Wiggle vs leveranser och returer

JockeS

Aktiv medlem
Har under många år handlat av Wiggle dels pga deras leveranser som varit ofelbara med postnord (ja det finns tillfällen där postnord tabbat sig) och dels pga att deras retursystem fungerar väldigt bra och returerna varit gratis.

Dock så verkar jag ha tabbat mig lite genom att inte läsa deras nya villkor och info om leveranser som verkar gjorts en rejäl uppdatering på.

1. Numera levereras deras paket med DHL.
Problemet är, för mig iaf, att ifall det är 2 paket. Så kan det inte levereras till någon service point. Utan det kräver leverans till dörren, granne lr arbetsplats. Helt värdelöst

2. Returerna är numera inte gratis.
30:- oavsett om du retunerar hela ordern eller delar utav den.
småpengar iofs, men jag stör mig på det... *surgubbe*

Har jag missat något mail om denna förändring eller har dom smygit in den utan kundernas vetskap?

Senast ändrad:

JockeS

Aktiv medlem
NickPick sa:
Detr väl bra för klimatet att returerna minskas. Ganska konstigt att köpa en massa saker "utifall".

Det har jag full förståelse för.
Förmodligen pga såna som mig som beställer ett par skor av samma modell i 2 olika storlekar bara för att jag är osäker på storleken t ex. och sen retunerar dom som jag inte kan ha

Drosa

Aktiv medlem
Det enda jag vill påpeka i denna tråden nu med köp och returer osv är att det gäller att snabba på nu innan det ev blir en hård brexit. Allt tyder mer och mer att det det blir så. Kanske är väl bäst att tillägga. Ingen vet ju hur det kommer att röstas hit och dit i det brittiska parlamentet denna vecka. Men det är ju den bästa dokusåpan man kan följa just nu.
Eller så tar man det istället lugnt innan ev beställningar och ser hur det blir. För wiggle har väl inget centraĺlager i eu som man handlar från?

AX3L

Aktiv medlem
Märkligt att inte wiggle gjort nåt uttalande kring detta, för gissningsvis tappar de försäljning på att folk väntar. Jag skulle tro att man vid en hård Brexit kommer använda sina lager hos Bike24 osv i Tyskland istället, men hittills har de inte sagt nåt om det.

ooms

Aktiv medlem
JockeS sa:
Har under många år handlat av Wiggle dels pga deras leveranser som varit ofelbara med postnord (ja det finns tillfällen där postnord tabbat sig) och dels pga att deras retursystem fungerar väldigt bra och returerna varit gratis.

Dock så verkar jag ha tabbat mig lite genom att inte läsa deras nya villkor och info om leveranser som verkar gjorts en rejäl uppdatering på.

Problemet är, för mig iaf, att ifall det är 2 paket. Så kan det inte levereras till någon service point. Utan det kräver leverans till dörren, granne lr arbetsplats. Helt värdelöst

Har jag missat något mail om denna förändring eller har dom smygit in den utan kundernas vetskap?
Tror inte det kommit nåt mail om det, men villkoren står ju på hemsidan och ska väl godkännas vid varje beställning. De har ju höjt gränsen för fri frakt för ett tag sedan också, det kom det definitivt inget mail om.

borano20

Aktiv medlem
Drosa sa:
Det enda jag vill påpeka i denna tråden nu med köp och returer osv är att det gäller att snabba på nu innan det ev blir en hård brexit. Allt tyder mer och mer att det det blir så. Kanske är väl bäst att tillägga. Ingen vet ju hur det kommer att röstas hit och dit i det brittiska parlamentet denna vecka. Men det är ju den bästa dokusåpan man kan följa just nu.
Eller så tar man det istället lugnt innan ev beställningar och ser hur det blir. För wiggle har väl inget centraĺlager i eu som man handlar från?
Hej..Närmaste man kommer är väl att de äger Bike24 i Dresden?? mvh borano20

JockeS

Aktiv medlem
ooms sa:
JockeS sa:

Tror inte det kommit nåt mail om det, men villkoren står ju på hemsidan och ska väl godkännas vid varje beställning. De har ju höjt gränsen för fri frakt för ett tag sedan också, det kom det definitivt inget mail om.

Ja köpvillkoren finns ju alltid där att läsa innan man klickar på köpknappen.
Men är man en konsument som handlat flera gånger per år från samma företag, så sätter man sig inte och läser dessa villkor varje gång man lägger en beställning.

båtbensbudet

Aktiv medlem
När började de med 30:- returer. Sista jag returnerade ngt kostade det inget för typ 2 månader sedan. För mig jag la ut för portot och så betalade de för utlägget senare.

JockeS

Aktiv medlem
båtbensbudet sa:
När började de med 30:- returer. Sista jag returnerade ngt kostade det inget för typ 2 månader sedan. För mig jag la ut för portot och så betalade de för utlägget senare.

De måste ha gjort det alldeles nyss.
För jag beställde i februari och gjorde en retur utan konstigheter.
Så det känns dom dom gjort detta de senaste veckorna bara.

stigmarodören

Aktiv medlem
Verkar som att endast express och cykelfest är DHL. Resten är PostNord fortfarande.

”När du handlar varor för mer än 499 kr ingår gratis spårad leverans (OBS: gäller inte skrymmande varor). De flesta av dessa beställningar levereras då med Postnord och de sköter aviseringen via mejl eller SMS (på både engelska och svenska) när paketet är redo för uthämtning. För att göra det så smidigt som möjligt för dig kan du hämta ut paketet hos en Axfood-, COOP- eller ICA-butik nära dig. ”

Blomq

Medlem
MrSvahn sa:
Verkar som att endast express och cykelfest är DHL. Resten är PostNord fortfarande.

”När du handlar varor för mer än 499 kr ingår gratis spårad leverans (OBS: gäller inte skrymmande varor). De flesta av dessa beställningar levereras då med Postnord och de sköter aviseringen via mejl eller SMS (på både engelska och svenska) när paketet är redo för uthämtning. För att göra det så smidigt som möjligt för dig kan du hämta ut paketet hos en Axfood-, COOP- eller ICA-butik nära dig. ”
Det är nog lite olika. Jag beställde förra veckan och det skulle skickas med dhl

JockeS

Aktiv medlem
MrSvahn sa:

Jag har beställt prylar för ett par tusen, kläder, delar osv i en order. Den ordern levereras med DHL just nu.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har ett paket från wiggle som är under leverans hos postnord just nu.

30kr returkostnad tyckte åtminstone jag var ett klipp för att kunna skicka tillbaka skorna jag köpte i fel storlek.

JockeS

Aktiv medlem
torsten-var-namnet sa:

30kr returkostnad tyckte åtminstone jag var ett klipp för att kunna skicka tillbaka skorna jag köpte i fel storlek.

Ja självklart är det inga stora pengar... Men det är processen som jag blir irriterad på.

Sen är det ju märkligt att dom använder olika transportörer oavsett storlek på paket.
Hämtade ut 2 paket igår från Wiggle, båda levererade med DHL till ombud.
1 paket innehöll: 1 kassett + muc off kedjerengöring
1 paket innehöll: 2 bromsok

Skulle lika gärna ha skickats med postnord i så fall

Martinmat

Aktiv medlem
Mina prylar är just nu påväg med DHL

Bilagor

• 90188926-EDD4-48B6-828A-69D6CF3DE8D9.png
    90188926-EDD4-48B6-828A-69D6CF3DE8D9.png
    70.1 KB · Besök: 53

DRQ96

Medlem
JockeS sa:
torsten-var-namnet sa:

Ja självklart är det inga stora pengar... Men det är processen som jag blir irriterad på.

Sen är det ju märkligt att dom använder olika transportörer oavsett storlek på paket.
Hämtade ut 2 paket igår från Wiggle, båda levererade med DHL till ombud.
1 paket innehöll: 1 kassett + muc off kedjerengöring
1 paket innehöll: 2 bromsok

Skulle lika gärna ha skickats med postnord i så fall

Posten vill inte hantera kemikalier. Oljor och avfettning mm brukar gå med andra budbärare...

liveforthis

Aktiv medlem
Och jag beställde en bakdämpare från wiggle i fredags em och fick den idag redan! Stod att det va från wiggle incorp malmö..? Fort gick det iaf med vanlig fraktfritt.

Lingon

Aktiv medlem
JockeS sa:
Lingon sa:
Du får ett mess från DHL där du kan välja att paketet skall levereras till ett ombud.

Det är just det att jag inte kan välja det alternativet om det är skrymmande paket (cykel) eller 2 paket eller fler
Konstigt. Jag har lyckats två ggr denna och förra veckan. Ett DHL från wiggle och ett DHL från start fitness. En ram borde ju räknas som skrymmande.

stigmarodören

Aktiv medlem
Någon som vet ifall kostnaden att returnera cykel är mer än dessa 30kr som gäller övriga varor?

Beställt en hoj där ev specs på deras hemsida är lite felaktiga så jag gör mig förberedd på ev retur.

Raggamuffin

Aktiv medlem
liveforthis sa:
Och jag beställde en bakdämpare från wiggle i fredags em och fick den idag redan! Stod att det va från wiggle incorp malmö..? Fort gick det iaf med vanlig fraktfritt.

Det brukar gå fort med det fraktfria med, men ibland tar det flera dagar innan de skickar.

JockeS

Aktiv medlem
MrSvahn sa:
Någon som vet ifall kostnaden att returnera cykel är mer än dessa 30kr som gäller övriga varor?

Beställt en hoj där ev specs på deras hemsida är lite felaktiga så jag gör mig förberedd på ev retur.

Har dom skrivit fel speccar på sin hemsida, så är det dom som får stå för returkostnaden. Punkt.

Är det så att du tänkt fel och gjort en felbeställning så får du stå för kostnaden tillbaka.
Kostanden för en retur av cykel skriver dom inte på hemsidan utan ber kunden kontakta dom för att ordna med retur.
För mig låter det märkligt då jag tror att enligt svensk konsumentlag så måste returkostnaden alltid framgå i köpvillkoren, men jag kan ha fel?

AX3L

Aktiv medlem
JockeS sa:
MrSvahn sa:

Har dom skrivit fel speccar på sin hemsida, så är det dom som får stå för returkostnaden. Punkt.

Är det så att du tänkt fel och gjort en felbeställning så får du stå för kostnaden tillbaka.
Kostanden för en retur av cykel skriver dom inte på hemsidan utan ber kunden kontakta dom för att ordna med retur.
För mig låter det märkligt då jag tror att enligt svensk konsumentlag så måste returkostnaden alltid framgå i köpvillkoren, men jag kan ha fel?

Jag tror du har fel. Det finns ingenting som säger att de måste stå för returen heller, utan i normalfallet är det upp till köparen att returnera och stå för det. Förutom om varan är felaktig, då ska kunden hållas skadelös.

Blomq

Medlem
AX3L sa:
JockeS sa:
MrSvahn sa:

Jag tror du har fel. Det finns ingenting som säger att de måste stå för returen heller, utan i normalfallet är det upp till köparen att returnera och stå för det. Förutom om varan är felaktig, då ska kunden hållas skadelös.
Det beror nog på hur mycket cykeln avviker från specen

liveforthis

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
liveforthis sa:

Det brukar gå fort med det fraktfria med, men ibland tar det flera dagar innan de skickar.

Ja och gången innan tog jag expressfrakt men då tog det 5dagar...handlar dock inte så värst mycket över intranätet längre.

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Jag är nästan helt säker på att jag tidigare betalade för returen i ett senare skede. Att fakturan justerades i efterhand. Tro det var nåt på 20+ kr.

mafakka

Medlem
har Ett paket från wiggle som legat med oförändrad status sen den 16:e juli. Enligt parcel force som wiggle hänvisar till är status awaitimg custom clearance. Allt ska väl redan ingå? Har inte fått någon notis i lådan. vilka skickar de med i Sverige så kan jag ringa och höra?
Har mailat dem förra veckan och i helgen men inget svar, ska resa bort så skulle vilja tag på prylarna =)

Paco

Aktiv medlem
har Ett paket från wiggle som legat med oförändrad status sen den 16:e juli. Enligt parcel force som wiggle hänvisar till är status awaitimg custom clearance. Allt ska väl redan ingå? Har inte fått någon notis i lådan. vilka skickar de med i Sverige så kan jag ringa och höra?
Har mailat dem förra veckan och i helgen men inget svar, ska resa bort så skulle vilja tag på prylarna =)
Det betyder bara att paketet väntar på att bli godkänt av tullen, inte att du måste betala en avgift.
Vekar som att tullen har semesterpersonal inne för stunden då vi är många som fått vänta på paket. Mitt tog 18 dagar från att det skickats från Wiggle….

Bele

Aktiv medlem
Vekar som att tullen har semesterpersonal inne för stunden då vi är många som fått vänta på paket. Mitt tog 18 dagar från att det skickats från Wiggle….

Kan även vara det omvända, dvs Wiggle som tabbar sig. Vill minnas att jag har läst att när det var mycket momsstrul tidigare så var det oftast avsändarna som inte hade koll på regelverket.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer