Write-off?

Pqz

Aktiv medlem
Write-off?
Har en 5 år gammal Giant Explorer. Nu har själva motorn spruckit så att vevaxeln ruckas, varpå motorns drev slirar och skotrar. Hur skadan uppkommit är oklart eftersom cykeln sedan länge används uteslutande av barnen.
Genom åren har det varit en del bekymmer. Bla havererade pedalsensorn efter bara ett par hundra mil, varpå motorn byttes på garantin. Därutöver har skärm och reglage bytts efter en vurpa, liksom gaffel och växelförare. Främre bromsok och handtag är bytta, och självklart slitdelar som drivlina, däck etc.
Nu är frågan: är det lönt att reparera skiten, eller är det bättre att plocka delar, och köra resten till återvinningen?
 

rois

Aktiv medlem
Write-off?
Har en 5 år gammal Giant Explorer. Nu har själva motorn spruckit så att vevaxeln ruckas, varpå motorns drev slirar och skotrar. Hur skadan uppkommit är oklart eftersom cykeln sedan länge används uteslutande av barnen.
Genom åren har det varit en del bekymmer. Bla havererade pedalsensorn efter bara ett par hundra mil, varpå motorn byttes på garantin. Därutöver har skärm och reglage bytts efter en vurpa, liksom gaffel och växelförare. Främre bromsok och handtag är bytta, och självklart slitdelar som drivlina, däck etc.
Nu är frågan: är det lönt att reparera skiten, eller är det bättre att plocka delar, och köra resten till återvinningen?
Utan att veta vad det är för cykel (länk till spec hade underlättat), så får du inte speciellt mycket för delarna. Om den använder standardkomponenter som finns på flera modeller så kan du få lite mer för delarna. Om det är en dyr cykel, prova att få den lagad, eller sälj hela rasket till någon som vill prova att laga den. Oavsett vad det är för cykel så får du nog mer för hela cykeln än delarna. Och mindre jobb.
 

Pqz

Aktiv medlem
Write-off?
Kostade ca 25k när jag köpte den. Yamaha-motor med Giant-brandad kontroll. Shimano drivlina. Tektro-bromsar. Giant hjul, värsta bojstenarna. Inget märkvärdigt. Batteriet gått ca 1000-1200 mil. Känns som write-off.
 

rois

Aktiv medlem
Write-off?
Kostade ca 25k när jag köpte den. Yamaha-motor med Giant-brandad kontroll. Shimano drivlina. Tektro-bromsar. Giant hjul, värsta bojstenarna. Inget märkvärdigt. Batteriet gått ca 1000-1200 mil. Känns som write-off.

Känns som det vore värt att hitta någon som kan laga motorn. Förmodligen svetsjobb i aluminium. Kan inget om det, men kostnaden lär inte vara avskräckande. Det skulle jag satsa på i första hand.

Du lär får mer för hela cykeln (trasig) än för delarna, samt mindre jobb. Det finns alltid någon som kan och vill försöka fixa det, och få en hyfsad cykel till låg kostnad. Mitt andrahandstips är att sälja hela cykeln, och begära vad du vill ha. En annons kostar inget/lite.

Batterier ligger kring 500-1500, kanske lite mer på annonssajter. Skärmen/datorn ca 500, likadant batteriladdaren. Motorn väldigt lite, dels för att den är trasig, sedan så är det en del som håller länge, så låg efterfrågan. Resten (drivlina, bromsar, hjul mm) är förmodligen relativt billiga komponenter, så få uppgraderar till dem. Dessutom är ramen inte värd något utan motor, och motorn inte värd något utan ram. Det verkar vara ett sistahandsalternativ att sälja i delar.

Men det finns säkert andra åsikter.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer