[WW] Lätta en RS SID, hur gör man?

Wilier

Aktiv medlem
Då min SID SL från -02 är lite tung så undrar jag om ni har några tips på hur man lättar den. Läste i en tråd för ett par månader sedan att den fanns något kit att köpa för att ersätta lite tunga justeringskomponenter i gaffeln. Typ någon tysk carbon pryl.
På weight weenies håller dom ju på och pillar i 98:ans innanmäte i senare gafflar men det verkar oerhört besvärligt.

Tänkte ta bort färg, skivbromsfäste och kan tänka mig ta bort alla justeringsfinesser då dom bara stör. Finns det såna tips här på forumet?

Oskar

Aktiv medlem
Jag har en -98 skräpandes, jag kanske skall utgå från den och få till en riktig supergaffel. Under kilot skall man väl komma utan problem?

Wilier

Aktiv medlem
velocipedmanet skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars verkar ju den här tysken veta hur man gör:
>
>
> http://www.light-bikes.com
>
> 895 g!
>
> /Pontus

just carbon inside verkar ju spännande.

Oskar, tro det om du törs, men din 98 är en liten guldklimp för en tillräkligt anorektisk person.

För övrigt klockar min gamla Mag 21 Sl in på strax över 1100 gram vilket är enormt störande.

*Mikael*

Aktiv medlem
Lägg av nu Wilier! Om du fortsätter att weightweena dig såhär kommer du snart att börja springa istället.

Senast redigerad av en moderator:

TommyE

Ny medlem
>För övrigt klockar min gamla Mag 21 Sl in på strax över 1100 gram vilket är enormt störande.

Med tanke på att den där gaffeln dök upp runt -94 någon gång så är det ju en rätt OK vikt. :)

Wilier

Aktiv medlem
mikael_nr1 skrev:
> Lägg av nu Willier! Om du fortsätter att
> weightweena dig såhär kommer du snart att börja
> springa istället.

Tja, kanske inte.
Anledningen är jag är inte speciellt nöjd med min SID, och att byta till en gaffel jag verkligen vill ha är lite för dyrt just nu (behöver mer prylar och kläder). Skall byta till en stel gaffel istället, tror det blir en Pace.
Då blir det ju en gaffel över som man kan tillåta sig att pilla lite med. Lönlöst att sälja då man inte får några pengar för den.
Man kanske kan få ner den ett par hundra gram och använda den på långturer eller när det nu kan tänkas behövas dämpning fram.

Den där carbon insatsen som nämns på den där ganska lätta scotten ovan är nog det jag är intresserad av, någon som vet vad det är för pryl?

Skogling

Aktiv medlem
Vad är det för fel på SID'en Wilier ?

Man lättar ju 25-30gr genom att ta bort diskfärstet. Sedan kan man ju ta ur luftpatronen på höger sidan. Då är du nere i ca: 1050 gr. Men då bör man vara lätt... Men du e´ la en lita reka Wilier ? ;o)

//Skogling

Adam7125

Ny medlem
SIDen verkar väl okej.
MEN när man ska börja lätta den ytterligare måste ju funktionen försämras.
Köp en stel gaffel istället!!

/Adam

Oskar_

Ny medlem
Adam7125 skrev:

> Köp en stel gaffel istället!!
>

om du hade kunnat läsa så hade du sett att han ska köpa en stel åxå...

fredrikw

Aktiv medlem
om någon behöver en äldre SID-gaffel för att plocka delar av finns det en sådan till salu på Köp&Sälj ;-)

Wilier

Aktiv medlem
Kid1000 skrev:
> http://www.weightweenies.starbike.com
>
> Intressanta tips, för min del kan man lätta så
> länge funktionen bibehålls.
>

Det som beskrivs där är ju hur man lättar en 2005:as SID med hjälp av lätta delar ur en 2001:a. Tror att det är samma undre ben på 2002:an. Behöver nog gräva i det inre av gaffeln för att hitta sanningen tyvärr.

Wilier

Aktiv medlem
Kid1000 skrev:
> http://www.weightweenies.starbike.com
>
> Intressanta tips, för min del kan man lätta så
> länge funktionen bibehålls.
>

Det som beskrivs där är ju hur man lättar en 2005:as SID med hjälp av lätta delar ur en 2001:a. Tror att det är samma undre ben på 2002:an som 2001:an och dom var lättast.
Behöver nog gräva i det inre av gaffeln för att hitta sanningen tyvärr.
Gaffelkronan/gaffelröret/övre ben på 2005:ans World Cup ser ju dock klart intressanta ut, undra vart man kan hitta sådana billigt :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer