XC-tävlingcykel för barn/ungdomar

pero02

Aktiv medlem
Sitter och funderar på nästa cykel till min dotter som kommer vara 135 cm och tunn när nästa cykel ska börja användas. Har egentligen bara hittat två alternativ. Vill att cykeln ska vara anpassad för barn/ungdom i storlek och inte väga bly vilket de flesa barn/ungdomscyklar gör.

1. https://www.allebike-sports.com/sv/Shop/MB31/MB31_MTB/MB31_Royal_Junior_Deore_Black?id=C2810825

2. https://www.allebike-sports.com/sv/Shop/Allebike/Hardtail/Majestic_HT_Junior_SLX?id=C289000

Om jag jämför dem:
MB31 "billigare" -Fördel
Majestic Lättare - Fördel
MB31 alu - Födel? Tåligare för yttre påverkan.
Majestic Kolfiber - Fördel? del av att cykeln är lättare antagligen.

Ok, känns som om det är plånboken som avgör på ovan jämförelse. Nu till den svårare, olika geometri

MB31 flackare och länge cykel. Borde gå lugnare men blir även svårare att ta kontroll över för någon som är liten och svag. Tänker att en "lång cykel" blir svårare att hantera. T.ex att lyfta framhjulet när det behövs. Blir mer en pansarvagn där det fungerar bra så långe det går att rulla över hinder.

Hur skulle ni tänka för en liten tjej. Kortare cykel som de kanske kan ta kontroll över eller pansarvagn att bara åka med?? Kanske skillnaderna i geometri för de två alternativen är för små så det egentlign bara är en fråga för plånboken.

Blev lite långt, hoppas någon med bra synounkter orkat läsa allt....Vet också att det finns en tråd för barncyklar men tycker den är mer "barn".

Finns det andra alternativ än Allebike?

pero02

Aktiv medlem
Hon har en fin 24” nu. Den får fortsätta var cykeln till nästa passar. Tänker att det borde gå att gå från 24” till 27.5”. Kanske inte exakt vid 135 cm. Blir kanske någon månad till med gamla cykeln.

Detta är nuvarande cykel. Scott Scale RC 24” som passar perfekt vid 130 cm längd.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, borde funka att gå från 24 till 27.5 men vet i fan om det är vid 135 och typ 30 kg.
Svårt med nästa storlek fast jag har inte kollat på xc cyklar.
Trevligaste jag hittar på all-round cykel är nucleus 26.

Berk

Aktiv medlem
Både Allebike är fina cyklar, men har 170 mm långa vevarmar, som är bra till vuxen, men inte till 135 cm långa barn.

Folk blir kanske trött på mina svar, men till XC är Vpace Max väl perfekt:

Cinder2i40

Aktiv medlem

Islabike och Vpace. Det är inte lätt att hitta bra cyklar om man vill låta sina barn börja tävla. Jag tänker som så att det viktigaste är rätt storlek. Först rätt ramstorlek sen vevarmstorlek, bredden på styret och sist hjulstorlek. Sen vill man inte att cykeln ska vara för tung. Sen är det bra om den har fungerande dämpning. Sen kan man börja kolla på övriga delar.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, vpace blir väl perfekt om man ska ha en dämpad xc för 135.
Kollade lite snabbt på 26'' Scott 13.5kg med dämpare.

Freddie L

Aktiv medlem
Svårt att att växla över till nästa storlek, speciellt nu när det börjar närma sig ”fullstor riktig” cykel.
Mina tre cent:
- Kofiber är inte ömtåligare än alu, det beror mer på godstjocklek. Både jag och mina barn kraschar kolfiberhojar ibland, lite tråkiga färgchippar men bara att köra på. Skulle jag krascha liknande med min lättviktsalu-racer skulle det vara slut.
- 24 till 27,5 är ett normalt steg, skillnaden mellan 26 och 27,5 är liten. (Mina barn gick 20 -> 26 med en liten specialare).
- Min uppfattning är just den att en framdämpad hoj kan bli lite (fram)tung och lång när de kommer från mindre och smidigare cyklar (säkert otroligt individuellt). Så att jaga modern geo på bekostnad av vikt tror inte jag på, så länge det inte är nedförscykling som står på agendan.

Kolla små beggade race-Xc är mitt tips (ligger gaffelvinkeln runt 69 bör det vara ok). Tyvärr är det tunt om dem i både 26 och 27,5, och det är ofta fantasipriser.

Angående längd på vevar så körde mina med 165mm i den åldern. Men samtidigt, måtta upp 5mm (eller 10mm) mellan fingertopparna och fundera på hur stor skillnad det gör. Jag misstänker att det inte är helt avgörande. Tror säkert att Q-faktorn är lika viktigt i sådana fall.

jonte987

Aktiv medlem
5mm +- spelar kanske ingen roll men tvivlar på att 165 är det perfekta måttet. Hade det gått för rimliga pengar hade väl de flesta valt kortare.

Många barn verkar kunna cykla på väldigt stora cyklar.

På tal om det fanns det en xs chisel till bra pris för någon vecka sen. Vet inte vad de väger?

Edit. Ja, den är ju 29''.

Edit 2. Finns inte så många xc 27.5 och många märken har inte ens xs.

Berk

Aktiv medlem
5mm +- spelar kanske ingen roll men tvivlar på att 165 är det perfekta måttet. Hade det gått för rimliga pengar hade väl de flesta valt kortare.

När min son var 128 cm lång var det klart att 165 mm vevar var mycket för långt för honom. Det var på en lvgcykel där knäna gick mot bröstet. Bytte till 145 mm och det funkar bra, även om lite kortare skulle vara ännu bättre i nuläget (inte efter några år där lvgcykel fortfarande ska passa honom).

Freddie L

Aktiv medlem
När min son var 128 cm lång var det klart att 165 mm vevar var mycket för långt för honom. Det var på en lvgcykel där knäna gick mot bröstet. Bytte till 145 mm och det funkar bra, även om lite kortare skulle vara ännu bättre i nuläget (inte efter några år där lvgcykel fortfarande ska passa honom).
Fast det är ju det här som är intressant. Och jag säger inte att du har fel, eller tänker fel, eller att det är fel. Men ändå.

165mm -> Knäna i bröstet.
145mm -> Funkar bra.
Skillnaden är 20mm. Kolla på en linjal hur mycket/litet det är. Det kan inte objektivt innebära skillnad på ”knän i bröstet” och ”funkar bra”. Det måste vara lite subjektiva värden inblandade här. Eller?

Återigen, jag är inte ute efter att tjafsa. Personligen känner jag också skillnad på vevarmslängd, men jag är inte övertygad om hur stor objektiv skillnad (borträknat pedalislag) det gör för en motionär (barn eller vuxen). Visserligen borde 20mm göra större skillnad för någon med korta ben än för någon med långa.

Övertyga mig! ;-)

Ymot

Ny medlem
Fast det är ju det här som är intressant. Och jag säger inte att du har fel, eller tänker fel, eller att det är fel. Men ändå.

145mm -> Funkar bra.
Skillnaden är 20mm. Kolla på en linjal hur mycket/litet det är. Det kan inte objektivt innebära skillnad på ”knän i bröstet” och ”funkar bra”. Det måste vara lite subjektiva värden inblandade här. Eller?

Återigen, jag är inte ute efter att tjafsa. Personligen känner jag också skillnad på vevarmslängd, men jag är inte övertygad om hur stor objektiv skillnad (borträknat pedalislag) det gör för en motionär (barn eller vuxen). Visserligen borde 20mm göra större skillnad för någon med korta ben än för någon med långa.

Övertyga mig! ;-)
Det blir inte bara 20 mm skillnad med 20 mm kortare vevar. Utan det blir det dubbla i topp, vilket är rätt mycket. Tänk efter lite så förstår du nog.😉
Mvh.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag vet inte varför nån ska behöva övertygas om att barn inte ska cykla med vuxenvevar. Eller för den delen sätta nån på 135cm och 30kg på en vuxencykel.
Närmare 150 cm är det svårare
Fast en fullstor vuxen får cykla med 165mm vevar även fast de är avsedda för korta personer? Kan du lista vevarmslängd för olika åldrar? Det är det subjektiva jag är ute efter.

Eller, att plocka ihop en cykel är alltid en kompromiss mellan ”det ideala” och ”det realistiska”. Det gäller vikt, geo, komponenter etc. För barn 8-12 tycker jag att det är en riktig utmaning, svårare avväganden än för små barn och fullvuxna. Min tes är att vevarmslängden (inom rimliga gränser) inte kommer top tre på listan över dessa kompromisser. ”Rätt längd” är bättre än fel, förstås. Men den praktiska skillnaden blir mindre än om man kompromissar på andra ställen.

Freddie L

Aktiv medlem
Det blir inte bara 20 mm skillnad med 20 mm kortare vevar. Utan det blir det dubbla i topp, vilket är rätt mycket. Tänk efter lite så förstår du nog.😉
Mvh.
Det dubbla i topp? Räknat från var då? Tänk efter lite så förstår du nog att din invändning inte gäller i fallet med ”knäna i bröstet”. Hade problemet varit att ungen satt och gled från sida till sida, javisst. Är du med? ;-)

Guaruska

Aktiv medlem

145mm -> Funkar bra.

Övertyga mig! ;-)
Jag håller me Berk. E jättestorskillnad o har sett exakt samma me knäna i bröstet på bara 20mm

Guaruska

Aktiv medlem
E Eg inte så svår fysik: med 165mm vevar måste sadeln vara längre ner för att nå när veven e i botten. Det betyder inte 20mm skillnad. Det betydet 40mm närmare från bb när sadeln e 20mm längre ner. Så 40mm pkus 20mm e lika me 60mm. Lång näsa @Freddie L 😁

Ymot

Ny medlem
Det dubbla i topp? Räknat från var då? Tänk efter lite så förstår du nog att din invändning inte gäller i fallet med ”knäna i bröstet”. Hade problemet varit att ungen satt och gled från sida till sida, javisst. Är du med? ;-)
Antar att du som dom flesta sitter på en sadel, så det är den jag utgår ifrån. Och då är 40 mm mycket för ett barn och kan mycket väl innebära att man får knäna i bröstet.. Hoppas att du är med nu.😉

Freddie L

Aktiv medlem
Ähh. Nu känns det som jag tjafsar. Det är för mycket tjafs på Happy.

-Rätt längd på vev är viktigt.
-För en parvel på 130-140cm är säkert det optimala kortare än 165mm, kanske 145mm. Även jag har sett barn med för långa vevar sitta och vicka över sadeln, och få en rätt kantig ståcykling.
- För mig blev det en kompromiss jag tillslut valde att acceptera eftersom jag inte hittade kortare. Jag tyckte det fungerade, men jag tänker inte tjafsa med er som tänker annorlunda!

Jag ger mig!

Berk

Aktiv medlem

145mm -> Funkar bra.

Övertyga mig! ;-)

På en mtb skulle min son inte får knän i bröstet med 165 mm vevar. Men det är inte rätt kriterium. Man ser att det blir långt ifrån optimalt när korta ben måste trampa runt in cirkel med 330 mm diameter. Man kan sätta mycket kraft, men rundtramp blir dåligt. Kanske blir kraften också inte optimalt när överbenet är helt horisontalt när veven visar upp.

Riktiga "beviset" är att sonen inte kunde åka snabbt och klagade att det kändes fel. Vet dock inte om det hade blivit bättre om han hade övat många timmar.

Jag använder samma tum-regel som till vuxen: vevarmlängd mellan 9 och 11% av längden (eller bättre en percentage av benlängd är optimal). Vet inte om det finns bra forskning kring det. En stor problem är att flest lvgcyklar bara kommer med 170/172.5/175 mm vevar. Nuförtiden finns 165 mm på några XS lvgcyklar. Men 180 mm skulle vara bra till åkare av 195 cm eller längre.

Berk

Aktiv medlem
E Eg inte så svår fysik: med 165mm vevar måste sadeln vara längre ner för att nå när veven e i botten. Det betyder inte 20mm skillnad. Det betydet 40mm närmare från bb när sadeln e 20mm längre ner. Så 40mm pkus 20mm e lika me 60mm. Lång näsa @Freddie L 😁

Den "fysik" förstår jag inte. 20 mm längre vevar get 40 mm längre distans mellan högste och lägste punkt på cirkeln som pedalerna gör.

Guaruska

Aktiv medlem
Den "fysik" förstår jag inte. 20 mm längre vevar get 40 mm längre distans mellan högste och lägste punkt på cirkeln som pedalerna gör.

Exakt, vilket betyder att sadel måste 20mm längre ner för att benet ska va bra på pedalens lägsta punkt, samtidigt e motsatt pedal på sin högsta punkt vilket betyder 40mm längre diameter. Men sadeln e sänkt 20mm så jag triangulerade d till 60mm fel

Topp