeg

D i U

Aktiv medlem
Ha alltid pekfingret på bakbromsen så du e beredd, till slut kan du i utförsbacke ta ett rejält tramptag för att få upp cykeln och sedan bara glida på bakbromsen hela vägen :) . Ska det gå fort på plan väg så ha fortfarande pekfingret redo på bromsen och sedan få känslan för att kunna växla i takt med att farten ökar.

SGS

Aktiv medlem
Antingen är du en naturbegåvning eller så är den där kursen riktigt bra (y)
+1

Du kan ju redan det här galant 😆

Själv har jag lyckats fått in mer tillfällen än jag trott. Avklarat åtta pass nu. Min MTB är tillfälligt ur funktion så fick låna sambons "cykel" nu senast. 16kg och undermåliga bromsar till trots gick det över förväntan. Fick in 16-17 (väldigt snabba) tramptag som mest, vilket är rekord. Går m.a.o framåt, fast vissa dagar känns det verkligen inte så.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer