White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Lånar tråden. Är på jakt efter ny pendlarcykel. Kommer pendla 1 mil per dag i Sthlm. Har sett att XXL har bra erbjudande på dessa.

Vilken hade ni valt och varför? Förstått att det är vikten samt mekanisk/hydraliska bromsar som skiljer mellan AX 290 FF och SC comp.

Jäklar vilka bra reor, jag har mekaniska på min "reservcykel" AX 290 FF men skulle jag kunnat ändra mig skulle jag tagit en med hydraliska bromsar.

White AX 290 FF 21
Sittställningen är olika också! De är väll egentligen de viktigaste om man ska pendla, kunna ha rygga, sitta bekvämt osv. AX är mycket mer rakryggad, medans sc är en klassisk Hybrid med mer framåtlutad sittställning

White AX 290 FF 21
Ett par Shimano MT-200 hydrauliska bromsar kostar 500-600 kr, så att det sitter mekaniska bromsar på AX 290 FF hade jag inte låtit hindra mig om cykeln passar i övrigt.

White AX 290 FF 21
Lånar tråden. Är på jakt efter ny pendlarcykel. Kommer pendla 1 mil per dag i Sthlm. Har sett att XXL har bra erbjudande på dessa.

Vilken hade ni valt och varför? Förstått att det är vikten samt mekanisk/hydraliska bromsar som skiljer mellan AX 290 FF och SC comp.

Om du vill slippa underhåll i bästa mån - kör singelklingan.

White AX 290 FF 21

Du får inte en bättre cykel för 2k, kör på

White AX 290 FF 22, allroundcykel, herr - Svart - Hybridcykel | XXL

Läs mer om AX 290 FF 22, allroundcykel, herr. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köp
www.xxl.se
www.xxl.se

White AX 290 FF 21

Av dessa 3 så skulle jag valt SC Lite Alvio...

White AX 290 FF 21
Tektrobromsen kom inte riktigt överens med skivan, så fick bli att byta tillbaks.
Efter någon vecka så lät cykeln som en arg kalkon vid inbromsning.
Visa bilaga 555113
@storfiskarn jag är intresserad av en sådan korg som du har eller större. Vill montera i de fästena som du gjort, verkar smidigare än i axlarna som inte är optimalt om det är QR. Du har denna model va som är 12 cm hög https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelkorgar/wald-multifit-korg-38x25x12cm-svart, kommer det fungera med den som är 23 cm hög eller blir det för tight? https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelkorgar/wld-bk-198-blac hade gärna fått ner ryggsäck vid pendling i korg för att slippa ha den på ryggen och då är 23 cm djup bättre. Vilken bör jag välja? Den du har lär vara snyggare och jag kan använda fästen som du gjort, kanske inte fungerar med en som är högre. Tack för råd!

White AX 290 FF 21
@storfiskarn jag är intresserad av en sådan korg som du har eller större. Vill montera i de fästena som du gjort, verkar smidigare än i axlarna som inte är optimalt om det är QR. Du har denna model va som är 12 cm hög https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelkorgar/wald-multifit-korg-38x25x12cm-svart, kommer det fungera med den som är 23 cm hög eller blir det för tight? https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelkorgar/wld-bk-198-blac hade gärna fått ner ryggsäck vid pendling i korg för att slippa ha den på ryggen och då är 23 cm djup bättre. Vilken bör jag välja? Den du har lär vara snyggare och jag kan använda fästen som du gjort, kanske inte fungerar med en som är högre. Tack för råd!
Japp, jag har den som är 12 hög.
Är osäker på om den djupare passar, men antar att det borde fungera om man bara får till stagen ordentligt.
Risken finns väl kanske att man får kapa ner dom lite så man kan få dom tillräckligt korta för att korgen ska hamna på lagom höjd, men det vet nog någon annan bättre?
Ska kapa ner stagen själv så jag får ner korgen närmare hjulet.
Tycker den sitter alldeles för högt upp som den sitter nu.

White AX 290 FF 21
Är osäker på om den djupare passar, men antar att det borde fungera om man bara får till stagen ordentligt.
Risken finns väl kanske att man får kapa ner dom lite så man kan få dom tillräckligt korta för att korgen ska hamna på lagom höjd, men det vet nog någon annan bättre?
Tackar. Verkar lite klurigt att få den optimalt placerad.
Klart snyggare med den mindre men mer praktiskt med den större.
Låter dock som svårare att få den större på plats utan att montera på axeln.

White AX 290 FF 21
Använder du hela stagen? Jag har samma korg men använder bara ena halvan av stagen för att få ner korgen närmare hjulet.
Tackar. Verkar lite klurigt att få den optimalt placerad.
Klart snyggare med den mindre men mer praktiskt med den större.
Låter dock som svårare att få den större på plats utan att montera på axeln.
Vad tror du om att ha den mindre korgen och använda "stroppar" för att hålla ryggsäcken på plats? Jag lastar ofta ganska högt i korgen, men bara man sätter fast prylarna så går det bra.

White AX 290 FF 21
Använder du hela stagen? Jag har samma korg men använder bara ena halvan av stagen för att få ner korgen närmare hjulet.

Vad tror du om att ha den mindre korgen och använda "stroppar" för att hålla ryggsäcken på plats? Jag lastar ofta ganska högt i korgen, men bara man sätter fast prylarna så går det bra.
Ja. Blir troligen så. Har du monterat på fästen i gaffel eller vid hjulaxeln?

White AX 290 FF 21

Japp, använder hela.
Inte tänkt på att använda bara halva.
Ska testa någon dag👍

White AX 290 FF 21
Hej! Köpte mig en AX 290 FF 22 här i dagarna. Sitter just nu och funderar om det är så att jag är vääääldigt seg i knoppen eller om det är så att det faktiskt är ett problem jag mött. Försöker montera dit ett par stänkor, SKS edge AL 56. Men alltså beskrivningen är undermålig, visar att jag ska använda en skruv men inte jättespecifikt på längd eller om den ska låsas med bult. Har konstaterat att allt måste fast med bult.... Såg att @BigF hade satt dit ett par, hade du några bekymmer? Eller kan du komma med goda råd?

Mvh
En mör småbarnsförälder..

White AX 290 FF 21
Jag satte fast ett par Edge Al 56 utan några jättebekymmer.
Skruvlängd var väl inte en självklarhet, men med lite ögonmått och logiskt gissande så var det inga större bekymmer.
Var är det som du inte får till det?

White AX 290 FF 21
Jag satte fast ett par Edge Al 56 utan några jättebekymmer.
Skruvlängd var väl inte en självklarhet, men med lite ögonmått och logiskt gissande så var det inga större bekymmer.
Var är det som du inte får till det?
Nä men rent allmänt..
Här kommer en killgissning. Ex den längsta, den känns väldigt stor för att fästa fram men det är det enda rimliga. Sedan är det två som är jämnstora som jag gissar ska in baktill. Till sist är det EN som är lite mindre än de två som monteras bak till. Gissar att den ska monteras fram för att komma runt bromsoket?

Sen bultarna är tröga men det är väl för att de ska gänga upp när de väl sitter?

White AX 290 FF 21
Hej, här kommer mitt bidrag till denna tråd. Behövde en ”bra att ha cykel” och med reapriset på 2.000kr så blev det affär. Cykel och stöd från XXL och Wald 1372 korgen från Cykelgear. Lås, skärmar och lite prylar från Bikester så blev jag nöjd … 🚲👍Kommer inte att pendla med den så det fick bli ett par enkla billiga skärmar. Har ”kryp avstånd” till jobbet. Hade inga delar som låg och väntade så därför blev det lite nytt. Provcyklad och den känns mycket bra för den pengen 💰😁
Stort tack till er som har delat med er av bilder, tips och länkar 🙌

Bilagor

• IMG_0172.jpeg
    IMG_0172.jpeg
    1.1 MB · Besök: 221
  • IMG_0178.jpeg
    IMG_0178.jpeg
    655 KB · Besök: 218
  • IMG_0179.jpeg
    IMG_0179.jpeg
    677.4 KB · Besök: 197
  • IMG_0175.jpeg
    IMG_0175.jpeg
    914.7 KB · Besök: 190
  • IMG_0174.jpeg
    IMG_0174.jpeg
    678 KB · Besök: 184
  • IMG_0173.jpeg
    IMG_0173.jpeg
    891.2 KB · Besök: 213
Senast ändrad:
White AX 290 FF 21
Tittade på ny cykel till min dotter, 9 år, och hon blev helt frälst i denna. Men tycker att den är lite stor.. Vad säger reach-eliten här? Hon är 142ca och väl inga större problem när hon satt på.
20230402_113456.jpg

White AX 290 FF 21
Tittade på ny cykel till min dotter, 9 år, och hon blev helt frälst i denna. Men tycker att den är lite stor.. Vad säger reach-eliten här? Hon är 142ca och väl inga större problem när hon satt på.Visa bilaga 617026
Jag skulle tänka lite som när jag själv köper en cykel som är på gränsen på för stor - behöver sadeln sitta helt i botten så kommer körställningen sällan vara bekväm. Men fram och tillbaka till skolan funkar ju. Och snart växer hon!

White AX 290 FF 21
Beställde en AX 290 för drygt en månad sedan, mycket tack vare denna forumtråd!

Tänkte att de minsta jag kan göra som tack är att bidra till tråden med bild på hoj och tillbehör.

Jag hittade ett skärmset som heter Kross Merlin Wide, väldigt lika en av SKS modeller som delats i forumet. Just dessa hittade jag på Cykelkraft för 249kr. Passade väldigt bra. Ska korta ner stagen lite på bakskärmen bara så de följer hjulet lite bättre längst bak bara.

Lasthållare, Altan Cargo Jumbo, även den från Cykelkraft. Passade också riktigt bra. Men framaxeln är lite för kort efter man fäst stagen, så där fick jag beställa en lite längre quick release axel fram. Så gick det att skruva fast.

I övrigt extremt nöjd med cykeln. Väldigt lättcyklad att pendla med, och prisvärd.
Lasthållare tyckte jag såg trevlig ut!
Hur lång behövde quick release axeln vara?

Köpte min cykel här i helgen

Mvh

White AX 290 FF 21
Hej, här kommer mitt bidrag till denna tråd. Behövde en ”bra att ha cykel” och med reapriset på 2.000kr så blev det affär. Cykel och stöd från XXL och Wald 1372 korgen från Cykelgear. Lås, skärmar och lite prylar från Bikester så blev jag nöjd … 🚲👍Kommer inte att pendla med den så det fick bli ett par enkla billiga skärmar. Har ”kryp avstånd” till jobbet. Hade inga delar som låg och väntade så därför blev det lite nytt. Provcyklad och den känns mycket bra för den pengen 💰😁
Stort tack till er som har delat med er av bilder, tips och länkar 🙌
Vilket stöd från XXL är det du har monterat?

White AX 290 FF 21
Beställde en M nu med schyst pris på + modellen men efter plöjande av tråden verkar det som konsensus är att storlekstabellen är för snålt tilltagen. Så redan avbeställt och L var slut.

180 lång och 85 i innerbensmått. Läge att vänta på att 2023s modell kommer på rea istället kanske?

White AX 290 FF 21
Beställde en M nu med schyst pris på + modellen men efter plöjande av tråden verkar det som konsensus är att storlekstabellen är för snålt tilltagen. Så redan avbeställt och L var slut.

180 lång och 85 i innerbensmått. Läge att vänta på att 2023s modell kommer på rea istället kanske?

Jag tycker nog att den är rätt stor (har L och är 185c med 85cm upp till grenen), tror att M också skulle funka. Men å andra sidan vill jag ha en rätt upprätt sittställning på den här hojen. Åk till en butik och testa, om du har möjlighet.

White AX 290 FF 21
Hej, skaffade en White och är ganska nöjd. Bytt handtag, satt på ”horn” på styret, bytt pedaler, bytt däck och satt på pakethållare samt stänkskärm bak. Lite blandade känslor med pakethållaren (Biltema), tycker den är ok men ser lite klumpig och mastig ut, sitter som berget dock. Riktigt skön att cykla på och långa sträckor går enkelt att tillryggalägga. Väldigt nöjd med den som en första budgetcykel.

Har pakethållaren fungerat bra?

White AX 290 FF 21
Nya begagnade däck på dotters cykel.

EBE43103-9E7D-4704-A7DC-EEE8C421B547.jpeg

Har någon som bytt kommit på ngt vettigt att göra med de gamla eller är det direkt till återvinningen?

Tillbaka
Topp