Wolfpack tires - nån som provat än?

BuTTuS

Aktiv medlem
Den här gången hade jag inte samma tur med vikten, båda på fel sida 700-sträcket. 29x2.40”

A4B812D6-EDCE-4EF8-90BE-1A6F45478CF2.jpeg

DD535A2D-3EF8-431A-8232-CED33658E759.jpeg

AddeKvark

Aktiv medlem
Den här gången hade jag inte samma tur med vikten, båda på fel sida 700-sträcket. 29x2.40”

Visa bilaga 477252

Visa bilaga 477251
Jag har köpt en del från Wolfpack tidigare och min (högst ostatistiska) uppfattning är att de gått upp lite i vikt på senare tid. Mitt senaste CROSS vägde in på 735 gram. Förhoppningsvis innebär det nåt positivt i form av bättre hållbarhet, även om de varit helt okej tidigare. Tycker dock de slits ganska snabbt, men man kan ju inte få allt...

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag har köpt en del från Wolfpack tidigare och min (högst ostatistiska) uppfattning är att de gått upp lite i vikt på senare tid. Mitt senaste CROSS vägde in på 735 gram. Förhoppningsvis innebär det nåt positivt i form av bättre hållbarhet, även om de varit helt okej tidigare. Tycker dock de slits ganska snabbt, men man kan ju inte få allt...
Man får mer däck för pengarna nu då helt enkelt :-)
I det här fallet så var det inte så jätteviktigt, har satt dom på mina orginalhjul för att ha nu på våren när det ändå är blött, mjukt och trögt. Mina Speed som bara var 1g för tunga sitter på finhjulen för solskensturer när jag har ambitioner :-)

AddeKvark

Aktiv medlem
Man får mer däck för pengarna nu då helt enkelt :-)
I det här fallet så var det inte så jätteviktigt, har satt dom på mina orginalhjul för att ha nu på våren när det ändå är blött, mjukt och trögt. Mina Speed som bara var 1g för tunga sitter på finhjulen för solskensturer när jag har ambitioner :-)
Ja exakt 🙂
Jag tycker även CROSS/RACE-kombon rullar förvånansvärt bra!

AddeKvark

Aktiv medlem
hmm nästan att man blir sugen på beställa ett Cross och köra med det under de förhoppningsvis torra sommarmånaderna istället för Trail. Hur många olika däck kan man ha innan det räknas som vansinne? 😃
Brukar man inte säga att om man har tankar kring att man kanske är galen (vansinnig) så är det ett tecken på att man INTE är det. Fritt fram med andra ord :D

Hur skulle ni sko en "Downcountry" hoj?
Trail/Cross eller Cross/Race.
Blir nog i 2.4

Sitter Rekon 2.25 nu. Snabba men inte så förtroendegivande.

ejma

Aktiv medlem
Beror på bana och dina ambitioner. 2,4 ger lite mer dämpning och bättre grepp. Cross och Race har mer eller mindre lika mönsterdjup, men det sistnämnda tycker jag set ut att passa bättre som bakdäck med bättre bärighet i mönstret.
Har kört Trail 2,25 i ett par år, men bytte i veckan till Cross/Race. Skillnaden mellan Trail och Cross/race är inte jättestor gällande grepp. Trail har något djupare och grövre mönster som är ganska allround. Så länge leran inte är lättflytande fungerar de acceptabelt.
Har tidigare kört Ardent Race bak och det bromsade klart sämre än Race. Tippar att Cross fram greppar tillräckligt bra så länge underlaget är hyggligt fast, typ skogsmylla.

Snabb leverans och minimal mängd förpackningsmateriel ger pluspoäng. En lagom stor kartong och 2 gummisnoddar är allt som blev över efter montering. Väldigt enkel TL montering. Pumpade med vanlig golvpump och båda däcken tätade bra utan gucka.

Ambitionerna är väl att ha kul på stökig stig. Uppför, på Platten och utför.

En del cykling på fjällen i Funäsdalen är väl planerat med.

ejma

Aktiv medlem
Utför lär de inte vara de greppsäkraste om du laddar hårt utför, men kanske tillräckligt. Fjällstigar har jag ingen cykelerfarenhet av. Däcksidorna är inte lika slitstarka som tex Maxxis EXO.

hm

Aktiv medlem
Fick hem ett par wolfpack Enduro 2.4" i går .
Tyvärr hade jag beställt speed ...
Någon som vill köpa dom? Istl för att jag ska jobba med att skicka tillbaka dom till bikein..
Finns i trångsund södra Stockholm

BuTTuS

Aktiv medlem
Var ute och jämförde Race & Cross mot 2x Speed igår och upplevde Speed som lite stötigare trots samma tryck. Kan det stämma eller beror det på att Speed sitter på mina kolfiberhjul och de andra på aluminium?
Försöker bestämma mig för vilket par jag ska behålla...

Körde en vägrunda på en mil med hälften asfalt och resten grusväg i olika hårdhet, med siktet inställt på konstant låga 130w (har åkt på en långdragen hosta...) och det diffade två minuter till Speeds fördel. Men jag gillar ju fästet i Race/Cross... Svåra beslut här i livet :-)

CR.JPG
S.JPG

Nypåmtb

Aktiv medlem
Kul test! Tror inte du ska dra några växlar av vilket som är stötigast när du jämför alu mot kolfiber däremot verkar ju speed onekligen vara snabbare på asfalt/grus.

Har kört med Hasse D fram och WP trail bak med gott resultat men nu när det blivit torrare åkte trail fram och race monterades bak. Ska bli kul att testa om man känner något skillnad i tröghet/rull ikväll.

Nå, blev du supersnabb efter bytet?
Haha nja det finns väl alltid material att klara på.. skämt åsido så tycker jag cykeln känns aningen kvickare men inte en enorm skillnad. Däremot fungerar race mycket bra bak med ett fint grepp och det känns inte så trögt, och trail känns väldigt tryggt fram.. alltid frågan om hitta gränsen mellan tryggt och hyffsat lättrullat eller supersnabbt men dödligt 😃

BuTTuS

Aktiv medlem
Haha nja det finns väl alltid material att klara på.. skämt åsido så tycker jag cykeln känns aningen kvickare men inte en enorm skillnad. Däremot fungerar race mycket bra bak med ett fint grepp och det känns inte så trögt, och trail känns väldigt tryggt fram.. alltid frågan om hitta gränsen mellan tryggt och hyffsat lättrullat eller supersnabbt men dödligt 😃
Har exakt samma funderingar mellan Speed/Speed och Race/Cross...

Lilk

Aktiv medlem
Hur passar ett par race/race till en dc hoj som epic evo/alpha/spur? Och hur står de sig mot Rocket ron liteskin? Lär tappa lit3 fart och rull, men hur mycket, och hur mycket punkaskydd o grepp vinner man?

Lilk

Aktiv medlem
Hur passar ett par race/race till en dc hoj som epic evo/alpha/spur? Och hur står de sig mot Rocket ron liteskin? Lär tappa lit3 fart och rull, men hur mycket, och hur mycket punkaskydd o grepp vinner man?
5C911E0D-DC74-4DD5-A778-DA1D15A7E712.jpeg

Beställde Cross/Race då trail vart slut i lager ( men har återkommit nu?).
Ska man byta cross mot trail eller testa detta? ( Väntar på att få tillbaka mitt finhjul)

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag (gubb)kör Cross/Race på ett hjulpar och tycker rullet matchar Schwalbes Ray/Ralph, men fästet är bättre.

JesperA

Aktiv medlem
Ni som kör med Wolfpack, vad har det för dämpningsegenskaper? Jag gillar Maxxis däck då dom sväljer varenda liten sten medans dom Conti-däcken jag testat hoppar som en studsboll över varenda lilla mikrometer-stora sten

Berk

Aktiv medlem
Ni som kör med Wolfpack, vad har det för dämpningsegenskaper? Jag gillar Maxxis däck då dom sväljer varenda liten sten medans dom Conti-däcken jag testat hoppar som en studsboll över varenda lilla mikrometer-stora sten

Trodde att jag hade läst att dom hade lite dämpning. Verkar tyvärr vara rätt:

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag håller Maxxis främst just p.g.a. dämpningsegenskaperna. Sen körde jag WP Enduro 29x2.4 fram förra sommaren/hösten och det är märkbart sämre dämpat än DHR II (dual) i 29x2.3 samt Dissector MaxxTerra 29x2.4. Sen tycker jag att de båda Maxxisdäcken i sin tur är mycket sämre dämpat än DHR II (dual) i 29x2.4. På alla andra punkter tyckte jag WP Enduro var grymt bra däremot.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Nja. Mitt Enduro 29x24 väger 923g att jämföra med DHRII 29x2,3 som väger 917g. Dissector 29x2.4 har jag missat att anteckna vikten på men det väger just strax under 900g. Jag tycker det är svårt att jämföra och spekulera i vad skillnaderna beror på men skulle jag gissa så tror jag det är casingen.

Berk

Aktiv medlem
Nja. Mitt Enduro 29x24 väger 923g att jämföra med DHRII 29x2,3 som väger 917g. Dissector 29x2.4 har jag missat att anteckna vikten på men det väger just strax under 900g. Jag tycker det är svårt att jämföra och spekulera i vad skillnaderna beror på men skulle jag gissa så tror jag det är casingen.

Mina Dissectors 29x2.4 väger 950 och 960 gram. Men Maxxis däck har betydligt bättre dämpning än däck från de flesta andra tillverkare av samma vikt. Casingen av Maxxis däck dämpar betydligt mer.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag hade ett WP Trail 29x2.4 också men det körde jag bara som bakdäck så det lärde jag mig inte känna på samma sätt. Det vägde in på 876 g att jämföra med förra generationens Nobby Nic i 2.35 bredd som vägde 784 g nytt. Klar fördel till Nobby Nic vad gäller livslängd men jag kanske haft tur då det ska vara samma version som så många hade problem med att nabbar slets av.

glitch

Aktiv medlem
Mina Dissectors 29x2.4 väger 950 och 960 gram. Men Maxxis däck har betydligt bättre dämpning än däck från de flesta andra tillverkare av samma vikt. Casingen av Maxxis däck dämpar betydligt mer.

Fast du jämför päron och äpplen. I artikeln där det klagas på studsighet testas avsevärt lättare däck.
Tar du ett XC Maxxis däck kommer det också kännas studsigt jämförelsevis.

glitch

Aktiv medlem
Men i test jämför dom med andra XC däck, eller?
Det är inget jämförelsetest.

Texten avslutas med följande ord där det rätt tydligt framkommer att skribenten inte bara haft rena xc däck som utvärderingsreferens:

If you’re looking for fresh rubber to replace your Maxxis Minions, Schwalbe Magic Mary’s and Continental Mountain Kings then this Wolfpack trio aren’t for you. If you prefer a faster, more XC feel rubber such as Maxxis Forekaster - Ikon, Schwalbe Nobby Nic - Racing Ralph, Continental Trail King - Race King then this pack is definitely going to howl along the trail in just the way you’ll like.

Framfall

Aktiv medlem
Yay! Dock lite sådär med vikten :)
Ersätter dock ett tungt däckpar på imponerande 2500g ca.

B17F3261-1A95-4D2F-B587-E71D615EBEDD.jpeg

A135FE36-37CF-4A71-B76D-8F944CA2E768.jpeg

Har kontrollvägt med annan våg, de väger exakt lika :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer