White AX 290 FF 21

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nu ska den få ett par schwalbe dubbdäck och sks raceblade stänkskärmar och bli renodlad vintersmetpendlare!
Jag har monterat SKS Raceblade Pro XL på min, men för vintersmet skulle jag definitivt rekommendera något mer heltäckande.

Raceblade Pro XL funkar nog bäst för mysiga sommarregn. (Men det kanske finns mer heltäckande i samma "serie"?)

RäsTobbe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag har monterat SKS Raceblade Pro XL på min, men för vintersmet skulle jag definitivt rekommendera något mer heltäckande.

Raceblade Pro XL funkar nog bäst för mysiga sommarregn. (Men det kanske finns mer heltäckande i samma "serie"?)
Tror du är synsk, det är just Pro XL jag har som jag tänkte sätta dit :)
Särskilt med tanke på att dubbdäcken är 42 breda, tack tänkte inte på det, så tar jag ditt goda råd och letar på något bredare!

Berkan

Medlem
White AX 290 FF 21
Vilken heltäckande skärm rekommenderar ni för vinterslask? SKS Al Edge såg ut som vad jag stilmässigt är ute efter, men hur är rostskyddet på den? Tänker spontant att (snygga stabila) skärmar i plast klarar saltgrusgeggan bättre? Samtidig är priset på Al Edge inte hutlöst, så kanske värt att testa?

(Pro XL har jag testat med 35mm dubb en vinter, gick med millimeterprecision på installationen, så bredare än så blir knepigt om man inte vill börja böja och fila på stag och fästen)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Tror du är synsk, det är just Pro XL jag har som jag tänkte sätta dit :)
Särskilt med tanke på att dubbdäcken är 42 breda, tack tänkte inte på det, så tar jag ditt goda råd och letar på något bredare!
Vilken heltäckande skärm rekommenderar ni för vinterslask? SKS Al Edge såg ut som vad jag stilmässigt är ute efter, men hur är rostskyddet på den? Tänker spontant att (snygga stabila) skärmar i plast klarar saltgrusgeggan bättre? Samtidig är priset på Al Edge inte hutlöst, så kanske värt att testa?

(Pro XL har jag testat med 35mm dubb en vinter, gick med millimeterprecision på installationen, så bredare än så blir knepigt om man inte vill börja böja och fila på stag och fästen)

Jag skaffade dessa, bra längd. Monterade framskärmen i de nedre hålen så för att komma förbi bromsoket fick jag böja stagen på ena sidan samt montera med fem distanser. Mycket nöjd än så länge :)

RäsTobbe

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hallå hallå!

Vad exakt är det jag behöver köpa om jag vill ha upp styret en aning. Typ 5-10cm högre ? Känns som jag pressas nedåt mot styret just nu. Behöver nog en lite mer upprätt ställning.

Mvh
Jag är inte duktig nog att rekommendera någon specifik styrstam men typ en sådan här med vinkel skulle få upp styret.
1660852209409.png

Fredrik Å

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ja köpte L som ska vara för min längd. Är 5-10 cm verkiigen mycket ? Låter inte alls mycket. Men då räcker väl 5cm då antar jag
Styret är redan förhållandevis högt .
Det är inte så att sadeln ska flyttas i längsled.
Sitter den fel i förhållande till din kropp känns det som att man ska falla framåt.
Prova att skjuta den bakåt och kolla om det blir bättre.
Själv har jag rätt så långa ben från höften till.knäet och drabbas av just det där.

dogday

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ja köpte L som ska vara för min längd. Är 5-10 cm verkiigen mycket ? Låter inte alls mycket. Men då räcker väl 5cm då antar jag
Hur lång är du? Hur tänker du dig sitta?

Jag är 188 med 90 cm innerben. Satte på en 90mm-stam med 17 graders vinkel uppåt istället för den befintliga som var 90mm med 6 graders vinkel neråt. Det gav 33mm mer höjd vilket är stor skillnad och räckte för mig. Du kan se hur det ser ut en bit bakåt i tråden.

Edit:
Här kan du räkna ut vilken skillnad en ny stam ger mot den befintliga. Du får utgå från befintliga modeller förstås: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Nu har jag installerat en Zipforce slim (enbart fästet på bild i denna tråd, för bild inkl elmotor, se elforumet), vilket ledde till att jag fick flytta ner Waldkorgens fästen till QR-axeln. Inte lika kul när man ska plocka av hjulet, men det händer förhoppningsvis sällan.

Sen ska det på ett par fetare skärmar, troligtvis Bluemels B53 enligt ovan, måste bara kolla så det lirar med Zipforcen (ev får man kapa lite av framskärmen oavsett vad man väljer..).

WhatsApp Image 2022-08-19 at 12.05.05 PM.jpeg

White AX 290 FF 21
Med Bluemels B53, skärmlängden funkar till att skydda cykelvagnen mot skvätt också.
Hur breda däck har du? Ungefär hur breda däck tror du får plats? Sportson skriver max 47 mm, vilket känns som ganska rejäl marginal?
SKS-BLUEMELS-WEB.jpg

SKS har en gammal tabell (där B53 saknas) som säger att även B50 skall klara 47 mm däck.
sks-bluemels-b53-schutzbleche-28-matt-schwarz-2.jpg

Finns det då kanske någon chans att man får in 50 mm däck under B53?

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hur breda däck har du? Ungefär hur breda däck tror du får plats? Sportson skriver max 47 mm, vilket känns som ganska rejäl marginal?
Visa bilaga 575480
SKS har en gammal tabell (där B53 saknas) som säger att även B50 skall klara 47 mm däck.
Visa bilaga 575481
Finns det då kanske någon chans att man får in 50 mm däck under B53?
Har inte bytt däcken så de är just 47mm breda. Själva skärmen klarar säkerligen 50mm, men till skärmstagens övre fästen är det inte jättestor marginal till däcken. Men 1,5mm per sidan är å andra sidan inte så jättestor ökning av bredden.

White AX 290 FF 21
Har inte bytt däcken så de är just 47mm breda. Själva skärmen klarar säkerligen 50mm, men till skärmstagens övre fästen är det inte jättestor marginal till däcken. Men 1,5mm per sidan är å andra sidan inte så jättestor ökning av bredden.
Tack för snabbt svar! Låter lite lovande. Får väl köpa och testa helt enkelt! Återkommer med resultatet senare när jag bytt däck.

zinkpasta

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej, Gick det inte alls ? Har nämligen beställt en sådan. Hade man kunnat montera den utan pinnen för pedaler ?
Om man skippar pinnen för pedaler så spänns ju stolpen och sadeln bara fast runt övre ramröret, och då kan ju sadel (och barn) rotera fritt i höjdled mer eller mindre. Troligtvis inte önskvärt. ..Om jag inte missade nåt uppenbart.

Dessutom måste ju barnet ha fötterna nånstans för att avlasta resten av kroppen?

Senast ändrad:

joni1989

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Fick min shotgun kopia i tisdags och det gick att montera till slut. Verkar sitta bra. Sen kan det bli så att när barnet växer att det går inte längre för man kan inte flytta sadeln bakåt mer.
A2C85468-81CA-4938-946F-D6DACD0C3852.jpeg

Bilagor

• E3FDE1F2-1C8F-495F-A345-8463D3F91012.jpeg
    E3FDE1F2-1C8F-495F-A345-8463D3F91012.jpeg
    1.1 MB · Besök: 36

NickPick

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
När jag tog förarbevis för terrängfordon sade dom att små barn framför kan bli ihjälklämda vid en olycka. Gäller det inte på cyklar? Seriös fråga.

joni1989

Ny medlem
White AX 290 FF 21
När jag tog förarbevis för terrängfordon sade dom att små barn framför kan bli ihjälklämda vid en olycka. Gäller det inte på cyklar? Seriös fråga.
har ingen fakta men som MagerValp säger är det stor skillnad i vikt och hastighet. Sen gäller det att välja rätt tillfälle när man använder en sådan sits även om jag var förvånad hur stabilt det kändes. Kommer troligtvis bara cykla på skogsväger i lugn tempo där det inte är biltrafik. För långre turer där man cyklar nära bilvägar kommer jag fortfarande välja vanlig bakmonterad sits.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
har ingen fakta men som MagerValp säger är det stor skillnad i vikt och hastighet. Sen gäller det att välja rätt tillfälle när man använder en sådan sits även om jag var förvånad hur stabilt det kändes. Kommer troligtvis bara cykla på skogsväger i lugn tempo där det inte är biltrafik. För långre turer där man cyklar nära bilvägar kommer jag fortfarande välja vanlig bakmonterad sits.
Vid tvärnit eller tvärstopp är det förarens vikt som klämmer barnet mellan sig själv och styre, oavsett vikt på fordonet. Med det sagt tror jag det är okej på cykel så länge man använder sunt förnuft.

White AX 290 FF 21
Jag är sugen på AX+ för lite lätt pendling och ta sig runt i stan.

Är det något väldigt uppenbart som måste bytas ut för att den ska vara optimal?

Hade nog kunnat köra på vanliga modellen också men hur dålig är bromsarna på den och är det något som måste fixas med omgående?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag är sugen på AX+ för lite lätt pendling och ta sig runt i stan.

Är det något väldigt uppenbart som måste bytas ut för att den ska vara optimal?

Hade nog kunnat köra på vanliga modellen också men hur dålig är bromsarna på den och är det något som måste fixas med omgående?
Bromsarna är inte urdåliga på den med mekaniska bromsar, det går att bromsa mjukt, hårt och till och med låsa hjulen på den.

Däremot kanske hydrauliska fungerar bättre vintertid om temperaturen ofta är runt omkring fryspunkten.

White AX 290 FF 21
Bromsarna är inte urdåliga på den med mekaniska bromsar, det går att bromsa mjukt, hårt och till och med låsa hjulen på den.

Däremot kanske hydrauliska fungerar bättre vintertid om temperaturen ofta är runt omkring fryspunkten.
Jag har aldrig varit någon vinterpendlare på cykel men bra att veta att den vanliga modellen är duglig för vår,sommar och höst åtminstone.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21

Rea på AX+, nere på 2699kr
Gjorde en prisgaranti så jag fick tillbaka 1800 pga ditt inlägg!
Ja men precis, det de nu anger som ordinarie pris är ju faktiskt "ordinarie reapris". Annars brukar den vara ännu "dyrare" när det inte är rea.

White AX 290 FF 21
Jag råkade beställa en 290 FF+ i storlek L.
I detta fallet hade jag en i kundvagnen för reapris men missade rean.

Hörde av mig till XXLs support och de var tydliga med att jag fick cykeln för reapris om jag kunde beställa cykeln (Cykeln fanns inte tillgänglig på hemsidan längre).

Håller tummarna att detta går vägen iom det är svart på vitt i mailet till butiken. :)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp