WHO höjer rekommendationen kring fysisk aktivitet

grondahl

Aktiv medlem
Det räcker alltså inte att dom betalar ut friskvårdsbidrag, du vill att arbetsgivaren ska träna åt dig också?
Det är ju fint att vi kan subventionera gymbranchen via friskvårdsbidrag men jag tror att friskvårdsbidraget inte har så stor påverkan på de anställdas motionsvanor överlag.

moros

Aktiv medlem
Det är ju fint att vi kan subventionera gymbranchen via friskvårdsbidrag men jag tror att friskvårdsbidraget inte har så stor påverkan på de anställdas motionsvanor överlag.
Bara att se på min egen arbetsplats. De som nyttjar bidraget och som tycker att 4000 gärna kan höjas är de som tränar ändå. Folk som inte tränar alls avänder heller inte bidraget och ser inte det som en löneförmån

moros

Aktiv medlem
Är på för både klockan (FR645) och cykeldatorn (Edge830). Men tor jag klarar mig utan att behöva rota mer i det just nu.
Precis. I Garmin connect så har du "Garmin enheter". Prova att slå på det för varje enhet. Ligger under lite olika menyalternativ hos mig. "Enhetsinställningar" för klockan men "Allmänt" för datorn

BFS

Aktiv medlem
Det räcker alltså inte att dom betalar ut friskvårdsbidrag, du vill att arbetsgivaren ska träna åt dig också?
Eller att underlätta för tex cykelpendling. Inte så kul att cykla till jobbet och inte kunna duscha eller förvara cykeln på ett bra sätt. För vissa personer är det inte lika enkelt att lägga in träning i livspusslet. Då kan lite (egentligen symbolisk) hjälp räcka.

dantor

Medlem
Eller att underlätta för tex cykelpendling. Inte så kul att cykla till jobbet och inte kunna duscha eller förvara cykeln på ett bra sätt. För vissa personer är det inte lika enkelt att lägga in träning i livspusslet. Då kan lite (egentligen symbolisk) hjälp räcka.
Jag misstänker att det inte skulle göra så mycket för dem som är längst från att börja röra sig. Den som inte ens finner tid till ett par raska promenader i veckan lär ju inte börja cykla för att det kommer ett cykelrum och dusch. Det hade varit intressant att veta hur mycket träning och motion ökat under corona för dem som anser att det inte finns tid att träna och nu jobbar hemifrån, när de sparar 45-120 min det dag av att slippa pendla. Skulle tro att det fortfarande inte riktigt finns tid att träna.

Därmed tycker jag inte att friskvårdstimme eller krav på träningsfaciliteter är rimliga, om syftet är att nå fler än dem som ändå tränar.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker jag får rätt bra puls på mtb. I alla fall fram tills det svartnar för ögonen.
Arbetsgivaren får gärna uppmuntra till motion. Att det ska tas från arbetstiden känns nog rätt främmande för alla vi som redan "avtalat" bort övertid(s betalning).

GoranS

Aktiv medlem
Obligatorisk träning finns som alternativ, tror att Kalmar Vatten är det mest kända. Jag undrar om en person som tränar varje dag ute tvingas att krypa in på kommersiellt gym flera gånger i veckan? Nån som vet? https://www.mindshiftkalmar.se/goda-exempel/goda-exempel/
Att arbetsgivare frivilligt gör sådana saker för att de upplever att det gynnar dem är i mina ögon oproblematiskt. Att sen ha tvång på att man ska träna och att man ska utföra träningen på arbetstid känns mer diskutabelt.

grondahl

Aktiv medlem
Jag misstänker att det inte skulle göra så mycket för dem som är längst från att börja röra sig. Den som inte ens finner tid till ett par raska promenader i veckan lär ju inte börja cykla för att det kommer ett cykelrum och dusch. Det hade varit intressant att veta hur mycket träning och motion ökat under corona för dem som anser att det inte finns tid att träna och nu jobbar hemifrån, när de sparar 45-120 min det dag av att slippa pendla. Skulle tro att det fortfarande inte riktigt finns tid att träna.
När vi flyttade till kontor med bra cykelförvaring och möjlighet till dusch så ökade andelen som cyklade till jobbet kraftigt.
Hemarbetet har mig och många som jag känner snarare lett till att man jobbar mer än tidigare. Istället för att pendla+jobba+pendla och jobba på kvällen så är det jobba+jobba som gäller. Förut tog ju inte ens alla med sig laptopen hem varje dag men nu bor man ju bokstavligen på jobbet.

BFS

Aktiv medlem

Därmed tycker jag inte att friskvårdstimme eller krav på träningsfaciliteter är rimliga, om syftet är att nå fler än dem som ändå tränar.
Nä, de träningsovilliga är helt enkelt träningsovilliga. Hur man ska få dem att aktivera sig är en stor (omöjlig?) utmaning. Jag känner människor som av princip undviker motion (!). Och jag känner också människor som tar cykeln till jobbet, duschar och jobbar (och som inte hade cyklat om det inte funnits duschmöjligheter). Det är också ett smidigt sätt att få träningstid (som inte ifrågasätts av sjuka barn osv). Livet är inte likadant för alla människor. Och jag själv hade inte cyklat till jobbet om jag inte kunnat duscha.

Jag tror inte heller att folk tränat mer iom hemmajobbandet. Det är bevisligen lättare att hitta på ursäkter för att inte träna än att träna. Och jag vet inte heller om det är rimligt för en arbetsgivare att tillhandahålla träningsmöjligheter. För mig, som har en arbetsgivare som gör det, är det dock väldigt trevligt/smidigt att de tillhandahåller det. Det står en arbetsgivare fritt att erbjuda sina anställda mer än absolut lagliga minimikrav.

dantor

Medlem
Och jag vet inte heller om det är rimligt för en arbetsgivare att tillhandahålla träningsmöjligheter. För mig, som har en arbetsgivare som gör det, är det dock väldigt trevligt/smidigt att de tillhandahåller det. Det står en arbetsgivare fritt att erbjuda sina anställda mer än absolut lagliga minimikrav.
Där är jag helt enig! Det jag vände mig mot är det om att göra det tvingande. Att företag gör saker för att vara attraktiva är ju verkligen inget problem 🙂

Hur man ska göra för att nå de träningsovilliga vet jag inte heller, men sannolikt är det där man kan göra de största förbättringarna samhällsekonomiskt.

Tycker att exemplet tidigare om att pendla+jobba blivit jobba+jobba illustrerar det bra, och någonstans är det ett aktivt val att välja att jobba den sparade pendlingstiden istället för att träna/yoga/umgås med barnen/lägga pussel. Jobbar man 40 h/vecka före pandemin så känns det märkligt att samma jobb skulle kräva 45-50 h nu, även om det säkert finns sådana exempel. Anekdotiskt jagade jag ut min hemmajobbande ofru på en lunchpromenad igår, tror inte att arbetsgivaren har någon invändning mot att hon inte jobbade den halvtimmen istället. Från kontoret brukade de ta promenader, men helt plötsligt blir det svårt hemma.

BFS

Aktiv medlem
Där är jag helt enig! Det jag vände mig mot är det om att göra det tvingande. Att företag gör saker för att vara attraktiva är ju verkligen inget problem 🙂

Hur man ska göra för att nå de träningsovilliga vet jag inte heller, men sannolikt är det där man kan göra de största förbättringarna samhällsekonomiskt.

Tycker att exemplet tidigare om att pendla+jobba blivit jobba+jobba illustrerar det bra, och någonstans är det ett aktivt val att välja att jobba den sparade pendlingstiden istället för att träna/yoga/umgås med barnen/lägga pussel. Jobbar man 40 h/vecka före pandemin så känns det märkligt att samma jobb skulle kräva 45-50 h nu, även om det säkert finns sådana exempel. Anekdotiskt jagade jag ut min hemmajobbande ofru på en lunchpromenad igår, tror inte att arbetsgivaren har någon invändning mot att hon inte jobbade den halvtimmen istället. Från kontoret brukade de ta promenader, men helt plötsligt blir det svårt hemma.
Enighet! Wohoo! :) Sen kan ju de styrande alltid använda piska och morot för att få till en förändring, men i detta fall blir tvingande åtgärder väldigt svåra att genomföra för vissa företag. Skulle tycka att cykelpendlare kunde få göra mer avdrag än vad som är aktuellt idag (dvs ett billigt drivpaket), men det blir säkert krångligt det med.

Tvingande åtgärder för träningsovilliga blir svåra att genomföra också. Och jag tror också att vinsterna hade varit störst där också.

Kanske beror det på att vi människor (trots vår tro på vår fria vilja) är vanemänniskor? Lämnar vi hemmet kl 7 för att jobba så ska det inte läggas pussel 7.15, trots att arbetstiden inte börjar förrän kl 8.

stigfinnare

Aktiv medlem

Kan ju tala för mig själv - jag har tränat på gym i perioder men har haft svårt att få ihop det med hämtning och lämning på förskola och stressigt jobb. Har jobbat hemma sen i våras och aldrig rört mig så här mycket. Att kunna cykla på lunchen, cykla och hämta barnen med en omväg genom skogen, gör extremt stor skillnad.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Precis. I Garmin connect så har du "Garmin enheter". Prova att slå på det för varje enhet. Ligger under lite olika menyalternativ hos mig. "Enhetsinställningar" för klockan men "Allmänt" för datorn
Ah. Var tvungen att rota lite mer i det ändå. Båda enheterna synkar aktiviteter fint mot varandra men om jag inte har klockan på mig (handledspuls aktiverat) när jag loggar med Edgen så blir det inga aktivitetsminuter registrerade i GC. Bara själva aktiviteten.

jonte987

Aktiv medlem
Husmödrarna är näst intill utplånade..... för att inte tala om kooperativet.

konstruktören

Aktiv medlem
5-10% av befolkningen har ett naturligt rörelsebehov dom tycker helt enkelt om att röra på sig. Resten är bara lata här är det bara Oxpiskan som gäller.

grondahl

Aktiv medlem
Sen är det otroligt nog en andel av befolkningen som inte uppskattar cykling, löpning etc utan uppskattar ex gym, gruppträning som dans, kampsport etc där mycket av träningen inte har varit tillgänglig under perioden för hemarbete.

MackanG

Medlem
Ah. Var tvungen att rota lite mer i det ändå. Båda enheterna synkar aktiviteter fint mot varandra men om jag inte har klockan på mig (handledspuls aktiverat) när jag loggar med Edgen så blir det inga aktivitetsminuter registrerade i GC. Bara själva aktiviteten.
Det har diskuterats i ett flertal trådar på Garmins forum varför deras cykeldatorer inte stödjer intensiva minuter.
Screenshot_20210108-103930.jpg

Vegan

Aktiv medlem
Sen är det otroligt nog en andel av befolkningen som inte uppskattar cykling, löpning etc utan uppskattar ex gym, gruppträning som dans, kampsport etc där mycket av träningen inte har varit tillgänglig under perioden för hemarbete.
Konstiga människor som inte gillar cykling 😉

Men här måste ju folk faktiskt tänka lite utanför sin "träningslåda". Gillar man gym = fixa ett enkelt hemmagym. Dansa? Dansa med vänner via video, osv. Själv har vi i familjen kört rapportgympa sen i våras. Kör igång 19:30-nyheterna på play när det passar och kör ett pass med armhävningar, knäböj, sittupps och bål/ryggövningar. Kör så till vädret är slut.
Har nog snittat 5 dagar i veckan sen i april 💪

blitz

Medlem
Jag är ganska övertygad om att alla vill röra på sig, tror att det gäller om att hitta rätt grej cykla/styrketräning/balett/fotboll/osv och rätt plats/miljö där man kan utöva det utan att känna sig obekväm.
Där har vi föräldrar ett stort ansvar att ge våra barn så mycket förutsättningar som möjligt för att testa olika aktiviteter. Även om de bara provar på nu har de i alla fall testat.
Sen är det viktigt att föräldrarna är goda förebilder, cyklar mamam och pappa till jobbet så är det inga frågor om att cykla för barnen.

Själv så har jag ett stort intresse för både mtb och styrkelyft vilket har inneburit att jag har ett gym hemma där barnen ofta är med.

När det gäller vad företag kan göra så tror jag att mindre enklare tävlingar som uppmuntrar till aktivitet är bra. Typ stegtävlingar tycker jag dock är kass då de som inte är intresserade från början kommer bara att se hur de som vanligtvis tränar matar in hur många steg som helst.

Tror att de som inte har med sig detta från barndomen måste våga att testa något nytt för att hitta sin grej.
Att springa/cykla/gymma är inte för alla men att röra sig är något som alla behöver.

lundatok

Aktiv medlem
Vår VD renoverade gymmet när han tillträdde, och tränar regelbundet där. Min arbetsgivare tillhandahåller även cykelparkering, omklädningsrum och torkmöjligheter så att alla kan motionera till och från jobbet. Skulle jag byta ser jag det som ett hygienkrav att kunna hoja till jobbet varje dag.

Masjevel

Aktiv medlem
För att få stora effekter på folkhälsan i stort tror jag det skulle räcka med att alla tog sig en 20 min promenad om dagen i lite raskare tempo.

Det gjordes väl någon undersökning för ett tag sen där 50% av de som svarade inte trodde de skulle orka gå i raskt tempo i tio minuter utan att vila.

Little Stereo

Aktiv medlem
Som jag skrev är hög intensitet bättre. Och en promenad är bättre än ingen promenad. Man måste börja nånstans.
Tror folk har för lite tempo, när jag går till jobbet på vintern (och springer hem) avverkar jag 7,6km på 55-56 minuter. Det går att ta ut sig rejält av att gå. Räcker inte det kan man alltid ta till stavar och ge sig på mer kuperad terräng. Att gå är tillräckligt intensivt om man vill?

jonte987

Aktiv medlem
Det finns väl andra studier som visar att väldigt lite träning gör stor nytta också. Det är nog fortfarande inte 0 eller 300 som gäller

Makten

Aktiv medlem
Jag är ganska övertygad om att alla vill röra på sig, tror att det gäller om att hitta rätt grej cykla/styrketräning/balett/fotboll/osv och rätt plats/miljö där man kan utöva det utan att känna sig obekväm.
Där har vi föräldrar ett stort ansvar att ge våra barn så mycket förutsättningar som möjligt för att testa olika aktiviteter. Även om de bara provar på nu har de i alla fall testat.
Sen är det viktigt att föräldrarna är goda förebilder, cyklar mamam och pappa till jobbet så är det inga frågor om att cykla för barnen.

Själv så har jag ett stort intresse för både mtb och styrkelyft vilket har inneburit att jag har ett gym hemma där barnen ofta är med.

När det gäller vad företag kan göra så tror jag att mindre enklare tävlingar som uppmuntrar till aktivitet är bra. Typ stegtävlingar tycker jag dock är kass då de som inte är intresserade från början kommer bara att se hur de som vanligtvis tränar matar in hur många steg som helst.

Tror att de som inte har med sig detta från barndomen måste våga att testa något nytt för att hitta sin grej.
Att springa/cykla/gymma är inte för alla men att röra sig är något som alla behöver.
Skolidrotten borde ha stor betydelse. Själv tappade jag all eventuell lust till aktivitet (och det mesta annat) på grund av skolidrotten. Att börja med att banka in grupptänkande och tävlan i barn är fan det mest idiotiska man kan göra.

BFS

Aktiv medlem
Tror folk har för lite tempo, när jag går till jobbet på vintern (och springer hem) avverkar jag 7,6km på 55-56 minuter. Det går att ta ut sig rejält av att gå. Räcker inte det kan man alltid ta till stavar och ge sig på mer kuperad terräng. Att gå är tillräckligt intensivt om man vill?
Ja, jag själv har svårt att få upp tempot när jag går (att gå är i mina ögon skittråkigt) så därför springer/cyklar jag hellre. Jag ser inte "gå" som motion. Det är typ som...golf. Men för dem som inte gör nånting måste det ju vara bättre än soffan (och kanske en språngbräda till "riktig" (högintensiv) motion). Och vi hamnar ju alltid i viljan. Att gå sig trött går, om man vill (jag vill inte). Man kan ta sig tid att träna, om man vill (det vill jag, så det lyckas jag med).

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Ja, jag själv har svårt att få upp tempot när jag går (att gå är i mina ögon skittråkigt) så därför springer/cyklar jag hellre. Jag ser inte "gå" som motion. Det är typ som...golf. Men för dem som inte gör nånting måste det ju vara bättre än soffan (och kanske en språngbräda till "riktig" (högintensiv) motion). Och vi hamnar ju alltid i viljan. Att gå sig trött går, om man vill (jag vill inte). Man ta sig tid att träna, om man vill (det vill jag, så det lyckas jag med).
Det är naturligtvis fullkomligen OK att tycka det är skittrist att gå och att därför skippa att göra det.

Att döma ut gående som inte varande riktig motion och som något som möjligen kan funka som inkörsport till "riktig" motion för soffpotatisar tycker jag dock är galet. Om man promenerar i det tempo majoriteten har när de tar sig fram till fots får man förvisso vara ganska dåligt tränad för att det ska ge hög puls. Detsamma gäller dock om man rullar runt med en cykel i 15 km/h på platta cykelbanor. Och det faktumet gör inte att cykling bör dömas ut såsom icke varande "riktig" motion.

Om man, som Little Stereo skriver, driver upp tempot och ffa om man går i kuperad terräng har i alla fall jag inga problem att bli rejält flåsig. Nu är jag inget konditionsfenomen men i mina bättre stunder kan jag t.ex. greja 1000 hm/h på cykel vilket är ganska mkt bättre än medelsvensson och något du får vara skapligt tränad för att göra oberörd.

grondahl

Aktiv medlem
Det är väl inte riktigt den vanliga definitionen av begreppet "promenad". Snarare något som de flesta skulle kalla typ "powerwalk"

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer