Xtr bättre stålkvalite än xt?

Besv

Aktiv medlem
Har problem att mitt minsta drev slits fort och kedjan börjar rappa vid max belastning på min xt kassett.

Är det bara att acceptera att man får byta drev oftare när man kör 1x drivlinor el kan man ex köpa xtr drev om dessa har bättre stål kvalite/hårdare?

Bengt-re

Aktiv medlem
Har problem att mitt minsta drev slits fort och kedjan börjar rappa vid max belastning på min xt kassett.

Är det bara att acceptera att man får byta drev oftare när man kör 1x drivlinor el kan man ex köpa xtr drev om dessa har bättre stål kvalite/hårdare?
Små drev slits fort. Större framdrev så du tillbringar mindre tid på kassettens minsta drev är en lösning. Kassetter med största minsta drev är tyvärr ovanligt idag. Vissa kassetter fanns det lösa smådrev att köpa till - möjligen en lösning. 2X är också en lösning som iofs är svårare att få acceptans för då det är lite mer komplexitet med framväxel. Meeen - framväxel löser problemen med slitage på smådrev, ger stor range och små steg och god fynktion även med färre drev på kasseten vilket leder till bättre slitagetålighet och billigare delar.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
1x är jättebra om man inte behöver stor range - det är det kravet som leder till valet som ger nackdelarna. Min vinterHT kör jag med 1x fram och 10s enkel 11-36 kassett på. Det fungerar perfekt, är billiga slitdelar, vettiga steg mellan växlarna, inga framväxelstrul i snö och is. Dock är ju nackdelen liten range, men för vintercykling i platta stockholm fungerar det perfekt för mig - oki, saknar toppfart på tansporten och ibland på gruset, men tävlar man inte och bara nöjescyklar så är det inget problem.

Miracle

Aktiv medlem
För låg utväxling eller helt enkel för låg kadens kanske?
Riktmärke på kadens brukar vara typ 70 uppför å 80-100 på platten.

Frid!

Andreas T

Medlem
1x är jättebra om man inte behöver stor range - det är det kravet som leder till valet som ger nackdelarna. Min vinterHT kör jag med 1x fram och 10s enkel 11-36 kassett på. Det fungerar perfekt, är billiga slitdelar, vettiga steg mellan växlarna, inga framväxelstrul i snö och is. Dock är ju nackdelen liten range, men för vintercykling i platta stockholm fungerar det perfekt för mig - oki, saknar toppfart på tansporten och ibland på gruset, men tävlar man inte och bara nöjescyklar så är det inget problem.
Precis! Jag har bytt ned till 1 x 8-delat (tjockare gods i länkarna på kedjan) på min pendlare och 11-34. Funkar utmärkt för ändamålet. Slitstarkt och billigt.

Besv

Aktiv medlem
Ok 👍

Jag har köpt ett par nya mindre drev till min xt kassett så finns lösa där, jag får prova att gå upp ytterliggare en storlek fram så man i princip bara använder 11t på platten/nedför.

Besv

Aktiv medlem
För låg utväxling eller helt enkel för låg kadens kanske?
Riktmärke på kadens brukar vara typ 70 uppför å 80-100 på platten.

Frid!
Ja möjligen, får mest problem när man typ kör ngt backsegment och trycker på men tycker att när allt är nytt så borde det hålla även för det. Men får byta upp mig större fram så jag undviker minsta drevet så gott det går.

Andreas T

Medlem
Det gjordes väl något tyskt slitagetest av Shimanokassetter för ett antal år sedan. Vill minnas att de kom fram till att Deore var slitstarkast.

InlineOla

Aktiv medlem
Nja kanske efter 15 timmar med vaxad kedja, men som sagt bara när man "stampar" uppför och det blivit mkt grusväg så man ligger mest på minsta/näst minsta där.
Det är inte så att din kedja är sliten? 15 timmar ska det inte rappa på...inte 150 heller... Sen förstår jag inte riktigt, "stampar" du uppför på tyngsta växeln?

Besv

Aktiv medlem
Det är inte så att din kedja är sliten? 15 timmar ska det inte rappa på...inte 150 heller... Sen förstår jag inte riktigt, "stampar" du uppför på tyngsta växeln?
Kedjan ny och vaxad, drevet nytt. Efter 10-15 timmar när jag kört ett par maxningar upp för ett par backar så börjar kedjan kugga över.

"Stampa" menar jag väl med att jag har tyngsta växeln, låg kadens och trycker för allt vad jag är värd.

Guaruska

Aktiv medlem

Som svar på grundfrågan: xtr kasett e en blandning av alu o titandrev. Den e nog ännu känsligare.
Men d låter onekligen som att du gör nåt fel för att slita ut ett drev så snabbt.

freddag

Aktiv medlem
15 timmar är jättelite, men du kanske är jättestark. hur många kugg har du slitit ut på samma sätt? det kan inte varit något enstaka måndagsex?

det verkar vara väldigt små marginaler när lillkugget är slitet, jag kan knappt se skillnad på ett utslitet och sprillanns nytt när jag håller upp dem bredvid varandra.

jag ligger massor på lillkugget och är 85 kg tung och inte jättesvag och jagar med variande framgång kom i slakmotor på högsta växeln, men får ut i alla fall 200 mil. sen jag började med flytande vax har jag lyckata slita ut lillkugg utan att kedjan var nämnbart förlängd, vilket var en ny erfarenhet. kör xt-kugg och deore-kugg men har inte noterat att något skulle vara bättre än det andra.

du kanske ska prova att renovera lillkuggen med kais01's dremelmetod? det har jag tänkt men inte fått ändan ur vagnen.

(ja, jag "borde" köra 2x, men det slamrar och jag är traumatiserat av de läskiga släpp som utslitna framväxelklingor ger upphov till.)

Besv

Aktiv medlem
15 timmar är jättelite, men du kanske är jättestark. hur många kugg har du slitit ut på samma sätt? det kan inte varit något enstaka måndagsex?

det verkar vara väldigt små marginaler när lillkugget är slitet, jag kan knappt se skillnad på ett utslitet och sprillanns nytt när jag håller upp dem bredvid varandra.

jag ligger massor på lillkugget och är 85 kg tung och inte jättesvag och jagar med variande framgång kom i slakmotor på högsta växeln, men får ut i alla fall 200 mil. sen jag började med flytande vax har jag lyckata slita ut lillkugg utan att kedjan var nämnbart förlängd, vilket var en ny erfarenhet. kör xt-kugg och deore-kugg men har inte noterat att något skulle vara bättre än det andra.

du kanske ska prova att renovera lillkuggen med kais01's dremelmetod? det har jag tänkt men inte fått ändan ur vagnen.

(ja, jag "borde" köra 2x, men det slamrar och jag är traumatiserat av de läskiga släpp som utslitna framväxelklingor ger upphov till.)
Detta va väl 3:e på ca 6 månader som blivit utslitet men kom väldigt tidigt denna gg. Men ska nog prova att olja kedjan nu under vintern och jämföra om man får ut lite mer av dreven.

Ja Stephane kanske får byta drev efter varje tävling 😂

Lejon

Aktiv medlem
15 timmar och kuggar över? Hänt flera gånger med olika nya kassetter och kedjor? Som sagt, då är det något kring användandet eller justeringen som inte stämmer (även om små drev och 1x har sina nackdelar som ältats tidigare så är det helt orimligt att det ska vara slut på 15 timmar med rimlig användning och rätt växeljustering).

Lejon

Aktiv medlem
Det enda argument jag läst här på happy, utöver att det är modernt med 1x, är att nån slog pungen i överröret när han misslyckades med en framväxling.
Du menar det för alla med gigantisk pung och dålig framväxlingsteknik allra bästa argumentet tror jag?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Om happy är representativt så verkar dessa vara en köpstark grupp och kan mycket väl vara orsaken.

Westman

Aktiv medlem
Nä, argumenten mot framväxel är och har varit ganska starka
1) slippa ha för lång kedja
2) att slippa tappa kedjan
3) en grej mindre att växla/justera
4) lättare utan (större skillnad förut utan jättekassetter)
5) plats för dropperreglage t v

Men man kan ju köra framväxel ändå om man vill ha stort omfång och inte kör så stökigt. Jag har kört 1x sedan 2009 men kör 2x på min cx som går grus.

TS: Håller med om att något verkar fel. Men du bör också kunna gå upp på större drev fram.

NickPick

Aktiv medlem
Alltså 1x1X är ju jättebra, men man måste förstå att anpassa utväxlingen efter sin egen cykling. Att ligga på minsta drevet bak mestadels är ju helt orimligt. Tillför inget nytt men...
1. Fixa rätt utväxling!
2. Se över det mekaniska. Något stämmer inte...

Besv

Aktiv medlem
15 timmar och kuggar över? Hänt flera gånger med olika nya kassetter och kedjor? Som sagt, då är det något kring användandet eller justeringen som inte stämmer (även om små drev och 1x har sina nackdelar som ältats tidigare så är det helt orimligt att det ska vara slut på 15 timmar med rimlig användning och rätt växeljustering).
Jag har kört denna cykeln i ca 6 månader och då gått igenom en body så köpte en stål och 3 11t drev. 11s XT kassett och XTR kedjor. Alla växlar går som de ska men har inte kollat b skruven på ett tag så ska kolla det med , kan göra stor skillnad om man får en tand till så bra tips👍

Men ska även se om jag hittar större fram, har 36 nu men se om det finns 38 till xt, har inte hittat ngt än.

kais01

Aktiv medlem
det du skördar är rimligtvis en kombination av skrivbordsprodukten torrsmörjning och överanvändning av för små och smala drev.

en effekt av små framklingor som man inte tänker på i förstone, är att momentet i veven gentemot kedjan blir större.

att 11t på kassetten ger utmaningar i form av slitage av både sig själv och kedjan kombinerat med dålig verkningsgrad är ju ingen nyhet precis.

Tomcaten

Aktiv medlem
Men frågan var just Stålets kvalitet.

Det är en detaljfråga av högsta rang och du kan behöva köpa två delar av vardera, smälta ned och sedan mäta halten för att komma fram till svaret.

Svenskt kvalitetsstål är det ju inte.

kais01

Aktiv medlem
hur det är smitt och härdat är nog väl så viktigt som vilken ursprunglig kvalitet av stål det rör sig om.

i det här fallet har materialet helt oavsett på ett tydligt sätt överbelastats.

Bengt-re

Aktiv medlem
hur det är smitt och härdat är nog väl så viktigt som vilken ursprunglig kvalitet av stål det rör sig om.

i det här fallet har materialet helt oavsett på ett tydligt sätt överbelastats.
Små kontaktytor, dålig smörjning och tämligen hög belastning. Sen tillkommer att konstruktionen är känslig för även tämligen liten formändring innan fel uppstår. Självklart kan bättre ythärdat slitstål säkert förlänga livslängden på dreven, men då blir de svårare/dyrare att tillverka.

Vill man ha bra livslängd så vore ju större drev och högre renhet/bättre smörjning metoderna man använder på andra ställen där man vill att kedjor skall hålla länge. 8000 gångtimmar är ingen orimlig livsläng på en oljesmord kedja som skyddas emot smuts. Att en mtb kedja/drev kan ge sig efter 40 timmar beror just på ogynnsam geometri, hög belastning, dålig smörjning, mycket slipande smuts.

Lars.E

Aktiv medlem
Jag tror att Ted_B är på rätt spår med B-skruven. Där bör du även kolla så att kedjan inte är onödigt kort.
Kort kedja och mycket B-skruv kan göra att du får väldigt få kugg i ingrepp. Försök att maximera antalet kugg i ingrepp så greppar och håller det bättre.

Sedan kan jag tycka att det låter som att du stampar på onödigt låg kadens om du redan har såpas stort framdrev, men vissa gillar tydligen väldigt låg kadens.

Besv

Aktiv medlem
Jag har nog hittat problemet och det var troligen inte slitage denna gg, var troligen två länkar för mkt i den nya kedjan.

Jag kollade b skruven och den va ok, däremot tyckte jag kedjan inte var helt tajt. Visade sig att kedjan va precis så den såg spänd ut men armen var fortfarande i fullt bakläge och spände inte kedjan.

Mätte kedjorna och den nya va två länkar längre. Så jag har troligen mätt upp den nya kedjan två länkar fel och sen har den varit så pass stel när jag satt på den så jag inte såg att den inte fick rätt spänning.

Provade på gatan och kedjan satt där den skulle här hemma iallafall.

Inget dåligt japanskt stål, inga svenska stålben utan bara handhavande fel 😂. Så nu tycker jag att jag får ok livslängd på ett drev eftersom jag fick ca 6 månader på det förra. Men får prova trycka ngn backe vid tillfälle och se om man löst problemet...men känns lovande iallafall!

kais01

Aktiv medlem
Små kontaktytor, dålig smörjning och tämligen hög belastning. Sen tillkommer att konstruktionen är känslig för även tämligen liten formändring innan fel uppstår. Självklart kan bättre ythärdat slitstål säkert förlänga livslängden på dreven, men då blir de svårare/dyrare att tillverka.

Vill man ha bra livslängd så vore ju större drev och högre renhet/bättre smörjning metoderna man använder på andra ställen där man vill att kedjor skall hålla länge. 8000 gångtimmar är ingen orimlig livsläng på en oljesmord kedja som skyddas emot smuts. Att en mtb kedja/drev kan ge sig efter 40 timmar beror just på ogynnsam geometri, hög belastning, dålig smörjning, mycket slipande smuts.
vi gillar ju större minstadrev;)

på mtb sliter man dock inte regelmässigt så mycket på de minsta dreven, och det är väl därför man hyggligt kommer undan med kassetter som till och med har 9t. mesta slitaget blir på mellersta dreven. dock gäller det då att noggrannt ge akt på kedjeslitaget, för kommer en t ex 1 procent sliten kedja ner på 11t väntar en hemsk upplevelse. det känns verkligen som om bromsen ligger på.

så framfarten på minidreven är ju allmänt sett inget att skriva hem om. trögt, kuggigt och snabbt utslitet. inget för högfartsåkning som t ex cykelvasan, vilket en del surt fått erfara i form av så kallade engångskassetter för typ 4000 sek.

på en pendlare med liten singelframklinga blir problemet även där tydligt. smådreven kommer till verklig användning. och den miljön är vintertid i brunt saltslask slitagemässigt inte heller att leka med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer