XC cykel inför 2022

Rodge68

Medlem
XC cykel inför 2022
Tänkte kolla hur ni andra resonerar inför nästa år och eventuella cykelinköp. Det som fått mig att fundera lite är Scott Spark RC och att de går mot 120mm i slag även på sina race modell. Jag kan förstå behovet för de som tävlar i WC, men som vanlig motionär är det kanske inte samma behov och där jag åker är det inte lika tekniskt som på cupen. Tycker jag klarar mig bra med 100mm idag.

Men vad händer kommande 1-2 år, kommer den nya standarden vara 120mm och de som då åker med 100mm kommer ha omoderna cyklar?

De cyklar som jag kollar på är:

Specialized Epic och Evo
Cube AMS Zero99
Scott Spark Team Issue AXS
Orbea OIZ Team
Allebike Majestic

Sedan är det frågan om man ens kan få tag på någon cykel inför 2022, verkar vara trögt med leveranserna.

Hur jag cyklar då? Det är blandat grusväg 40% Stig 40%, terräng 20% om jag slår ut det som någon slags genomsnittlig runda. Kör inga tävlingar och får anse mig som en lite äldre cyklist (Gubbe), tränar för att det är kul och mår bra.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Allebike hade jag lite kontakt med ang Alpha, de sägs komma till början av nästa år. Känns som det borde gälla Majestic också då de delar det mesta ("framtriangeln" på ramen är det enda som skiljer).

Raggamuffin

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Men hur stor skillnad blir det med 20mm (innan sag)? Egentligen.

Jag har inte blindtestat men satsar en slant på att rätt geo (utifrån preferens kan vi skriva för att inte reta upp neandertalarna) och kvalitet på dämperiet trumfar.

Rätt geometri är lätt värt mer än 20mm slag.

Det jag var ute efter är att det inte är något viktstraff eller slösa bort effekt gung med 20mm extra slag idag heller, så det är inget att stirra sig blind på imho.
Välj cykel efter andra parametrar och skulle den ha 100 eller 120 så är båda ok.

attbresinhand

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Hade inte nya spark varit 120/nino kört 120 i flera år på xco så hade nog få funderat på det. Få cyklar kommer även ha 120 nästa år. Om det ger något straff? Vet inte. Cykeln blir ju högre och det var ju största fördelen med gamla spark enligt många, att den var låg.

Finns många bra cyklar. Köp den du får bäst pris på och leverans senast när du själv behagar. Cykelns sensation är ju ytterst kortvarig.

BorkaMattis

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Os-vinnaren och Värlsmästartiteln för Damer togs med 60mm bak.
Så det verkar gå bra med det också.
I och för sig ska man ju inte jämföra sig med toppen i hela världen. De har extremt god cykelkontroll och allt är perfekt inställt för just den banan de ska köra i just de förhållandena.

Vi vanliga människor kan behöva lite mer förlåtande ibland! Det absolut viktigaste är ju att geometrin passar kroppen ändå?

Jimmieboy

Medlem
XC cykel inför 2022
I och för sig ska man ju inte jämföra sig med toppen i hela världen. De har extremt god cykelkontroll och allt är perfekt inställt för just den banan de ska köra i just de förhållandena.

Vi vanliga människor kan behöva lite mer förlåtande ibland! Det absolut viktigaste är ju att geometrin passar kroppen ändå?
Ok, men världstoppen jämförs väl mot varandra iallafall.

attbresinhand

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Suck.

Hade jag inte redan haft en cykel hade jag köpt en Lux, uppenbarligen hade det retar någon.
Vilket konstigt resonemang du för. Det ryktas ju om en ny dvs gamla kommer att sjunka markant i pris, "gamla modellen" har riktigt dåligt rykte då ramarna går sönder väldigt ofta på garantin. Nuvarande modellen har rykte om dåligt länkage och omodern geometri (dvs hänger inte med). Sånt bör väl belysas?
Alla cyklar kommer såklart att göra jobbet. Cyklar 2022 går det att få tag på även om säljarna är hysteriska att man ska köpa nu få leverans i vår. Det är bara hösten 2021 än 😀🤝

Jajjas

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Vilket konstigt resonemang du för. Det ryktas ju om en ny dvs gamla kommer att sjunka markant i pris, "gamla modellen" har riktigt dåligt rykte då ramarna går sönder väldigt ofta på garantin. Nuvarande modellen har rykte om dåligt länkage och omodern geometri (dvs hänger inte med). Sånt bör väl belysas?
Alla cyklar kommer såklart att göra jobbet. Cyklar 2022 går det att få tag på även om säljarna är hysteriska att man ska köpa nu få leverans i vår. Det är bara hösten 2021 än 😀🤝

Lux trail släpptes för bara en månad sen. Jag köpte en cf8 och gillar den. Styv som en xc-hoj men mer bättre geo och längre dämpare.

Bzr

Medlem
XC cykel inför 2022
Jag som är 36 och cyklar mtb som mitt främsta intresse köper mig en oiz m-pro TR med 120/120 slag med nya Fox 34 gaffeln samt 150mm dropper. Kör ingen tävling mer än cykelvasan öppet spår och några lokala motionslopp.

Cykeln är dyr i mina mått men väljer hellre att köpa en dyr cykel nu när jag fortfarande "har åldern inne" än om 10-15 år. Den är lätt men styv, kan ta upp emot 2.4" däck fram.

Jag har en tung fot planterad inom XC genren och väljer därför cykel därefter. Valde TR versionen för att få en mer förlåtande och lekfull cykel med mindre brant HA.

Ingen cykel täcker alla behov, man bör välja cykel efter vad man cyklar mest.

Pajen53

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Tänkte kolla hur ni andra resonerar inför nästa år och eventuella cykelinköp. Det som fått mig att fundera lite är Scott Spark RC och att de går mot 120mm i slag även på sina race modell. Jag kan förstå behovet för de som tävlar i WC, men som vanlig motionär är det kanske inte samma behov och där jag åker är det inte lika tekniskt som på cupen. Tycker jag klarar mig bra med 100mm idag.

Men vad händer kommande 1-2 år, kommer den nya standarden vara 120mm och de som då åker med 100mm kommer ha omoderna cyklar?

Specialized Epic och Evo
Cube AMS Zero99
Orbea OIZ Team
Allebike Majestic

Sedan är det frågan om man ens kan få tag på någon cykel inför 2022, verkar vara trögt med leveranserna.

Hur jag cyklar då? Det är blandat grusväg 40% Stig 40%, terräng 20% om jag slår ut det som någon slags genomsnittlig runda. Kör inga tävlingar och får anse mig som en lite äldre cyklist (Gubbe), tränar för att det är kul och mår bra.
Stirra dig inte blind på siffrorna, åk till en handlare och provkör
Köp sen den som du trivs bäst med.
Lycka till.

jtl

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022

Specialized Epic och Evo
Cube AMS Zero99
Orbea OIZ Team
Allebike Majestic

Har också gått i cykelköpstankar sedan tidig sommar och för mig är den geometri och dämpning som Scott har på sina nya tilltalande. Listan på riktigt bra cyklar går att göra enormt lång men när jag gjorde en short-list så var det Scott Spark RC och Trek TopFuel i topp på den. Jag hade också kunnat tänka mig en Allebike Alpha men eftersom de bara säljs av Allebike och det inte finns några så...
Efter att ha hört mig för i forumet och det egentligen inte fanns något som diskvalificerade den ena eller den andra så blev det tillgång som fick avgöra där Trek drog det längsta strået.

Personligen tror jag inte på Supercaliber, känns som att idén med begränsad dämpning bak för att skapa en raket för XC testats även förr. Kanske har materialen och kunskapen gjort att det är skillnad nu.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Lux trail är väl mer en kralligare xc, neuron en lättare trailcykel. Inga stora skillnader. Lux är nog en styvare cykel än neuron.
Så är det nog. Kändes som de biffade upp alla stighojar och helt plötsligt fanns ingen lätt stighoj.

---

Sorry för halv-OT. Tillbaka här då.

Jag kommer med ett tips här, kolla vad det finns för utbud vad gäller hyrcyklar. Testa några olika. Väldigt bra att känna på lite märken och storlekar. Jag gjorde så denna gången och det blev väldigt tydligt vad jag sedan ville ha 😊

Juhlin

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Det du kallar konstigt resonemang kallar jag sund skepsism mot att sprida lösa rykten utan innehåll.

Dessutom hade jag nog faktiskt varit spekulant på en LUX Trail om jag inte redan byggt en cykel som är snarlik så sent som i mars.

Bzr

Medlem
XC cykel inför 2022

Bilagor

• 20210919_183835.jpg
    20210919_183835.jpg
    170.5 KB · Besök: 43

Hälsingland

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Nu svarade jag rätt person. Himla otur! Har inte Canyon en viss historik av rambrott på flera modeller? Xc-cykeln Lux är ändå fin trots traditionell geo. Lux trail tycker jag är ännu mer intressant.

Edit: skulle citera Hälsingland. Feta fingrar

Jo spectral har väl ett rätt så ej smickrande smeknamn..

Han kör inte lux ska väl tilläggas

Bamsebjörn

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Jo spectral har väl ett rätt så ej smickrande smeknamn..

Han kör inte lux ska väl tilläggas
Så du dissar Lux för att polarn haft en annan typ av cykel från samma tillverkare? Som han kör enduro med? Jag hänger inte med vad det har med Lux att göra. Lux=XC. Lux verkar prisvärd men har inte ”modern” geo.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
Så du dissar Lux för att polarn haft en annan typ av cykel från samma tillverkare? Som han kör enduro med? Jag hänger inte med vad det har med Lux att göra. Lux=XC. Lux verkar prisvärd men har inte ”modern” geo.

Nej, jag dissar Canyon som tillverkare och möjlig framtida huvudvärk pga inte så mycket goodwill när prylarna inte håller ihop.

Någon enduro cyklar han inte däremot svensk stig. Något en stighoj bör hålla för...

Juhlin

Aktiv medlem
XC cykel inför 2022
När en rallycross förare kör sönder ett styrstag, klandrar han bilen, sig själv, eller rycker på axlarna och säger att skit händer när man pressar grejerna?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer