Xt bakväxel, ändläge behöver justeras ut.

Besv

Aktiv medlem
Har en XT bakväxel som fungerar helt ok men den är precis på gränsen att inte gå tillräckligt långt ut i ändläge. Det är inga problem när jag trampar framåt men när man trampar bakåt finns en tendens att den hakar i drevet innanför.

Finns det ngt sätt att öka spänningen på fjädern el skjuta ut änläget ngn mm utan börja böja växelörat, som inte ska vara böjt. Jag har justerat limit så den tar inte i men den borde gå lite längre, tycker även växlingen mellan 13-11 är lite tröttare/segare så kanske är att det saknas lite spänst i fjädern?

Preacher

Aktiv medlem
Normalt sett så skall en växel gå att justera ut rätt så långt förbi ytterdreven i kassetten.

Skevt öra/växeljustering/trött vajer/höljeskombo är troligare orsaker än att din fjäder inte är spänstig nog.
Att den hakar i nästa drev när du vevar bakåt kan ha med kedjelinje att göra, i tillägg.

Shimanos nedre ändläge (tyngsta växeln) skall ju inte ställas precis i centrum heller.
Trissans centrum skall vara i linje med drevets ytterkant.

Lägg i högsta växel, släpp vajern, spänn åt den så du får bort slacket. Dra åter fast vajern börja sen justera ändlägena.
Har samma problem när jag byter hjul på min hoj, När jag började med detta så har det gått relativt smidigt.
Lycka till.

Besv

Aktiv medlem
Jag tror det är kedjelinjen när jag kollade närmare, då är det antagligen inget man kan göra.

Plus vajern va nog lite för spänd i endläget så fick den längre ut men det hjälpte ändå inte.

kais01

Aktiv medlem
smuts och gegga i växelns länkar kan medverka till att den inte ’knyter ihop sig’ tillräckligt. lite tryckluft kan vara bra, men akta noga hjulets lagringar, ta helst bort hjulet.

b-skruven kan vara felkusterad och hindra växelns rörelse i lateral riktning.

växeln kan vara böjd inåt efter intermezzo med en trädgren.

översta spännhjulet kan vars kasst, eller kedjan ligger inte korrekt på.

det kan fattas en bricka innanför infästningen i växelörat, men då brukar det också glappa.

osv:(

Besv

Aktiv medlem
Så har gjort än lite mer undersökningar och hittat 2-3 kuggar på 13 kransen som hade lite svampar och hakar därför i kedjan när man trampade bakåt.

Dock bara på min xtr kedja men inte på min xt, men filade lite och det hjälpte för xtr kedjan.

Alltid är det ngt, men nu funkar det som det ska igen. Till och med lite bättre då jag fick ut ändläget lite till så det går lite snabbare ner till 11 drevet. 👍

Pether

Medlem
Hoppar in i den här tråden, det där med att justera
Normalt sett så skall en växel gå att justera ut rätt så långt förbi ytterdreven i kassetten.

Skevt öra/växeljustering/trött vajer/höljeskombo är troligare orsaker än att din fjäder inte är spänstig nog.
Att den hakar i nästa drev när du vevar bakåt kan ha med kedjelinje att göra, i tillägg.

Shimanos nedre ändläge (tyngsta växeln) skall ju inte ställas precis i centrum heller.
Trissans centrum skall vara i linje med drevets ytterkant.

Hoppar in i den här tråden. Detta med att justera mot drevets ytterkant har jag aldrig hört. Ska jag testa. Känns ologiskt, ngn som vet varför. Jag tänker alltid att jag vill ha en så rak linje som möjligt mellan dreven... Även längst ner på minsta klingan.

Besv

Aktiv medlem
Enligt manualen ska man ha den så den är i linje med ytterkanten av kuggarna på drevet, efter jag justerade om min nu så tycker jag som sagt den växlar betydligt bättre från 13-11, när den va helt i linje så va det lite lagg.

Pether

Medlem
Enligt manualen ska man ha den så den är i linje med ytterkanten av kuggarna på drevet, efter jag justerade om min nu så tycker jag som sagt den växlar betydligt bättre från 13-11, när den va helt i linje så va det lite lagg.
Göttigt! Tur att det är ngn som läser manualer. 😄
Ska genast testa. Samma för SRAM kanske?

Topp