White GX Lite 22

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Samma sak på undersidan med på min:

Visa bilaga 601138

Edit: och ena hålet för skruven som fäster skärmstaget i gaffeln är inte ordentligt gängat.. ok det börjar bli lite mycket på en gång nu även om det var en billig hoj.
Mekanikern på XXL i Sisjön löste gaffelgängan med en gängtapp och beställde en ny ram som bör dyka upp om några veckor. Proffsigt och trevligt bemötande, väldigt långt ifrån butikskedjans taskiga cykelrenommé.

Caan

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Igår fick jag min med posten, nu är den pendlar-utrustad 😀 dock verkar baknavet/bodyn vara trasigt, det går väldigt tungt på 3 av ”klicken”. Får bli en tur till butiken i morgon. Tur att vinterhjulen är på så länge 😀
B2E480DF-A29E-45BF-B8C1-3FEFD5A0A86A.jpeg

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Min kom också igår. Alla skruvar var centrerade och faktiskt var merparten vettigt justerat förutom att några skruvar var galet hårt dragna.

Enda felet var att de hade fyllt gängorna med orange färg när de lackade högra sidan av framgaffeln. Var inte ens nära att det gick att dra i en skruv från början, men var snabbt fixat.

Jag monterade sks edge al 46 som är ganska raka i formen och då är det sjukt tight mellan skärm och framväxelns arm i yttersta läget. Efter en del svärande så gick det att få till med 1mm marginal utan att modifiera skärmen.

Bytte till Schwalbe Marathon gg och en 13-26 kassett. Väntar på leverans från Rose som tyvärr tar en månad till. Då blir det smalare styre, pakethållare och dynamobelysning. Förhoppningsvis blir den praktisk som brukscykel bara den inte behöver bäras.

bosune

Medlem
White GX Lite 22
Min kom också igår. Alla skruvar var centrerade och faktiskt var merparten vettigt justerat förutom att några skruvar var galet hårt dragna.

Enda felet var att de hade fyllt gängorna med orange färg när de lackade högra sidan av framgaffeln. Var inte ens nära att det gick att dra i en skruv från början, men var snabbt fixat.

Jag monterade sks edge al 46 som är ganska raka i formen och då är det sjukt tight mellan skärm och framväxelns arm i yttersta läget. Efter en del svärande så gick det att få till med 1mm marginal utan att modifiera skärmen.

Bytte till Schwalbe Marathon gg och en 13-26 kassett. Väntar på leverans från Rose som tyvärr tar en månad till. Då blir det smalare styre, pakethållare och dynamobelysning. Förhoppningsvis blir den praktisk som brukscykel bara den inte behöver bäras.
Har du lust att lägga upp bild på hur det blev med dessa skärmarna? Funderar på att använda dem på min gxpro men tvekat om det kommer att funka

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Orkade inte ta loss skruven. Från spets till skalle är den ca 34mm, så jag gissar 30mm. utan skalle.

Kan fixa en bild sen. Med 622x37 får jag skapligt utrymme mot skärmen. Skärmen i sig hade kunnat monteras betydligt längre från däcket (vilket jag gjorde först), men då fungerar det som sagt var inte med framväxeln.

DD88

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Orkade inte ta loss skruven. Från spets till skalle är den ca 34mm, så jag gissar 30mm. utan skalle.

Kan fixa en bild sen. Med 622x37 får jag skapligt utrymme mot skärmen. Skärmen i sig hade kunnat monteras betydligt längre från däcket (vilket jag gjorde först), men då fungerar det som sagt var inte med framväxeln.
Stort tack!

White GX Lite 22
Igår fick jag min med posten, nu är den pendlar-utrustad 😀 dock verkar baknavet/bodyn vara trasigt, det går väldigt tungt på 3 av ”klicken”. Får bli en tur till butiken i morgon. Tur att vinterhjulen är på så länge 😀 Visa bilaga 601548
Precis sådär vill jag få till min när den väl kommer. Vilka delar är det? Skärmar, pakethållare och eventuellt stöd😬. Var det några problem vid montering?

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
E3F4F229-1D73-4BAD-AEC9-6344FA6C6564.jpeg

Biltemas standardskärmar för 149 kr var allt sambon var värd. Blev bra till sist men man behöver platta till eller såga av metallklykan som bakskärmen har längst ner, och lägga till en spacer på ca 1cm för att få bättre fender line och skapa distans till framväxeln. Sen är stagen bak lite korta med. Första gången på länge som jag var tvungen att mixtra runt i en hel timme för att få på två skärmar.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Visa bilaga 601600
Biltemas standardskärmar för 149 kr var allt sambon var värd. Blev bra till sist men man behöver platta till eller såga av metallklykan som bakskärmen har längst ner, och lägga till en spacer på ca 1cm för att få bättre fender line och skapa distans till framväxeln. Sen är stagen bak lite korta med. Första gången på länge som jag var tvungen att mixtra runt i en hel timme för att få på två skärmar.
Stagen var på vippen för korta bak även på min hoj med SKS Bluemels-skärmar. Blev snyggt det där men du borde göra en egolapp till sambon så drivlinan/fötterna inte blir nedstänkta.

Caan

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Precis sådär vill jag få till min när den väl kommer. Vilka delar är det? Skärmar, pakethållare och eventuellt stöd😬. Var det några problem vid montering?
Här kommer en lista på saker, allt är från Bikester. Det är dock ett år sedan jag beställde eftersom sakerna suttit på min gamla pendlarcykel. Enda problemet med montering var att jag kapat stagen till bakskärmen tidigare så de var på gränsen till för korta men det funkade 😀 original-längd hade inte varit några problem.
Skärmar: SKS Bluemels B53
Pakethållare: Red Cycling Products Tour Carrier Rack
Stöd: Cube RFR Chain Stay Pro Cykelstöd svart
Väska: BBB PortoVault Waterproof Väska för pakethållare 25l svart

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
@bosune
Så här har bakskärmen hamnat för att jag ska kunna ha bakväxeln precis som jag vill ha den (en annan vinkel hade underlättat) och för att det ska gå att ta bort / sätta dit bakhjulet utan att släppa ur luften.

IMG_20230106_225734.jpg IMG_20230106_225234.jpg IMG_20230106_225050.jpg IMG_20230106_225423.jpg
Behövde fixa en distans på kanske 1,5cm och då är det ändå ingen jättemarginal mot framväxeln som synes. Iofs ingen katastrof om det skulle slå i någon gång. Distansen och cykelns geometri gör att bakänden av skärmen naturligt vill hamna långt ut som synes. Det skulle säkert gå att böja lite och sen dra in den med stagen, men jag har valt funktion före form.

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Om någon är intresserad av en recension så bad jag Chat GPT skriva en. Det är ju trots allt AI som är framtiden.

The White Gx Lite gravel bike is an impressive machine. From the moment I first laid eyes on it, I knew I had to take it for a spin. And I'm glad I did - this bike exceeded all of my expectations.

First and foremost, the Gx Lite is incredibly lightweight. Despite being a gravel bike, it feels almost like a road bike in terms of its speed and agility. The lightweight frame and components make it a breeze to ride, and it's incredibly responsive to the slightest inputs from the rider.

The Gx Lite also handles beautifully on a variety of terrain. Whether I was cruising on smooth gravel paths or tackling rocky trails, this bike remained stable and sure-footed. It's a blast to ride on mixed terrain, and it truly excels on dirt roads and trails.

Overall, I'm extremely impressed with the White Gx Lite gravel bike. It's a high-performing machine that's perfect for riders looking for a lightweight, agile bike that can handle a variety of terrain. Whether you're a seasoned gravel rider or just getting into the sport, the Gx Lite is definitely worth considering.

Fattiglapp

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Usch
Om någon är intresserad av en recension så bad jag Chat GPT skriva en. Det är ju trots allt AI som är framtiden.

The White Gx Lite gravel bike is an impressive machine. From the moment I first laid eyes on it, I knew I had to take it for a spin. And I'm glad I did - this bike exceeded all of my expectations.

First and foremost, the Gx Lite is incredibly lightweight. Despite being a gravel bike, it feels almost like a road bike in terms of its speed and agility. The lightweight frame and components make it a breeze to ride, and it's incredibly responsive to the slightest inputs from the rider.

The Gx Lite also handles beautifully on a variety of terrain. Whether I was cruising on smooth gravel paths or tackling rocky trails, this bike remained stable and sure-footed. It's a blast to ride on mixed terrain, and it truly excels on dirt roads and trails.

Overall, I'm extremely impressed with the White Gx Lite gravel bike. It's a high-performing machine that's perfect for riders looking for a lightweight, agile bike that can handle a variety of terrain. Whether you're a seasoned gravel rider or just getting into the sport, the Gx Lite is definitely worth considering.
Läskigt att läsa. Kommer bli mycket svårare i framtiden att se igenom handlare som skriver en massa positiva recensioner på sig själva...

Bamsebjörn

Aktiv medlem
White GX Lite 22
En massa blaj som rabblas på ett till synes (läskigt) proffsigt sätt kan AI uppenbarligen. Dessa rader t ex är inte riktigt så som jag upplever körupplevelsen 😂.

”First and foremost, the Gx Lite is incredibly lightweight. Despite being a gravel bike, it feels almost like a road bike in terms of its speed and agility.”

nisselarsa

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Spänd av förväntan packade jag äntligen upp min GX Lite som jag beställde på julaftonsmorgonen, så fort jag såg att priset var kraftigt nedsatt. När jag väl hade lyckats centrera frambromsens ok så såg jag att det här är inte alls cykeln jag beställt. Det är en S och jag beställde ju en XL. Nu ska det bli intressant att se om de lyckas skaka fram en ny XL när alla verkar vara slutsålda.

Hur som helst, jag passade på att mäta fälgarnas innebredd och tänkte dela med mig om det nu är någon mer som undrat. 17 mm säger skjutmåttet.

Måste även säga att känslan i de mekaniska bromsarna inte var lika illa som jag föreställt mig, de här skulle jag nog kunna leva med.

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Spänd av förväntan packade jag äntligen upp min GX Lite som jag beställde på julaftonsmorgonen, så fort jag såg att priset var kraftigt nedsatt. När jag väl hade lyckats centrera frambromsens ok så såg jag att det här är inte alls cykeln jag beställt. Det är en S och jag beställde ju en XL. Nu ska det bli intressant att se om de lyckas skaka fram en ny XL när alla verkar vara slutsålda.

Hur som helst, jag passade på att mäta fälgarnas innebredd och tänkte dela med mig om det nu är någon mer som undrat. 17 mm säger skjutmåttet.

Måste även säga att känslan i de mekaniska bromsarna inte var lika illa som jag föreställt mig, de här skulle jag nog kunna leva med.
Tror de har lösa ramar hos leverantör i värsta fall, det tråkiga är väl om du har långt till närmsta butik och inte är sugen på att byta ram själv.

nisselarsa

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Tror de har lösa ramar hos leverantör i värsta fall, det tråkiga är väl om du har långt till närmsta butik och inte är sugen på att byta ram själv.
Jodå, det hade jag kunnat acceptera. Skruva cykel är kul. Men säg inte till XXL att jag sagt det, lite kan de få svettas.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Har nu cyklat en sväng på min hoj (storlek L).
Den har ju en ganska upprätt geometri (stort förhållande stack/reach) men oj vad högt och kort jag hamnade. Jag har alla spacers ovanför styret men det blir ändå ganska lågt drop sadel-styre. Dessutom tror jag att ett nog inte är mer än 55 cm vilket i kombination med en kort styrstam gör att cykeln känns liten (relativt hur jag sitter på mina lvg-hojar). Kanske är det skönt på bökiga stigar, men till pendling vill jag sitta annorlunda.

Ska slänga på en längre styrstam och byta ut vulkanen mot något som bygger 1cm mindre på höjden så blir det nog mer "rätt" för min smak.

nisseson

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Har nu cyklat en sväng på min hoj (storlek L).
Den har ju en ganska upprätt geometri (stort förhållande stack/reach) men oj vad högt och kort jag hamnade. Jag har alla spacers ovanför styret men det blir ändå ganska lågt drop sadel-styre. Dessutom tror jag att ett nog inte är mer än 55 cm vilket i kombination med en kort styrstam gör att cykeln känns liten (relativt hur jag sitter på mina lvg-hojar). Kanske är det skönt på bökiga stigar, men till pendling vill jag sitta annorlunda.

Ska slänga på en längre styrstam och byta ut vulkanen mot något som bygger 1cm mindre på höjden så blir det nog mer "rätt" för min smak.
Det går ju att sänka styret (något) med annan vinkel på styrstammen också.

d_anders

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Japp, har några att välja på. Tror jag provar 120mm -17 grader och ser hur det känns.

I övrigt var cykeln trevlig att cykla på och bromsarna fungerar väldigt bra under förutsättning att man justerar oket så att skivan är parallell med beläggen och med litet (och lika stort) mellanrum på båda sidor om skivan.

White GX Lite 22

Har du fått något förslag på lösning?

SIE

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Nej, jag har än så länge bara fått ett svar som bekräftar att de "tar mitt ärende vidare". Det går några dagar mellan mailen. Hade önskat ett snabbare sätt att kommunicera men hänvisades till mail av supporten i chatten.
Undertecknad väntar ju på en ny ram i S, kan ju vara så ett det är min sambos blivande cykel som du sitter och håller på 😊. Är hålen för dina flaskställ centrerade på ramen?

nisselarsa

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Undertecknad väntar ju på en ny ram i S, kan ju vara så ett det är min sambos blivande cykel som du sitter och håller på 😊. Är hålen för dina flaskställ centrerade på ramen?
Ja skulle de hävda att de inte har någon S så vet du att det finns minst en. 🙂

Svårt att säga utan att montera flaskställ, men jag tycker de ser centrerade ut möjligen med undantag för det nedre på undersidan av diagonalröret. IMG_20230114_095603.jpg

nisselarsa

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Idag kunde jag hämta en ny cykel på Postnord, denna gång i rätt storlek. Ganska snabbt jobbat av XXL ändå. Tyvärr glömde de inte bort att kräva tillbaka cykeln som är i fel storlek, så den lämnar jag tillbaka i närmsta butik i helgen. XXL står givetvis annars för returfrakten, men jag åker hellre dit än packar ner cykeln med ansvar för att den inte skadas under transporten.

Azaka

Medlem
White GX Lite 22
Nu har även jag införskaffat mig denna cykel!

Köpte den ”ny” i kartong av @Wimpa (tror jag det var) som hade råkat få en extra över.
Pendlingskitad samt fäste för Thule-vagn. Pakethållaren hamnade väl långt ned men det går justera efter hand.
Inte provcyklad ännu men känns som en bra cykel för pendling och vardagscykling 😊.

294F048E-840A-4732-9B8C-50374D8C5C71.jpeg

Bamsebjörn

Aktiv medlem
White GX Lite 22
Jag köpte Mavic Allroad i somras. Är nöjd. Det medföljer qr adapter. Adaptrarna baktill ser ut att ha lite dåligt med anläggningsyta mot ramen men har funkat felfritt. Har Panaracer Gravelking Sk på och de sitter väldigt bra på fälgen, tror knappt jag behövde fylla på extraluft nån gång under säsongen o de känns välpumpade fortfarande. Hjulen kostar ca 2,5 tkr. Väger 1890 g.

Glöm inte att köpa en spacer till kassetten. Tror det behövs en 1,85 mm

Senast ändrad:
Topp