XT/Deore vs XT

supermao

Ny medlem
XT/Deore vs XT
En kort fråga. I vissa annonser står det att det är XT/Deore och ibland står det bara XT. Min fråga är alltså: Är detta exakt likadana saker? eller är XT/Deore en viss typ och XT en annan?

XT/Deore vs XT
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> XT-gruppen heter faktiskt "Deore XT" om man ska
> vara petig.
> http://techdocs.shimano.com/techdocs/blevel.jsp?FO
> LDER%3C%3Efolder_id=2534374302051947&ASSORTMENT%3C
> %3East_id=1408474395181679&bmUID=1273656204797
>
> Sen finns det Deore LX och "bara" Deore också.
>
> Men om någon skriver XT/Deore, så skulle man
> också kunna gissa att det är en blandning av
> komponenter från grupperna Deore XT och Deore.
> Upplagt för förvirring mao.

Är nog en "smart" marknadsförare på shimano som kommit på namnet just för att vara förvirrande.

XT/Deore vs XT
XT/Deore vs XT
Little Stereo skrev:
> Deore-gruppen är väl den som tidigare kallades
> för LX dessutom

Njae. Snarare gamla LX~SLX

Men då skall man komma ihåg att namnet lx finns kvar som touring-grupp.

XT/Deore vs XT
Skriver någon XT menar de en komponent i gruppen Shimano Deore XT. Skriver de Deore/XT eller XT/Deore så menar de att en cykel är utrustad med en blandning av komponenter från komponentgrupperna Shimano Deore och Shimano Deore XT. Oftast är det då bara bakväxeln som är Deore XT. Resten brukar vara Deore, eller ännu sämre.

XT/Deore vs XT
supermao skrev:
> En kort fråga. I vissa annonser står det att det
> är XT/Deore och ibland står det bara XT. Min
> fråga är alltså: Är detta exakt likadana
> saker? eller är XT/Deore en viss typ och XT en
> annan?

XT/Deore är tillverkarnas omskrivning för bakväxeltrimning, d.v.s. att cykeln är utrustad med en billigare komponentserie men har en bakväxel som ligger två snäpp högre så att säljaren kan säga "å så haren XT-växlar".

XT/Deore vs XT
Enligt mig brukar saljarna skriva sa. De menar bakvaxel/framvaxel, i detta fallet XT bak och deore fram. Vad det ar for reglage fortaljs dock inte i anonsen.

XT/Deore vs XT
Tack för tipsen. När man är nybörjare så är det ju väldigt svårt att veta vad man ska köpa.
De tre cyklar som det nu står emellan är

http://www.scott-sports.com/gb_en/product/7932/44735/scale_50

http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain_hardtail/6_series/6300e/

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=FDX0020r

Alla ligger ungefär i samma prisklass vilket jag tycker är överkomligt. Tyvärr har jag ingen bra koll på de olika delarna och vilka cykel som är mest prisvärd. Skulle vara super som någon kunde titta så att man inte gör bort sig nu när det ska bli (en för mig) stor affär.

XT/Deore vs XT
Det viktigaste när man skall köpa hoj är att hitta en som passar just dig. Spelar ingen roll hur roliga/bra komponenter som sitter på om inte ramen passar. Bästa tipset är alltså att prova, prova och prova!

Näst viktigaste, för mig åtminstone, är framgaffeln. Den och ramen brukar vara de stora kostnaderna. Personligen skulle jag undvika allt vad RST heter, även om det kanske finns någon med bra erfarenheter av detta märke. Satsa hellre på en Rock Shox, mycket på grund av att de har ordentliga servicemanuler och liknande på nätet och att det är relativt lätt att få tag i reservdelar.

Recongaffeln på Scutten står högre i Rock Shoxs näringskedja än Tora. Lite lättare än Toran och enklare att anpassa för just din vikt, men kanske kräver en smula mer service.

Förutom vevarmarna och bromsarna som ofta också brukar få hänga med länge är ju övriga komponenter lätta och relativt billiga att byta ut.

XT/Deore vs XT
Såg att det var ett tag sen denna tråden var levande så jag försöker starta den igen. Jag håller på att jämföra Radon Skeen 100 29" 80 mot en Canyon Nerve AL 8.0. Båda har shimano komponenter men Canyon har deore XT och Radon har enbart XT. Har Radon bättre komponenter då? Eller är det samma saker?

XT/Deore vs XT
Ofta "luras" cykeltillverkare genom att sätta dit en XT bakväxel men i övrigt utrusta cykeln med billiga och tunga komponenter. Försäljningstricket har använts i minst 25 år och funkar bra fortfarande.

XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
Crossmax sa:

Jag vill gärna tro dig.
Blir bara så chockad över att min billiga White-cykel skulle ha XT-bakväxel?

Det står som någon säger ovan Deore XT på växelarmen, men det känns som lite väl bra växel på en cykel för 5000kr...?
Det kallas bakväxelpimping och används i just det syftet som du fallit offer för, dvs att den presumtiva kunden tänker "wow, XT-växel på en hoj för 5 lök, det är ju som hittat". Kan lova dig att det är den enda XT-komponenten du kommer hitta på den cykeln, och sannolikt är det inte den senaste M8000 heller.

XT/Deore vs XT
Japp, jag har då blivit lurad :-)
Eller, jag räknade inte med så mycket för de pengarna.

Är inte nåt annat som är DeoreXT på cykeln. Resten är Deore.

Jag trodde ändå att bakväxeln var ganska viktig. Det är nog den jag använder mest?

- Bakväxel: Shimano XT RD-M781SGS
- Framväxel: Shimano Deore FD-M611-B
- Växelreglage: Shimano Deore SL-M610
- Bromsar: Shimano BR-M395
- Nav: Shimano Deore M615
- Vevparti: Shimano Deore FC-M610 42-32-24

XT/Deore vs XT
Crossmax sa:
Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:
Jag tror vi behöver skriva det en gång till.

Jag kör tvärtom. Dyrt vevparti, dyr kassett, fina vajrar/höljen och billig bakväxel.

Är det fel ?
På MTB:
Dyrt vevparti - ?
Dyr kassett - FEL
Fina vajrar/höljen - RÄTT
Billig bakväxel - RÄTT

Fast iofs bytta jag till en zee senaste jag pajade den och den är väl att klassa som mellandyr iofs - men på crossen har jag fortfarande lowend bakväxel.

Vevparti berodde mest på att gamla var slut och bara blev ett bättre. Har ett doere på en cykel och det går också bra, men äter vevlager - som dock är billiga och lätta att byta.

XT/Deore vs XT
En komplett budgetgrupp kanske kostar 1500-2500 kr beroende på delar.
En XT bakväxel (9 eller 10 vxl) kostar ca 500 kr.

En komplett XT-grupp 2x11 vxl kostar ca 6000 kr.

XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
Lite lätt offtopic, men sett till min komponentlista ovan, vad skulle ni byta först om ni bara fick byta en? :-)

Bromsar eller växelreglage. Men prylarna på listan är oki prylar - byt när du lessnar på någon del eller när den går sönder. Ofta bättre att ha fräsha hela prylar än det värsta i haldant skick för att det är för dyrt att byta.

XT/Deore vs XT
Bromsarna. Inte för att jag testat dem utan har alltid gillat Shimanobromsar (XT) ända tills jag köpte senaste cykeln med Sram Guide på...

Eller förresten... Jag skulle byta framväxeln mot en N/W-klinga.

XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
Japp, jag har då blivit lurad :-)
Eller, jag räknade inte med så mycket för de pengarna.

Är inte nåt annat som är DeoreXT på cykeln. Resten är Deore.

Jag trodde ändå att bakväxeln var ganska viktig. Det är nog den jag använder mest?
Nja, växelreglaget gör mer för hur distinkta och lätta växlingarna känns än själva bakväxeln. I princip all känsla sitter i reglage + vajrar och höljen. Lägg till det faktum att växelreglaget sitter betydligt mer skyddat än bakväxeln så är det en no-brainer att lägga ner pengar på det först.

XT/Deore vs XT
Tror även att det är ganska mycket artikellogistik som ligger bakom många gånger då det sitter XT-bakväxlar på lowend-cyklar... Bakväxlar är i regel billiga, så med volyminköp och hantering så blir det billigare att ha en artikel som sitter på många modeller än att ha flera olika.

XT/Deore vs XT
Nej, ska inte byta för bytandets skull. Är mest bakbromsarna som tagit slut onödigt fort, och sen smäller det om bakväxeln ibland, och framväxeln har svårt att växla ner.
Tror det är dags för service och justering för det mesta. Har nog ändå kört felfritt 60mil.

Sorry för offtopic ;-)

Senast ändrad:
XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
Nej, ska inte byta för bytandets skull. Är mest bakbromsarna som tagit slut onödigt fort, och sen smäller det om bakväxeln ibland, och framväxeln har svårt att växla ner.
Tror det är dags för service och justering för det mesta. Har nog ändå kört felfritt 60mil.

Sorry för offtopic ;-)

Singelklinga, bättre reglage/vajer/hölje möjligen en SS bakväxel så botar du växelstrul.

Bättre bromsar med sintrade belägg och troligen nya skivor också (brukar vara billiga skivor som enligt tillverkaren endast duger till resinbelägg på från start).

Eller så gillar man läget och bytet belägg ofta - det är bara i blöta och smuts som de tar slut så där fånigt snabbt.

XT/Deore vs XT
Bengt-re sa:

SS?

Edit:
Hittade!

"For Shimano:

SS - Short Cage Road Double - Maximum Cassette Cog is 27 and Total Capacity is 29

GS - Medium Cage MTB/Road Triple - Maximum Cassette Cog is 34(MTB)/27(Road) and Total Capacity is 33(MTB)/37(Road)

SGS - Long MTB - Maximum Cassette Cog is 34 and Total Capacity is 45"

Senast ändrad:
XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
Crossmax sa:

Jag vill gärna tro dig.
Blir bara så chockad över att min billiga White-cykel skulle ha XT-bakväxel?

Det står som någon säger ovan Deore XT på växelarmen, men det känns som lite väl bra växel på en cykel för 5000kr...?

På Wiggle kostar en Deore-bakväxel 324 kr, och en XT-bakväxel 438 kr.

Hoppas att chocken släpper ;)

Tillbaka
Topp