White AX 290 FF 21

Wathier

Medlem
White AX 290 FF 21
Hade satt stänkskärmen bak fel, nu sitter den snyggare och mer stabilt, ljudet verkar borta. Kan rekommendera dessa aluminiumstänkor, riktigt bra.

Framlyktan rykte också. Nu är den nog klar för ett tag framöver :)

Bilagor

• tempImaged5gaNd.png
    tempImaged5gaNd.png
    1.5 MB · Besök: 162
  • tempImageeU14tY.png
    tempImageeU14tY.png
    1.7 MB · Besök: 157

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Min har bara gått 122km
Sen jag fixade den obefintliga växeljusteringen har den fungerat klanderfritt.
Just detta kan jag dock inte klandra XXL för då jag valde att montera ihop den själv.
Finns några små repor efter en klantig parkeringen och efter en för lång växelwire.
Satte en bit lackskyddsfilm där wiren ligger mot ramen vid bakbromsen.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Har följt den här tråden ett tag och fick genom stugköp äntligen en anledning att köpa en AX som bruks-, shopping- och gästcykel. 2800 spänn är ett kap, men – som jag tror nämnts tidigare – bör man gå igenom den ordentligt vid köp. Min hade dåligt åtdragna hjul (vilket jag upptäckte 5 rappa kilometer efter köp då jag såg att framhjulet skevade vid inbromsning), icke-justerade mothåll för bromsarna och en lös sadel. Att hjulen satt löst var onödigt trist, men resten ingår väl så att säga i priset. Bromsarna tog som nämnts tidigare uselt men började svara efter justering och sk "inbromsning".

Efter detta kap drack jag lite öl och hivade sen bort mer än halva cykelns pris på kontaktpunkter, däck, slang och pizzarack. Värt det i längden, tänker jag, men lite motigt när det innebar ett så stort procentuellt påslag 😐

storfiskarn

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
På min blå så satt allt som det skulle.
Lite oväntat, och bättre monterat än dom cyklarna jag köpt från "riktig" LBS här i stan.

Bara dom vanliga justeringarna av reglage och sadel/stolpe att göra.

Knas79

Medlem
White AX 290 FF 21
Hej,
Köpte också en förra året och tycker den fungerar förvånansvärt bra sett till vad jag betalade. Det enda, som redan nämnts, är väl att jag inte får bromsarna att ta något vidare.
Jag har försökt följa de tips i tråden för inbromsning men hamnar efteråt fortfarande snarast i någon form av ABS-bromsning och får de inte riktigt att hugga till om jag nu skulle vilja det.
Mer än vad som skrivits rörande inbromsning, finns det något annat jag kan göra annat än att gilla läget? Andra belägg, andra skivor osv eller får jag acceptera att det här är så bra som det blir? Vissa av er verkar ju fått till det ganska bra så vet inte riktigt varför jag inte lyckas.

Tack på förhand

/Klas

Konstigt

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Nedsatt 1000 kr till 2499 tom. 22-07-03.

Läste om någon som inte var nöjd med Biltema skärmar.. men specificerade inte vad som var fel. Var där idag i annat ärende så köpte ett set 27-667.

Trixade lite vid installation men gick ändå rätt bra.. men ingen installationsmanual så för en som aldrig monterat skärmar innan fick man gissa en del. Ska klippa till stagen så de blir kortare men detta duger absolut till min snart 9-åring (145 cm) som är ägare till cykeln.

Däremot passade inte cykelkorgen 27-1977 alls så får leta vidare där. Fler tips mottages tacksamt! Var något tidigare i tråden men den verkar inte säljas längre, tråden är ju rätt gammal.

20220622_204603.jpeg

20220622_204612.jpeg

20220622_204620.jpeg

Pfaff

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nedsatt 1000 kr till 2499 tom. 22-07-03.

Läste om någon som inte var nöjd med Biltema skärmar.. men specificerade inte vad som var fel. Var där idag i annat ärende så köpte ett set 27-667.

Trixade lite vid installation men gick ändå rätt bra.. men ingen installationsmanual så för en som aldrig monterat skärmar innan fick man gissa en del. Ska klippa till stagen så de blir kortare men detta duger absolut till min snart 9-åring (145 cm) som är ägare till cykeln.

Däremot passade inte cykelkorgen 27-1977 alls så får leta vidare där. Fler tips mottages tacksamt! Var något tidigare i tråden men den verkar inte säljas längre, tråden är ju rätt gammal.

Visa bilaga 562909
Visa bilaga 562910
Visa bilaga 562911

Med bara ett stag fram kan skärmen bli lite flimsig men annars funkar de bra - även för min gruscykel vintertid. De saknar det stödet SKS har i sin sandwichkonstruktion så hållbarheten är nog lite sämre. Men för priset oslagbara.

Wathier

Medlem
White AX 290 FF 21
Om det redan gnälls så kanske det skall letas drev. Du måste ner på en MTB-klinga för att komma under 1.0. En 32:a kanske platsar. Frågan om du får på det på den där veven.

Edit: Gick ut och provade att hålla upp en 34t framför veven. Skall inte vara problem med att få dit en 32t.

Visa bilaga 511660

Mäter det till BCD 104 och där finns det ett stort utbud 32t.

Jag skulle vilja ha mer utväxling, alltså att jag kan cykla lika snabbt på lägre växlar. Har förstått att jag behöver ett drev med fler tänder fram, men hur många? Det är 38T nu, gör det stor skillnad att gå upp till 42T?

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar på att köpa en laddning mt200 bromsar till min.
De bör passa rakt av.
De mekaniska är inte jätteroliga
Skriker och bakbromsen har dåligt bett trots att jag gjort allt efter konstens alla regler.
Vad kan en komplett uppsättning mekaniska Tectro-bromsar vara värda på begagnatmarknaden?

rois

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag skulle vilja ha mer utväxling, alltså att jag kan cykla lika snabbt på lägre växlar. Har förstått att jag behöver ett drev med fler tänder fram, men hur många? Det är 38T nu, gör det stor skillnad att gå upp till 42T?
Det är ca 10,5% högre utväxling. (Du har kanske redan räknat ut det). Om du har den enklare White cykeln med 8 växlar, så har kassetten drev i steg 11-13-15-17 etc. 13 till 11 ger en förändring på ca 18%, så du lite mer än en halv (hög) växel till. Sen vet jag inte hur du upplever skillnaden. Vill du ha större skillnad, så är det ännu större klinga eller komplett vevparti som gäller. Jag svävar dock i total okunskap om vad som finns, och vad som fungerar.
Men det är bara att känna efter i kroppen hur mycket snabbare du vill cykla, räkna, och komma fram till hur stor klinga du vill ha. Dock så straffas du i motvind och uppförsbackar, så ha det i åtanke. Jag vet inte hur det ser ut där du cyklar, platt eller kuperat.

Perure85

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Sambon och min pappa har båda denna cykel, dock olika storlekar, enda klagomålen jag hört från dem har varit gnisslande bromsar och att växeln på min sambos cykel bråkat en del efter en krash orsakad av oaktsamhet och dåligt ditskruvad styrstam...

kallabaz

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Köpte en till mig och frun som vardagscyklar till och från badet.
Upptäckte att det var längesedan jag mekade cykel och nu har jag tröttnat…

Barnstol - finns det någon som passar bra? Just nu kan jag inte montera på och av utan att skruva av sadeln eller fästet. På fruns cykel går den inte på alls eftersom hon har lägre sadel.

Korg - https://www.cykelgear.se/tillbehor/cykelkorgar
Kan någon som monterat en länka till modell som säkert passar?

Stöd - inget av de stöd jag hade hemma passar. Vad för fäste ska jag ha?

Ber om ursäkt för mina nybörjarfrågor..

kallabaz

Ny medlem
White AX 290 FF 21
En sån här barnstol borde nog passa. Förslag till stöd hittar du på post nr 21 i denna tråd.
Läs gärna igenom hela tråden, har sett bra förslag på korgar också.☺️

Barnstol
Hej,
Tack för svar.
Precis en sådan har jag. Den passar på min med högre sadel men jag måste montera av hela fästet för att få av stolen. Inte hållbart i längden då stolen brukar åka av och på dagligen.

Läst igenom hela tråden flera gånger. Stödet hade jag dock missat. Tack.

Ang. Korgen så har jag sett bra tips på korgar, ville dock få en exakt länk på en korg som är testad och funkar. Orkar inte fler felköp nu.. :-)

PtrMk

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Barnstol - finns det någon som passar bra? Just nu kan jag inte montera på och av utan att skruva av sadeln eller fästet. På fruns cykel går den inte på alls eftersom hon har lägre sadel.
Jag har en Hamax Zenith (se bild på sidan 4), men fästet är kanske lika som Kiss-modellen som du hade? Jag har min sadel rätt högt upp gissar jag på men att montera barnsitsen av- och på går fin fint.
Det finns ju en annan bygel med en annan utformning att köpa till. Jag vet inte om det skulle kunna vara något?

https://www.storochliten.se/hamax_extra_monteringsram_for_kiss_och_sleepy_ (se bild nr2)
Verkar inte finnas i lager där men Jollyroom verkar ha.
https://www.jollyroom.se/sport/cyklar/cykelsitsar/hamax-kiss-sleepy-smiley-extra-bygel

kallabaz

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Jag har en Hamax Zenith (se bild på sidan 4), men fästet är kanske lika som Kiss-modellen som du hade? Jag har min sadel rätt högt upp gissar jag på men att montera barnsitsen av- och på går fin fint.
Det finns ju en annan bygel med en annan utformning att köpa till. Jag vet inte om det skulle kunna vara något?

https://www.storochliten.se/hamax_extra_monteringsram_for_kiss_och_sleepy_ (se bild nr2)
Verkar inte finnas i lager där men Jollyroom verkar ha.
https://www.jollyroom.se/sport/cyklar/cykelsitsar/hamax-kiss-sleepy-smiley-extra-bygel
Tack för info.
Vi löste det genom att köpa påhängscykel till min, och en sån där sadel man sätter på ramen till min sambo.
Mer cykelglädje till min dotter dessutom. Blev kanon!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Fick min idag. Inte var det några lättrullade däck som satt monterat :LOL:

Men i övrigt nöjd, förutom med de raka styret! Vansinnigt oskönt när man är van med bock! Ska leta mig ett mustaschstyre som kompromiss, tog fram rörskäraren och tog av 65mm per sida tills vidare.

liten_ninja

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Känns som att man upptäckt "cykeln" i denna tråd.
För min del ligger något i det. 😊
Jag köpte denna för att ha en enkel vardagscykel. Tänkte direkt sätta på skärmar, korg, lyse, praktiskt lås... Skärmar beställdes direkt men kommer mig inte för att montera ännu.
När jag tar den på ett ärende känns det så avskalat och enkelt. Det väcker känslan från barndomen att bara cykla runt lite extra för att det är kul, upptäcka någon ny grej i stadsmiljön. Som att gör en wall ride av en stensatt slänt å sådär. Lekfullhet utan krav, haha.

smiley87

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är 185cm och köpte en L storlek men 20tum är ju ca 51cm bara ? Verkar litet eller ska det vara så för min längd? Kollade att den ska va bra för 180-190 cm personer.

Mvh Richard

Pfaff

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är 185cm och köpte en L storlek men 20tum är ju ca 51cm bara ? Verkar litet eller ska det vara så för min längd? Kollade att den ska va bra för 180-190 cm personer.

Mvh Richard

Utgå från guiden.
Dethär med ramstorlekar är rätt intetsägande och skiljer från fabrikat till fabrikat. En reminiscens från den gamla onda stålramstiden.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej!

Mvh Richard
Jag undrar även om det finns nåt bra stöd som.ni kan rekommendera ? Den på 21 är visst slutsåld.

Mvh
Jag är 179 och köpte L. Jag vände stammen och flyttade upp 15mm spacers ovanför, sitter fortfarande ganska upprätt men det är hanterbart. 5cm kroppslängd till är nog inga problem för sadel-vevparti.

Jag kör med detta stöd https://bikeshop.se/gavia/gavst01/gavia-cykelstöd-för-24-28

Raemoe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Var inne och klämde på en sån här idag och kom fram till att det nog inte går att montera min Rasket på den vilket i princip var mitt enda krav. Tråkigt att de inte satt en framåtriktad eyelet på gaffeln! Det blir nog en retro mtb istället.

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det kliade ju till ordentligt nu med det trevliga priset.
Men med mina 193 cm och långa ben lirar nog inte en large, eller vad tror ni?
Jag är 188 och sitter helt OK med en ny 40cm sadelstolpe och ny kortare/högre stam. Kommer nog inte cykla mer än nån mil per tur på den, så perfekt behöver den inte vara.

Topp