XT/Deore vs XT

XT/Deore vs XT
eiskall sa:
Tegheim83 sa:
Crossmax sa:

Jag vill gärna tro dig.
Blir bara så chockad över att min billiga White-cykel skulle ha XT-bakväxel?

Det står som någon säger ovan Deore XT på växelarmen, men det känns som lite väl bra växel på en cykel för 5000kr...?

På Wiggle kostar en Deore-bakväxel 324 kr, och en XT-bakväxel 438 kr.

Hoppas att chocken släpper ;)

Haha, tack! Nu kan jag sova, och drömma om XTR.

XT/Deore vs XT
eiskall sa:
Tegheim83 sa:
Crossmax sa:

Jag vill gärna tro dig.
Blir bara så chockad över att min billiga White-cykel skulle ha XT-bakväxel?

Det står som någon säger ovan Deore XT på växelarmen, men det känns som lite väl bra växel på en cykel för 5000kr...?

På Wiggle kostar en Deore-bakväxel 324 kr, och en XT-bakväxel 438 kr.

Hoppas att chocken släpper ;)

ZEE M640 449 SEK.... oj då

XT/Deore vs XT
XT framväxel och XT bakbroms blev jag sugen på när jag kikade på Wiggle. Denna tråd spårade ur, men jag älskar detta forum, blandning av humor och fakta ;-)

XT/Deore vs XT
Tegheim83 sa:
XT framväxel och XT bakbroms blev jag sugen på när jag kikade på Wiggle. Denna tråd spårade ur, men jag älskar detta forum, blandning av humor och fakta ;-)

Så är det när det är som bäst! Tyvärr spårar det ur ibland, men men....

Framväxeln gör nog inte så mycket nytta för växelprestandan. Kedjan, klingorna, reglage/vajer/hölje och justering är det som påverkar mest. Bättre framväxel är mest lättare.

XT/Deore vs XT
Skillnad i vikt på framvxl brukar dessutom vara minimal, 15 gram kanske. Vevparti kanske 150-200 g. Kassett 50-100 g.

Men som sagt, tvätta, smörja, justera så är det bara att köra med det du redan har.

XT/Deore vs XT
Angående vilka delar som är viktiga,: http://blog.artscyclery.com/mountain/ask-a-mechanic-shimano-xtr-where-to-spend-your-money/

Angående framväxel ur artikeln:
With respect to front shifting, I have never used a front shifter that didn’t work great. Sure some low-end offerings don’t feel that smooth or precise but they all work reliably and never miss a shift. Your money is better spent on an XTR front derailleur. XTR derailleurs come with stiffer springs and a thicker steel cage that does not flex as much as its XT and SLX counterparts when pressed against the chain during a shift.

Tillbaka
Topp