XC cykling i Alperna

Viktor R

Medlem
XC cykling i Alperna
Hej!

Kommer att kuska runt i sydöstra Frankrike med husbil. I år vill den äldre sonen ha med MTB-cyklarna också. Någon som kan rekommendera alport med bra XC-cykling - gärna med sjö så den ickecyklande delen av familjen har något att göra.

/Viktor

Westman

Aktiv medlem
XC cykling i Alperna
Rolig stigcykling finns det gott om i Portes du Soleil, gillar man det lite stökigare/brantare kan jag tipsa om Verbier. Men då är det mer AM än XC kanske, och det är lite svårare att hitta utan guide.

CyberBike

Ny medlem
XC cykling i Alperna
Låter som en mkt bra plan, det där måste jag göra någon gång !! Misstänker att det kan vara bra/ok nästan överallt, man måste bara stanna några dagar på varje ställe, lära sig -> kolla in turistbyrån och kartor och lokala bike-shops och guide-företag och internet-tips osv, sen efter ett tag kanske testa nästa ställe !

Viktor R

Medlem
XC cykling i Alperna
Tack för tipset om den franska sidan. Kan ej det språket,men jag ska försöka tyda sidan.

Vi åker nog hem via Italien och Österrike, så även dessa länder kan komma i fråga. Livigno? Zell am See?

/ Viktor

Peter_K

Ny medlem
XC cykling i Alperna
Om ni är i sydöstra Frankrike kan det vara läge att kolla in Sospel. En liten bit in i Italien runt Finale Ligura finns flera mtb-researrangörer som kanske kan ta emot gäster över dagen. Där ska finnas det mesta från xc till du. Har tyvärr inte kört där själv än, men hoppas ta mig dit nån dag.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
XC cykling i Alperna
Jag tillbringade pingsthelgen i Crans-Montana i Schweiz. Där finns det både fin XC (och en sjö).
Lite kuriosa är att banan från första VM i MTB 1988 fortfarande är väl uppmärkt: 17km och ca 700hm. Utöver det ytterligare några leder på runt 20km och några runt 10km. Totalt 8 st leder. Alla med mycket klättring.

Här är en bild från Les Violettes på 2210m som ingår i "Tour Terrific"
Blackberry-091.jpg

Disclaimer: Taken med surkameran i min Blackberry

Överhuvudtaget är ju Alperna bäst i Schweiz - bästa bergen, mer välordnat och trevligare/proffsigare bemötande. För att inte framstå som alltför inskränkt får jag väl medge att Italien konkurrerar när det gäller käket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer