Wtf 30C tvätt cykelkläder

Flurken

Aktiv medlem
I mina irrande försök inom landsväg insåg jag att cykelkläder inte är så dumt.
Köpte en tröja på LBS för 1000 (tec, ingen aning vad det är för märke) nedsatt med 50%. Ser nu att de hävdar att den skall tvättas i 30.

Hur fan kan man tillverka idrottskläder för 30C? Jag tvättar underkläder på 60.

Visst måste väl 40 gå bra?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har hittills inte hittat någon anledning att köra mina träningskläder i varken mer eller mindre än 40 fintvätt.

Lejon

Aktiv medlem
Jag tänker så här: tål den att svettas i så borde den klara att tvättas i minst 40 grader mtp att kroppstemperaturen är nära 40 grader om man anstränger sig. (Egentligen brukar jag kanske inte tänka alls när det kommer till tvätt utan kör det mesta i 60 grader och det brukar funka också.)

jonte987

Aktiv medlem
Tec är väl crescent? Jag hade kört 40.

Innan jag gifte mig körde jag också allt på 60. Nu är det slut med det.

qma

Aktiv medlem
Jag struntat i tvättanvisningar och kör allt i 60 grader. Polyester och lycra utan limmade grejor håller hur bra som helst. Norrøna Fjørå shorts odödliga även i 60 (tappar en del färg dock). Fox blöjkalsonger är fine oxå.

Vissa saker som ull, membran-fodrat eller mer komplexa kläder måste man nog alltid vara lite mer försiktig med (men jag kör sällan med sånt).

D i U

Aktiv medlem
Jag kör i 40-60 va de än står i tvättrådet. Sliter man inte ut kläderna hinner man ändåså tröttna på den inom ett par år ändå. Kör,tvätta å va glad bara.

moros

Aktiv medlem
Tycker alla jäkla funktionsplagg har 30 på tvättrådet, det struntar jag i. Tycker det är fegt av tillverkarna faktiskt.

Sam

Aktiv medlem
Jag sprejar på lite attika i armhålorna och slänger i den i tvättmaskinen på 30 grader.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ättika var smart. Jag brukar badda armhålorna med handsprit för att döda lökdoften något. Sparar kanske någon tvätt, men absolut inte många.

PKJoacim

Aktiv medlem
Tvättar alltid i 30 grader med tvättmedel för sportkläder och om det är färsk, dvs nyss kommit hem från en runda, så går det på snabbprogrammet.

geologen

Aktiv medlem
Jag kör alla träningskläder i 60 grader. Hade enorma problem med sår och bölder i rumpan efter cykelbyxorna, och då körde jag oftast i 40. Efter att jag gick över till 60 minskade problemen till en bråkdel av hur det var innan - med samma plagg!

mmmrrrr

Aktiv medlem
Jag tror att det är väldigt mycket en YMMV-fråga. Jag skulle uppmana att pröva med 30 grader, och funkar det så kör på. Själv kan jag inte minnas senast jag tvättade annat än lakan över 30 grader, och har inte haft några hygien- eller doftproblem (med en doftkänslig sambo får man snabbt höra om så skulle vara fallet). Men om, likt för geologen ovan, det inte fungerar för dig så är det väl bara att äta den ökade elräkningen och köra högre temperaturer, med ett eventuellt förstorat klädkonto till följd av ökat slitage på kläderna.

Lejon

Aktiv medlem
Nästan OT, men kör man bara låg temp i tvättmaskinen är min erfarenhet att den förr eller senare kommer börja lukta apa.

ForesterGuy

Aktiv medlem
T-shirts i bomull köpta ute i Europa brukar vara märkta 30 grader, men verkar tåla 40. Risken för krympning ökar väl högst marginellt, och att 40 grader skulle slita mer på kläderna har jag svårt att tro.

Det finns de som hävdar att pulvertvättmedel sliter mer pga ökad friktion. F-n tro't...

b m c

Aktiv medlem
Mina sportkläder tvättas i 60 grader (inte merinotröjor). De bakterier jag helst inte umgås med överlever 40 grader. Egenblandat sköljmedel (1 kr/l) innehållande ättika, doftextrakt och vatten gör också slutresultatet lyckat. Hänger helst tvätten ute.

moros

Aktiv medlem
Har en Adidas tech-fit tröja (tror jag deras kompressionskläder heter). Råkade tvätta den för varmt, den tryckta Adidasloggan gick åt skogen, hänger i små flagor, men tröjan i sig är finfin. Förvånar mig inte om tillverkarna har såna små ömtåliga detaljer på sina kläder som gör att de sänker tvätttempen.

dnleriksson

Aktiv medlem
Har ett par dyra cykelshorts av något välrenommerat märke. Kommer inte ihåg vilka det är nu då tvättråden som från början sa HANDTVÄTT är borttvättade i 40° för längesen. Shortsen däremot är det inget fel alls på trots massor med tvättar!
Hur kan man ha handtvätt på ett par shorts som alltid är leriga och dessutom med lera ingnussad ordentligt i tyget från sadeln...

Bengt-re

Aktiv medlem
moros sa:
Har en Adidas tech-fit tröja (tror jag deras kompressionskläder heter). Råkade tvätta den för varmt, den tryckta Adidasloggan gick åt skogen, hänger i små flagor, men tröjan i sig är finfin. Förvånar mig inte om tillverkarna har såna små ömtåliga detaljer på sina kläder som gör att de sänker tvätttempen.
Har ett par bibs som tappade motsvarande logga efter första 40 graders tvätten. Bibsen i sig har gått fint trots väldigt många efterföljande tvättar i 40 grader.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag kör 30C snabbtvätt på i princip allt, vad det än är, och har gjort i alla år. Jag har inte märkt att mina kläder är smutsigare eller luktar sämre än någon annans. :P Och ingen har klagat heller!

Däremot kan man väl få anledning att köra högre temp och andra program om det är rejält skitiga kläder kanske.

geologen

Aktiv medlem
Smuts, dvs fläckar och sånt, går bra att få bort även i lägre temperaturer. Moderna tvättmedel är otroligt bra på att hantera det mesta. Så vardagskläder och ytterplagg funkar fint att tvätta i t ex 30.

Men virus, bakterier och andra mikroorganismer behöver högre temperaturer för att lossna och sköljas bort, och i viss utsträckning förstöras/dö. Underkläder, träningskläder, sängkläder, handdukar/badlakan och vissa medicinska plagg bör därför tvättas varmt.

En sak att tänka på är att många tvättmaskiner inte når upp till de inställda temperaturerna mer än kanske en kort stund, nån minut, och i vissa fall inte alls. En konsekvens av energisnål design som gått för långt. Så din tvätt i 60 grader kanske toppar på 55 i några minuter och är under 50 större delen av tiden. Sannolikt är äldre tvättmaskiner bättre på att hålla tempen hög än nya. Särskilt vaksam ska man nog vara på maskiner som tar väldigt lång tid på sig att köra en tvätt. Dels är den förmodligen snålt ställd och "kompenserar" den sämre tvättförmågan med att tvätta längre tid. Dels tillbringar tvätten längre tid i för kallt vatten, sett till den totala tvättiden.

Min nästa tvättmaskin ska jag se till blir ett monster! :D Nån industrimodell, om jag hittar en som funkar med vanlig väggkontakt.

Lars Vilks

Ny medlem
Skärpning. Kläder som har direktkontakt med röv ska tvättas i minst 60 grader. Sjukhus tvättar sina textiler i 70.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
geologen sa:
Smuts, dvs fläckar och sånt, går bra att få bort även i lägre temperaturer. Moderna tvättmedel är otroligt bra på att hantera det mesta. Så vardagskläder och ytterplagg funkar fint att tvätta i t ex 30.

Men virus, bakterier och andra mikroorganismer behöver högre temperaturer för att lossna och sköljas bort, och i viss utsträckning förstöras/dö. Underkläder, träningskläder, sängkläder, handdukar/badlakan och vissa medicinska plagg bör därför tvättas varmt.

En sak att tänka på är att många tvättmaskiner inte når upp till de inställda temperaturerna mer än kanske en kort stund, nån minut, och i vissa fall inte alls. En konsekvens av energisnål design som gått för långt. Så din tvätt i 60 grader kanske toppar på 55 i några minuter och är under 50 större delen av tiden. Sannolikt är äldre tvättmaskiner bättre på att hålla tempen hög än nya. Särskilt vaksam ska man nog vara på maskiner som tar väldigt lång tid på sig att köra en tvätt. Dels är den förmodligen snålt ställd och "kompenserar" den sämre tvättförmågan med att tvätta längre tid. Dels tillbringar tvätten längre tid i för kallt vatten, sett till den totala tvättiden.

Min nästa tvättmaskin ska jag se till blir ett monster! :D Nån industrimodell, om jag hittar en som funkar med vanlig väggkontakt.
Köp en fastighetsmaskin! Våra Miele PW6055 är nu 15 år och bara går och går, har aldrig varit nåt fel på dem trots ca 10 timmar i drift per dag. 60-graders programmet går på ca 50 min. Storlek som en hushållsmaskin, men betydligt rejälare design. Kostade "bara" ca 50k per styck ny för 15 år sedan :-)

Valhalla_

Aktiv medlem
Testade att köpa en cykeltröja i merinoull och den verkar man inte behöva tvätta i mer än 30 grader. Eller verkar knappt behöva tvättas alls ?. Drar inte åt sig lukter som polyester. Nästan så det räcker att bara vädra den. Fattar inte hur det går till men det är väl för det är merinoull antar jag. För mig blir det nog fler sådana tröjor av den anledningen. Lycra/polyester blir så jävla vidrigt direkt och stinker om man inte kör det i minst 40..

Ts, vad är tröjan i för material?

marr

Moderator
Forumvärd
ooms sa:
geologen sa:

Köp en fastighetsmaskin! Våra Miele PW6055 är nu 15 år och bara går och går, har aldrig varit nåt fel på dem trots ca 10 timmar i drift per dag. 60-graders programmet går på ca 50 min. Storlek som en hushållsmaskin, men betydligt rejälare design. Kostade "bara" ca 50k per styck ny för 15 år sedan :-)
Ursäkta, men tvättar du varje plagg för sig? 10h drift per dag?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer