Winter is coming. Tips vid köp av cykelryggsäck för pendling

Wingqvist

Aktiv medlem
Jag har en Lowe Alpine Vector 25 liter och den är både ganska ful och rätt värdelös när det kommer ett skyfall (brukar dock ta bussen då, men ibland blir man ju överraskad). Men den är billig, sitter skönt och har tillräckligt med utrymme och fack för att få med ombyte, dator och nåt litet snack.

Men jag skrev mest för att jag också vill ha tips på snygg, vattentät och praktisk pendlarsäck :)

heffe

Aktiv medlem
Jag varierar mellan Chrome Barrage, Chrome Kadet och Timbuk2 Classic Messenger, beroende på humör och behov. Skulle jag köpa nytt skulle det antingen bli en Inside Line Equipment Default XL (större) eller något från Osprey (bättre rygg ventilation, dessutom inte svindyrt).

Hur långt pendlas det och vad behöver du bära med dig och vad får det kosta?

JockeS

Aktiv medlem
Har kört med denna från Wish i snart 3 år och den är som ny fortfarande.
Ca 30 liter packning totalt.
Sitter fruktansvärt bekvämt.
En veckas ombyte får plats, kallingar, strumpor, jeans, skjorta/t-shirt.
Slang, verktyg m.m. i ytterfacket.
Laptopen får plats perfekt i den.
Inte helt vattentät dock men en påse löser biffen.
Med tanke på priset så är jag skitnöjd iaf.

ryggsck.JPG

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hur stor behövs?
Jag kör oftast med en Bergans på knappt 20 liter med en stålram som lyfter det mesta av ryggan några centimeter från ryggen. Rekommenderar starkt sådana, man svettas såklart ändå, men ändå mindre.

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpte en snygg samsonite färdigbeprydd med oljefläckar för 30 spänn igår på ortens begagnatvaruhus. Riktigt kap tycker jag. Stor och sitter skönt på ryggen, och många stora fack.

Och oljefläckar går ju faktiskt att få bort.

nypan

Aktiv medlem
Jag har haft min Vaude Splash Air 20+5 sen 2007 tror jag och förutom en liten reva som jag lagade själv och nåt spänne som gick att byta ut så har den fungerat väldigt bra. Cyklar året runt och en fördel med den är ju att man inte blir så varm om ryggen tack vare konstruktionen.
Men det finns nog mycket annat som är bra eller bättre också.

erolwi

Aktiv medlem
Håller du dig på vägen och inte duschar på jobbet är cykelmontrerad väska enda alternativet för att slippa lukta svett hela dagarna.

Annars beror det ju på vad du ska ha med dig. Går att klämma in otroligt mycket i en liten 2-3liters väska/löparväst vilket kan vara grymt om du ska träna till jobbet. Ska du ha skjorta och pressveck är denna svenska rygga rolig: https://iamrunbox.com/products/running-backpack-pro

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag använder Osprey Radial 34l och är mycket nöjd. Cyklar hem från jobbet ibland, 52km, och har då kläder och dator i den.

Salabaladala

Aktiv medlem
mtbkr sa:
Jag kör med denna och är riktigt nöjd. Får väl bli något regnöverdrag när det drar igång på riktigt.

https://www.thule.com/sv-se/se/backpacks/laptop-backpacks/thule-subterra-backpack-25l-_-3203037

Kan tipsa om impregneringsmedel som man lägger i sköljmedelsfacket i tvättmaskinen. Går snabbt och smidigt. Nackdelen är väl att om det regnar mycket så kan det komma in lite fukt genom dragkedjan, men tycker det är ett rätt litet problem.

https://www.pricerunner.se/pl/628-4...Nikwax-Tech-Wash-300ml-TX-Direct-300ml-priser

Finns förstås varianter som kommer i sprayflaska, dom är också bra i min erfarenhen.

Senast ändrad:

Asle

Medlem
Kör en Gregory Mivok 24. Fungerar utmärkt. Lätt och fin, håller innehållet torrt. Har kört motsvarande modell i flera år (nu uppdaterad pga skada efter vurpa). Vettiga fack både inuti och utanpå. Räcker bra för dator mm samt för att få med extra slangar, verktyg, kolsyretuber etc. Har också bra sidofickor på midjebältet för nycklar, tlf mm.

https://www.gregorypacks.com/packs-bags/day-packs/miwok-24-111481XXXX.html

dantor

Aktiv medlem
En camelbak, typ 15l, kanske. Utan vätskeblåsan rymmer den matlåda, bärbar dator, lite förstärkningskläder, vilket är bra nu när det temperaturen skiljer 10 grader mellan morgon och eftermiddag samt klocka, mobil etc. Handduk, skor och ombyte får man lösa cykelfria dagar, tvivlar på att det går att hitta en ryggsäck som är snäll mot strukna skjortor... Väskan är ändå smidig, och kommer väl till pass vid långa löppass varma dagar.

Snuten

Aktiv medlem
Kanske fel tråd men det har redan föreslagits en del budgetalternativ så varför inte?

Den senaste Lidlryggan med nät och luftspalt mot ryggen, hur är den?

Köpte förra Lidlsäcken som var lite mindre och utan luftspalt och är nöjd med den.

Pqz

Aktiv medlem
Ortliebs messenger bag var inte särskilt dyr och är helt suverän. Finns i knallgult så man syns.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag gillar Chrome. Jag har en messengermodell som jag har haft i drygt 10 år utan att den har gått sönder och för något år sedan skaffade jag en roll-top-rygga. Väskorna går att lasta så tungt man orkar bära utan att dom går sönder och är helt vattentäta.

Jag har en Osprey Radial 26, extremt nöjd. https://www.outnorth.se/osprey/radi...GBLQa6slFg5wTclXAJOZm31Y_hoCHegQAvD_BwE#Black Sjukt praktiskt att den har som ett inbyggt ryggstöd som gör att den står av sig själv. Den är inte helt vattentät som många av de andra här i tråden, men man får med ett regnskydd i en egen liten fick i ryggsäcken. Har dock aldrig haft problem med att det blivit blött inne i ryggsäcken, ens när det ösregnat och jag inte satt på regnskyddet.

EDIT: jag kan inte nog understryka hur praktiskt det är att ha en ryggsäck som står helt av sig själv. Jag kommer aldrig skaffa en ryggsäck igen, om jag nu behöver, för liknande ändamål som inte har den funktionen.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer