Xt-xtr bromsslang kompatibla? Jag blir tokig!

Toblu

Medlem
Jag köpte en cykel i höstas som var kittad med xt bromsar. Jag flyttade då mina xtr handtag och ok från min gamla hoj och behöll xt slangarna.
Jag har varit skadad länge och skulle nu bara höra sista fixet innan jag kan provcykla och se om skadan känns bra.

när jag vill spruta in oljan nedifrån då är det helt stumt, än fast jag öppnat nippeln och behållaren vid handtaget är öppen.
Jag har lokaliserat det till att felet är nånstans vid bulten vid banjokopplingen? Bulten lös så går det att spruta. Bulten inskruvad utan banjo så går det att spruta. Men sätter jag dit banjon med bult så är det helt stumt.
Kan det vara så att jag blandat ihop bultarna med xt? Men jag tror inte det?
Kan banjon se annorlunda ut? Eller är det bultarna som skiljer?
Blir sjukt irriterad över detta och vill gärna hitta en lösning

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte hur lång den ska vara jag bara såg i specen att det var bulten som som skiljer mellan två varianter av slangen

Valhalla_

Aktiv medlem
Öppnat nippeln tillräckligt?

Varifrån tog du banjobulten? Är det den som satt i det oket?

jonte987

Aktiv medlem
Sm-bh90-sbm ska passa m9000 och m9020 men inte m8000. Jag köpte fel men tänkte att jag kan ta bulten som sitter i. Slutade med att jag bytte bromsar innan jag orkade byta slang

jonte987

Aktiv medlem
Verkar som det är olika bud på vad som passar men m8000 står inte på förpackningen.
Jag tycker det ser ut som 38mm till skallen eller 43mm totalt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Stoppa dit xtr slangen inkl tillbehör istället för xt.. ?
Slangen passar ju alltid i reglageänden i alla fall.

CRClasse

Ny medlem
Det framgår väl inte mer än att bulten skiljer? Men jag vet inte
Det är i alla fall inte samma art.nr. på banjosarna med risk för att de inte är kompatibla dessutom står de inte med i interchangeble-listan. Bara för att göra det krångligare kör jag ultegratrissor på min 105 bakväxel trots att de inte ska vara utbytbara med varandra enligt Shimano.

moros

Aktiv medlem
Trodde alla banjo var samma, bara bulten som skiljde?

De gör det ju inte enkelt för en. Det finns ju minst 4 olika modellnummer på samma slang, dvs BH90 med rak->banjo. "SB" är ju straight-banjo, sen finns det ju tilläggsbokstäver, är det bara medföljande bult eller vad skiljer?

BH90-SB
BH90-SBM
BH90-SBS
BH90-SBLS (denna verkar ha en förlängd banjo för bättre värmeavledning)

Beroende på om banjon fäster på utsidan eller insidan så är det olika lång bult, men jag vill minnas från att jag monterade m7100 att det var stor skillnad på längden. Undrar om det inte följde med korta bultar till oken och att jag kunde dumpa de långa som följde med slangen. Jag köpte SBM och enligt infon för SBM hos Shimano så tillhör SBM m7000 så det kan nog stämma att det kitet hade för lång bult?

marr

Moderator
Forumvärd
När jag har micklat med shimano (de modeller som har banjo i ok änden) så har jag alltid kört "rätt" slangkit och skiftat handtag.

moros

Aktiv medlem
Det är i alla fall inte samma art.nr. på banjosarna med risk för att de inte är kompatibla dessutom står de inte med i interchangeble-listan. Bara för att göra det krångligare kör jag ultegratrissor på min 105 bakväxel trots att de inte ska vara utbytbara med varandra enligt Shimano.
När du skriver "banjosarna" menar du banjobulten? För banjon i sig sitter väl på slangen och har inget eget art nr. Eller skiljer själva kopplingen sig?

jonte987

Aktiv medlem
Var ser du banjo art.nr? Banjo bolt ser jag

moros

Aktiv medlem
Googlade lite och hittade detta

Enligt svar från Shimano har SBM bättre värmeavledning, men de ser ju identiska ut. SBM till 4-kolvsok och SB eller SBM till tvåkolvsok. :) Sen kan ju medföljande bult skilja ändå. På specen för SBM står det att bult inte medföljer men jag vill minnas att jag fick med de långa bultarna

moros

Aktiv medlem
Har man väl börjat :)

SBM, the M means that the banjo & banjo bolt are compatible with the magnesium M987 & M9000 calipers.

Känns ändå som att det är strunt samma om man har BH90-SB, SBM, SBS eller SBLS så länge man har rätt bult?

jonte987

Aktiv medlem
Googlade lite och hittade detta

Enligt svar från Shimano har SBM bättre värmeavledning, men de ser ju identiska ut. SBM till 4-kolvsok och SB eller SBM till tvåkolvsok. :) Sen kan ju medföljande bult skilja ändå. På specen för SBM står det att bult inte medföljer men jag vill minnas att jag fick med de långa bultarna
På min sbm finns bult normal (long) i påsen

jonte987

Aktiv medlem
Men det kanske är bäst att ha rätt grejor...får väl se när behov uppstår. 9120 ska visst ha SM-BH90-SBM-A. Jag har 8000 o 9120 men en slang för 9000...

Toblu

Medlem
Jag var ju lite lat när jag inte bytte slangarna när jag bytte ram. Men nu är den hojen såld. Jag tror inte jag blandade ihop bultarna? Men jag kan inte svära på det?
Men har jag tolkat er rätt om det är samma banjo/slang men att bultar kan skiljer?
Isåfall, var kan jag köpa bult?
Tack för ert engagemang! 🙏

Toblu

Medlem
Jag öppnar nippeln för mycket, tills det rinner ur gängorna där men det är stumt i sprutan. Om jag skruvar i bulten utan slang och banjo så går det att fylla med spruta. Om slangen är lös vid oket då rinner det tomt från behållaren ut genom banjo. Men skruvar jag ihop allt då är det stumt.
Fel bult eller slang?

Toblu

Medlem
Men va faan!
Om då bulten stämmer, är det då skillnad på slangen ändå?
annars fattar jag inte vad som felar?

Hobbes

Medlem
Det ser ut att skilja vart bromsvätska ska gå mellan skruven till M8000 och M9000. Den ena har ett hål igenom och den andra har ett uttag i gängan.

Toblu

Medlem
Bulten jag har är det hål k ändan och kommer sen ut strax ovanför gängan. Är det rätt bult då?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer